Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Mijn eerste poging voor een baanplan

Gestart door voodoo077 vrijdag 19 april 2013, 14:16:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Mijn eerste poging voor een baanplan
Bij deze mijn eerste "volledig" baanplan.
Sinds ik lid ben geworden van dit fantastisch forum heb ik al heel wat banen getekend maar niks dat me echt tevreden stelt.
Ondertussen is de digitale startkit alsook de extra tracks en een aantal zaken dat ik via dit forum kocht al een tijdje geïnstalleerd.

Nu komt fase 2 een baanplan.
Al vele topics gelezen en even veel banen gemaakt met SCARM maar niets dat ik wow zeg
maar goed als ik blijf wachten is dat ook geen oplossing.
Vandaar bij deze mijn eerste creatie.
Kleur verschil in sporen is tussen M en C
Er ontbreken absoluut nog een aantal zaken op.
Een keerlus, een helix om naar het schaduwstation te kunnen gaan (dat komt links onder dit niveau), meer hoogtes, een berg linksboven met dus tunnel. Misschien ook een "escape" als ik later verder wil aanbouwen rechts onder
Momenteel gaan alle treinen vooral in één richting misschien niet ideaal?
Bedoeling is in een eerste fase te sturen zonder  computer en dat pas later te doen als ik dat schaduwstation heb kunnen maken.
Daar moeten dan de echt lange stellen kunnen staan. De kleinere show treinen kunnen op dit stuk alvast staan.
Niet echt een periode, of realistische omgeving dat komt erna wel.

Zitten paar details die fout zijn met SCARM maar in wekelijkheid kan ik die wellicht wel aan elkaar zetten.
Dus tips, opmerkingen, reacties (ook negatief) zijn MEER dan welkom!

Kris
Re: Mijn eerste poging voor een baanplan
niet slecht voor een begin, Kris....  ik ben benieuwd wat de input en feedback hier gaat zijn..
Dani
Re: Mijn eerste poging voor een baanplan
Even snel een korte opmerking. De overgansrails tussen M- en C-rails zijn altijd recht. In het plan zie ik de overgangen direct na een boog op diverse plaatsen. Als je zelf knutselen van deze overgangen voorzien hebt is dat natuurlijk geen probleem.
Re: Mijn eerste poging voor een baanplan
Bedankt voor die opmerking.
Wel ik heb er een paar kant en klare en de andere ga ik maken.
Maar ga dat doen op rechte ... net iets makkelijker.
Ik ga dus idd wat schuiven met de kleurtjes/rails

Kris.
Re: Mijn eerste poging voor een baanplan
Waarom een enkelspoor?
Het nadeel van een enkel spoor is dat er steeds maar 1 trein kan rijden en deze uit de andere richting moet wachten tot de sporen vrij zijn.
Een oplossing zou zijn ergens een klein stop station maken en deze voorzien van 2 sporen, dan kunnen de treinen daar elkaar kruisen, maar aan het plan te zien heb je plaats genoeg om een dubbelspoor te leggen.
Re: Mijn eerste poging voor een baanplan
Inderdaad, dubbelspoor maken en het station diagonaal in het ontwerp houden. Keerlussen kan je beter op het schaduwniveau maken.
Re: Mijn eerste poging voor een baanplan
Hallo allemaal.
Ik heb dubbelspoor dacht ik. Is in midden rangeermogelijkheid voor 4 treinen en die vertrekken dus vandaar.
Daar heb ik moedwillig maar één spoor voorzien om te leren werken met automatisch stoppen etc.
Eens erna komen ze op een dubbelspoor.
Alle treinen rijden dus in tegenwijzer

Kris
Re: Mijn eerste poging voor een baanplan
Ok, maar bij de hoek tussen lange en korte poot van de tafel heb je ook een wisselcombi waar beide richtingen elkaar kruisen. Dat zou je toch ook anders kunnen doen? Dubbelspoor is naar mijn mening indien de beide sporen hetzelfde traject volgen, op minimale tussenafstand. Je hebt inderdaad de mogelijkheid tegengesteld te rijden, muv de twee besproken punten. Ik zou de wisselcombinatie vervangen door twee sporen.
Re: Mijn eerste poging voor een baanplan
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Mijn eerste poging voor een baanplan
Ha Kris,
Nu toch ook zelf begonnen? Kwam je al tegen op mijn draadje: zijn jouw afmetingen ook ongeveer 3.80x2.50 meter ?
Je vraagt om wat aanvullingen ('commentaar'), dus ik doe een poging.
Ik vind je stationsporen erg kort. Je hebt bovengronds veel ruimte, vooral omdat het lijkt dat je uitgaat van 1 station. Verder vind ik het wat vol, omdat de sporen niet logisch lijken te liggen. Is bijvoorbeeld het inhaalspoor in de korte poot (rechts onder) een verdekt spoor om een trein op te stellen, of een passeerspoor voor 2 richtingen?
Ook het rangeerdeel ligt nu wil dichtbij het station, maar er is geen (spoor)verbinding. Ook kun je geen treinen samen stellen vanaf de doodlopende sporen, omdat je geen echt uithaal- en omloopspoor hebt.
Verder lijkt het me moeilijk om met deze redelijk volle spoorbezetting je scenery goed te kunnen plaatsen.
Verder sluit ik me aan bij KeesZ. Op zich kan een enkelspoor dat in 2 richtingen bereden wordt trouwens een heel afwisselend treinverloop geven, mits je passeerstukken in je baan opneemt.
Heb je ook een basisidee in je hoofd? Wat wil je precies met je plan?

We lezen het wel weer, want dat maakt dit forum juist interessant: leren van elkaar.

groet, Gertjan
Re: Mijn eerste poging voor een baanplan
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Mijn eerste poging voor een baanplan
Dag Kris,

Ik zag dat je bij mij had gekeken en kom nu eens bij jou buurten. Jij bent een hele nieuwe baan aan het plannen met volop mogelijkheden. Wat zijn de afmetingen van jouw baan Kris?

Zo zie ik voor jou een mooie mogelijkheid - het is maar een :idea:! - voor een prachtig diagonaal paradespoor. Zoals ik je treinenloop nu kan beoordelen, is het niet een echt dubbelspoor hoofdbaan. Dat schreef je zelf al.

Als je besluit een 2-sporige hoofdbaan te creëren, dan kan dit in een handomdraai zo te zien op de tekening. Of, zoals je bij mij op de tekeningen kunt zien, 2 retourlussen inbouwen. Dan wordt er gereden op een 2-sporige hoofdbaan: door de retourlussen rijden de treinen zowel op de binnenste-  als buitenste hoofdbaan. Op verenigingen en grote beurzen zie je deze toepassing heel veel.

Je baanplan op ziet er verder fraai uit! Je zult raad en adviezen en tips voldoende krijgen: pik er uit wat voor jou het prettigst voelt.

Ik volg je draadje en ik ben erg benieuwd naar je vorderingen   :arrow: :arrow: :thumbup: :thumbup:

Succes!
Henk
Re: Mijn eerste poging voor een baanplan
Hallo iedereen ...

alvast bedankt voor de feedback. Ik merk pas nu op dat er geen afmetingen bijstaan. Die stonden nochtans in SCARM maar neemt die niet over bij omzetten formaat.

Wel dat dubbel spoor is er wel tenzij ik het principe niet goed begrijp. (vandaar dat het nu in 2 kleuren staat - maakt alles overzichterlijker)
Ik ga het momenteel de schakels nog "zelf" doen en niet via pc of wat dan ook ... nog de ouderwetse manier van knopjes duwen om de indruk te hebben dat ik ook iets gedaan heb. Dus wil ik zeker en vast niet teveel wissels die dicht bij elkaar liggen.

De stationsporen zijn inderdaad eigenlijk te kort. Ik heb ondertussen een ander idee ook nog maar dan moet ik tabula rasa doen met dit ontwerp.
Dat zal voor een volgende keer zijn. Tenzij ik dit toch hou en later een groot station bouw links onder de sporen om dan een omgekeerde U te vormen.

Nu voorlopig een paar aanpassingen op basis van de feedback en uiteraard zijn opmerkingen opnieuw welkom.

Er is een buitenste rood spoor dat vertrekt in het midden op een rangeer stuk en zo volledig rond te baan gaat. Vanaf rechts begint dat langzaam te stijgen en één deel gaat naar doodlopend bergstation en ander gaat na een brug naar de groene binnenbaan. Deze zakt dan terug naar basisniveau "0" en blijft hier tot het einde.
Rechts en links boven komt een berg waar de sporen deels doorgaan. De groene splits nog eens op in blauw en groen om zo naar het "klein" station te gaan Deze komen dan weer later samen op de rode buitenbaan. Dit stuk is enige met geen mogelijkheden om voorbij te gaan en is mijn bedoeling hier te leren werken met automatisch stoppen enzovoort.
Er is voorlopig wel slechts één mogelijkheid om direct van buiten naar binnen te gaan en omgekeerd (A).
Verder heb ik ook zwarte sporen voorzien die vanaf het schaduwstation komen. Echter die komen pas later nadat naar behoren draait en dan zou ik ook een traject naar dit schaduwstation dienen te voorzien. Nog geen idee waar.

Wat moet er nog bij:
schaduwstation één niveau lager links

Wat ontbreekt er:
meer inhaal mogelijkheden. Misschien op de buitenbaan bovenaan ?

Ik ga ook eens aantal beurzen bezoeken en wellicht nog wat meer filpjes bekijken om meer ideetjes op te doen.

Kris.
Re: Mijn eerste poging voor een baanplan
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re: Mijn eerste poging voor een baanplan
Als onderaan en bovenaan het station i.p.v. 24130 en 24230, de halve (24115 en 24215) hiervan gebruikt, dan komt je station al meer in de lengte te liggen en kun je hem ook langer maken.
Re: Mijn eerste poging voor een baanplan
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Mijn eerste poging voor een baanplan
Hoi Kris,
Je uitleg maakt het duidelijk, maar dit is niet helemaal wat ik me bij een dubbelspoor voorstel, hoewel het ook niet echt enkelspoor genoemd kan worden. Eigenlijk is het 1 grote rondgaande cirkel, waarbij het op sommige plekken lijkt alsof de treinen tegen elkaar in rijden. Op de rechte stukken aan de bovenkant van je plaat rijden de treinen op rode en groene spoor in de zelfde richting. De linker set wissels bij de overgang bij A geeft alleen een kortere route (je snijdt een stuk van het rode traject af) is dat de bedoeling? De rechter set bij A geeft een mogelijkheid om de trein vanaf groen terug te zetten op rood, zonder in het station te komen (dus ook een verkorting van de lange route). De groene wissel rechtsboven geeft de mogelijkheid om de blauwe poot in het station te berijden, tegen de stroom van groen in. Je komt vervolgens bij de rangeersporen weer op de rode hoofdbaan, waar je zelf ook je uitleg bent begonnen. Dus eigenlijk rijden de treinen op een grote cirkel waar je met de wisselstraat bij A een binnendoor route hebt gemaakt.
Is dit wat je zelf ook in gedachten had?

groet, Gertjan
Re: Mijn eerste poging voor een baanplan
Alvast bedankt voor de reacties.

Marco, ik zal dat vanavond eens proberen die rails te vervangen door wat je voorstelt om te zien wat het effect is.

Gertjan, concreet komt het daarop neer. Louter ter info ook de blauwe gaat in dezelfde richting ook. Alles is in de tegenwijzer zin.
Vandaar dat ik het wat zonde vind en wellicht is er meer mee te doen - zeker als je spreekt van een grote cirkel klinkt het een beetje ?boring? ;-)
Maar is een eerste test en opzet en wil het ook niet onmiddellijk onmogelijk moeilijk maken.
Bovendien heb ik op bepaalde plaatsen nog ruimte overgehouden voor de scenery en eventueel nog wat uit te breiden.
Want er moet bijvoorbeeld absoluut ergens nog een weg naar beneden richting  schaduwstation.

Als je nu eens kan uitleggen wat je precies bedoelt met dubbelspoor kan ik er iets van leren en het mogelijk implementeren.
En ik zal ook eens kijken in de wiki.

Kris
Re: Mijn eerste poging voor een baanplan
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Mijn eerste poging voor een baanplan
Dag Kris,

Met dubbelspoor wordt bedoeld dat je twee hoofdsporen parallel aan elkaar laat lopen: een binnen- en een buitenbaan.

Wikipedia schrijft het volgende hierover: http://nl.wikipedia.org/wiki/Dubbel_enkelspoor

Misschien dat dit je verder helpt??

Mvg
Henk
Re: Mijn eerste poging voor een baanplan
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Mijn eerste poging voor een baanplan
Hoi Kris,
Hierbij 2 simpele vormen van dubbelspoor. De eerste is een soort standaard. Twee cirkels, waarbij de treinen tegen elkaar in rijden. Je kunt deze 2 cirkels net zo lang en ingewikkeld maken als je wilt, maar er blijven steeds 2 sporen naast elkaar liggen die tegengesteld bereden worden.
Het tweede figuur kan ook als dubbelspoor worden uitgelegd, zeker in het station (2 sporen naast elkaar die in tegengestelde richting worden bereden), maar eigenlijk is het een rondgaand spoor (de trein blijft nl op dit spoor rijden, eerst van rechts naar links op het bovenste spoor en na de 'keerlus van links naar rechts). Als je aan de andere kant van dit dubbelspoordeel ook een keerlus maakt krijg je de zgn hondebot.

groet, Gertjan
Re: Mijn eerste poging voor een baanplan
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Mijn eerste poging voor een baanplan
Netjes uitgelegd Gert-Jan!!

Mvg
Henk
Re: Mijn eerste poging voor een baanplan
Thx Henk, thx Gertjan!

Is inderdaad wat ik dacht dat een dubbelspoor is ... Wel is ook wat ik gebruikt heb hoor  ;)
Een beetje ingewikkelder zoals je zei en op een kort stukje enkel maar voor het overige is het dat.
Maar is nog werk aan!
Ben ermee bezig en zal binnenkort update plaatsen.

Grtz

Kris
Re: Mijn eerste poging voor een baanplan
hoi kris
Zo is hij dubbelspoor en lijkt hij redelijk op je eigen ontwerp.
Rood is enkelspoor nodig om te keren.
Re: Mijn eerste poging voor een baanplan
Mooi Manus, bedankt hiervoor!
Re: Mijn eerste poging voor een baanplan
Hey allemaal,

op basis van de feedback nog paar aanpassingen gemaakt.
1. Concreet een dubbelspoor dat ik binnen- en buitenbaan noem.
2. Dit keer met de klok mee. Met centraal rechts een paar rangeersporen. Ik heb er op het einde nog bij gezet en zijn er nu wellicht teveel en vooral nodeloze (?)
3. Het rode gedeelte is buitenbaan die omhoog gaat naar berg ( waar dan andere sporen door kunnen gaan). Mogelijk moet ik hier later ook nog een inhaalspoor maken of wat dan ook om het wat spannender te houden.
4. Zwarte sporen gaan naar en komen van lager gelegen niveau (schaduw)
5. Interne baan heeft de mogelijkheid naar station te gaan, dit is nu een stuk langer gemaakt, of er volledig rond te gaan met een uitwijkspoor om andere trienen te laten wachten/ voor te laten.

Al wat beter?

Grtz,

Kris.
Re: Mijn eerste poging voor een baanplan
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Mijn eerste poging voor een baanplan
Wouw Kris,

Dit zit er heel wat beter uit en het dubbelsporig traject is nu duidelijk herkenbaar. Ook al zou je deze niet hebben ingekleurd.
Maar voordat ik eventueel nog nadere vragen stel: hoe plan jij je rijrichting? Zoals de NMBS (dus linksverkeer zoals de fransen en zwitsers ook doen) of rechts (zoals den 'Ollanders?).

Mvg
Henk
Re: Mijn eerste poging voor een baanplan
Hoi
Sorry maar ben bang dat ik het niet meer kan volgen, buitenbaan binnenbaan internebaan.
Dacht ik de buitenbaan te zien blijkt dit een bergspoor te zijn.
Re: Mijn eerste poging voor een baanplan
Henk, Manus,

ik denk dat ik het zelf niet meer snap  ;)

Vooreerst ...
Dat het buitenste naar boven gaat is een detail om gewoon een berg te kunnen bouwen.
Amber, mijn 11-jarige dochter, wil me absoluut helpen en dus dat is ook voor haar gedaan.
Tijdens de opbouw en test zou ik deze ook plat laten hoor.

Wel ik ben eigenlijk niet uitgegaan van verkeer in 2 richtingen. Dus met één spoor naar links en een ander naar rechts.
Ik ben altijd uitgegaan van alle treinen die ofwel met de klok ofwel tegen de klok gaan.
Bij de laatste gaan ze dus allemaal met de klok mee.
Het is dus niet de bedoeling dat er of links of rechts wordt gereden. Alles gaat in één richting.
Als ik wil werken met treinen die in 2 richtingen gaan dan zou ik dit wellicht eerst weer wat dienen aan te passen.

Mogelijk doe ik dat want heb nog tijd vooraleer ik er echt aan begin.
Eerst ruimte vrijmaken, sporen testen enzovoort maar ondertussen wil ik wel verder werken aan het baanplan om iets deftigs te hebben als ik er klaar voor ben.
Nogmaals bedankt!

Kris.
Re: Mijn eerste poging voor een baanplan
ik zie duidelijk een evolutie, sinds de eerste tekening en zoal het plan er nu ligt, zou ik het best zien zitten om te bouwen.  Alleen het rangeergedeelte is een beetje een "spinnewebbetje" geworden nu vind ik .   Met stukken van 1 rail lengte of 2 kan je weinig doen, tenzij daar inderdaad een rangeerlokje op "parkeren".   In je huidige plan is er weinig ruimte om echt met wat langere sleepjes te gaan rangeren, dus ik denk dat je er het beste hebt willen van maken, maar 't oogt wat klein.    Nu is dat ook weer mijn eigen mening , maar als je daar 10 wissels en stootjukken wil gaan inbouwen, dan ben je al aan een mooi bedragje in sporen, voor wat je uiteindelijk "maar" krijgt in mogelijkheden. 

Als je nu bvb een 2 of 3-tal wagons op het uiterst linkse rangeestpoortje hebt, dan moet je  4 bewegingen maken om er mee naar buiten te kunnen komen en is je eerste steekspoortje al te kort (1 spoordeel).  Dus ik zou dat toch even herzien, dat stuk.  Soms is minder, meer....  heb ik ook al ondervonden, en ik maak ook nog veel fouten, maar een gelijkaardig stuk rangeerterreintje had ik ook eerst gepland.  Tot ik het ging uit leggen en er eens een rangeerlokje (DHG700, 11 cm lang) met een 4-assige rongenwagon  (19cm)  wou mee rangeren en het te kort was.   Ik reed mezelf hopeloos vast.


Over de rest van de baan heb ik weinig meer toe te voegen, dat lijkt me een mooi stuk baan.   Als ik echt in detail wil gaan, kan ik aanhalen dat je station nu langer is dan voorheen, maar dat je nog steeds maar 1 ingang en uitgang hebt, dus één enkel spoor van en naar je station en dat het moeilijk is om in 1 beweging van buitenspoor naar station te gaan.   Misschien dat je daar nog wat kan aan proberen te sleutelen en bvb 2 stationssporen aan buitenbaan  koppelt en 2 aan binnenbaan ?  ALS dat in deze layout uberhaupt mogelijk is want ik zie 't niet meteen zo gebeuren.   In elk geval, het is een plan met mogelijkheden.   Niet het "rondje om de kerk".
Re: Mijn eerste poging voor een baanplan
Citaat van: voodoo077 op zaterdag 20 april 2013, 11:28:01
Hallo allemaal.
Ik heb dubbelspoor dacht ik.
Kris
Door deze opmerking dacht ik dat je dubbelspoor wilde, maar dat is dus niet het geval vandaar dat ik je niet begreep.
Re: Mijn eerste poging voor een baanplan
Hi Dani,

thx voor de feedback.
Ik heb dat rangeerdeel er helemaal aan het einde aan toegevoegd en was idd niet top. Was maar een probeersel.

Die uitleg over het station en de buitenbaan vond ik goed. Dus heb ik daar wat aanpassingen gedaan. Je kan nu ook van die buitenbaan naar het tweede stuk van het station.

Ook heb ik een aanpassing gedaan vanaf rangeer dat je onmiddellijk naar de buitenbaan kan en niet eerst een hele ronde dient af te leggen.

Paar stukjes die niet 100% uitkomen maar kan beter zijn in werkelijkheid.

Nu nog nadenken of ik met dubbelspoor ga werken of met 2 enkele sporen zoals nu ...
Re: Mijn eerste poging voor een baanplan
Hoi!

Maak een uithaalspoor bij het rangeerterrein. Dan hoef je bij het rangeren niet iedere keer de hoofdbaan op. Dan kunnen de treinen op de hoofdbaan blijven rijden en jij lekker handmatig op het rangeerterrein bezig. Je kan het uithaalspoor maken door het laatste wissel van het rangeerterrein voor de vrije baan te vervangen voor een engelse wissel en een stuk spoor waar minimaal een lok en een aantal wagons kunnen staan.

Groeten Ronald.
Re: Mijn eerste poging voor een baanplan
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Mijn eerste poging voor een baanplan
Als ik Ronald goed heb begrepen waar hij de plaats van het kruiswissel ziet: dan kun je rangeerspoor doortrekken naar het zwart gekleurde traject: de zwarte bocht net voor het wissel naar de hoofdbaan vervangen door een rechts-wissel die dan aansluiting geeft naar het kruiswissel wat Ronald voor ogen heeft.

Je hebt dan optimale rangeermogelijkheden: je tekening nu ziet er heel veel beter uit Kris!

Re: Mijn eerste poging voor een baanplan
Hi Henk, Ronald,

bedankt om mee te denken!
Lijkt me inderdaad een leuk idee.
Zal die aanpassingen er ook inzetten.

Dan wel eens zien of ik voor echt dubbelspoor ga en zo ja waar ik dan aanpas.

I'll keep u informed.

Kris.
Re: Mijn eerste poging voor een baanplan
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Mijn eerste poging voor een baanplan
Hi Kris,
Ben benieuwd waar je mee gaat komen  :).
Ben zelf waarschijnlijk meer van de strakke duidelijke planning. Bij jouw ontwerp moet ik dus steeds erg goed kijken, wil ik de route kunnen volgen; met de termen dubbelspoor raak ik dan op het verkeerde been.
Het plan zoals Hermanus heeft voorgelegd is voor mij bijvoorbeeld juist wel heel duidelijk, maar voor jou misschien te saai in vormgeving?
Het treinverloop is echter duidelijk en strak te volgen en toch afwisselend, omdat er een dubbele keermogelijkheid in zit. Het door Hermanus getekende rangeerdeel zou mogelijk nog wat aangepast kunnen worden (zoals ook over jouw rangeerdeel is geschreven: met een extra uithaalspoor hoef je tijdens het rangeren niet op de hoofdbaan te komen).
Dus als je toch naar echt dubbelspoor zou willen, met 2 rijrichtingen, lijkt me het plan van Hermanus zo gek nog niet, maar ik wacht natuurlijk in spanning af met welke aanpassing je zelf gaat komen :idea:.

groet, Gertjan
Re: Mijn eerste poging voor een baanplan
Hallo Gertjan,

ik ben er zelf nog niet uit wat het uiteindelijk gaat worden.
Ik ga me nu eerst even "amuseren" met wat tracks wild weg te leggen en paar zaken te testen om te zien of er logica inzit of niet.
Dan ga ik weer verder met het eingelijke baanplan en dan beginnen we aan de echte bouw.

Ik wil het dubbelspoor met 2 rijrichtingen eens testen. Ik ging altijd uit van een systeem met dubbele sporen naast elkaar maar in dezelfde richting.
Dus treinen dan altijd met de klok of tegen de klok in en dat naast elkaar.

Het plan van Hermanus is geenszins te saai maar ik blijf het onlogisch vinden dan een trein die met de klok rijdt plots op een ander spoor kan gaan rijden waar hij dan tegen de klok in moet ... Ik vind dat die eerst op een alternatief stuk moet komen om daar te draaien ofzo en dan pas op andere spoor mag. Hopelijk is wat ik nu zeg een beetje duidelijk.

Daarnaast zijn er nog een aantal andere zaken die ook mijn aandacht vereisen dus probeer ik zoveel mogelijk te combineren

Kris.
Re: Mijn eerste poging voor een baanplan
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Mijn eerste poging voor een baanplan
Ha Kris,
Zo onlogisch is het niet, maar misschien helpt het volgende voorbeeld je een beetje.
Stel je staat voor een overweg die dicht zit  en er loopt een dubbelspoor. De trein die je het eerst ziet, rijdt op het spoor het dichts bij je en komt van links en rijdt naar rechts. Deze trein komt van station A en is op weg naar B.
Helaas komt er nog een trein waar je voor moet wachten. Deze rijdt op het andere spoor (het verst van je verwijderd) en komt van rechts en gaat naar links. Deze trein is op weg van station B naar station A (retour van de vorige trein).
Dit is in de praktijk ook logisch, want reizigers gaan vaak 's morgens vanuit plaats A (woonplaats) vertrekken, maar willen 's avonds ook graag weer terug komen.
mogelijk helpt deze denkwijze je een beetje op weg tav het dubbelspoor idee.

groet, Gertjan
Re: Mijn eerste poging voor een baanplan
Gertjan,

wat je zegt is meer dan logisch maar ik bedoel het anders.
Jouw voorbeeld is de eerste tekening.
Is ook wat ik zie bij vele andere baanplannen.
Maar waarom een overgang van de ene baan naar de andere, dat is eigenlijk de essentie van mijn vraag en wat ik niet begrijp bij al die plannen.
Als de trein overgaat naar ander spoor dan rijdt deze als spooktrein en riskeer je frontale botsing...

Bij de andere tekening is het veel logischer. Is niet echt mooi maar de treinen hier volgen een weg.
En dat is ook wat ik in mijn plannen probeer in te werken.

Hopelijk zijn de 2 tekeningen een beetje duidelijk.
Re: Mijn eerste poging voor een baanplan
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Mijn eerste poging voor een baanplan
Hi Kris,
Je plan ' logisch'  is het logische plan. zie nu waarom (een deel) van de verwarring mogelijk is ontstaan nav mijn figuren.
De daar getekende wissels hadden eigenlijk geen functie (anders dan voor mij de juiste railafstand bepalen, omdat ik de banen anders niet netjes evenwijdig krijg). Ik had ze eigenlijk weg moeten halen.
Maar jouw 2e tekening is de hondebot. Je kunt op beide keercirkels ergens een schaduwstation plannen. Wanneer je ' het been'  maar lang genoeg maakt, kun je daar zelfs meer (doorgaande) stations in plannen. Binnen een stationemplacement kun je dan de overgangen maken zoals jij in je bovenste tekening hebt gemaakt (treinen kunnen daar eventueel uitwijken via een inhaalspoor).
Probleem voor mij als lezer van jouw plannen (maar mogelijk ook anderen) is dat we jouw onderste tekening niet herkennen in je oorspronkelijke plan (met rood en groen). Vandaar ook een deel van de verwarring. 'Wij' dachten dat je eigenlijk naar het hondebot -achtige ontwerp zou willen.

Wordt vast vervolgd.

groet, Gertjan
Re: Mijn eerste poging voor een baanplan
Update.

Klinkt wellicht bekend in de oren bij de meesten maar soms komen er andere zaken op je af die belangrijk zijn en eerst dienen afgewerkt te ronden. Vandaar heeft de baanplanning en de rest stil gelegen.
enkel de aankoop van wat extra wagons en een lok heb ik wel nog gedaan.

Bij deze een update op basis van mijn oud plan en met de nodige aanpassingen gemaakt door Dani. Het oude rode pad dat naar boven ging is hier vervangen door een platte versie met extra wissels om weer eens van binnen naar buiten en omgekeerd te gaan.
Dus geen dubbelspoor maar een dubbel spoor ttz binnen- en buitenbaan die in dezelfde richting gaan.
En nog steeds geen strakke baanplanning maar een "wilde".
Later moet ik wel nog zien hoe ik hier nu nog ergens een hoogte kan inwerken of wellicht nog ergens een splitsing maken want de dochter wil me absoluut helpen met een berg ;-)

Grtz,

Kris.
Re: Mijn eerste poging voor een baanplan
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Mijn eerste poging voor een baanplan
Ha Kris,
Dank zij jouw reactie op Kevin even gekeken hoe de stand van zaken bij jou is. Hierbij jouw topic weer een beetje in beeld gebracht.
Zijn er nog vorderingen te melden?

groet, Gertjan
Re: Mijn eerste poging voor een baanplan
Aan Gertjan en anderen, ik ben het forum blijven volgen hoor en heb enorm veel gelezen en nog elke dag verneem ik iets extra. Ik heb gewoon vorig jaar pech gehad met 2 internet aankopen Waarbij ik één keer rommel heb gehad die deels stuk is en één keer zelf niks  :(
Dat heeft een domper op de feestvreugde gezet en heb toen alles wat in de frigo gezet.
Ik zat bovendien met de bouw van een veranda, vloeren ervan etc. En dit heeft ook heel wat tijd gekost.
Maar goed door de zure appel gebeten en dit weekend eindelijk weer beziggehouden met de hobby.
Stap voor stap weer.
De baan die ik hier toen goed vond, is nu even niet meer aan de orde maar is echter niet definitief opgeborgen!
Re: Mijn eerste poging voor een baanplan
Dag Kris,

Na jouw welkome opmerkingen op onze baan ook maar eens gekeken waar jij mee bezig bent. Het ziet er indrukwekkend uit. Ik ben jaloers op de ruimte die je hebt, en zelfs dan is het passen en meten. Dat is volgens mij een gemeenschappelijk probleem bij alle forumleden.

Ik ga het zeker volgen en wellicht kan ik her en der iets van je 'gebruiken'.
Zeker een ruimte om te rangeren ga ik proberen te vinden in onze baan.

Ook een berg staat op ons verlanglijstje, dus misschien een combinatie van berg en rangeren/of kopstationnetje proberen in te passen.

Succes verder

Wim
Re: Mijn eerste poging voor een baanplan
Wim bedankt voor je reactie.
Jaloers is relatief... Als ik soms andere plannen zie dan ben ik ook jaloers maar ik zal zelf werken om het zo te maken dat ik er ooit naar kan kijken en niet geloven dat ik het zelf gedaan heb  :O
Maar de huidige status is anders, heb nu een kleiner testbaantje liggen en ben nog volop alles basisinfrastructuur aan te passen. Ik heb zoals velen hier gemerkt dat een te grote oppervlakte niet altijd toelaat alles te benaderen, dus ook daar weer aanpassingen.
Wat betreft het plan ben ik vandaag nog maar eens herbegonnen met als gedachte, een rondje kunnen rijden, een station en schaduwstation, mogelijkheid om te rangeren en te evolueren. Maar ben er nog niet uit ;-)
Re: Mijn eerste poging voor een baanplan
Bedankt voor je reactie maar niet volledig mee eens.
Uiteraard is wat je zegt correct maar wellicht komt er een moment dat de baan eindelijk is wat je wou en wat doe je dan?
Nog verder finetunen kan uiteraard maar welen willen dan nog verder uitbreiden en stoten dan op de beperking van ... plaats  ;)
Maar goed daar denken we nu niet aan en profiteren volop van het plezier van deze hobby!
Re: Mijn eerste poging voor een baanplan
Na veel vallen en opstaan heb ik eindelijk een ruimte klaar gemaakt voor mijn trein te installeren.
Ik heb hier in het verleden deze topic gebruikt maar ik ga door de aangepaste ruimte een volledig nieuwe lay-out dienen te maken.
Al wat testen uitgevoerd en gemerkt dat de oude M niet zelfde effect heeft als de C maar goed is een andere topic.

Echter voor dat ik eraan begin, kan ik wel wat hulp en advies gebruiken.
Er wordt altijd gevraagd of ik links of rechts ga rijden. Vandaar mijn idee om te werken met een buitenbaan die in één richting gaat en met daar een aantal locaties waar voorbijsteken mogelijk is en ernaast een binnenbaan die in de andere richting rijdt met daar uiteraard het station, mogelijkheid om te stationeren, rangeren etc.
Nu is mijn vraag dubbel:
1.   Is het verstanding te werken met een buiten- en binnenbaan die in tegengestelde richting gaan en hoe verbindt ik die dan logisch. Dus dat een trien blijft rijden in een zelfde richting en toch van buiten naar binnen gaat of omgekeerd.
2.   Of is het beter geen aparte binnen- en buitenbaan in tegengestelde richting maar gewoon alles in zelfde richting? Of toch in 2 richtingen maar dan met lichten en seinen werken?

Alvast bedankt voor de feedback.
Re: Mijn eerste poging voor een baanplan
Kris
Dan zou ik werken met twee keerlussen aan het einde van de baan.
Re: Mijn eerste poging voor een baanplan
Bedankt voor snelle reactie Jorg, dat was iets wat ik overwoog
Re: Mijn eerste poging voor een baanplan
 :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Mijn eerste poging voor een baanplan
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Mijn eerste poging voor een baanplan
Dag Kris,

Ik zag toevallig vandaag jouw topic.

Ik ben op dit moment zelf ook een baan aan het ontwerpen en ik heb bewust voor een dubbelspoor gekozen met de keerlus in het schaduwstation.
Kijk eens naar de discussies in mijn baanplan wellicht doe je nog een paar ideeën op:
KLIK: baanplan trainhenk

Mocht je vragen hebben dan hoor ik het wel.

groeten,

Henk

Re: Mijn eerste poging voor een baanplan
Beste Henk,

Ik had de topic al bekeken ervoor. Thx voor de tip.

Kris
Re: Mijn eerste poging voor een baanplan
Aangezien ik er ook niet direct uit geraak met die keerlus of andere ...
Een zeer simpele tekening van een binnen en buitenbaan.
Binnen = groen = tegen klok
Buiten = rood = met klok

Hoe kan ik nu dit aanpassen, liefst zonder te ver naar buiten te gaan om een trein die vertrekt op rood naar groen te krijgen of omgekeerd zonder dat deze in de tegengestelde richting gaat.
Ok alles is hier proportioneel te klein om dat te doen maar is eerder om een idee te krijgen want ik geraak er echt niet uit ..
Alvast bedankt!

Kris.
Re: Mijn eerste poging voor een baanplan
Re: Mijn eerste poging voor een baanplan
Beste Spoorman bedankt hiervoor.
Echter dan rijd je van rood naar groen en kom je daar in de verkeerde richting erop en dat is wat ik net niet wil.
Dit is een standaard overgang om van een buiten naar binnenbaan te gaan wat je hebt gemaakt maar ik wil dus dat de trein die op rood met de klok meegaat (links) dus tegen de klok op groen uitkomt (rechts)
Een keerlus lijkt me dan een mogelijkheid zoals Jorg zei en ik dacht, het lukt me echter niet om die in te plannen (zonder volledig en ver buiten de buitenbaan te gaan)