Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Littfinski S-DEC-4-MM decoder

Gestart door Opazwitserland donderdag 11 april 2013, 11:14:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Littfinski S-DEC-4-MM decoder
Opazwitserland
gast

Littfinski S-DEC-4-MM decoder
Hallo allemaal,

Zit al een tijdje met mijn handen in mijn haar en vindt geen oplossing. Ik had de vraag al is gesteld in mijn banenplantopic aigle, maar doe het hier nog is in de hoop dat iemand mij kan helpen.
Heb een ecos centrale, daarop hangen voorlopig 3 wisseldecoders .  De eerste wisseldecoder die ik installeerde werkte perfect.  De tweede en de derde kreeg ik aan de praat, maar nu werken uitgang 3 en 4 van de eerste decoder niet meer naar behoren.  Ik krijg een puls langs een kant, maar niet langs de andere kant! Uitgang 1 werkt af en toe.  Heb de aansluitingen nagekeken, maar deze zijn goed.  Heb de wisselaandrijvingen eraf gehaald en getest, werken normaal. Heb ik de decoders ergens onbewust geraakt en daardoor stuk gemaakt ?  Weet er iemand raad
Mvg
Paul
Re: Littfinski S-DEC-4-MM decoder
Beste Paul

Zou het kunnen zijn dat je te weinig vermogen uit de ECOS of de booster krijg? Zoek eens uit hoeveel vermogen je hebt via de ECos en/of eventuele boosters.
De LDT wisseldecoders moet je programmeren dmv een drukknopje op de decoder icm de ECOS.
De 1e decoder moet je wissel adres 1 invoeren en dan de decoder knopje gebruiken.

Voor de 2e wisseldecoder moet je wissel adres 5 (of 6,7 of 8 ) invoeren

En de 3e wisseldecoder moet je wissel adres 9, 10, 11 of 12 invoeren.

Succes

teunis
Re: Littfinski S-DEC-4-MM decoder
Opazwitserland
gast

Re: Littfinski S-DEC-4-MM decoder
Hallo Teunis,

Bedankt voor je reactie.  De ecos geeft alleen de digitale spanning op de baan.  De decoders worden met een aparte trafo gevoed.  Qua programeren lukt het wel.  Ga morgen de eerste decoder is vervangen en zien wat het opleverd.

Mvg
Paul
Re: Littfinski S-DEC-4-MM decoder
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Littfinski S-DEC-4-MM decoder
Beste Paul,

Je bedoelt waarschijnlijk dat de decoders hun digitale informatie krijgen van de Ecos, maar de stroom om werkelijk de wisselmagneten te laten bewegen van een aparte trafo.

Wisseldecoders willen nog wel eens gevoelig zijn voor een correcte aansluiting van de digitale verbinding naar de centrale, dus echt een draad tussen de rode klemmen op centrale en decoder en een draad op de bruine klemmen, dus niet rood naar bruin.

Groet, Anne W
Re: Littfinski S-DEC-4-MM decoder
Opazwitserland
gast

Re: Littfinski S-DEC-4-MM decoder
Hallo Anne W,

Dat heb ik inderdaad juist gedaan.  Althans dat denk ik toch.  Ik ga proberen morgen alles nog is opnieuw aan te sluiten.  Het rare is dat sommige werken en andere niet.
Hou jullie op de hoogte,
Mvg

Paul
Re: Littfinski S-DEC-4-MM decoder
Opazwitserland
gast

Re: Littfinski S-DEC-4-MM decoder
Hallo allemaal,

Ik,weet echt niet meer wat ik verkeerd doe.  Heb alle aansluitingen nagezien en nu werkt decoder 1 en 3 perfect. Alle 8 wissels functioneren.  Decoder 2 doet niks meer. Die werkte voordien prima.  Als ik op de programmeerknop s1 druk gebeurt er niks.  De stroomtoevoer van zowel centrale als van apparte voeding komen allebei goed binnen op de decoder. Nog even en ik geef het op.  Ik doe waarschijnlijk iets fout maar zie het niet.  Beginneling zijn in deze materie is soms frustrerend.
Mvg
Paul
Re: Littfinski S-DEC-4-MM decoder
Hallo Opa

Kom op, Opa, niet opgeven.
Het komt een keer goed, even erover slapen en nadenken.

teunis
Re: Littfinski S-DEC-4-MM decoder
Opazwitserland
gast

Re: Littfinski S-DEC-4-MM decoder
Hallo Teunis,

Opgeven stond en staat gelukkig niet in mijn woordenboek,  maar het is wel om de muren op te lopen.
Bedankt voor de steun
Mvg
Opa
Re: Littfinski S-DEC-4-MM decoder
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Littfinski S-DEC-4-MM decoder
Beste Paul,

De decoder moet het zelfs doen zonder digitale informatie, maar wel met de wisselspanningsvoeding, als je op de programmeerknop S1 drukt.

Ben je een beetje bekend met de multimeter, het wil wel eens voorkomen dat de soldering onder de klemmen van de voedingen een scheurtje oplopen, als je de wisselspanning er op hebt staan meet je die dan ook op de eerstvolgende soldeerpunten naar de aansluitklemmen?

Het is overigens niet uit te sluiten dan de chip van de decoder waarin geprogrammeerd staat dat de wissel moet schakelen na een druk op de S1 knop, zij geheugen wel eens kwijt raakt....

Groet, Anne W

Re: Littfinski S-DEC-4-MM decoder
Opazwitserland
gast

Re: Littfinski S-DEC-4-MM decoder
Hallo allemaal,

De rook is verdwenen het spook gaan vliegen.  Heb de decoder vervangen en nu werken ze alle drie perfect.
Ga nu zoeken wat er eigenlijk met de decoder aan de hand was. Ga proberen met de multimeter uit te testen of er iets fout was met de soldering.
Alvast bedankt allemaal.
Mvg
Opa
Re: Littfinski S-DEC-4-MM decoder
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Littfinski S-DEC-4-MM decoder
Hoi Paul,

Vermoedelijk zijn de Ic's die naar de uitgangen gaan kapot. Even vervangen en de decoder doet het weer.
Re: Littfinski S-DEC-4-MM decoder
Opazwitserland
gast

Re: Littfinski S-DEC-4-MM decoder
Hallo Wijbe,

Ik vermoed ook zoiets.  Zou ik die zelf kunnen vervangen?  Ben niet zon grote elektronicaman.
Ik vermoed dat ik deze beter even inlever bij de dealer.
Mvg
Paul
Re: Littfinski S-DEC-4-MM decoder
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Littfinski S-DEC-4-MM decoder
Hoi Paul,

Indien je EEN bon van het desbetreffende artikelnummer hebt, en op die bon staat nog garantie de decoder omwisselen.

Anders de 2 IC's aan de buitenkant vervangen. Dit zijn twee van het type ULN2803, onder andere hier verkrijgbaar.
Re: Littfinski S-DEC-4-MM decoder
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Littfinski S-DEC-4-MM decoder
Beste Paul,

Bij de bouwpakketten "staan" de IC's in voetjes, als dat bij jou ook zo is, dan is uitwisselen een voorzichtig fluitje van een cent, wel even het "plaatsingsmerkteken" in de gaten houden.

Maar eerst even naar de soldering kijken, voorbeeldje: bij de Silberberg Strecke 2 van de MSG/Den Bosch weigerde een Märklin armsein na verloop van tijd, even aan de digitale ingangsklem op de LDT print "zitten" en hij deed het weer een poosje, recentelijk de print onder de baan uitgehaald, de klemsolderingen voorzien van nieuwe tin, getest en alles was weer in orde.

Groet, Anne W
Re: Littfinski S-DEC-4-MM decoder
Opazwitserland
gast

Re: Littfinski S-DEC-4-MM decoder
Hallo,

Alvast bedankt voor al die uitleg.  Ga volgende week even wat uitgebreider testen of ik hem terug aan de praat krijg.  Moet lukken denk ik.
Mvg

Paul
Re: Littfinski S-DEC-4-MM decoder
Treinknutselaar
gast

Re: Littfinski S-DEC-4-MM decoder
Goedenavond Paul,

misschien een gekke vraag: heb je de gestripte draadeindjes vertind, of alleen gestript en zo in de schroefaansluitingen gestoken? Het wil wel eens gebeuren dat een onwillig adertje ernaast schiet en een ander aansluitpunt raakt, en dus een kortsluiring veroorzaakt. Dit zou soortgelijke klachten kunnen veroorzaken.
Ik gebruik overigens exact dezelfde componenten ( Ecos, S-DEC-4MM bouwpakket, externe voeding) en heb 10 van deze decoders momenteel in gebruik en heb er tot nu toe gelukkig geen problemen mee. Wel raad ik aan een fatsoenlijke kabel (min. 0,75 mm2) als voedingskabel voor deze decoders te gebruiken, en alle aansluitingen/splitsingen te solderen. Je wisselmotoren verbruiken behoorlijk wat stroom!

Ik blijf dit artikel nog wel even volgen, kan hier altijd van leren!

Veel suc6 met het oplossen van dit probleempje

Treinknutselaar
Re: Littfinski S-DEC-4-MM decoder
Opazwitserland
gast

Re: Littfinski S-DEC-4-MM decoder
Hallo treinknutselaar,

Je heb gelijk.  Ik ben in het begin wat nochalant geweest en had de draden niet vertint.  De voedingsdraad kan ik misschien ook nog verzwaren.  Ik gebruik nu dezelfde als de verlenging van de wisselspoelen.
Mvg
Paul
Re: Littfinski S-DEC-4-MM decoder
Opazwitserland
gast

Re: Littfinski S-DEC-4-MM decoder
Hallo,

Wil de ic uit de decoders verwisselen om er een te herstellen.  Ben echter bang dat ik ze beschadig.  Welk is een veilige manier om die eruit te krijgen ,
Mvg
Paul
Re: Littfinski S-DEC-4-MM decoder
Opazwitserland
gast

Re: Littfinski S-DEC-4-MM decoder
Hallo,

Zit nu in een volgende fase en tracht seinen aan de praat te krijgen.  Hoe kan je testen welke draad bij welke kleur van licht past zonder de leds op te blazen. Sorry voor mijn mogelijk stomme vraag, maar ik heb al teveel stukken gemaakt met louter experimenteren..... Ik heb zwitserse seinen van Schneider.
De zon komt erdoor en ga nu toch maar even een frisse neus halen.
Mvg
Paul
Re: Littfinski S-DEC-4-MM decoder
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Littfinski S-DEC-4-MM decoder
IC recht omhoog trekken. Als u er een nieuwe in stopt, even goed opletten of hij er juist om in komt. Te zien aan het 'halve verdiepte rondje'.
Re: Littfinski S-DEC-4-MM decoder
Vertinnen van draden is niet de goede manier omdat tin zacht is en onder druk gaat uitvloeien.
Kortom de draden gaan dan na verloop van tijd los zitten.
Gestripte draden eerst inelkaar draaien zodat de binnenaders allemaal netjes samen liggen en dan vast schroeven.
Wil je het heel erg mooi maken dan kan je er adereindhulzen op knijpen en dan vast schroeven  :)
maar ook hiermee moet je netjes en secuur werken en geen wilde draadjes los hebben hangen.
Re: Littfinski S-DEC-4-MM decoder (en Zwitserse seinen van Schneider)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Littfinski S-DEC-4-MM decoder (en Zwitserse seinen van Schneider)
De Zwitserse seinen van Schneider hebben Robin en ik samen bestudeerd, vanwege de baan van Harald en Alex. Deze seinen hebben bij elk draadje een ingebouwde weerstand. Daarom zijn de draadjes veilig aan te sluiten, zoals ook op de verpakking staat, op zowel AC als DC en op 14-16 volt.
Er is feitelijk een draad heen (naar alle leds), en per led een draad terug. Dus inderdaad, eventjes uittesten wel adertje welk ledje doet branden. Testen kan dus veilig op de L-aansluiting van een oude M*-trafo.

Waar Robin ook achter kwam, is dat met een iets hogere weerstand dan die van Schneider, een led zwakker, en mooier brandt. Dus als je toch bezig bent, stuur even een PB'tje hierover naar Robin voor de technische details. Of nodig hem uit om op dit draadje te reageren.
Re: Littfinski S-DEC-4-MM decoder
Opazwitserland
gast

Re: Littfinski S-DEC-4-MM decoder
Hallo allemaal,

Ben naar de electrozaak geweest en nieuwe IC gaan halen heb er eentje ingeplugd en alles blijft zoals voorheen. Uitgang 1 en 2 werken perfect. Als ik op uitgang 3 een wissel aansluit werkt er niks meer.
Uitgang 3 terug vrijgemaakt en 1 en 2 werken normaal.
Heb ook gemerkt dat de originele Ic als laatste een letter A heeft op zijn code.  Degene die ik nieuw heb gekocht heeft code L.  Maakt dat iets uit ?
Mvg
Paul
Re: Littfinski S-DEC-4-MM decoder
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Littfinski S-DEC-4-MM decoder
1 van de IC's zorgt voor de werking van uitgang 1 en 2, de andere IC voor uitgang 3 en 4. De middelste kun je zelf niet vervangen.

Ik neem aan dat er een gewone ULN2803 is gekocht en vervongen.
Re: Littfinski S-DEC-4-MM decoder
Opazwitserland
gast

Re: Littfinski S-DEC-4-MM decoder
Hallo,

Was inderdaad de juiste ic.

Ga morgen nog wat verder zoeken

Paul
Re: Littfinski S-DEC-4-MM decoder
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Littfinski S-DEC-4-MM decoder
Hoi Piet,

Daarom zeg ik ook, die kun je zelf niet vervangen ;)
Re: Littfinski S-DEC-4-MM decoder
Opazwitserland
gast

Re: Littfinski S-DEC-4-MM decoder
Hallo allemaal,

Bedankt voor de vele reacties.  Ik begrijp dat er per twee uitgangen een ic is.  Heb de ic bij uitgang 3 en 4 vervangen.  Hoort deze effectief bij deze uitgangen of is het juist omgekeerd.
Ga alles toch even laten rusten en bezinken.
Mvg
Paul
Re: Littfinski S-DEC-4-MM decoder
Opazwitserland
gast

Re: Littfinski S-DEC-4-MM decoder
Hallo Piet,

Ik heb ook alles consequent kleurgecodeerd aangesloten. Ga het zeker eens uittesten. Maar ik kan toch geen stukken maken dan?  Moet nu naar de tandarts en dat vind ik erger dan mijn treinprobleem.  Hou je zeker op de hoogte.
Alvast bedankt voor het meedenken.
Mvg
Paul
Re: Littfinski S-DEC-4-MM decoder
Opazwitserland
gast

Re: Littfinski S-DEC-4-MM decoder
Hallo Piet,

Heb nu de digitale aanvoer op die tweede decoder omgedraaid.  Dan werkt deze helemaal niet meer. Zet ik alles terug zoals het moet dan werkt poort 1 en 2 normaal.  Op poort 3 en 4 meet ik stroom als ik schakel, maar als ik er een wissel aanhang werkt er niks meer van die decoder.  Heb er al een ander wisselspoel aangehangen (nieuw uit de doos) en ook dat geeft hetzelfde resultaat.
Rarara

Paul
Re: Littfinski S-DEC-4-MM decoder
Opazwitserland
gast

Re: Littfinski S-DEC-4-MM decoder
Hallo Piet
Hallo allemaal,

Ben verder gaan zoeken en testen en meten.
Probleem gevonden in een van de wisselspoelen zat een kortsluiting waardoor ic3 forfait gaf.  Voordien zat er geen kortsluiting op, maar waarschijnlijk heb ik onder de tafel ergens een draadje losgetrokken en een kortsluiting gemaakt. De ic die ik gekocht had zijn dus uitstekend alleen had ik de eerste dus gewoon terug opgeblazen.
Bedankt voor alle meedenken en nu op naar het volgende probleem, maar dat horen jullie wel.

Mvg
Paul