Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Aan-uit sensor in ledverlichting overbruggen

Gestart door RRvdBeek zaterdag 13 april 2013, 12:26:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Aan-uit sensor in ledverlichting overbruggen
Recent kocht ik bij Lidl wat keukenverlichtingsledlampen voor onder mijn baan. Ik wilde deze graag allemaal gelijktijdig op afstand aan-uit schakelen. Nij blijkt echter op elke lamp een sensor te zitten die, wanneer je je vinger er tegenaan houdt, aan-uit schakelt. Die schakeling wil ik nu graag overbruggen. Simpel het draadje verwijderen heeft geen zin want de schakeling blijft actief. Kan iemand mij vertellen wat ik kan doen (iets doorsolderen bijvoorbeeld?)
Bijgaand drie foto's; een van de ledlamp, een van de sensor en een van de schakeling zoals deze op de achterzijde van het strookje leds zit.
Weet iemand een oplossing?

bij voorbaat dank,

René
Re: Aan-uit sensor in ledverlichting overbruggen
Blijkbaar een heel lastig probleem.
Aanvullend kan ik nog melden dat wanneer ik een vinger beweeg in het gebied rond het IC rechts beneden (foto) ook wordt geschakeld.

René
Re: Aan-uit sensor in ledverlichting overbruggen
kan je de massa van de schakeling vinden ?  (waar de zwarte draad van de voeding op toekomt)

Zo ja, verbind eens korstondig het draadje dat naar sensor gaat met die massa en kijk wat er gebeurt...  dat zou het kunnen zijn.
Re: Aan-uit sensor in ledverlichting overbruggen
Dani,  klopt dat het een massa'probleem' is (dat had ik met mijn zeer beperkte elektronicakennis al uitgevogeld  :?). Maar doorverbinden heeft geen ander effect dan dat daarmee ook wordt geschakeld (aan-uit). De sensorschakeling op zich wordt niet overbrugd.
Het nare is ook dat ik niet kan zien waar de verbindingen op de printplaat lopen. Blijft lastig dus.

René
Re: Aan-uit sensor in ledverlichting overbruggen
ik zat te denken aan een permanent brugje tussen dat draadje en de min, maar als het als "impuls " schakelt, dan kan dat inderdaad niet.

kan je niet het printje in zijn geheel  "bypassen" en gewoon de aansluiting van de + en - van de LEDs opzoeken ?  Dan kan je die gewoon aan de voeding koppelen.

Of je zou een transistortje in elke unit kunnen plaatsen dat die "massaverbinding" voor je maakt, en die torretjes dan allemaal tegelijk van op 1 enkele drukknop (met een weerstandje) aansturen.    Dan druk je op 1 knpoje, maar je schakelt alle units tegelijk naar de massa door de transistor.     Alles hangt af van hoeveel volt je moet overbruggen en aangezien het een touch "sensor" is zal dat misschien niet te doen zijn met een gewone transistor, dan een mini relaisje per eenheid proberen ?
Re: Aan-uit sensor in ledverlichting overbruggen
Dani, dank voor het meedenken.
Ik ga op mijn gemak wat zaken uitproberen.

René