Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

K rail vraag

Gestart door PietB donderdag 11 april 2013, 12:24:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
K rail vraag
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
K rail vraag
Ik wil een deel van mijn baan met K-rail uitrusten.
Nu heb ik een vraag over het gebruik van K-rail icm S88 massa detectie.
Van C-rail moet je de linker en rechter railstaaf van elkaar isoleren, moet dat bij K-rail ook?
Ik heb nog geen K-rails aangeschaft.
En hoe doe je dat het beste?
Is er een goede manier om draden aan de detectie railstaaf te monteren?

grt Piet.
Re: K rail vraag
Lid sinds: 2008

offline
Re: K rail vraag
Piet

Nee, beide railstaven zijn geisoleerd tov elkaar
Met een dremel de railstaaf doorslijpen
Een vertinde draad tussen railstaaf en bedding klemmen.

Als je wilt kan ik je een Krail rechte opsturen.
Zo ja neem dan via PB contact.

mvg teunis
Re: K rail vraag
R.C.Grootveld
gast

Re: K rail vraag
Inderdaad, want om te solderen is K-Rail *

Het voordeel van K* rail: Op deze manier kun je zelfs een enkele as detecteren.
Wel even oppassen met wissels, want die zijn/waren nog wel eens doorverbonden.
Re: K rail vraag
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: K rail vraag
Railstaaf uiteraard op 2 plaatsen doorslijpen zodat er in de staaf een geïsoleerd stukje rail ontstaat.

Ik moet er zelf ook nog mee beginnen, maar inmiddels ook mijn licht opgestoken bij de K-rijders.

Succes!

Henk
Re: K rail vraag
R.C.Grootveld
gast

Re: K rail vraag
Bij M-Track wordt deze methode gebruikt voor een automatische blokbeveiliging op de hoofdbaan.
Werkt prima, was altijd leuk om de verbaasde gezichten van bezoekers te zien als je een munt op het spoor legde en de hele baan langzaam maar gestaag tot stilstand kwam.
Re: K rail vraag
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: K rail vraag
bij K-rail kan je gewoon solderen op de railschoentjes (railverbinders).Om sporen te isoleren haal ik er de railverbinder af en vervang deze door een isoleerschoentje van fleischmann.Dan moet je de rails niet doorslijpen.Werkt veel netter en is minder storingsgevoelig.
Re: K rail vraag
Lid sinds: 2008

offline
Re: K rail vraag
Citaat van: bossie op donderdag 11 april 2013, 12:59:59
Geeft dat op de langeduur geen contact problemen?
Het tin zal toch een corrosielaagje ontwikkelen, lijkt mij.

Nou, Piet, bij mij zit het zo al een dikke 20 jaar. Geen probleem.
SSrail staaf en tin roest of corrodeert niet als ijzer hoor.

teunis
Re: K rail vraag
Lid sinds: 2011

offline
Re: K rail vraag
Solderen is de oplossing. Vroeg of laat krijg je slecht conact wanneer je de draad er los tussensteekt.
En alles solderen aan de spoorstaaf mbv een heeeeel klein drupje s39. Vloeit dan perfect. (Alsof je op koper soldeert)

Groeten Maarten

...die dit al jaren op club- en privebaan uitgevoerd heeft.
Re: K rail vraag
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: K rail vraag
die zijn goed soldeerbaar Piet.De railverbinders zijn van Fleischmann 6433.De ganse baan is hier zo gedaan.De voedingsdraden soldeer ik gewoon onderaan de pukostrip en de andere aan het lipje.Ik maaak mijn geisoleerde delen zo dat ik steeds een railverbinder heb om op te solderen.
Re: K rail vraag
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: K rail vraag
Beste Piet,

Aan de standaard railschoentjes van de K-rail zijn heel makkelijk draadjes te solderen, voor solderen aan de railstaaf heb je inderdaad een vloeistof nodig, bij ons bij de MSG/Den Bosch is dat heel erg veel gebeurd, na tientallen jaren is er nog steeds niets weggerot......

Overigens kan een vertinde draad klemmen tussen de meldrailstaaf en het plastic onderbed ook heel goed, bij mij zit er zo één al een jaar of 8, hele korte melder, dus geen railschoen beschikbaar en die vloeistof staat op de club, zo'n 15 kilometer bij me vandaan.

Groet, Anne W
Re: K rail vraag
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: K rail vraag
met een soldeerstation heb je helemaal geen vloeistof nodig om op de railschoentjes te solderen.Verwarmen en soldeer tegen tikken.Vloeit mooi uit op het schoentje.Dan eerst draadje vertinnen,tegen schoentje leggen en weer verwarmen.De perfekte verbinding.Voor een occasionele oplossing heb ik de railkoppelingen van Marklin zelf gebruikt nl 7500.In 2dehands koop je die dingen voor 50 cent of minder en ze geven een prima verbinding.
Re: K rail vraag
nobody
gast

Re: K rail vraag
Citaat van: bossie op donderdag 11 april 2013, 15:42:20
Heb je ook meer infdo over die isolatoren?
Hoi Piet, Fleischmann artnr. 6433 zie ===> klik
Re: K rail vraag
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: K rail vraag
Goedemiddag Piet,

De oplossing is al gegeven; solderen aan de metalen railverbinder. Dus de massa aansluiting aan èèn kant (railstaaf) en de terug/bezetmelder aan de andere kant (railstaaf). De stroomvoerende aansluiting aan de middenleider kan het best aan het blanke metaal aan het uiteinde (onderzijde) van de rail worden gesoldeerd. Dit geeft een zekere verbinding en werkt perfect.
Bij de wissels zijn de beide railstaven met elkaar verbonden dus voor een terug/bezetmelder moet je de wissel op deze manier buiten de geïsoleerde sectie houden. (daar beginnen met een geïsoleerde railverbinder)
Wel de geïsoleerde bronskleurige railverbinder Fleischmann 6433 gebruiken (profirail). Er bestaat ook nog de witte kunststof verbinder Fleischmann 6403. Hiervan is het gedeelte wat tussen de railstaven komt veel dikker waardoor er aan de andere railstaaf veel open ruimte komt, dus niet aan te raden.

Ter verduidelijking: een foto met gesoldeerde massa aansluiting, een close-up van de Fl 6433 railverbinder, en de isolatie bij een wissel. De rode stukken zijn de plaatsen waar de middenleider is geïsoleerd, en op de groene stukken zijn de railstaven geïsoleerd.
Re: K rail vraag
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re: K rail vraag
Hoi Marcel,

Mooie duidelijke foto's.

Ik gebruik wel eens een oud railschoentje, waarvan de zijkanten afgebroken zijn. Daar wordt een draadje aan gesoldeerd en deze wordt onder de rails geschoven op een manier, dat het iets bol staat, waardoor er goed contact met de rails ontstaat.

Bij de nieuwe slanke wissels zijn de beide railstaven wel geïsoleerd. Bij de oude slanke wissels ook, maar daar zijn de railstukken tussen de andere rails volledig geïsoleerd van alles. Hierdoor rijden korte lokjes soms moeilijk over de oude slanke wissels. Je kan dit ondervangen door die rails afhankelijk van de stand van de wissel of aan de middengeleider of aan de bijbehorende rails te verbinden met een relais of contact van de wisselmotor. Dit geldt ook voor de engelse slanke wissels.

De niet-slanke wissels zijn inderdaad niet geïsoleerd en dit is ook een erg lastig proces, waarbij veel aan de wissel veranderd moet worden.

Groet,
Bert
Re: K rail vraag
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: K rail vraag
Hallo Bert,

Ik gebruik alleen de "gewone" wissels dus ik heb geen ervaring met slanke wissels. In ieder geval een heel duidelijk verhaal. (iets voor de toekomst?) Bij mij maakt het verder niets uit. De wissels geven geen bezetmelding maar aangezien dit slechts korte stukjes zijn tussen twee blokken heeft dat volgens mij niet zoveel consequenties voor de totale veiligheid op de baan.
Re: K rail vraag
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: K rail vraag
Ik gebruik ook de fleischmann isoleerders. Ik heb er een stuk of 100 in mijn baan zitten ,maar bij het testrijden bleek er 1 toch op de een of andere manier stroom door te geven.

Draden heb ik aan de rail zelf gesoldeerd. Maar daar ga ik verder niets over zeggen, omdat velen "uit principe" tegen mijn manier van werken zijn. Al vaak genoeg discussies over gehad.

Roy
Re: K rail vraag
Lid sinds: 2008

offline
Re: K rail vraag
Citaat van: Roy op zaterdag 13 april 2013, 18:40:53
Ik gebruik ook de fleischmann isoleerders. Ik heb er een stuk of 100 in mijn baan zitten ,maar bij het testrijden bleek er 1 toch op de een of andere manier stroom door te geven.


@Roy

Maak de ruimte tussen de railstaven, waar de isoleerder zit eens schoon met een naald. Mss helpt dat.
Als er vuil tussen zit, dan kan dat een reden zijn voor een mogelijke terugmelding.

groeten van teunis
Re: K rail vraag
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: K rail vraag
ik heb toen de railstaven ietsjes uit elkaar geschoven, en het was opgelost. mogelijk was het inderdaad de fout, wat jij voorsteld.

Roy
Re: K rail vraag
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: K rail vraag
op die plaats ff wt secondelijm tussen de rail en de bedding en je probleem komt in de toekomst niet meer voor.Heb hier ook wel eens een rail gehad die wat verschoven was.
Re: K rail vraag
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: K rail vraag
Dag Piet

Ik had precies hetzelfde op mijn baan het amerikaans thema wilde ik het paradespoor 8m ook met K rails doen, was mooier met ballasten. ik had ook de rails gezaagd voor bezetmelding en ondervond daar veel problemen mee, van iemand plastic isolatoren gekregen en die ertussen geplaatst. Nu na uitgebreide testen met 'Koploper' krijg ik onterechte bezetmeldingen ik wordt er gek van.
Het zal aan mij liggen maar ik heb er geen vertrouwen meer in zeker wanneer alles is geballast en je krijgt deze meldingen dan is het leed niet te overzien, daarom heb ik vandaag besloten om dit gedeelte nu weer af te breken en verder met de betrouwbaardere C-rails.
Ik kan je een raad geven, doe eerst een proefstukje meet alles goed door (bij mij meet ik geen weerstand en heb toch die melding?).
Succes met je verdere bouw, en je keuze.

Mvg
Koos
Re: K rail vraag
Lid sinds: 2008

offline
Re: K rail vraag
Citaat van: KdeB op maandag 15 april 2013, 15:42:13
Ik had precies hetzelfde op mijn baan het amerikaans thema wilde ik het paradespoor 8m ook met K rails doen, was mooier met ballasten. ik had ook de rails gezaagd voor bezetmelding en ondervond daar veel problemen mee, van iemand plastic isolatoren gekregen en die ertussen geplaatst. Nu na uitgebreide testen met 'Koploper' krijg ik onterechte bezetmeldingen ik wordt er gek van.
Het zal aan mij liggen maar ik heb er geen vertrouwen meer in zeker wanneer alles is geballast en je krijgt deze meldingen dan is het leed niet te overzien, daarom heb ik vandaag besloten om dit gedeelte nu weer af te breken en verder met de betrouwbaardere C-rails.

Beste Koos

Dat ligt mogelijk niet aan de Krails en de isolatoren, die je hebt gebruikt en aangelegd maar dat zou kunnen liggen aan Koploper. Dit programma gaat volkomen verkeerd om met terugmeldingen (vind ik).
Bij andere gebruikers heb ik een ander besturingssysteem aangesloten en toen bleken er geen valse meldingen binnen te komen.

teunis

PS tekst aangepast om dat ik het teveel zwart-wit had geschreven. teunis
Re: K rail vraag
Lid sinds: 2007

online
Re: K rail vraag
Vreemd, ik heb ongeveer 100 meter k-rails met 176 terugmeldcontacten via de s88 bus en gebruik al jaren naar volle tevredenheid Koploper. Ik heb nooit problemen.

Met vriendelijke groet,

Aldert
Re: K rail vraag
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: K rail vraag
idem hier.180 meter en meer dan 200 scheidingen.Geen problemen met koploper.Maar mss ligt dat aan het zorgvuldig werken.
Re: K rail vraag
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: K rail vraag
Beste Teunis

Ik heb 14 S88 decoders op mijn baan met C-rails nog nooit valse meldingen gehad met Koploper.  Het zal inderdaad aan mij liggen met die K-rail maar ik snap het niet, railas isoleren met 2 plastic isolators draadje aan solderen ( hoe moeilijk kan het zijn!) ik meet geen weerstand en toch heb ik een melding. ik weiger te geloven dat het aan Koploper ligt, maar aan mezelf alleen snap ik het niet.

Mvg
Koos
Re: K rail vraag
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: K rail vraag
mss ergens een massaaansluiting vergeten ? Bij mijn ecos moet ik de eerste S88 aan massa leggen of ik heb ook dat meldingen fenomeen.En die S88 leidingen weghouden van de voedingsdraden.
Re: K rail vraag
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: K rail vraag
Beste Koos,

Geballast en met verdunde houtlijm de zaak vastgelegd, dat is mij ook overkomen bij het eerste stuk wat ik gedaan heb (ben nu veel, veel verder) en ook een continue melding.

Oorzaak: ergens zit er verdunde houtlijm tegen je meldrailstaaf aan en wellicht ook tegen je massa railstaaf (ik verdenk dat een "lekpad" naar de middenleider ook mpgelijk is) en dat is net genoeg om de spanning onder het schakelpunt te brengen, meet maar eens hoeveel volt er op je meldrailstaaf staat, bij een normale S88 zou dat om en nabij de 5 volt moeten zijn.

Tegenwoordig let ik goed op bij het ballasten/lijmen, gelijk controleren en als er wat is gelijk zoeken, gelukkig heb ik geen continue detectie.

Groet, Anne W
Re: K rail vraag
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: K rail vraag
@ Johny
Ik ken de regels voor de bezetmeldingen.

@ Anne
Dank voor het meedelen van jouw ervaring.
Bij het leggen van de rails en aansluiten inderdaad gelijk meten, ik had hier al problemen mee, in een ander topic hier info over gevraagd, na veel moeite alles aangesloten. Toen dit gedeelte van het baanplan klaar was testen met Koploper, gaat het dagen zonder probleem en vandaag ontstond het weer, spontaan bezetmeldingen. Zonder andere K-ral gebruikers op de tenen te trappen, ik heb het gehad met K-rail, zonde van mijn tijd, materiaal en geld maar ik breek het af.
Zo en nu eerst een wiskey op mijn juiste besluit.

Mvg
Koos
Re: K rail vraag
Lid sinds: 2008

offline
Re: K rail vraag
Citaat van: bossie op dinsdag 16 april 2013, 00:50:20
@Koos, ik heb dat zelfde verschijnsel gehad met ongeballaste C-rail.
Het viel me op dat als de luchtvochtigheid hoger was dan 75% ik allerlei vage bezetmeldingen kreeg.

Oplossing: ja geen dus, wat zou je daar nou tegen moeten doen?

grt Piet.

Hoi Piet

Vocht vreters? Air conditioning? Niet de was laten drogen in de treinruimte etc. Ramen dicht houden, flink warm stoken.

teunis
Re: K rail vraag
Wasmi
gast

Re: K rail vraag
zorgen dat de Rh (relative humidity) onder de ca 60% blijft. Hiervoor bestaan ontvochtigers, een soort elektrische vochtvreter. voor een normale ruimte gebruikt zo'n ding nauwelijks energie. Kijk bv HIER
Re: K rail vraag
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: K rail vraag
Als het koud en nat weer is dan hangt bij ons de was te drogen in het trapgat naar de zolder........, al meer dan 20 jaar nog nooit een valse melding gezien.

Groet, Anne W
Re: K rail vraag
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: K rail vraag
Piet

wanneer je last heb van spook terugmelding, kan ook proberen in Koploper bij instellingen database algemeen-2 'Vertraging bezetmelding vrijgeven' de waardes te veranderen

Mvg
Koos
Re: K rail vraag
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: K rail vraag
Beste Piet,

Jawel hoor, in het trapgat van de begane grond tot de zolder is altijd een luchtstroming naar boven.

Groet, Anne W
Re: K rail vraag
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: K rail vraag
Hallo Piet,

waarschijnlijk komen de railstaven tegen elkaar aan, door verschil in uitzetting, heel even de slijpschijf op een railstaaf bij de verbinding zetten, en je probleem is definitief uit de wereld.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: K rail vraag
ron van den broek
gast

Re: K rail vraag
Hoi Piet,

Ook ik heb nog nooit problemen gehad met de bezetmelders in mijn K-rail, voorheen niet met Koploper en nu niet met iTrain.
Ik heb het met de botte bijl gedaan dwz de slijpschijf er goed door heen halen zodat met uitzetten de staven geen kontakt kunnen maken.
Minpunt: ik heb duidelijke sleuven en zal de categorie schoonheidsprijs niet halen maar wel de categorie doeltreffendheid :D
Ook na ballasten daarna geen problemen gehad en de melders zijn nog steeds gewoon betrouwbaar.

Mvg Ron
Re: K rail vraag
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: K rail vraag
Citaat van: teunistreinen op donderdag 11 april 2013, 12:29:52
Nee, beide railstaven zijn geisoleerd tov elkaar
Er zijn een paar soorten K-rails die je moet mijden, omdat ze wel doorverbonden spoorstaven hebben, zoals de aansluitrails. Er zitten soms ook wat onverklaarbaarheden in kruisingen en wissels.
En wissels (bij een winkeltje in Rotjeknor 2-hand goedkoop verkrijgbaar) moet je altijd even doormeten met een lampje. Voorgaande eigenaren kunnen de staven juist wel of juist niet doorverbonden hebben, op plekken waar je dat niet verwacht.