Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Vensterbank diorama: Steenspoor

Gestart door Mearaluna donderdag 11 april 2013, 18:29:34

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Vensterbank diorama: Steenspoor
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Vensterbank diorama: Steenspoor
Lekker nostalgisch ook zo, die ouderwetse bovenleiding met de M-rail.  :thumbup:
Re: Vensterbank diorama: Steenspoor
Hans,
Bedankt voor je reactie. Ja de ballast moest bijna op alle plekken wel losgehaald worden, maar veel bleef in redelijke staat zodat het gemakkelijker weer terug kon. We zitten zelf nogal veel te denken over wat we er precies nog mee willen.

Frank, bedankt voor je reactie!
Re: Vensterbank diorama: Steenspoor
Citaat van: frenkievee op maandag 01 september 2014, 13:58:13
Lekker nostalgisch ook zo, die ouderwetse bovenleiding met de M-rail.  :thumbup:
Ja, dat is zeker leuk. Niks mis mee. Mensen hebben d'r immers jaren prima mee gereden.

Maar voordat je dat oudere spul bij elkaar hebt, ben je ook weer een dagje kwijt, wanneer je het zelf bij iemand particulier op gaat halen. En dan maak je ook weer zat mee, op zo'n dag... toch Hans? ;)
Re: Vensterbank diorama: Steenspoor
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Vensterbank diorama: Steenspoor
Zeker, ik heb ook jaren met die bovenleiding gereden. Heb het trouwens nog liggen op zolder :)
En het zal best nog wel functioneren denk ik, aangezien het toch een soort van onverwoestbaar is.
Re: Vensterbank diorama: Steenspoor
Ik heb die bovenleiding ook nog liggen, en ga het ook weer gebruiken.
Zelfs werkend  met n analoge loc.
Succes verder, nu kun je de baan verder afbouwen.
Kan Sandra mooi de baan afwerken.( weet ik gelijk wie ik kan in huren :D :D)

Gr.ton
Re: Vensterbank diorama: Steenspoor
Citaat van: Ton V100 op maandag 01 september 2014, 15:37:39
[...]
Kan Sandra mooi de baan afwerken. (weet ik gelijk wie ik kan in huren :D :D)

Gr.ton
Nou, wanneer jullie er uit zijn over het uurloon, hoor ik het wel ;).
Re: Vensterbank diorama: Steenspoor
Goedemorgen Peter.
Dat antwoord had ik al verwacht haha
Voorlopig zal er nog weinig afgewerkt gaan worden.
Eerst andere zaken op orde hebben.
Gr.ton
Re: Vensterbank diorama: Steenspoor
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Vensterbank diorama: Steenspoor
Dag Sandra.

Erg creatief zo'n vensterbank-baantje!  :thumbup:
Kan het ook waarderen dat je bovenleiding aanlegt voor de E-loc.
Vaak genoeg zie je deze locs zonder bovenleiding rondrijden op modelbanen ...  :confused:

Groeten,

Erik.
Re: Vensterbank diorama: Steenspoor
Hallo Erik,

Bedankt voor je berichtje!
Het hele idee voor de bovenleiding is eigenlijk van Peter, maar ik ben zelf ook blij dat we het nu wel hebben gedaan. Maar inderdaad wat je ook zegt, bij de E-locs hoort wel een bovenleiding en daarbij ziet het er ook nog mooi uit ook!
Re: Vensterbank diorama: Steenspoor
Na het aanleggen van de bovenleidingen kon Steenspoor weer opgebouwd worden. Bij het industriegebied moest nog een stuk beton worden gestort, hier heb ik de keuze gemaakt om het al eerdere beton overnieuw te maken om kleurverschil te voorkomen. Daarnaast hebben de huisjes weer een plekje gekregen, hierin is ook het een en ander gewisseld. Ik vond het licht in het seinhuis niet mooi uitkomen, vandaar dat er nu een ander huisje staat. Het licht komt daar iets beter in uit.
Aan de andere kant heb ik de lege plek bij het Grillhuis voorzien van een heg met zand, hier komt nog een invulling voor. Bij de villa staat ook een heg en rondom het meer zijn wat nieuwe bomen geplant en is er een extra blokhut bijgekomen.

   



En ook weer een stukje van de berg gemaakt.
Ik heb een begin gemaakt met het houten frame en daaroverheen met dun gaas een model gevormd. Vervolgens een paar lagen papier-maché en tot slot een laagje gips. Na 3x opnieuw te zijn begonnen ben ik tot nu toe wel tevreden. De komende tijd, tussen de studie door, verder met de details etc. Helaas is er weinig tijd, maar de tijd die is er wordt nuttig besteed  :D


Re: Vensterbank diorama: Steenspoor
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Vensterbank diorama: Steenspoor

Hallo samen !

Ik had jullie draadje al een paar keer bekeken, maar nu toch een reactie.
Klein behuisd en dan deze oplossing....erg leuk  :thumbup:
Ik kan me voorstellen dat er regelmatig neus-afdrukken van kinderen op het raam zitten.
Misschien is het een idee om de zijkant aan de straatzijde 'rotsig' en/of met steunmuren af te werken.

Grtz Tony
Re: Vensterbank diorama: Steenspoor
Heey Tony,

Leuk dat je even een berichtje achterlaat.
Bijna elke dag zien wij wel vette handjes, neuzen en pretoogjes voor de ramen staan. Voornamelijk kinderen die hun ouders erbij roepen, maar ook vaak mannen onder elkaar die zitten te wijzen en te discussiëren. Erg gezellig!

Bedoel je met de zijkant de kant die tegen het raam aan staat? Zodat men van buitenaf niet onder het diorama kan kijken?

Groetjes,
Sandra
Re: Vensterbank diorama: Steenspoor
mooie baan!!
Re: Vensterbank diorama: Steenspoor
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Vensterbank diorama: Steenspoor
Klopt, Sandra !!!

Wordt het nog mooier en spannender van.
Nu zie je plank met pootjesen baan erop  en dan nog meer landschap.
Moet je misschien nog vaker het raam lappen  :P

Het geeft je ook de mogelijkheid om nog wat extra details en kleine scenes te maken.
Spelende kinder-preisers (met vliegertje op de grond bijv.) en/of wat werkmensen.
Grote en kleine kinderen ontdekken graag van zulke kleinigheden.

Grtz Tony
Re: Vensterbank diorama: Steenspoor
Bedankt voor deze tips en ideeën!
Daar ga ik zeker wat mee doen de komende tijd. Leuk idee inderdaad om daar wat extra's in de 'verstoppen'. Dan blijven de mensen vast nog langer hangen, haha. We hebben nu al geregeld te maken met opstandige kinderen die niet zo snel willen doorlopen als hun ouders.
Re: Vensterbank diorama: Steenspoor
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Vensterbank diorama: Steenspoor

Nog een keer, Sandra !

Wat nog leuker is, is de wetenschap, dat veel van die kinderen dat nooit meer vergeten en het weer aan hun kinderen vertellen later.
Net zoals ik, en velen met mij op het forum, nooit meer de etalages vergeet, waar ik als kind tegen geplakt zat, om de treinen te zien rijden en weg te dromen in een heel kleine en tegelijk heel grote wereld.

Dat was ook het eerste wat ik dacht , toen ik een hele poos geleden de van buiten naar binnenfoto van jullie vensterbankbaantje zag  :P

Grtz Tony
Re: Vensterbank diorama: Steenspoor
Dat ben ik helemaal met je eens!
Re: Vensterbank diorama: Steenspoor
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: Vensterbank diorama: Steenspoor
Hallo Sandra,

Vroeger zagen we tegen Sinterklaastijd de etalages van de winkels vol met treinen :P :P, jammer die tijd is voorbij. Maar daarom ben jij nu de vertegenwoordiger van onze hobby, TREINEN IN DE ETALAGE, geweldig :thumbup: :thumbup:. Ik hoop alleen dat dit heel lang blijft staan en dat je niet wordt geconfronteerd met t**g :warning:.

Groet Herman.
Re: Vensterbank diorama: Steenspoor
Beste Herman,

Ik krijg er ook steeds meer lol in wanneer mensen er voor stoppen en over beginnen te praten.

Gisteren voelde ik me haast schuldig toen een jongetje weer mee moest van z'n ouders en de treinen (heel toevallig O:-D ) net begonnen met rijden. Nadat het kindje zich had los geworsteld had van z'n vader, kwam hij moeilijk weer weg van het raam. Ik hoorde de moeder nog vragen "Rijden ze dan?", alsof het hekserij was. Ik ben toen maar gestopt met rijden en zo konden de ouders de aandacht van het jongetje weer een beetje terug krijgen. "De volgende keer gaan we weer kijken", zij de vader toen en zo konden ze eindelijk terug naar huis.
Re: Vensterbank diorama: Steenspoor
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: Vensterbank diorama: Steenspoor
Leuk hoor, daar doe je het dan voor, helemaal top.

Groet Herman.
Re: Vensterbank diorama: Steenspoor
Peter

Daar doe je toch voor om een kind gelukkig te zien.
Re: Vensterbank diorama: Steenspoor
Citaat van: de iris op zondag 07 september 2014, 15:09:38
Leuk hoor, daar doe je het dan voor, helemaal top.

Groet Herman.
Citaat van: Jorg op zondag 07 september 2014, 15:34:00
Peter

Daar doe je toch voor om een kind gelukkig te zien.
Ja, dat is een puntje waar je meteen waardering uit haalt. Gelukkig zien we ook wel eens "oudere kinderen" die er gelukkig van worden. :)
Re: Vensterbank diorama: Steenspoor
Vandaar weer even lekker bezig geweest! Ik wilde eerst graag de grote dingen afmaken voordat ik aan de kleine afwerkingen begin en zodoende moest de berg eraan geloven vandaag. Een weekje terug had ik hem al in de grijze verf gezet en vandaag heb ik hem afgewerkt met IJslands mos, paar dennen, gras, houtjes etc. Het portaal op zijn plek vastgezet en hem zijn plekje op de baan gegeven. De zijkant is en blijft voorlopen open. Het laatste blanke hout heb ik erna grijs gemaakt en een paar rotsen geplaats om het af te maken. Eigenlijk vind ik het nu wel zonde dat hij in een hoekje staat en het niet helemaal opvalt en altijd zichtbaar is.
Daarnaast zijn er weer een paar gezinnen gesignaleerd! Het park wordt bezocht en het grillhuis doet goede zaken.

Hieronder een paar foto's van vandaag;
Re: Vensterbank diorama: Steenspoor
Dat ziet er mooi uit.
Gazodoor

Gr.ton
Re: Vensterbank diorama: Steenspoor
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Vensterbank diorama: Steenspoor
Gezellige sfeer hangt er rond de foto's leuk om naar te kijken. :thumbup:
Foto van de blokhutten vind ik heel sfeervol. :P
Re: Vensterbank diorama: Steenspoor
Paar verwijderbare scherpe bochten links en rechts stukkie recht er tussen en je kunt rondtuffen 😄

Maar dit is ook al mooi hoor blijft denk ik uniekum vensterbank baan 👍
Re: Vensterbank diorama: Steenspoor
Ton, bedankt voor je berichtje! We blijven nog even werken aan de kleine details!

Michel, bedankt voor je compliment! Voor zulke berichten blijven we zeker sfeer foto's posten.

Ruud, haha ja was het maar zo makkelijk om hier een rondje te leggen! Maar het heen en weer pendelen is tot op heden ook nog goed! Ze rijden in elk geval.
Ik ben benieuwd of er ooit nog een vensterbank baantje elders te vinden is.
Re: Vensterbank diorama: Steenspoor
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Vensterbank diorama: Steenspoor

Nou nog wat glaasjes en/of flesjes op de tafels, Sandra !
Is te koop , maar ook goed zelf te maken. Is wel priegelwerk en zoeken naar geschikt materiaal.
Heerlijk topic  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Vensterbank diorama: Steenspoor
Tony, bedankt voor je compliment! Dat zijn wel goede en leuke ideeën! Ik zal dan wel gaan voor de zelf gemaakte variant. Ik ga hem onthouden en wie weet staat er met de tijd wat op de tafels.
Re: Vensterbank diorama: Steenspoor
"Ik ben benieuwd of er ooit nog een vensterbank baantje elders te vinden is." Dat vraag ik mij ook de hele tijd af.  :)
Re: Vensterbank diorama: Steenspoor
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Vensterbank diorama: Steenspoor
Citaat van: Johnnytrein op maandag 15 september 2014, 10:09:24
"Ik ben benieuwd of er ooit nog een vensterbank baantje elders te vinden is." Dat vraag ik mij ook de hele tijd af.  :)


ik denk niet dat mn pa en ma dat leuk gaan vinden in de woonkamer  >:-D >:-D
Re: Vensterbank diorama: Steenspoor
ik vind het licht in dat gebouw een beetje te fel B).
een wwerstandje en dat is opgelost.
Re: Vensterbank diorama: Steenspoor
Dat kun je niet beoordelen vanaf een foto. Hoe langer de belichtingstijd, hoe feller het licht lijkt.... ;)
Re: Vensterbank diorama: Steenspoor
Móóóiiiiii
Re: Vensterbank diorama: Steenspoor
Goedeavond.

Hoe is het met de vensterbank baantje??
Gr.ton
Re: Vensterbank diorama: Steenspoor
Even het topic doorgelezen,
En moet zeggen dat het super mooi gedaan is, het hoeft niet groot te zijn om mooi te zijn.  :D  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Vensterbank diorama: Steenspoor
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

online
Re: Vensterbank diorama: Steenspoor
Citaat van: Shaggy op maandag 01 september 2014, 14:21:09
Maar voordat je dat oudere spul bij elkaar hebt, ben je ook weer een dagje kwijt, wanneer je het zelf bij iemand particulier op gaat halen. En dan maak je ook weer zat mee, op zo'n dag... toch Hans? ;)
Hoi Peter en Sandra,

Tijdje geleden was dat niet? En jullie vensterbank baan heeft inmiddels al weer wat updates achter de rug :thumbup:
Wellicht kunnen we dat nog eens herhalen die dag, maar dan zonder ervandoor gaande scootmobielen :D

Het is altijd goed wat van de hobby te laten zien, en zeker zo in de kijkerd staan met je diorama is, wel goed voor wat plakkers  :-)
En ik las over een schuldgevoel.........die vader zou zich schuldig moeten voelen, dat ie niet met zijn zoon zoiets opbouwt ;)

Succes met de afwerking van deze vensterbank baan :thumbup:

M.v.g.

Hans V200.0

Re: Vensterbank diorama: Steenspoor
Wat een tof idee zeg, en je hebt het mooi uitgewerkt. Het ziet er heel leuk uit hoor. :thumbup:
Re: Vensterbank diorama: Steenspoor
Hallo Hans,

Het is echt alweer heel lang geleden dat hier wat nieuws in is gepost!
Echter zijn er geen nieuwe grote veranderingen op Steenspoor. De laatste tijd heel druk geweest met andere dingen.

Je bent altijd welkom Hans! En dan laten wij inderdaad de betreffende scootmobielen achterwege, haha!

@ Chopper, bedankt!
Nog niet helemaal af, maar dat komt nog wel.