Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Vensterbank diorama: Steenspoor

Gestart door Mearaluna donderdag 11 april 2013, 18:29:34

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vensterbank diorama: Steenspoor
Bij gebrek aan ruimte heb ik de vensterbank opgeofferd voor ons eerste diorama. Tevens is dit ook de enige plek in huis waar het maar past.

We hebben een basis gemaakt van MDF (242 bij 32 cm).
Hierop zal een simpele spoorlijn lopen met één wissel (aangedreven door een MS2) en de overige ruimte zal ik gebruiken voor scenerybouw. Om wat te oefenen.

Wegens het gebrek aan ruimte mochten we bij mijn schoonouders het zaag en boorwerk doen.

De basis:



En bij ons in de vensterbank:


Met een opzet aan spoor:




We hopen in de komende tijd het project op te bouwen, de sporen te leggen en wat aan de scenery te doen.
Re: Vensterbank diorama
Het ziet er al netjes uit :thumbup:
En voor het raam is het net een vitrine :-)
Re: Vensterbank diorama
Lid sinds: 2008

offline
Re: Vensterbank diorama
Hoi Mearaluna

Dit vind ik een erg leuk idee.
Zo in de vensterbank,weer eens wat anders dan een gewone modelbaan.
Veel succes met de verdere bouw,ben benieuwd.

groet Tony
Re: Vensterbank diorama
Lid sinds: 2013

offline
Re: Vensterbank diorama
Citaat van: C-Brian op donderdag 11 april 2013, 18:46:02
Het ziet er al netjes uit :thumbup:
En voor het raam is het net een vitrine :-)
We zitten dan ook in de binnenstad en het appartement waar we nu wonen is dan ook meer dan 10 jaar onderdeel van een winkel geweest. Ons raam is dan ook een ruime 2½ meter breed. Wie ons gevonden heeft krijgt dan ook een kopje koffie. We zitten in de binnenstad van Zwolle.

Ik zal dan ook eerst het elektrische gedeelte klaar moeten maken voordat Sandra (Mearaluna) kan beginnen met de bedding en aankleding.
Re: Vensterbank diorama
Lid sinds: 2008

offline
Re: Vensterbank diorama
Dat kan jullie straks maar zo is veel koffie gaan kosten  :D
Re: Vensterbank diorama
heel mooi idee zo.  Hebben jullie rechtstreeks zonlicht in dat raam ?  Dan gaat de zaak wel op den duur verschijnen van de zon, hou daar misschien rekening mee.   

Ik ben benieuwd naar het vervolg, ziet er veelbelovend uit !
Re: Vensterbank diorama
Dat gaat inderdaad iets mooi worden. Komt daar veel zon langs die kant van je raam oppassen dan voor verkleuren van je trein materiaal.
Re: Vensterbank diorama
Lid sinds: 2013

offline
Re: Vensterbank diorama
Bedankt voor de leuke reacties!

Op het feit van de waardevolle treinen hebben we al een kleine oplossing. Aan de linkerkant zit een stuk vensterbank waar geen raam zit, daar laten we ze 's avonds staan en de momenten waarop we niet thuis zijn. Die word mooi afgedekt met het gordijn.
De zon zitten we inderdaad al wel naar te kijken. Gelukkig staan overal rondom ons hoge huizen, maar dit is zeker nog een puntje van aandacht.
We merken nu al dat mensen even blijven staan en kijken en dan voornamelijk kinderen.

We hopen snel een update te geven.
Re: Vensterbank diorama
Lid sinds: 2010

offline
Re: Vensterbank diorama
ik kijk ook mee vanuit mijn raampje  ;)
Re: Vensterbank diorama
Citaat van: Shaggy op donderdag 11 april 2013, 19:26:26
Wie ons gevonden heeft krijgt dan ook een kopje koffie. We zitten in de binnenstad van Zwolle.

Dan moet ik toch maar weer eens de stad in  :D Is tenslotte maar 500 meter verderop. Koffie ?; zwart  >:-D

[PS. Aan de foto's te zien hoef ik waarschijnlijk niet ver te zoeken  ;) ]
Re: Vensterbank diorama
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Vensterbank diorama
Tja bedankt hoor,nu moet ik elk raam af in Zwolle,al is het maar voor de koffie O:-D >:-D

Vraag me af of er nog aanhoudingen zullen volgen,van raamgluurders/bezoekende forummers :-)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Vensterbank diorama
Ach Hans, als je het ramen kijken zat bent en wilt nog wel koffie is er vast wel een kroegje in de buurt  >:-D
Re: Vensterbank diorama
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Vensterbank diorama
Maar dan gooi ik wel iets anders naar binnen dan koffie :-)

Nee,dan liever maar naar De Wit,of bestaat die ook al niet meer?

Re: Vensterbank diorama
ik denk dat "we" lichtjes afwijken nu ...
Re: Vensterbank diorama
Lid sinds: 2013

offline
Re: Vensterbank diorama
Citaat van: jumbo op dinsdag 16 april 2013, 08:36:18
Dat kan jullie straks maar zo is veel koffie gaan kosten  :D
Geen probleem, dat hebben we altijd zat in huis.

Citaat van: Ben-Nagel op dinsdag 16 april 2013, 08:55:46
[...]
kleine tip waar je mogelijk nog niet bij hebt stil gestaan. Zorg er voor dat je niet al te waardevolle treinen in je vensterbank laat rijden. Voor je het weet wordt je raam een open uitnodiging voor kwaadwillenden. Een baksteen verder en jij hebt een heleboel ellende waar we geen van allen op zitten te wachten.
Ja, dat komt helemaal goed. Er is dus een sectie waar de rails een tunnel in moet gaan rijden en zo kan ik snel even wat weg zetten. En anders zorg ik er voor dat hij gewoon niet in de rails staat.
Citeer
Verder overigens mijn complimenten voor het originele idee en mocht ik weer eens in zwolle zijn dan houd ik mijn ogen open.
Ah, dankje. Als je van ver moet komen, kunnen we altijd een hint geven.

Citaat van: Ta2trainman op dinsdag 16 april 2013, 23:07:23
Dan moet ik toch maar weer eens de stad in  :D Is tenslotte maar 500 meter verderop. Koffie ?; zwart  >:-D

[PS. Aan de foto's te zien hoef ik waarschijnlijk niet ver te zoeken  ;) ]
Ah, dan zal het je tegenvallen hoe kaal het er deze week nog uit zal zien. Zolang je niet bij elk nieuw boompje aan gaat bellen voor koffie, vind ik alles goed ;)

Citaat van: Ta2trainman op dinsdag 16 april 2013, 23:16:51
[...] als je het ramen kijken zat bent en wilt nog wel koffie is er vast wel een kroegje in de buurt  >:-D
Een kroegje zit dichterbij dan we zouden willen ;) maar bij ons is de koffie gratis (echter niet onbeperkt).
Re: Vensterbank diorama
Ronald69
gast

Re: Vensterbank diorama
@ Hans,

Zeker, deze bestaat nog maar dan op een andere locatie:



Grt, Ronald.
Re: Vensterbank diorama
Citaat van: Shaggy op woensdag 17 april 2013, 13:15:09
Citaat van: Ta2trainman op dinsdag 16 april 2013, 23:16:51
[...] als je het ramen kijken zat bent en wilt nog wel koffie is er vast wel een kroegje in de buurt  >:-D
Een kroegje zit dichterbij dan we zouden willen ;) maar bij ons is de koffie gratis (echter niet onbeperkt).

Dat had ik al begrepen, al is die gelukkig wel op tijd dicht savonds.

@ Hans; de 'nieuwe' De Wit zit ongeveer 10 meter achter de oude. Nu alleen nog maar modelbouw.
En als je daar al bent is de koffie niet ver meer weg  :)
Re: Vensterbank diorama
Lid sinds: 2013

offline
Re: Vensterbank diorama
Citaat van: Ta2trainman op woensdag 17 april 2013, 15:11:37
Citaat van: Shaggy op woensdag 17 april 2013, 13:15:09
Citaat van: Ta2trainman op dinsdag 16 april 2013, 23:16:51
[...] als je het ramen kijken zat bent en wilt nog wel koffie is er vast wel een kroegje in de buurt  >:-D
Een kroegje zit dichterbij dan we zouden willen ;) maar bij ons is de koffie gratis (echter niet onbeperkt).
Dat had ik al begrepen, al is die gelukkig wel op tijd dicht savonds.
Dat is nog wel eens later dan je zou vermoeden. Sinds 5 jaar zitten er andere eigenaren er in dan voorheen, heb ik vernomen. Voor die tijd was het een stuk rustiger.
Citeer
@ Hans; de 'nieuwe' De Wit zit ongeveer 10 meter achter de oude. Nu alleen nog maar modelbouw.
En als je daar al bent is de koffie niet ver meer weg  :)
Yep, eventjes voor wat "gras" of modelbouw stuff kan je er heen lopen :arrow:
Re: Vensterbank diorama
Lid sinds: 2013

offline
Re: Vensterbank diorama


De eerst volgende stap is om een soort rotswand te maken, waarachter de trein 's avonds uit het zicht kan staan. Dit is het begin.
Re: Vensterbank diorama
Cool is dit...   2 detektierails, een  pendelmodule en klaar !
Re: Vensterbank diorama
Lid sinds: 2011

bezig met een module en de grote baan

offline
Re: Vensterbank diorama
zo te zien word dat een enorme muur.
ik ben benieuwd hoe je dit mooi gaat aankleden.

gr john
Re: Vensterbank diorama
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Vensterbank diorama
Mag ik een kleine tip geven?

Parkeer ook wat bomen of een rotspartij,zodat ook de tunnelingang enigszins geblokkeerd is,voor de inkijk in de tunnel.

Nu zal je niet met de duurste modellen daar rijden,maar je kan beter voorzichtig zijn.

Natuurlijk zal het inbrekergilde niet altijd naar treinen kijken,maar je weet het maar nooit met die gasten.

Maar hopelijk heb je eerder dranghekken nodig,voor de grote groep treinliefhebbers voor je ramen :D

Succes met dit project :thumbup:

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Vensterbank diorama
Lid sinds: 2013

offline
Re: Vensterbank diorama
Citaat van: Hans V200.0 op donderdag 18 april 2013, 17:19:09
Mag ik een kleine tip geven?

Parkeer ook wat bomen of een rotspartij,zodat ook de tunnelingang enigszins geblokkeerd is,voor de inkijk in de tunnel.
Deze tip ga ik zeker meenemen! Ik was al wel van plan het portaal niet geheel vlak te laten, maar inderdaad bomen zijn dan wel handig om de inkijk te verminderen.

Citeer
Maar hopelijk heb je eerder dranghekken nodig,voor de grote groep treinliefhebbers voor je ramen :D
Ik moet toegeven het trekt zeker bekijks, maar de hoeveelheid valt mij nog mee.
Re: Vensterbank diorama
Lid sinds: 2013

offline
Re: Vensterbank diorama
Update:
De rails staat zo goed als vast en de bekabeling is al een eindje. Sandra kan dit weekend verder met de bodem.

Citaat van: Hans V200.0 op donderdag 18 april 2013, 17:19:09
[...]
Nu zal je niet met de duurste modellen daar rijden,maar je kan beter voorzichtig zijn.

Natuurlijk zal het inbrekergilde niet altijd naar treinen kijken,maar je weet het maar nooit met die gasten.
[...]
Ik heb inderdaad niet de duurste modellen. Een deel hiervan staat aan de wand, in het zicht. Maar al had ik de duurste modellen, dan valt er nog wel wat kostbaarders te pakken in de huiskamer en ook dat is te zien vanaf buiten.

En als de treinen niet zichtbaar zouden zijn, hoe zouden jullie dan überhaupt ons kunnen vinden voor een koffie? ;)
Re: Vensterbank diorama
Lid sinds: 2012

offline
Re: Vensterbank diorama
En als de treinen niet zichtbaar zouden zijn, hoe zouden jullie dan überhaupt ons kunnen vinden voor een koffie?

ja dat wordt dan lastig :P

trouwens leuk bedacht om het in de vensterbank te plaatsen

groet
stan




Re: Vensterbank diorama
Lid sinds: 2009

offline
Re: Vensterbank diorama
Als we van de zomer eens gaan winkelen in Zwolle ga ik toch elke vensterbank eens bekijken, en als ik je gevonden heb ga ik zeer zeker op het knopje drukken van de bel. En dan maar hopen dat ik een bakkie koffie krijg  ;)

In iedergeval vind ik het een erg leuk iedee om zoiets te gaan maken.
Re: Vensterbank diorama
Lid sinds: 2013

offline
Re: Vensterbank diorama
Even een kleine update, heb in de tussentijd veel lopen denken over een leuke indeling, maar dat valt nog niet mee.
Vandaag heb ik een locatie voor mijn seinhuis gevonden en een klein stukje aankleding gedaan.

Ik ben begonnen met gras aan de zijkant en een randje stenen.
De losse stenen verwijder is wanneer de rest vast geplakt is.





Vervolgens de locatie voor het seinhuis.



En een top view.



Dit gedeelte is het rechter gedeelte van het diorama. Het linker gedeelte moet nog bedekt worden met stenen en daar zal ook het tunnelportaal staan, zoals eerder al op foto is gezet.

Re: Vensterbank diorama
Ziet er erg leuk uit

Vergeet niet een pad te maken dat naar de deur van het seinhuisje loopt  ;)

Mvg Danny
Re: Vensterbank diorama
Lid sinds: 2012

offline
Re: Vensterbank diorama
mooi ga zo door  ;)
groet
stan
Re: Vensterbank diorama
daar komt schot in de zaak, leuk om te volgen !
Re: Vensterbank diorama
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Vensterbank diorama
Citaat van: oetbeem op zondag 21 april 2013, 17:07:00
Ziet er erg leuk uit

Vergeet niet een pad te maken dat naar de deur van het seinhuisje loopt  ;)

Mvg Danny
Hoi Danny,

Een pad zeg je?
Dacht dat je eerder over de verlichting zou beginnen,dus heb ik dat maar gedaan ;)

Peter,je hebt gelijk,zonder treinen geen koffie :(

Succes met de afbouw :thumbup:

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Vensterbank diorama
Lid sinds: 2008

offline
Re: Vensterbank diorama
Hoi Mearaluna

Dat begint er al mooi uit te zien.
Leuk die steentjes zo. :thumbup:

Tony
Re: Vensterbank diorama
Lid sinds: 2013

offline
Re: Vensterbank diorama
Dankje wel!

Momenteel even een zomerstop met de bouw van het baantje.
Maar wordt vervolgd!
Re: Vensterbank diorama
Dit is echt awesome! Ik ben zeer benieuwd! Ik weet dat ik het aan veel te veel mensen zeg, maar: misschien is er nog een mogelijkheid voor een klein stukje faller car system? Dat is erg leuk op een klein stukje, weet ik. En voor het raam zal het echt geweldig staan!

Groeten,

Christian
Re: Vensterbank diorama
Lid sinds: 2013

offline
Re: Vensterbank diorama
Als de man van huis is.... Knutselt de vrouw rustig verder!

De zomerstop is voorbij! Ik zal de komende tijd mij weer bezighouden met de scenery van het vensterbank diorama.

Vandaag heb ik weer wat stenen geplaatst naast de rails en ben ik verder gegaan met het tunnelportaal.
De kwaliteit van de foto is wat matig.



Een nieuw huisje erbij:



En dan mijn tunnelportaal
Het begin.






En voor het effect met een BR 212

Re: Vensterbank diorama
Lid sinds: 2008

offline
Re: Vensterbank diorama
Dat belooft heel wat met deze spulletjes.

Tony
Re: Vensterbank diorama
Lid sinds: 2013

offline
Re: Vensterbank diorama
We doen ons best Tony!

Vandaag weer even wat bezoekjes brengen aan bouwmarkten etc. voor nieuwe materialen voor het diorama.
Ik ben van plan een 'bos'je te plaatsen als soort van afscheiding tussen het linker deel (wat meer industrie-achtig gaat worden) en het rechterdeel (invulling deels onbekend).
Re: Vensterbank diorama
Lid sinds: 2013

offline
Re: Vensterbank diorama
En we zijn weer een stukje verder;

Ik heb een vijvertje aangelegd. Mijn eerste keer werken met water.
Zelf vind ik hem voor een eerste poging wel aardig gelukt.

Naast het vijvertje heb ik 2 lasercut huisjes geplaatst.
De grijze 'weg' moet even overheen worden gekeken, die verdwijnt nog.

Het begin, de afbakening en onder kleur.


De geur van siliconen is mij nu ook bekend!


Resultaat


Met eendje.
Re: Vensterbank diorama
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Vensterbank diorama
Hoi Mearaluna,

Kijk oefening baart kunst :thumbup:

Water met siliconen nabootsen kan heel goed, en is zelfs beter te doen als je de vijverbodem niet verdiept.

Goed dat je ook de basiskleur al in de waterkleur hebt gehouden, want een doorzichtige kit op kleur brengen is vaak lastig.

Ze zeggen ook wel dat je overschilderbare kit hebt, maar dan praten ze over een randje of een streepje en niet over een heel gegolfd oppervlak 8o

En je zei twee huisjes, maar ik zie er maar eentje, of komt die met de volgende update mee?

Heb je wel sneldrogende houtlijm gebruikt voor je eendenkooitje?

Want ik heb zelf ook zo'n lasercut bouwdoos van de firma Noch, en die lijm die erin zit, vindt ik een beetje aan de trage kant  :(

Veel succes met de afwerking :thumbup:

M.v.g.

Hans V200.0

Re: Vensterbank diorama
Lid sinds: 2013

offline
Re: Vensterbank diorama
Dank je voor je reactie!
Het was even goed nadenken over hoe ik de vijver vorm wilde geven omdat ik inderdaad niet de diepte in kon gaan.
Met enkele zoekresultaten van google kwam ik uit bij een geverfde bodem met daarover de siliconen. Werkt wel erg prettig, alleen de geur is wat minder. Ik twijfelde in eerste instantie nog wel aan de kleur van de bodem, maar denk dat ik er goed aan heb gedaan om die bruin/groen te maken.

Citaat van: Hans V200.0 op vrijdag 29 november 2013, 18:58:11
En je zei twee huisjes, maar ik zie er maar eentje, of komt die met de volgende update mee?
Aaah, ik zie het. Ik ben 1 foto vergeten te plaatsen. Die komt nog even met deze post mee.
Citeer
Heb je wel sneldrogende houtlijm gebruikt voor je eendenkooitje?
Super snel drogende huis tuin en keukenlijm!
Ik ken de 'originele' lijm niet die bij het merk Noch hoort, maar met alleslijm werkt het super! Het blijft na enkele seconden al lekker plakken.

En het tweede huisje nog even;



Re: Vensterbank diorama
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Vensterbank diorama
Hoi Mearaluna,

Alleslijm is gelukkig universeel dat wel, en je kan bijna elke lijmsoort gebruiken die voor papier/karton achtige materialen geschikt zijn.

Wel mag de droogtijd snel zijn (krijg je nog een geurtje erbij ;)), en dat is niet vanwege het ongeduld, maar vanwege dat je kan verkrampen tijdens het drogen van de lijm.

En dat moet je voorkomen, anders krijg je een minder fraai model :D

Zelf wilde ik de Fallerlijm gebruiken van Faller artnr 170494, maar ben die nog aan het testen.

De eerste test laat zien, dat het mooi transparant opdroogt :thumbup:

En de tweede test laat zien dat het nog plakt ook :thumbup:

Meestal moet je teveel aan lijm weghalen, maar na gewerkt te hebben met die Fallerlijm, is eerder voorzichtig opbrengen het devies :warning:

Het heeft goede lijmeigenschappen, en je kan het dunner doseren dan de gewone houtlijm.

Het andere huisje ziet er fantastisch uit  :thumbup:

De eendenkooi is ook stukken kleiner, en daar zit ook een moeilijkheidsgraadje in.

Ach wellicht moet ik mijn snijmat maar weer eens tevoorschijn halen.............want het begint aardig te kriebelen hier :D

M.v.g.

Hans V200.0



Re: Vensterbank diorama
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Vensterbank diorama
Ziet er mooi uit!  :thumbup:

Omdat je niet de diepte in kan gaan misschien een tip voor de weg: als je die een paar millimeter hoger maakt (zeker daar waar hij langs de vijver loopt), krijg je toch een optische werking dat het water lager ligt dan de weg. Ik heb op het forum mooie voorbeelden gezien van mensen die met klei van de Action hele leuke resultaten daarmee boeken.
Is zomaar een ideetje!
Re: Vensterbank diorama
Lid sinds: 2009

offline
Re: Vensterbank diorama
Dat begint er leuk uit tezien.
Ga zo door.
Gr.ton
Re: Vensterbank diorama
Lid sinds: 2013

offline
Re: Vensterbank diorama
Citaat van: frenkievee op zaterdag 30 november 2013, 20:24:11
Ziet er mooi uit!  :thumbup:

Omdat je niet de diepte in kan gaan misschien een tip voor de weg: als je die een paar millimeter hoger maakt (zeker daar waar hij langs de vijver loopt), krijg je toch een optische werking dat het water lager ligt dan de weg.

Dat is inderdaad een slimme tip! De weg had ik grijs geschilderd zodat ik zelf wist waar ik hem wilde hebben, echter is dat plan vanavond gewijzigd. Een deel van de weg heeft ruimte moeten maken voor een beginnend bos. Het resterende deel ga ik wellicht iets verhogen voor het 3d effect.
Foto's zal ik zo even uploaden!
Re: Vensterbank diorama
Lid sinds: 2013

offline
Re: Vensterbank diorama
Vanavond wederom weer enkele uren aan het diorama gespendeerd.
De huiskamer wordt dan omgetoverd tot knutselhonk!



Deze avond heeft Shaggy zich vermaakt met zijn Loc


En heb ik voor Staatsbosbeheer gespeeld;








Over de weg loop ik nog na te denken hoe ik die vorm wil gaan geven.
Re: Vensterbank diorama
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Vensterbank diorama
Hoi Shaggy en Mearaluna, zojuist jullie vensterbank ontdekt

Wat een leuk is idee, een diorama op de vensterbank.  :arrow: :thumbup:

Het verloop ervan gaan we maar eens volgen, succes
Re: Vensterbank diorama
Lid sinds: 2008

offline
Re: Vensterbank diorama
Zal de volgende keer toch is meer opletten als ik vanaf media naar de wit fiets .

Moet toch opvallen volgens mij voor het steegje wat weer bij halffords uitkomt :-)
Re: Vensterbank diorama
Grappig, ga dit zeker volgen.

Kees
Re: Vensterbank diorama
Lid sinds: 2013

offline
Re: Vensterbank diorama
Citaat van: jumbo op zondag 01 december 2013, 17:45:19
Moet toch opvallen volgens mij voor het steegje wat weer bij halffords uitkomt :-)

Inderdaad  :)


@Ceess & Cees: Dankje wel voor je reactie!
Re: Vensterbank diorama
Lid sinds: 2009

offline
Re: Vensterbank diorama
Dat begint leuk teworden, ga zo door.

Gr.ton