Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender voor beurzen, open dagen en meer!

lokpilot V3.0

Gestart door Jasperkc vrijdag 19 april 2013, 17:32:17

lokpilot V3.0

mooie 44er bij de VSM

lokpilot V3.0
Hallo Iedereen,

Ik heb op een Lokpilot 3 een marklin telexkoppeling gemonteerd. Deze heb ik aangesloten op de Aux2 uitgang. De koppeling doet het maar niet van harte. Als ik F2 inschakel zie ik de koppeling een beetje bewegen maar echt ontkoppelen, Hò maar! Moet ik een versterker op de Aux2 zetten of kan ik beter een decoder aanschaffen met een versterker op de aux1 en aux2?

Groet, Jasper
Re: lokpilot V3.0
Wasmi
gast

Aux 2 is al versterkt. Mogelijk is de koppeling zelf wat stroef, of is de afstand tussen de lepel en de spoel wat groot. Ook kan je de aux 2 uitgang programmeren als puls uitgang, dan trilt de koppeling, wat het ontkoppelen makkelijker maakt

Walter

Beste Jasper

Doet de telexkoppeling het normaal gesproken wel goed?
Ik bedoel conventioneel of analoog?

De Lopi 3 zou de telexkoppeling zonder versterking zonder meer moeten kunnen bedienen. Ik heb er al vele zo ingebouwd.

teunis

mooie 44er bij de VSM

Hallo Iedereen,

Bedankt allemaal voor de reacties. Ik heb nog even de bedrading doorgelopen. Ik heb de toevoerdraad naar de aux2 gezet en de massa aan de decoder massa. Is dit ok of moet ik de massa van de lok nemen?

Groet, Jasper

mooie 44er bij de VSM

Hallo Allemaal,

Kan iemand mij ook even melden of het klopt wat ik hierboven gevraagd heb? Ik durf nl. nu niet mijn draad los te solderen en hem aan de massa van de lok te zetten omdat ik dan misschien de koppeling opblaas.

Groet, jasper

Light My Train

Nooit de massa van de lok nemen. Heeft geen zin, aangezien je dan maar de 'helft' van de massa hebt. Als het kan dus altijd aan de retourdraad.

Staat je uitgang wel volledig open? Niet stomtoevallig een CV geschreven dat de uitgang gedimt is?

mooie 44er bij de VSM

Nou ik denk dat ik me maar eens even ga wenden tot ESU. Ik kom er hier via het forum ook niet achter. Ik heb echt alles al geprobeerd en ik ben echt niet zo dom dat ik één of andere CV geschreven heb dat de uitgang gedimd is. Of wat moet ik anders in de lokprogrammer inprogrammeren bij de aux2 uitgang. Hij staat nu op dimmer met waarde 15. Kan er ook iemand mij vertellen waar ie dan wel op moet staan?

-Dimmer
-Blinklicht (phase1)
-Blinklicht (phase2)
-Strobe
-Double strobe
-Feuerbüchse
-Rauchgenerator
-Licht auf-/abblenden
-Marslicht
-Gyrolicht
-Rule 17 vorwärts
-Rule 17 rückwärts
-Pulse (zeitbeschränkt)
-Ditch (phase1)
-Ditch (phase2)
-Roco kupplung

Ik hoop dat ik er nu wel uit kan komen.

Groet, Jasper
Wasmi
gast

Jasper,

Speciaal voor telex is de pulse mode. Daarmee wordt de inschakeltijd van de koppeling beperkt. Met de waarde 15 blijft hij 8 sec actief (maximum), iedere stap is een halve seconde. Dat is alleen niet waar je naar zoekt. Heb je algekeken naar de koppeling zelf? Ik vermoed dat het een mechanisch probleem is.

Walter

Ik zal nog een keer mijn zwaar versimpeld schema laten zien, hier kan je ook uit afleiden dat de blauwe draad de juiste aansluiting is.
Als je de lokmassa gebruikt dan krijg je gewoon minder power (en ook onregelmatig) omdat je de helft van de bruggelijkrichter 'overslaat'.

De transistoren die ik getekend heb zitten er niet daadwerkelijk in maar het werkt wel functioneel zo, bij aansturing van de betreffende uitgang schakelen ze door naar massa.

mooie 44er bij de VSM

hallo iedereen,

Het is zo jammer dat ik niemand van de forumleden in de buurt heb wonen anders was ik met de bewuste lok even langs gegaan en dan hadden we gekeken net zolang totdat de telexkoppeling functioneert. Het is nl. erg frustrerend als je alleen maar een koppeling een beetje ziet hobbelen en dat ie niet genoeg spanning krijgt om aan te trekken. (daar lijkt het althans erg op)

Groet, Jasper

En heb je al geprobeerd om de telex-koppeling direct aan te sturen en niet via de decoder ?
Bijvoorbeeld met een bruggelijkrichter direct op de baan ?
(dit voor het geval dat je geen DC-regelbare voeding hebt)

mooie 44er bij de VSM

Ik heb inderdaad een dc trafo. ik ga het zo even proberen.

Jasper

mooie 44er bij de VSM

De telexkoppeling is ok. Deze functioneert perfect. Ik heb hem getest met een DC trafo. Ik snap nu dus nog steeds niet wat ik fout doe. In mijn lok zit een decoderplaatje 610563. Hieraan heb ik de telexkoppeling gemonteerd en dan doet ie het helaas niet.

Groet, Jasper
Wasmi
gast

Jasper, 

dat kan dus wel het probleem zijn, dat printje. Lees eens HIER, en zie het verschil tussen jouw printje, zonder componenten, en dat erboven met TELEX voorbereiding (nr 119389). Dat wil overinegns niet zeggen dat het niet kan werken hoor, want F2 is gewoon beschikbaar op de aansluitpads van het printje. Weet je zeker dat je de koppeling correct aan het printje hebt aangesloten? IN DIT PLAATJE staan de aansluitingen. In jouw geval zou je de koppeling op de aansluitpunten F2 en U+ moeten hebben zitten.

Walter

Geen reactie is ook een reactie

Hoi Jasper

Ik heb gisteren een Lopi V4 ingebouwd in een BR 44 690 met telex art. 3047 en vandaag de automatische ontkoppeling ingesteld werkt erg goed en makkelijk, ik weet niet of dat ook met een Lopi V3 kan zo niet kan ik je aanraden om de lopi 3 te vervangen door een lopi 4.

Mvg
Koos

mooie 44er bij de VSM

Hallo Walter, Ik zou eens kunnen kijken hoeveel stroom erop de f2 uitgang staat. Ik zou dan even een draadje aan die f2 moeten zetten en eventueel een lampje of zoiets en dan kijken of ie het ook doet.

Groet, Jasper

Je moet inderdaad controleren of de koppeling goed aangesloten is.
Heb je een print van Märklin er in zitten dan heb je niks aan de ESU-kleurcode.
De koppeling moet aan de plus hangen en dat is bij M* de oranje draad (bij ESU is dat de blauwe)
De andere kant van de koppeling moet aan de betreffende uitgang hangen, voor F2 is dat de bruin/groene draad.
E.e.a. zoals al door Walter aangegeven is.

Je kan wel meten met een geschikte meter (of desnoods een lampje) hoeveel spanning er uit komt, dat moet iets van 15 a 18 Volt zijn.
Met belasting meten.

De uitgang zit wel zo in elkaar zoals ik het getekend heb, dus meten tussen de twee draden van de koppeling.
En je moet spanning meten, geen stroom !

mooie 44er bij de VSM

Hallo Iedereen,

Gisteravond even een vriend van mij aan de telefoon gehad en die kwam met de oplossing. Ik heb bij de aux2 Roco koppeling gekozen en toen heb ik de waardes in de decoder geladen en zie daar. De koppeling krijgt een full stoot en doet het nu geweldig. Dit is precies zoals ik het in gedachten had. Mijn vraag in deze is dus opgelost.

Groet, Jasper