Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Ombouw HAG loks

Gestart door Jajekra vrijdag 12 april 2013, 18:51:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw HAG loks
Lid sinds: 2007

offline
Ombouw HAG loks
Ik heb een aantal Hag loks.
De motoren zijn reeds voorzien van permanent magneten.
Nu kan ik goedkoop Märklin 60760 decoders kopen.
Bij mijn Märklin loks heb ik deze al eens ingebouwd.
Zijn deze decoders ook inzetbaar voor de HAG motoren?
Zo ja moet je dan ook de smoorspoelen monteren?
Re: Ombouw HAG loks
Lid sinds: 2010

offline
Re: Ombouw HAG loks
60760 decoders zijn altijd goedkoop. Simpelweg omdat men ze overhoudt vanuit de ombouwsetjes, en dan is het wat de gek er voor geeft.
Zelf gebruik ik ze nooit en zet er een ESU lokpilot in, die hebben (veel) meer instellingen (denk aan verlichting voor/achter, etc) zijn mooi af te regelen en lopen gewoon mooier.

Maar ik denk dat ze zondermeer zullen werken op een omgebouwde HAG lok.
Re: Ombouw HAG loks
Lid sinds: 2007

offline
Re: Ombouw HAG loks
Bassie,

Bedankt voor je antwoord.
Het is me bekend dat ESU decoders meer mogelijkheden hebben en schijnbaar mooier lopen.
Maar mijn beurs loopt ook sneller leeg. :-(
Ik heb 6 HAG Loks om te bouwen.
1 Lok is standaard door HAG met een ESU decoder uitgerust. Ik kan nu niet zeggen dat deze beter loopt dan Märklin loks met een 60760 setje.

Heeft er iemand ervaring met een HAG Lok met 60760 decoder :help:
Re: Ombouw HAG loks
Bahnhof Kloten
gast

Re: Ombouw HAG loks
Zo slecht zijn de decoders uit de 60760 niet. Maar persoonlijk kies ik tegenwoordig wel voor een ESU M4-decoder. Die kost iets meer, en dan heb je de voordelen van MFX. Dat ie mooier zou lopen merk ik weinig van.

Een HAG met 60760-decoder moet net zo goed werken als een Märklin met 60760 decoder. Zorg er wel voor dat je een permanent magneet hebt.
Re: Ombouw HAG loks
Lid sinds: 2011

offline
Re: Ombouw HAG loks

Ik denk wel Jaap, dat het eea.ook wel afhankelijk is vaqn de technische staat van de loc.

Voorbeeld: Ik ben in het bezit van een Hag-Loc met een Esu Lopi decoder.Deze reed altijd voortreffelijk.Nadat de loc een probleem kreeg met de aandrijflijn (er liep ergens een tandwiel vast) is de klad erin gekomen.De decoder plofte vrij onverwacht.Ik heb de tandwielen eruit gehaald,de hele aandrijflijn gereinigd en de tand wielen weer teruggeplaatst.Een nieuwe Esu decoder stelde nu teleur.Kennelijk hebben de tandwielen ergens toch een opdonder gehad.Met nieuwe Esu decoder loopt de boel niet lekker meer.

Wat ik wil aangeven is dat de loop van een loc met een bepaald merk decoder er in, ook afhankelijk is van de technische staat van de loc.

mvg Harry           
Re: Ombouw HAG loks
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Ombouw HAG loks
Citaat van: Har op zaterdag 13 april 2013, 00:25:50
Kennelijk hebben de tandwielen ergens toch een opdonder gehad. Met nieuwe Esu decoder loopt de boel niet lekker meer.         
En zo verdwijnen steeds meer analoge machines uit de markt. Jammer hoor.

Heb je nieuwe tandwielen, blijkt het tandwiel-asje toch verbogen?
Re: Ombouw HAG loks
Citaat van: Jan22 op woensdag 17 april 2013, 18:59:23
En zo verdwijnen steeds meer analoge machines uit de markt. Jammer hoor.

Beste Jan

Als je interesse hebt in analoge loks, ik heb er nog wel wat, die ook in de verkoop komen.

teunis
Re: Ombouw HAG loks
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Ombouw HAG loks
Teunes,

Ik heb ook een HAG-lok (AC) die smachtend ligt te wachten op een permanent-magneet van HAG. Is besteld maar duurt nu een eeuwigheid lijkt het. De ESU-voorzieningen zijn al in de lok voorbereid (Lopi V4).

Voor zover ik weet levert ESU de permanent-magneten niet voor de HAG-machines?

Mvg

Henk
Re: Ombouw HAG loks
Hoi Henk

Nee HAG heeft eigen specifieke permanent magneten, zijn stevig aan de prijs. Heb je ze bij Keuterman besteld?

Als het niet lukt, weet ik nog wel raad. Neem dan contact op via PB.

groeten van teunis
Re: Ombouw HAG loks
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Ombouw HAG loks
Waar ik niemand over hoor:

Die goedkope Märklin-decoder functioneert alleen (matig) met een 5-polige motor.
Ik weet niet wat er in je HAG geplaatst is, maar als dit een 3-polig motor betreft....  vergeet dan die Märklin 60760-decoder maar.

Gr. Marcel
Re: Ombouw HAG loks
Hoi Marcel

Klopt wat je zegt.
60760 decoder werkt alleen (enigszins redelijk) met een 5 sterren hoogvermogen motor (du 5 polig), met een 3 polig rotor is het huilen.

teunis
Re: Ombouw HAG loks
Lid sinds: 2007

offline
Re: Ombouw HAG loks
Bedankt allemaal voor jullie reacties.
Als ik zo de adviezen en ervaringen bekijk zal ik toch maar uitkijken naar ESU Lopi.
Re: Ombouw HAG loks
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Ombouw HAG loks
Citaat van: teunistreinen op maandag 22 april 2013, 21:33:06
Hoi Henk

Nee HAG heeft eigen specifieke permanent magneten, zijn stevig aan de prijs. Heb je ze bij Keuterman besteld?

Als het niet lukt, weet ik nog wel raad. Neem dan contact op via PB.

groeten van teunis

Teunis,

Je hebt een PB'tje

Mvg
Henk
Re: Ombouw HAG loks
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Ombouw HAG loks
Ik heb het inmiddels anders opgelost: via eBay het blokje opgestuurd naar http://www.ebay.de/itm/Dauermagnet-fuer-alle-Hag-Loks-Digitalumbau-Umbau-auf-digital-51960-51961-51962-/151011120138?ssPageName=ADME:X:RTQ:DE:1123 Heeft even geduurd maar maandag of dinsdag a.s. zal ik het blokje weer hebben ontvangen met de permanentmagneet.

Dan kan ik eindelijk de Re 4/4 TEE van HAG omrusten en voorzien van een ESU LoPi V4. En laat nu intussen de bij Keuterman bestelde HAG-permanentmagneet op de mat vallen ..........

EDIT Ad: Overbodig citaat van geheel vorig bericht verwijderd.
Re: Ombouw HAG loks
Lid sinds: 2008

offline
Re: Ombouw HAG loks
Ik had ook in november een permanent magneet voor mijn HAG lok besteld, die is ook nu 1,5 week geleden binnen (besteld bij Keuterman). Levertijd van 6 maanden  :-(
Probleem lag volgens Keuterman in Zwitserland.

Ik ga ook een ESU V4.0 inbouwen, maar ben benieuwd wat jullie er van maken!
Re: Ombouw HAG loks
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw HAG loks
Henk, die prijs voor die magneet ombouw is niet mis.
Maar als dit de enige optie is, dan is je keuze beperkt.
Jammer dat ESU geen magneten voor HAG levert.
Het zal vast niet rendabel genoeg zijn, om deze te ontwerpen en te fabriceren.
Re: Ombouw HAG loks
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Ombouw HAG loks
@ Frank, het kan zeer zeker aan Zwitserland liggen. Keuterman laat uiteraard geen enkele magneet uit Zwitserland komen en mogelijk stelt HAG ook een minimumlimiet aan een bestelorder. Logisch lijkt me.

Maar Keuterman houdt ook geen voorraad op -diverse- HAG onderdelen, sterker nog: Keuterman gaat met HAG stoppen en houdt magazijnuitverkoop http://www.keuterman.nl/hag_algemeen.html

@Ad de prijs is zeker niet niks maar vooralsnog de enige optie, tenzij je zelf wilt 'klieren' om de spoel uit te wisselen voor de permanentmagneet. Zodra ik deze heb ontvangen en ingebouwd heb, decoder heb aangesloten en de lok rijdend heb, volgt er een verslagje op dit topic.

Typisch genoeg zitten in de HAG-loks wel ESU-decoders gebouwd. Beetje wel heel vreemde politiek!

Re: Ombouw HAG loks
Lid sinds: 2007

offline
Re: Ombouw HAG loks
Anderhalf jaar geleden heb ik bij HAG in Zwitserland onderdelen besteld omdat Keuterman mij niet kon helpen.
Ik heb toen ge-emaild via info@hag.ch. Of dat nu nog kan, bestellen bedoel ik, is mij niet duidelijk.

De Zwitserse franc was toen sterk. Maar de onderdelen werden als monster opgestuurd en de douane is er niet aan te pas gekomen. Een meevaller.


Willy
Re: Ombouw HAG loks
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Ombouw HAG loks
Willy,

Dat is de situatie van 1,5 jaar geleden. De wereld staat in die tussentijd niet stil. Het huidige HAG is heel duidelijk over bestellen:

"Unser Internetshop ist geschlossen. Unsere Produkte werden über den Fachhandel verkauft. Es werden keine Direktbestellungen abgewickelt. Besten Dank für Ihr Verständnis. Die Liste der Händler finden Sie unter "Händler/Servicestellen".

En aangezien Keuterman officieel per 1-1-2013 is gestopt met import van HAG: voor service en reparatie kun je nog bj hem terecht. 
Re: Aansluiten bedrading HAG-216 met ESU LoPi V4
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Aansluiten bedrading HAG-216 met ESU LoPi V4
Hallo allemaal,

Eindelijk heb ik mijn motorblokje weer terug met permanentmagneet. Inmiddels zit ie weer in het frame en had al voorbereidingen getroffen voor de inbouw van ESU-decoder door er een brugstekker tussen te zetten. Wel zo makkelijk.

Voor het aansluiten van de bedrading heb ik de volgende website geraadpleegd: http://www.stayathome.ch/hag_Re44.htm
De ombouw die hier wordt weergegeven is die van Alstrom, dus met veldpoel en geen permanentmagneet. Ook worden hier de contactveren en de dakplatine getoond zodat aansluiten makkelijk is te volgen.

Veel zal niet veranderen in het aansluiten; maar waar ik wel beducht voor ben is verkeerd aansluiten van de massadraden en daarmee de decoder aan gort help. Het is een 3-polige motor. Ik heb de volgende vragen:

Kan ik de oranje en grijze motordraden direct aansluiten zoals weergegeven?
Moet ik een condensator (smoorspoel) aanbrengen of kan ik deze weglaten?
Sluit ik alleen nog de zwarte draad zoals getoond op de foto's aan en vervalt de bruine (op de foto heeft het motorblok directe verbinding met het chassis).

Wie kan mij op weg helpen?? Alvast hartelijk dank!

Groeten,
Henk

Re: Ombouw HAG loks
CH-FAN
gast

Re: Ombouw HAG loks
Hallo Henk!
STOP :error:
anders zie je rookwolken.

De Rode draad van de Lopi gaat naar de Sleper
De Zwarte draad gaat naar de Massa van de LOK
DAT IS DUS ONDER GEEN ENKELE VOORWAARDE AAN DE EEN VAN DE 2 AANSLUITPUNTEN VAN DE MOTOR
als je even meet op welk punt van het chasis je kontakt hebt met de wielen van de Lok neem je dat ( Zat waarschijnlijk vroeger als een Massaverbinding.

VOORDAT je grijs en oranje aansluit aan de 2 Motorkontakten meet je eerst of er werkelijk geen (kruip) kontakt is tussen deze aansluitingen en het LOK chasis of motorhuis. Er zat bij Hag oorpronkelik een venijnig verborgen loodvaantje tussen. Als je daarvan zeker bent dan grijs en oranje aan de Motor. en klaar is Kees. De Blauwe retourdraad mag nergens kontakt maken met het  Chasis  (Massa) anders zie je ook rook. Geel en Wit zijn voor de Lichten en met de overgebleven draad kan je b.v. een Führerstand verlichtig maken.
en zoals ik je al eerder schreef: Bei Fragen......................... :D
Groetjes
Peter
Re: Ombouw HAG loks
CH-FAN
gast

Re: Ombouw HAG loks
Hoi Henk
was ik nog vergeten die bruine draad tussen het motorhuis en het chasis mot je wel aansluiten anders heeft die Lok een miserabele massaverbinding vooral al onder de Re 4/4" ook nog gebruneerde wielen zitten :thumbdown:.
Die condensator kan in de rommelbak :-(.
groetjes
Peter
Re: Ombouw HAG loks
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Ombouw HAG loks
Dag Peter,

Het gaat mij inderdaad nu om de massasdraden: de bruine van het motorhuis zit dus op zijn goede plek.
En daar kan de zwarte bijgeplaatst worden??

Groetjes,
Henk
Re: Ombouw HAG loks
CH-FAN
gast

Re: Ombouw HAG loks
Hoi Henk
Ja dat kan, maar zou ik zo niet doen, hoe meer en vooral hoemeer stabile massa kontakt je met de wielen kan krijgen des te beter de rij kwaliteit.
Die Bruine draad bevestig je "ergens" aan de metalen bodemplaat plaats genoeg in een HAG (doe ik door ergens een draad te tappen M2 en daar een schroefje met een soldeervlag in te draaien, die bodemplaat laat zich namenlijk bijzonder slecht solderen) je kunt ook proberen op de popnagel bevestiging van die kunsstofplaat met kontaktveren NIET AAN EEN KONTAKTVEER een loodpunt te zetten. Aan dit loodpunt zet je die bruine en die zwarte draad. Door de verbinding met de grondplaat maakt de Lok vanzelf kontakt met het loopdraaistel en heeft ook daar Massa. De kans dat je lok dan op een wissel blijft hangen of onderweg stottert is dan geminimaliseerd.
Natuurlijk kan je zeggen het motorhuis hangt toch in de bodemplaat en maakt daar al die verbinding, door de bewegingen van het motordrehgestell is dat niet optimaal om van vet en vervuiling maar niet te spreken. Nu je de lok toch open hebt doe dan maar "zekerheid voor alles" (bij mijn schoonmoeder was dat eerst cremeren en dan begraven ;))
Groetjes, Peter
05-07-2013: Ombouw HAG lok re 4/4 TEE gelukt MET FOTO
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
05-07-2013: Ombouw HAG lok re 4/4 TEE gelukt MET FOTO
Goedemorgen allemaal,

Na een bezoekje aan Kees te Zaltbommel heb ik me nog even gestort op de ombouw van mijn HAG-lok. Het leek in eerste instantie gelukt te zijn: lok rijdt prima maar de verlichting deed het niet. Decoder er uit gehaald en getest op het bankje: alle uitgangen gaven spanning. De lampjes in de lok-kap met losse draadjes onder spanning gezet: branden.

Waarschijnlijk draadbreuk in de witte, gele of blauwe retour draad van de contrastekker (11). Daar bleek idd de oorzaak te zitten en nu doet alles het. De massa is aan een popnagel gesoldeerd (6+7).
De CV's aangepast naar de waarden voor HAG: zal verder toch nog gefine-tuned moeten worden.

Met de ombouw zijn er een paar dingen die gedaan moeten worden en waar je op moet letten:
- condensator/smoorspoel en en dat soort dingen verwijderen of weglaten;
- het motorschild moet geïsoleerd zijn t.o.v. motorhuis! (meestal is het schild al van kunststof);
- op de foto bij 3 mag de retourdraad GEEN verbinding hebben met het chassis!! De verbinding met de contactveer en het chassis wordt dus onderbroken zoals te zien op de foto.
- draadlampjes 12V eventueel vervangen door type wat digitale spanning aankan (16V: HAG nr 165048-50).

@ CH-FAN: de lok is aangesloten exact zoals op de foto's is weergegeven en de beschrijving op de website bij http://www.stayathome.ch/hag_Re44.htm
@ Sander (seinwezen): het is dus opgelost. Niettemin hartstikke bedankt voor je aangeboden hulp en wie weet tot gauw op HIP.
Re: Ombouw HAG loks
Seinwezen
gast

Re: Ombouw HAG loks
Hoi Henk,

mooi dat het gelukt is.
Geeft toch altijd weer een goed gevoel als de lok weer digitaal zijn rondjes kan rijden.

Nog wel een kleine opmerking.
De blauwe draad is geen retourleiding(min).
Maar een gemeenschappelijk plus, dus toevoerleiding.

Als je met LED's gaat werken wel erg belangrijk >:-D.

Groeten Sander
Re: Ombouw HAG loks
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Ombouw HAG loks
Citaat van: Seinwezen op vrijdag 05 juli 2013, 19:28:20
De blauwe draad is geen retourleiding(min). Maar een gemeenschappelijk plus, dus toevoerleiding.

Dank Sander voor je correctie:

ESU geeft idd U+ aan maar ik werd op het verkeerde been gezet door hun term 'gemeinsame rückleiter' in de handleiding van LoPi.

Evengoed moet op positie 3 (foto) de directe verbinding met het chassis worden onderbroken: het woordje 'massa' kan dus weg.
Re: Ombouw HAG loks
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Ombouw HAG loks
Henk volgende keer even op bezoek gaan bij Peter en Sander van Hobby in de Praktijk. Zij hebben voor mij 1 1/2 jaar geleden een analoge Hag loc omgebouwd. Geweldig werk hebben ze gedaan.

Wat betreft de Hag onderdelen die kon je inderdaad toen rechtstreeks bij Hag bestellen en die leverden ze zo uit voorraad.
Hoe dat momenteel gaat weet ik niet, maar er zijn een aantal goede Zwitserse winkels op Ebay te vinden die je vast kunnen helpen.

Groet van een Hag Fan

Ronald
Re: Ombouw HAG loks, overgehouden onderdelen
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Ombouw HAG loks, overgehouden onderdelen
Citaat van: M.user op vrijdag 05 juli 2013, 22:30:37
Henk volgende keer even op bezoek gaan bij Peter en Sander van Hobby in de Praktijk.
Ronald

Dank je Ronald voor de tip: ik ken ze inmiddels beiden.

Ik heb nu overgehouden van deze lok een analoge module (AC) analoog inclusief rijrichtingsomschakelaar. En extra: een te laat gearriveerde permament-magneet van HAG (nieuw).

Wie dit leest en interesse heeft ............... even een PB´tje