Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

2pind Bi-Color Led op digitaldecoder

Gestart door dani vrijdag 12 april 2013, 11:30:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
2pind Bi-Color Led op digitaldecoder
Even zitten nadenken en puzzelen hoe ik 2-pind  Bi-Color LEDS kan gebruiken in een lok als rij- en sluitlichten met een digitaaldecoder...

Het schema hieronder is waar ik mee in m'n hoofd zat.  In principe zou dit moeten lukken, toch, want de decoder schakelt "naar massa".   
Vanavond of in het weekend eens uitproberen of het ook effectief werkt...

Tot nu toe gebruikte ik altijd  wit/rood  LEDs met een Common Anode   due met 3 pinnetjes waarvan 1 de gemeenschappelijke "plus" was aan de decoderkant en de 2 andere de AUX draadjes.
Nu heb ik een partij 2-pins  besteld (eigenlijk een kleine vergissing...)  maar wil ze toch blijven gebruiken.  De 2  LEDs in de behuizing zitten eigenlijk gewoon opgepoold, dus afhankelijk van waar je de plus en de min aan sluit op de LED, zal 1 van de 2 kleuren oplichten...

Volgens mij is het simpel : 
UIT :  ze hebben allebei  een PLUS en staan dus op zelfde potentiaalniveau.   Niks brandt.
Vooruit :   AUX1 schakelt naar massa en daardoor vloeit er stroom door de LED langs R1 (1k8) en de witte LED brandt
Achteruit:   AUX2 schakelt naar massa en daardoor vloeit er stroom door de LED langs R2 (1k8) en de rode LED brandt

Variant 2 heeft 2 extra diodes  (1N4148)  op zeker te zijn dat er geen stroom terug vloeit maar volgens mijn besch*t*n mening zijn die niet echt nodig.

.... of ik moet me schromelijk vergissen en het ontploft bij de eerste poging :-) :-) :-) :-)    Want ik stel me wat vragen bij de stroom die gewoon "bloot" via R1 en R2 gaat gaan lopen van + naar massa...  (zowat 10 mA) en die zou kunnen zorgen dat de LED gewoon niet brandt.

Achja, dan gebruik ik ze wel ergens anders voor als het niet werkt...  Of ik gebruik een schemaatje met een inverter.
Re: 2pind Bi-Color Led op digitaldecoder
beide schakelingen zullen niet gaan werken, je moet de led aan de andere zeide van de weerstanden aansluiten.

groeten jw
Re: 2pind Bi-Color Led op digitaldecoder
Zal inderdaad niet werken, beide pinnen van de led hangen steeds aan dezelfde potentiaal: V+ voor de eerste of V+ -0.7V voor de 2e.

Er zijn een paar mogelijkheden, dit is denk ik de simpelste:
In serie met je Bi-led 2 weerstanden (één langs elke kant) en geen vaste voeding maar een omkeerbare; ttz je voeding vervangen door 2 sturing pinnetjes.
Op deze manier heb 3 toestanden: UIT, AAN1 of AAN2.

Een andere, moeilijkere:
Totem-pole constructie met 2 transistoren (PNP - NPN) en de led aftakken tussen de gemeenschappelijke collector van de totem-pole.  De basissen van beide transistoren via 2 diodes verbinden naar je sturing (NPN naar binnen, PNP naar buiten).  Emitter van de PNP aan de V+ en emitter van de NPN aan de massa.  De andere kant kan de led via een weerstandje verbinden met de sturing.
Deze geeft maar 2 toestanden: AAN1 of AAN2.  Als je de massa vervangt door een sturing pin kan je alles uit zetten.
Re: 2pind Bi-Color Led op digitaldecoder
ja, het pricipe van de omkeerbare voeding met 2 sturing pinnetjes (op Arduino werkt dat perfect) is een mogelijkheid, maar de totempole lijkt me iets haalbaarder als het aan een decoder moet worden aangesloten.   

Bedankt voor de feedback.  Ik ga eens aan de slag met wat schakelingetjes.    Om het helemaal ingewikkeld te maken : ik kreeg ook al een tip om een kleine laagvermogen H brug te maken.