Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Digitaliseren Liliput wagons

Gestart door Sattrickske donderdag 25 april 2013, 20:11:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Digitaliseren Liliput wagons
Sattrickske
gast

Digitaliseren Liliput wagons
Ik zit met een beschadigde elleboog en hierdoor kan ik zo goed als niks doen, enkel wat opzoekingswerk...

Ik heb een tijdje geleden 9 wagons van Liliput voor een prikje op de kop kunnen tikken.  Het gaat om de serie "Compagnie Internationale de Wagons-Lits"; m'n gerestaureerde Série 231 zal hiervan een aantal wagons op sleeptouw nemen.  Maar er zijn een aantal dingen die me storen aan die wagons die ik graag zou verbeteren:
1) Interieur is geel :O; geen idee waarom dit zo is, maar 't trekt op niks
2) Wagons staan te ver uiteen, dus koppelingen moeten vervangen worden
3) Er moet stroomvoorziening komen zodat ik verlichting ed. kan inbouwen evt. met een functiedecoder

Het interieur is rap verholpen, een likje verf en we praten er niet meer over.  De andere punten zijn moeilijker omdat ik niet vertrouwd ben met Liliput.  Dus ik hoop dat jullie me gaan kunnen helpen.  Hieronder een paar foto's van één van de wagons:

Het onderstel, waar waarschijnlijk een sleper + massa pickup zal moeten komen:


Ik zou liever geen stroomvoerende koppeling willen gebruiken omdat ik eventueel zou willen werken met een functiedecoder.  Graag jullie suggesties...
Re: Digitaliseren Liliput wagons
Patrick, Liliput heeft losse slepers voor de wagons in het programma. klik
Re: Digitaliseren Liliput wagons
Met enig zaag- en freeswerk moet het mogelijk zijn de Symoba kortkoppelmechanismen in te bouwen. Zie ===> klik
Re: Digitaliseren Liliput wagons
Aha, deze slepers kende ik nog niet.  Eens proberen met eentje en zien wat dat geeft, want ik zie niet meteen hoe je die kan vastmaken aan de draaistellen.
De Symoba's had ik al eens gezien, 'k ga er mij eens in verdiepen.

@beiden, bedankt voor het meedenken!
Re: Digitaliseren Liliput wagons
Patrick,

Je moet even opletten of het om recente of oudere modellen gaat. De sleper die eerder werd gemeld is alleen geschikt voor recente modellen die zijn voorbereidt op inbouw van verlichting. Als ik de draaistellen bekijk heb jij oudere modellen en dan heeft deze sleper geen zin.

Ik heb ondertussen al heel wat oudere rijtuigen van liliput omgebouwd en maak daarbij steeds gebruik van 1 rijtuig (meestal een bagagewagen) als basis. 1 draaistel krijgt een aangepaste sleper (meestal Roco met een uitgeboord gat voor de schroef) die ik eronder lijm. Het andere draaistel krijg een geknutselde massasleper, net wat past. Vervolgens gaat er een decoder in die een relais schakelt. Via het relais zet ik vervolgens de baanspanning op een stroomgeleidende koppeling. Ik gebruik meerpolige koppelingen zodat ik ook de baanmassa kan doorvoeren. Vervolgens verlichting in de verschillende rijtuigen en klaar is Klara.

Overigens zoek ik me elke beurs rot naar massaslepers en zodra ik er weer een paar heb bouw ik die in de rijtuigen in. Door ze over een trein te verdelen en allemaal aan de centrale massa te koppelen verbeter je het contact en wordt de trein beter herkend door terugmelders.

Let overigens wel op dat je NEM koppelingen gebruikt en bijvoorbeeld niet die van Krois. Koppelingen op basis van een Märklinkoppeling zijn een fractie te hoog waardoor de rijtuigen gegarandeerd ontsporen. Roco heeft leuke, 4 polige koppelingen, net als Tams/Viessmann/Heljan die uitstekend functioneren. Voorwaarde is natuurlijk wel dat er NEM koppelingen onder zitten.

Als je met 4 polige koppelingen gaat werken houd dan wel rekening met de positie van de rijtuigen in de trein. Ik gebruik gewoonlijk de 2 onderste pooltjes voor de massa en de bovenste twee voor de baanspanning. Zo hoef ik met niet druk te maken over de stand van de rijtuigen en kan ik de boel tot 1A belasten.

Jan