Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

2 externe beeldschermen op laptop

Gestart door niek donderdag 18 april 2013, 18:32:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
2 externe beeldschermen op laptop
Goedenavond,

Ik rijd al geruime tijd met Itrain met 2 laptops met ieder een extern beeldscherm (vga).
Wil echter graag gaan rijden met 1 laptop (vga/hdmi) met 2 externe beeldschermen, 1 vga en 1 nog aan
te schaffen groter scherm(hdmi).
Er valt veel over te lezen, dan gaat het over de videokaart, vga en hdmi, vga naar usb of vga naar hdmi enz. enz.
maar ik kom er niet echt uit.
Welke echte computerexpert onder de treinliefhebbers heeft de juiste oplossing?
Ik ben benieuwd!
Alvast bedankt voor het mee- en nadenken.
vr.gr.
Niek
Re: 2 externe beeldschermen op laptop
Wil je 2 gecloonde schermen of liever 2 schermen apart?


groeten Dylan
Re: 2 externe beeldschermen op laptop
Dag Dylan,

Bedankt voor je snelle reactie!
Natuurlijk apart!
vr.gr.
Niek
Re: 2 externe beeldschermen op laptop
Dan valt helaas de VGA splitter af dat was de simpelste en goedkoopste optie  :mrgreen:
Zo'n splitter wordt gebruikt vooral bij beamer zodat wat op het scherm staat hetzelfde is al op de beamer.


Dan moeten we toch wat anders gaan proberen, dus je wilt die 2 schermen apart en het scherm van de laptop ook nog apart? Klopt dat?
Zo ja:


  • 1 scherm op HDMI of DVI
  • 1 scherm op VGA
  • Laptop scherm

De rest is een kwestie van configuratie in Windows.


groeten Dylan
Re: 2 externe beeldschermen op laptop
Mogelijkheden worden bepaald door de laptop. Welk merk + type is het? (Ofwel, welke videochipset(s) heeft hij aan boord?) Als we dit weten kunnen we de volgende vragen beantwoorden:
Heeft de laptop meerdere aansluitingen, of is daarvoor er een dockingstation nodig?
Is de laptop in staat om meerdere uitgangen (VGA/DVI/HDMI/Displayport) tegelijk aan te sturen?
En als laatste kan het nog belangrijk zijn om te weten welk OS je hebt, om te kijken wat de driver voor jouw OS allemaal ondersteunt.
Re: 2 externe beeldschermen op laptop
Er bestaan splitters om 2 VGA schermen aan te sluiten op 1 laptop, elk met hun eigen beeld.
Zal maandag op het werk eens vragen welk merk/type splitter ze daarvoor gebruiken.
Re: 2 externe beeldschermen op laptop
Citaat van: philippe_007 op donderdag 18 april 2013, 19:35:03
Er bestaan splitters om 2 VGA schermen aan te sluiten op 1 laptop, elk met hun eigen beeld.
Zal maandag op het werk eens vragen welk merk/type splitter ze daarvoor gebruiken.

De simpelste oplossing is een docking-station te gebruiken met 2 aansluitingen voor beeldschermen.
Het hangt af van je laptop welk docking-station geschikt is, tenzij je USB3 op je laptop hebt. Dan kun je vrijwel elke willekeurige USB3 dock gebruiken, zoals deze:

(Bron: Lenovo product pagina via Bing)
Re: 2 externe beeldschermen op laptop
Dan ben je wel merk afhankelijk,
als de laptop stuk is mag je opnieuw een nieuwe docking kopen...
de splitter her gebruik je gewoon op een ander systeem.
Re: 2 externe beeldschermen op laptop
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

Heemskerk

offline
Re: 2 externe beeldschermen op laptop
Ik weet niet zeker laptops bestaan die 2 externe schermen om tegelijk te kunnen gebruiken.
Wel heb je laptops met meerdere aansluitingen, zoals bijvoorbeeld de Asus U30JC, 1x VGA en 1x HDMI. Maar ik weet niet of op alle 2 tegelijk een scherm kan hangen.
Re: 2 externe beeldschermen op laptop
Citaat van: philippe_007 op vrijdag 19 april 2013, 08:43:52
Dan ben je wel merk afhankelijk,
als de laptop stuk is mag je opnieuw een nieuwe docking kopen...
de splitter her gebruik je gewoon op een ander systeem.
Da's nou juist het leuke van die USB3 docks: Die werken op elke laptop met USB3!
Re: 2 externe beeldschermen op laptop
Ik zal maar als ICTer even antwoorden.

Uit eigen ervaring weet ik dat moderne(re) laptops vaak een VGA en HDMI aansluiting hebben, maar dat deze vaak niet tegelijk gebruikt kunnen worden. Dit komt door de brede VGA stekker.

Ik adviseer je een goedkope computer neemt en daar twee schermen op aansluit.

Mocht je nog vragen hebben hoor ik deze graag.
Re: 2 externe beeldschermen op laptop
ook "als ICT'er", maar nog meer als "prutser" en doe-het-zelver en vooral als "experimenteersmurf"  kan ik je antwoorden dat het zeer zeker mogelijk is.

Je wil dus eigenlijk 3 schermen tegelijk als ik het goed snap ?  Of toch minstens 2 externe schermen ....

Wat een makkelijke en simpele oplossing zou kunnen zijn is een USB videokaartje.   Die plug je gewoon in  je USB (2 of 1 of 3)  poort en je hebt een extra scherm uitgang.
Ik bedoel zo iets : http://www.benl.ebay.be/itm/CMP-USBVGA11-ADAPTATEUR-USB-2-0-VERS-VGA-GRAPHIQUE-KONIG-/310367456392?pt=LH_DefaultDomain_123&hash=item4843578c88

http://www.benl.ebay.be/itm/USB-2-0-naar-VGA-Adapter-Converter-/160661977372?pt=LH_DefaultDomain_123&hash=item256833391c

Het kan simpel zijn....   maar niet alle merken adapters werken met alle merken laptops en PCs....

Als je een DVI  interface hebt op je laptop  (die kans is klein )  dan kan je inderdaad gewoon een splitterkabel daar voor kopen en daar 2 schermen op aansluiten.
http://www.benl.ebay.be/itm/DVI-DIGITAL-DMS-59-DUAL-MONITOR-VIDEO-CARD-SPLIT-CABLE-/221204798102?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3380d55a96


Indien je tweede extern scherm  met een  HDMI is uitgerust, dan kan je tussen de DVI aansluiting en het scherm een  DVI-to-HDMI  adapter koppelen.  Werkt ook vrij aardig.

http://www.benl.ebay.be/itm/HDMI-naar-to-auf-DVI-High-Speed-with-Ethernet-Kabel-3-Meter-Hdmi-Dvi-/150970127721?pt=LH_DefaultDomain_123&hash=item2326855569
Re: 2 externe beeldschermen op laptop
Naam alsjeblieft GEEN USB-videokaarten. Betrouwbaar zijn ze niet echt.
Re: 2 externe beeldschermen op laptop
dat hangt dan van het merk van de kaart en de laptop af...

Minstens 400 mensen verspreid over alle continenten in ons bedrijf  (30.000 gebruikers wereldwijd) gebruiken  die dingen zowat dagelijks en ze werken prima...
We gebruiken Dell en  HP   laptops.

Het scheelt natuurlijk wel wat als je een  "merk PC" en een degelijke USB videokaart koopt, dan wel een   "budget laptopje" van één of ander Aldi-merk en een kaartje van "sjakkamakka".    Ik heb niks tegen budget laptops genre Medion en zo..., maar als je echt serieus wil werken moet je serieus materiaal gebruiken.  Die low cost systemen zitten vaak in mekaar met componenten die je nergens anders vindt, die speciaal  aan mindere "specs" zijn geproduceerd om de prijs te drukken.       Zelf stel ik mijn pc elke keer zelf samen, of als ik een laptop zou kopen ga ik voor een "echt" merk.


Wat je ook doet, punt is en blijft dat een laptop per definitie niet gemaakt is om met 'tig schermen te werken... het is een mobiele oplossing.  Als je echt  iets betrouwbaar, modulair en relatief goedkoop wil, ga dan voor een "vaste" desktop of tower pc.  Uitbreiden en wijzigen naar smaak en budget is dan mogelijk.
Daar treed ik je helemùaal bij als je zegt   "Ik adviseer je een goedkope computer neemt en daar twee schermen op aansluit."
Re: 2 externe beeldschermen op laptop
Goedemiddag,

Bedankt voor de vele informatie.
De laptop, wordt alleen maar gebruikt voor Itrain, is een HP Compaq, Presario CQ57, met
VGA en HDMI en videokaart Intel(r) HD Graphics.
Dus wat zou de uiteindelijke en makkelijkste oplossing zijn?
vr.gr.
Niek
Re: 2 externe beeldschermen op laptop
Citaat van: niek op vrijdag 19 april 2013, 16:06:23
is een HP Compaq, Presario CQ57, met VGA en HDMI en videokaart Intel(r) HD Graphics.
Is een redelijk recent modelletje, dat geeft hoop.

Ben even aan het kijken, maar voor de volledigheid, welke getallen/cijfers staan er achter CQ57?
Bijvoorbeeld CQ57-452ED. Dan weten we precies wat voor vlees we in de kuip hebben.

Andere methode is om het gewoon te testen. Sluit een display aan met VGA en het andere met HDMI. Heb je maar 1 display gebruik die dan voor VGA en sluit dan je LCD of Plasma in de huiskamer aan middels HDMI, grote kans dat die ook een HDM ingang heeft.
Beide schermen aansluiten, en dan zie je vanzelf wat er gebeurd. Na het opstarten even rechter muisknop op het bureaublad, en dan beeldscherm (instellingen) kiezen. Zie je vanzelf hoeveel schermen je laptop heeft herkend.
Re: 2 externe beeldschermen op laptop
Dag Bassie,

Bedankt voor je reactie!
Het gaat om de CQ57-310SD.
Ik heb nog een oude TV!, vandaar, alleen maar 2 vga-schermen.
vr.gr.
Niek
Re: 2 externe beeldschermen op laptop
Goedemiddag,

Ben er, bij nadere besturing van de handleiding, achter gekomen dat de laptop geen HDMI heeft,
er stond HDMI-aansluiting* bij sommige modellen.
Ben benieuwd welke splitter er wordt gebruikt bij het werk van Philippe.
vr.gr.
Niek
Re: 2 externe beeldschermen op laptop
Met alleen een externe VGA aansluiting wordt het al snel lastig. Zoiets als een extern USB videokaartje misschien, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee. Het lenovo doc ziet er ook mooi uit, maar is niet goedkoop en verder schat ik zo in dat de laptop geen USB3 aan boord heeft. pc-hardware schrijft ne eenmaal (erg) snel af, dus 'investeren' in oudere hardware is al snel niet meer zo'n goed idee, ik raad het in iedere geval af. (Koop je straks een nieuwe laptop, kan je alle 'investeringen' in deze laptop direct weggooien.)

Kortom, de mogelijkheden zijn beperkt, en je zou je kunnen afvragen of wat je wil echt wel gaat lukken met je huidige laptop.

Misschien is blijven doorwerken met 2 laptops en 2 externe schermen (4 beeldschermen in totaal) niet eens zo'n slechte keuze gegeven de mogelijkheden die de Compaq laptop biedt.
Re: 2 externe beeldschermen op laptop
Dag Bassie,
Ik ben het helemaal eens met je laatste zin!
Er is echter een nadeel en dat heb ik, ondanks vele pogingen, nog steeds niet kunnen oplossen.
In een draadloos thuisnetwerk zijn de laptops met elkaar verbonden als server en cliënt in Itrain,
echter de clientlaptop heeft een wat zwakker internetsignaal (dus ook nog verbonden met het modem via stopcontact), beide laptops staan bij de baan dichtbijelkaar op 2 hoog en het modem staat op de begane grond.
Herhaaldelijk komt het voor dat de verbinding tussen beide laptops wordt verbroken en daardoor kan je de baan via de clientlaptop niet meer aansturen.
Dat is de reden om te proberen dat ene externe scherm bij de serverlaptop te zetten.
Wat is wijsheid uiteindelijk????  extern usbvideokaart, of hoe het ook heten mag?
vr.gr.
Niek
Re: 2 externe beeldschermen op laptop
Heb je toevallig een modem van een provider zoals Ziggo etc?
van de modems van Ziggo is bekend dat deze een slecht bereik hebben.
Ook de stopcontactsetjes kunnen storingen geven.

Daarom adviseer ik je de laptops bekabeld aan te sluiten met elkaar of een andere draadloze router te nemen.

Eventueel wil ik wel langskomen om je te helpen de problemen op te lossen ;)
Re: 2 externe beeldschermen op laptop
Je kan proberen je WiFi signaal wat op te krikken. Ik weet niet hoe oud je Wifi Router/accesspoint is, maar een nieuwe kost de kop niet, en vaak is het WiFi bereik dan ook groter. Zelf een TP-Link gekocht, en het WiFi signaal was fors beter dan mijn Linksys, alhoewel er met de Linksys op zich niks mis was, ben ik toch blij met de TP-Link.

http://tweakers.net/pricewatch/251996/tp-link-tl-wr1043nd.html

En als je de wifirouter dan ook nog wat gunstiger weet te plaatsen (bij een betonnen huis het liefst in of bij het het trapgat) dan kan dat veel betekenen.

Alternatief is om naar een bekabeld netwerk over te gaan. Dat betekend een kabel van je router naar de 2e etage leggen en daar een switch plaatsen waarmee je de laptops aansluit op je netwerk. Een bekabeld netwerk is superbetrouwbaar, nooit zal de link wegvallen. Eigenlijk verdient dit de voorkeur voor een productie-omgeving.

Ik weet niet hoe makkelijk je kabels kan leggen door je huis en evt UTP stekkers kan krimpen. Een switch-je kost je ook de kop niet:
http://tweakers.net/pricewatch/263449/tp-link-tl-sg1005d.html
Re: 2 externe beeldschermen op laptop
Dag Bassie,

Bedankt voor de snelle reactie!!!!
Het modem is van KPN, Thomson 418E43 en niet te verplaatsen.
Het boren in huis is lastig vanwege flinke betonnen wanden en vloeren en de grootte van de gaten vanwege de kabeltjes met stekkers.
Overigens is het geweldig om met Itrain te rijden op meerdere schermen.
Ik zal alles nog eens op een rijtje zetten.
Bedankt voor het meedenken.
vr.gr.
Niek
Re: 2 externe beeldschermen op laptop
Maar je vertelt dat zo'n stopcontact pluggen problemen geven?
Steken die in een stekkerblok? Normaal werken ze het best als ze niet in een stekkerblok zitten.
Zelf heb ik ze ook en nog nooit problemen mee gehad.


groeten Dylan
Re: 2 externe beeldschermen op laptop
Vaak kan je nog wel een kabeltje langs het gat van de verwarmingsbuis leiden, zonder stekker uiteraard. Die krimp je er later gewoon weer op. Vast wel iemand in de buurt die zo'n tang heeft.

Geen loze leidingen meer vanuit de meterkast naar boven? Nieuwe huizen hebben vaak extra loze leidingen.
Re: 2 externe beeldschermen op laptop
mbt zo'n stopcontact-netwerkkabel. Die kan je op zolder ook in de switch steken, en daar je twee laptops op aansluiten. Heb je toch een bekabeld netwerk.  :thumbup:
En inderdaad geen verlengdozen of wat dan ook met netfilters gebruiken, of ook maar in de buurt ervan aansluiten. Ze vormen een 'kortsluiting' voor het netwerksignaal.
Re: 2 externe beeldschermen op laptop
let bij het gebruik van die netwerk-stopcontact-verbindingd-doosjes   (extenders laat ik zeggen) wel op als je meerdere fasen in huis hebt.

Een voorbeeld : bij mijn vriendin thuis werkt dat din in ELK stopcontact  (inderdaad liefst wel zonder verdeeldoos aub).
Bij mij thuis werkt het op sommige plaatsen wel goed en op andere zwak.   

Het verschil: zij heeft 1 fase  elektriciteit in huis   (dus 1 inkomende leiding), ik heb  wat men ook "drijfkracht" noemt,  3-fasige stroomtoevoer.
ZOlang zender en ontvanger op dezelfde fase zitten werkt het perfect, is dat niet het geval, dan werkt het zo-zo...   Aangezien ik de stopcontacten in mijn huis heb verdeeld over de 3 fasen om wat te balanceren, heb ik daar vaak last van.  Maar ik gebruik die dingen maar zelden, meestal heb ik ofwel UTP kabel beschikbaar, ofwel een goede WiFi dekking.
Je zou een "WiFi repeater" kunnen overwegen...
Re: 2 externe beeldschermen op laptop
Goedenavond,

Het is gelukt!
Voortaan met Itrain rijden met 1 laptop met 2 externe beeldschermen.
Voor de liefhebbers: gerealiseerd met Konig usb2.0 vga/dvi adapter.
Iedereen bedankt voor de hulp!!!!
vr.gr.
Niek