Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Snelheid en verlichting auto's

Gestart door Jongslog zaterdag 13 april 2013, 17:34:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Snelheid en verlichting auto's
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Snelheid en verlichting auto's
Zoals misschien velen ben ik in het bezit van de startset van Faller met de bekende DHL vrachtwagen. Het leek mij vrij eenvoudig om daar verlichting in te bouwen. Nu heb ik niet veel verstand van elektronica maar bij de rode en blauwe pijl op de foto meet ik 12 volt. Daar kun je dan met een weerstandje er tussen LED's op aansluiten dacht ik. Maar helaas gaan de LED's niet branden. Terwijl op een andere stroombron de LED's wel branden. Iemand een idee wat er mis is?

Verder vind ik dat de chauffeur van die DHL wagen veel te hard rijdt. Dus wil ik de motor wat langzamer laten lopen. Hoe kan ik dat doen. Een weerstandje in serie tussen de rode draad van de motor? En welke weerstand heb ik dan nodig?

Re: Snelheid en verlichting auto's
Diodes in serie met de motor.
De batterij levert 2x 1,5V dus 3V. Een weerstand zal denk ik niet nodig zijn of een heel kleintje dan.


groeten Dylan
Re: Snelheid en verlichting auto's
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Snelheid en verlichting auto's
Ach natuurlijk, niet goed gekeken. De meter gaf inderdaad 3 volt aan. Ik zit zo in mijn hoofd met 12 volt toepassingen dat ik de verkeerde schaal aflas en die gaf 12 volt aan :)  Mijn LED-jes laten branden op 3 volt gaat niet dus daar moet ik iets anders op verzinnen.

De diode werkt fantastisch om de snelheid te verminderen!

Dank voor de tips.
Re: Snelheid en verlichting auto's
Je bent natuurlijk niet de eerste die dit wilt dus je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden. Kijk eens naar de DC-car of MCC systemen voor faller car system. Als je puur leds wilt laten branden zou je een led-driver kunnen maken die van < 3V iets maakt waar leds op branden. De FCS-L van tams bijvoorbeeld.

Edit Ad: Citaat uit voorgaand bericht verwijderd.
Sinds Februari hebben wij besloten om citaten van het voorgaande bericht niet meer toe te staan.
We denken daarmee draadjes leesbaarder te houden.
Re: Snelheid en verlichting auto's
Re: Snelheid en verlichting auto's
Nog een idee: de PR4401
Dit is een ICtje waar je met alleen een spoel als extra component een witte led kan laten branden op spanningen vanaf 0,9 Volt.

Datasheet:
http://www.mikrocontroller.net/attachment/15608/LED-Driver_PR4401.pdf

Verkrijgbaar bij:
http://www.reichelt.nl/?ACTION=3;ARTICLE=78445;GROUPID=2915;PROVID=2707;&utm_source=Google-NL&utm_medium=CPC&utm_campaign=fgrun%3A%2BBauelemente
Re: Snelheid en verlichting auto's
WOW echt lang opzoek geweest naar deze IC. Dacht dat ze deze nergens meer verkochten! Wel dus :)

Heb je ook een advies qua spoeltje, heb er niet zoveel verstand van? Het liefst ook van die site dan, ivm verzendkosten?

Edit Ad: Citaat uit voorgaand bericht verwijderd.
Sinds Februari hebben wij besloten om citaten van het voorgaande bericht niet meer toe te staan.
We denken daarmee draadjes leesbaarder te houden.
Re: Snelheid en verlichting auto's
Re: Snelheid en verlichting auto's
Goed bezig  :thumbup: dus voor 88 cent heb je een leddriver waar je bij tams 10 euro voor betaald  8o  exclusief verzendkosten dan he ;-)

edit Jurrien: citaat verwijderd, was vorig bericht.
Re: Snelheid en verlichting auto's
Je hoeft geen weerstand te gebruiken. Ik plaats bij te hard rijden een standaard diode. De wagen rijd  mooier en langzamer. Als je er verlichting (led dus, is ook een diode) in maakt is het probleem ook opgelost. Dan hoefje geen diode te plaatsen. De diode plaats je tussen de rode draad + van de accu en de motor. let wel even op de - en + van de diode als het wagentje niet rijd, draai dan de +kant even om.
suc6
dieke
Re: Snelheid en verlichting auto's
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Snelheid en verlichting auto's
@Dieke: dank, de LED er tussen heb ik geprobeerd maar dan gaat de snelheid wel heel erg naar beneden. De LED brand in elk geval wel.

Eén witte led laten branden lukt inmiddels wel. Gewoon rechtstreeks op de voeding/batterij zonder weerstandje.

De diode werkt erg goed. De snelheid (of eigenlijk de spanning) wordt verlaagd en de auto rijdt dan mooi. Maar het lijkt er op dat een helling nemen met de auto wel een probleem is. Nu kan het zijn dat de helling van mijn proefbaantje te steil is :) Misschien wordt de spanning teveel verlaagd?

Ik pruts nog even verder.
Re: Snelheid en verlichting auto's
Fijn dat je een stukje verder bent.
Mijn ervaring met hellingen is dat je, net als met de treinen, het beste de stelregel kan hanteren van 5cm hoogte op een lengte van 1mrt. Bij mij gaat dit uitstekend. Wat de led aansluiten betreft op de accu ,zoals je zelf ook al hebt gedaan, zonder weerstand. Mijn ervaring is dat er verschil in verbruik zit van leds. Probeer kleine led of een ander merk. Er zijn veel soorten.
Er andere oplossing is dat je accu's neemt dit wel de zelfde voltage en grote hebben maar meer amp. hebben Conrad heeft div. in hun assortiment.
Nu suc6 maar weer (het blijft een leuke hobby)
dieky
Re: Snelheid en verlichting auto's
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Snelheid en verlichting auto's
Het is gelukt! Kennelijk was er toch iets mis met die LED's dus andere gepakt. De witte LED's parallel aangesloten op de accu zonder weerstandje. De rode LED's ook paralell aangesloten maar wel met een weerstandje. De stroomtoevoer naar de motor voorzien van een diode zodat die chauffeur van DHL niet meer zo hard kan rijden. Bij belasting van het voertuig gaan af en toe de koplampen uit. Dus nog iets verzinnen voor het stabiliseren van de spanning voor de koplampen. Een elco gebruiken misschien? 
En nu nog leren om scherpe foto's te maken  :D

Re: Snelheid en verlichting auto's
KLASSE!!!! een elko er tussen werk prima, denk er om dat je de + en - goed heb ander krijg je problemen maar dat weet je volgens mij wel. suc6
gr Diekyl
Re: Snelheid en verlichting auto's
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Snelheid en verlichting auto's
De ervaringen met de witte LED's als koplampen zijn toch niet positief. Met enige belasting met rijden (en dat is al snel) branden de LED's al niet meer. Dus dan toch maar de hier al vermelde elektronica oplossingen proberen.
Een elco toepassen om de lichten constanter te laten branden lijkt mij ook niet de oplossing want als de auto moeten stoppen bij een parkeerplaats moet de stroom wel ineens weg zijn denk ik.
Nog even en ik kom uit op het nieuwe digitale systeem van Faller of DCcar of iets dergelijks :)  Maar dat is eigenlijk niet de bedoeling omdat ik dat veel te kostbaar vind.
Re: Snelheid en verlichting auto's
weerstand 8 ohm tussen de motor.