Even zitten nadenken en puzzelen hoe ik 2-pind Bi-Color LEDS kan gebruiken in een lok als rij- en sluitlichten met een digitaaldecoder...
Het schema hieronder is waar ik mee in m'n hoofd zat. In principe zou dit moeten lukken, toch, want de decoder schakelt "naar massa".
Vanavond of in het weekend eens uitproberen of het ook effectief werkt...
Tot nu toe gebruikte ik altijd wit/rood LEDs met een Common Anode due met 3 pinnetjes waarvan 1 de gemeenschappelijke "plus" was aan de decoderkant en de 2 andere de AUX draadjes.
Nu heb ik een partij 2-pins besteld (eigenlijk een kleine vergissing...) maar wil ze toch blijven gebruiken. De 2 LEDs in de behuizing zitten eigenlijk gewoon opgepoold, dus afhankelijk van waar je de plus en de min aan sluit op de LED, zal 1 van de 2 kleuren oplichten...
Volgens mij is het simpel :
UIT : ze hebben allebei een PLUS en staan dus op zelfde potentiaalniveau. Niks brandt.
Vooruit : AUX1 schakelt naar massa en daardoor vloeit er stroom door de LED langs R1 (1k8) en de witte LED brandt
Achteruit: AUX2 schakelt naar massa en daardoor vloeit er stroom door de LED langs R2 (1k8) en de rode LED brandt
Variant 2 heeft 2 extra diodes (1N4148) op zeker te zijn dat er geen stroom terug vloeit maar volgens mijn besch*t*n mening zijn die niet echt nodig.
.... of ik moet me schromelijk vergissen en het ontploft bij de eerste poging
Want ik stel me wat vragen bij de stroom die gewoon "bloot" via R1 en R2 gaat gaan lopen van + naar massa... (zowat 10 mA) en die zou kunnen zorgen dat de LED gewoon niet brandt.
Achja, dan gebruik ik ze wel ergens anders voor als het niet werkt... Of ik gebruik een schemaatje met een inverter.