Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Därligen ('90) in H0

Gestart door Alves woensdag 10 april 2013, 16:23:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Därligen ('90) in H0
Hallo iedereen,

Lange tijd geleden dat ik een baanplan heb getekend of hier geplaatst. Ik ben een tijdje niet echt bezig geweest met mijn modelspoor hobby. Mede door school ( Ik doe nu 3 Gymnasium ), maar ook door andere hobby's als voetbal en gamen. Tijd geleden toch maar weer begonnen met rondkijken hier op het forum en ook zelf maar weer begonnen te tekenen. Ik heb een ruimte van 7 meter bij 4 meter ter beschikking, maar door een schuin dak en doordat ik 7 meter toch nooit vol krijg heb ik het gehouden bij een "bescheiden" U-vorm van 4 meter bij 3,5 meter.



Schaduwstation en sporen op hellingen worden gelegd met C-rail en (bijna) alle zichtbare sporen met K-rail.

Het plan is nog niet af, maar daarom kom ik hier juist. Omdat ik op dit moment net genoeg rails heb om het schaduwstation neer te leggen. Wil ik rustig en goed over mijn baanplan nadenken zodat ik zo weinig mogelijk fouten maak. Ik weet ook nog niet wat ik met de andere tafel wil doen. Een nevenlijntje met een eindstation zou leuk zijn, maar ik wil ook graag nog wat meer paradebaan toevoegen. Mijn langste trein op dit moment is 1,90 M. Bestaande uit één Roco AC SBB 460, 4 SBB intercity rijtuigen van Roco en de bijbehorende stuurstandwagen die ik ook nog moet ombouwen naar AC. Al mijn treinen kan ik nu dus kwijt in het station en in het eerste schaduwstation. Zien jullie zo snel dingen die ontsporingen of andere problemen kunnen veroorzaken in mijn station of hebben jullie ideeën voor de tweede tafel alle kritiek is welkom. Het plan zal rustig aan op worden gebouwd, omdat ik met mijn 15 jaar natuurlijk ook aan de kosten moet denken.

Alvast bedankt!

Groeten Dewey.
Re: Toekomstig baanplaan V/VI Duits/Zwitsers 4m X 3,5m
Leuk ontwerp. ben benieuwd wat je aan de andere kant gaat doen!
Re: Toekomstig baanplaan V/VI Duits/Zwitsers 4m X 3,5m
Ik dacht zelf aan een paradebaan zoals de "rechte rheinstrecke". Dit dus.


Bron:http://www.bahnbilder.de/bild/deutschland~strecken~kbs-466-rechte-rheinstrecke/633822/185-636-8-von-ers-railways-zieht.html


Of iets als dit.


Bron: http://www.bahnbilder.de/bild/deutschland~triebzuege~br-427-stadler-flirt-3-teilig/631299/der-vias-303-triebwagen-mit-einem.htm


Bron: http://www.bahnbilder.de/bild/Schweiz~E-Loks~Re+482/629167/482-010-6-von-sbbcargo-passiert-mit.html

Dan zouden achter de huisjes een berg komen te liggen. Net als op de foto dus. Ben ik in mijn eerste bericht vergeten te vermelden dat mijn baan fictief in Duitsland ligt, maar door mijn sympathie voor de Zwitserse spoorwegen zullen er ook redelijk wat Zwitserse treinen langs rijden en afentoe ook een Arriva Spurt.
Re: Toekomstig baanplaan V/VI Duits/Zwitsers 4m X 3,5m
Mooie foto's. Dat wordt `zeker een mooi stukje van je baan! Ik deel de liefde voor Zwitsers materieel met je. Mijn baan (te volgen in het draadje Goschenen SBB) is daar dan ook geheel aan gewijd.

Goschenen SBB: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=30760.0

Succes,
Marc
Re: Toekomstig baanplaan V/VI Duits/Zwitsers 4m X 3,5m
Ik had jou baan als een opgemerkt! Zal ik zeker blijven volgen.

Ik heb alleen een vraag over het aanschaffen van rails. Ik mis nog wat rails om mijn geplande schaduwstation te leggen. Dus ik moet wat bijkopen en het liefst zo goedkoop mogelijk. Nou hoor ik veel mensen over LaCasa. Is dit een goede winkel om bij te kopen of kan ik beter ergens anders kijken?

Groeten Dewey
Re: Toekomstig baanplaan V/VI Duits/Zwitsers 4m X 3,5m
Lacasa:

Ik kocht er een lading rails met zo'n 32% korting op de adviesprijs en alles verliep perfect.
En dan hoor je van anderen weer mindere verhalen, maar die kan ik niet beamen.

ze staan trouwens ook in Houten op de beurs.

grv Huub
Re: Toekomstig baanplaan V/VI Duits/Zwitsers 4m X 3,5m
Hallo Huub,

Bedankt zal ik daar maar eens kijken! Ik kom jammer genoeg nooit in Houten. Hooguit een keer op Eurospoor. Weet u zo ook of ze daar staan?

Groeten Dewey
Re: Toekomstig baanplaan V/VI Duits/Zwitsers 4m X 3,5m
Dat weet ik niet, mijnheer  :)
Re: Toekomstig baanplaan V/VI Duits/Zwitsers 4m x 1,40m
Hallo iedereen,

Weer een update van mijn kant. Ik ben alweer in de valkuil gestapt om gelijk groot te willen bouwen. Dit kost nou eenmaal veel geld en tijd en ik wil ook andere dingen kunnen blijven doen en kopen. Ik heb dus een aantal nieuwe eisen gesteld en begonnen met tekenen. Hieronder mijn plan en mijn eisen die ik daarbij stelde.



- Station aan een dubbelsporige hoofdlijn met drie perronsporen, één kopspoor voor mijn Spurt en één of twee goederensporen.

Dit is gelukt. Ik heb alleen maar één goederenspoor kunnen verwerken met een spoor om goederen te lossen en laden.

- Genoeg lengte om mijn langste trein te kunnen laten stoppen in het station.

Een trein van 1,80 M kan stoppen op spoor 1 en 2. De locomotief zal dan niet langs het perron staan, maar dat is niet zo'n probleem.

- Ruimte voor klein goederen verkeer.

Ik heb een openbare losplaats en een aansluiting voor een klein fabriekje kunnen verwerken in dit plan. De losplaats zal een centrale rol gaan vertolken in het industriële gebied van mijn baan. De bedrijven zonder spooraansluiting zullen worden bediend door goederenwagons op een strassenroller.

- Uitbreidbaar schaduwstation met lengtes van minimaal twee meter.

Ook dit is gelukt. Ik heb vier sporen met elk een lengte van 2,20M.

- Hellingen van maximaal 3%.

Dit is mij niet gelukt. Om het hoogte verschil tussen bovenplaat en onderplaat te overbruggen moet ik een hellingspercentage van 4% gaan hanteren. Dit zal geen probleem zijn, omdat alle treinen zullen stijgen in de buitenbocht wat toch wat minder zwaar is dan in de binnenbocht.

- Paradebaan.

Spreekt voor zich denk ik.

Verder kan ik de baan in de (verre) toekomst verlengen met 2,5M en zelf veranderen in een L of U vorm omdat de zolder 7 meter bij 4 meter is.

Het grote verschil tussen dit plan en mijn eerste is dat ik hier alleen C-rail gebruik. Makkelijke keuze, omdat ik hier ten eerste al wat van heb, het betrouwbaarder is en voor mijn handen minder makkelijk te breken is. Om dit plan neer te leggen zou ik nog rond de 420 euro aan rails moeten kopen. Mooie is dat ik bijna zoveel geld heb dus hoop ik snel te kunnen beginnen met aankopen en bouwen.

Iemand nog opmerkingen of opbouwende kritiek?

Groeten Dewey
Re: Toekomstig baanplaan V/VI Duits/Zwitsers 4m x 1,40m
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Toekomstig baanplaan V/VI Duits/Zwitsers 4m x 1,40m
Ha Dewey,
Wat een duidelijke uitleg. Dat zouden meer mensen moeten doen  ;).
Heb wel alvast 1 vraagje: waar blijven de sporen die links vanaf het station met een boog naar binnen (onderen) lopen en hoe komt dat uit met de hoogte? Heb je 3 lagen, of zie ik de aansluiting op het grijze spoor niet?

groet, Gertjan
Re: Toekomstig baanplaan V/VI Duits/Zwitsers 4m x 1,40m
Hallo Gertjan,

Bedankt! De sporen die aan de linkerkant naar beneden lopen komen uit vlak voor het schaduwstation. Het station ligt dus middenin een dubbelsporige keerlus. Ik gebruik dus maar twee lagen. De helling aan de linkerkant heeft een hellingspercentage van 4%. Dit moet zelfs minder kunnen alleen dan verlies ik de mogelijkheid om het schaduwstation uit te breiden.
Re: Toekomstig baanplaan V/VI Duits/Zwitsers 4m x 1,40m
Na wat verder zoeken op het internet naar zowel grootspoor als modelspoor foto's heb ik wat ideeën gekregen. Ik vind een drukke enkelsporige lijn zoals je veel in Oostenrijk ziet ook wel wat. Dit zou qua rails ook minder geld moeten kosten. Ook krijg je bij een enkelsporige lijn wat meer bedrijf in het station, omdat treinen elkaar daar moeten passeren. Nou zit ik wel met wat vragen. Als ik kies voor een enkelsporige lijn zou ik bijna zeker over moeten stappen op besturing met koploper of een ander computer programma. Dit kost alleen ook weer veel geld.

Voorbeeld van wat ik bedoel.


Bron: Bahnbilder.de

Zou iemand zijn ervaring kunnen delen met mij wat betreft het automatiseren van een enkelsporige modelbaan? Zou iemand mij misschien ook kunnen vertellen hoeveel euro ik ongeveer kwijt ben naast al het rails om het plan twee of drie berichten hierboven te automatiseren?

Groeten Dewey
Re: Toekomstig baanplaan V/VI Duits/Zwitsers 4m x 1,40m
Omdat niemand blijkbaar tips of andere opmerking had ben ik zelf maar weer bezig gegaan. Ik heb besloten af te stappen van de maten 4 meter bij 1,40 meter. Vasthouden aan de standaard maten van de praxis was toch iets makkelijker en heb dus besloten om een L-vormige baan te ontwerpen met afmeting van 3,66M bij 1,22M in het lange stuk en 1,22M bij 1,22M in het korte stuk. Het thema dat hierbij hoort blijft hetzelfde als voorheen. Een enkelsporige lijn in het zuiden van Duitsland met veel goederenverkeer, RE's, IC's en sporadisch zelf EC's en de Arriva Spurt. Om zoveel mogelijk rijmogelijkheden te hebben op dit oppervlak heb ik besloten om de baan over 3/4 niveaus te verdelen.

Indeling van de niveaus.

Niveau 1: Groot schaduwstation. Drie sporen van 4,5M in een boog.
Niveau 2: Paradetraject. Hier heb ik nog wat vragen over in verband met ligging van het station.
Niveau 3: Klein schaduwstation. Twee sporen van 4,5M in een boog.
Niveau 4: Doorgangsstation met drie perronsporen, één goederenwachtspoor, één kopspoor en één spoor langs een goederenloods.

Ontwerp tot nu toe:



Mijn vraag is hoe ik een paradatraject tussen het enkelspoor aan de linkerkant van het station en het witte dubbelspoor kan aanleggen. Iemand ideeën?

Groeten Dewey
Re: Toekomstig baanplaan V/VI Duits/Zwitsers
Welk station bedoel je dan? Kun je dat even aangeven? Het witte dubbelspoor is het spoor dat in het midden van het ontwerp plotseling stopt? Ik probeer te begrijpen waar je vraag zich op toespitst.
Re: Toekomstig baanplaan V/VI Duits/Zwitsers
Hallo,



Het spoor moet vanuit het oranjespoor ( aangegeven met meest linkse pijl ) naar het witte dubbelspoor gaan ( aangegeven met de meest rechtse pijl ). Het verschil tussen deze niveaus is zo'n 45 cm. Even uitleg over de niveau verschillen.

Het witte spoor ligt op 60 cm hoogte. Het blauwe schaduwstation ligt op 90 cm hoogte. Het oranje hoofdstation ligt op 105 cm hoogte. Het witte spoor zal geleidelijk aan stijgen tot 75 cm. Het zichtbare paradetraject komt dus op 75 cm hoogte te liggen en zal daarna nog 30 cm moeten stijgen. Een spiraal zou hiervoor een optie zijn. Het witte spoor blijft lange tijd dubbelsporig en zal als dat over gaat in het paradetraject ook dubbelspoor blijven. Zo gauw het paradetraject op 75 cm hoogte verdwijnt in een berg zal het dubbelspoor overgaan in enkelspoor wat uiteindelijk uitkomt in het station. Ik heb alleen geen idee hoe ik het paradetraject op dit plan een mooie plek geef zonder dat het te druk word. Het gedeelte witte spoor aan de voorkant ligt (fictief) al op 75 cm hoogte. Dit komt doordat het witte spoor aan de achterkant op een helling ligt. Ik hoop dat het nu wat duidelijker is. Als je het nog niet snapt zal ik proberen het nog meer te verduidelijken.

Groeten Dewey
Re: Toekomstig baanplaan V/VI Duits/Zwitsers
Uhh, 45 cm hoogteverschil is bij 3% stijging 15 meter spoorlengte; waar laten we die??
Re: Toekomstig baanplaan V/VI Duits/Zwitsers
Daar heb je gelijk in.. Ik dacht aan een spiraal, maar dan zit je al gauw op 4/5 omwentelingen. Ik zal even na gaan denken over dit plan, want dit past niet allemaal op elkaar.

Groeten Dewey
Re: Toekomstig baanplaan V/VI Duits/Zwitsers
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Toekomstig baanplaan V/VI Duits/Zwitsers
Hi Dewey,
Wanneer je een spiraal maakt, moet je je realiseren dat je daar een groot oppervlak voor moet reserveren, ruim 1m2, waarmee je eigenlijk niets anders kunt doen.
Als ik jouw plan / tafel bekijk, past een spiraal eigenlijk alleen maar op de korte poot van de L : rechts onder.
Je kunt dan vanuit de linkerkant van het station, waar nu grijs en oranje en je eerste pijl staat, langzaam dalen naar niveau -1. Daar kun je een keerlus met opstelsporen (deels teruggebogen onder je oranje station) maken.
Het andere eind van het station sluit je aan op je spiraal. Daarmee ga je naar niveau -2. Dan kun je onder je eerste keerlus dus een tweede leggen, eveneens met extra opstelmogelijkheid.

groet, Gertjan
Re: Toekomstig baanplaan V/VI Duits/Zwitsers
Opzich is dat een goed idee! Bedankt voor het meedenken. Ik heb alleen de l-poot aan de andere kant moeten plaatsen in verband met het vrijhouden van het raam. Ik zelf vind de Rhein-Strecke erg mooi, maar is te groot om na te maken op mijn oppervlak. Ik ben dus gaan kijken naar enkelsporige spoorlijnen in Duitsland en Oostenrijk met veel goederenverkeer. Ik kwam uit op de Murrbahn in Duitsland en de (Vor)Arlbergbahn in Oostenrijk. Lange stukken gebogen paradespoor is erg mooi. Een station kan ook niet ontbreken, maar ik kan daar nu niets voor verzinnen. Het moet een station zijn waar IC's, RE's, EC's en goederentreinen elkaar kunnen passeren dus met minimaal 2 sporen. Omdat ik rangeren ook leuk vind dacht ik aan 3 perronsporen en 1 goederenspoor met wat kleine aansluitingen voor kleinschalig goederenverkeer. Ik heb alleen geen inspiratie voor een station waarbij er ook ruimte over blijft voor een paradespoor met een mooie knik erin.

Voorbeeld:
Bron Bahnbilder



Ik kom er zelf niet uit en hoop dat iemand op dit forum me kan helpen.

Groeten Dewey
Re: Toekomstig baanplaan V/VI Duits/Zwitsers
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Toekomstig baanplaan V/VI Duits/Zwitsers
Ha Dewey,
Even voor de goede orde: is de tafel het spiegelbeeld geworden van wat het was? M.a.w. zijn de maten nog het zelfde?

groet, Gertjan
Re: Toekomstig baanplaan V/VI Duits/Zwitsers
De maten zijn nog hetzelfde alleen het korte stuk van de tafel staat nu ( nog in planning natuurlijk ) links.

Groeten Dewey
Re: Toekomstig baanplaan V/VI Duits/Zwitsers
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Toekomstig baanplaan V/VI Duits/Zwitsers
Heb nog even zitten tekenen....
Het is slechts een globale schets van het idee dat ik je gaf. Er zijn 2 schaduwstations op 2 hoogten (diepten, -1 en -2). Er is geen paradespoor meer, maar daarvoor zou je 2 van de opstelsporen van schaduwstation -1 kunnen gebruiken. Deze evt verlengen en mogelijk nog wat sporen toevoegen. Je kunt deze 2 buitenste sporen dan in het zicht leggen en de treinen kunnen bij automatisch bedrijf ook tegengesteld rijden.

Heb alles in K getekend en grote boogstralen gebruikt. Station is niet helemaal uitgewerkt, maar in principe gelijk aan wat je had.
Hoogtes zijn ook niet uitgewerkt, maar moet wel kunnen zo.
De klim/daalspiraal heeft meerdere wendingne om helemaal naar -2 te komen.
Er is vast nog wel 1 en ander aan bij te schaven.

groet, Gertjan
Re: Toekomstig baanplaan V/VI Duits/Zwitsers
Kijk, dat is nu al een goed basis plan waar al veel van de wensen van Dewey inzitten!!!
Re: Toekomstig baanplaan V/VI Duits/Zwitsers
Hoy Dewey.
1 tip kan ik je meegeven als je het echt niet weet laat het dan even rusten ik ben vorig jaar gestopt met plannen en ik heb het even aan de kant geschoven, na een tijdje kwam het een plan na het ander binnen gerold zeg maar en na wat ruwe schetsen en aanpassingen ben ik er ook geraakt

hoop dat je er uitkomt overhaastig plannen levert toch niks op.

mvg niKo
Re: Toekomstig baanplaan V/VI Duits/Zwitsers
Hallo iedereen,

Bedankt Gertjan voor je werk. Ik gebruik zelf alleen C-rail, maar heb er wel naar gekeken en wat dingen uitgehaald. Ik ben zelf vooral op Bahnbilder bezig geweest met zoeken naar dingen die aan mijn wensen voldoen. Zwitsers/Duits verkeer spreekt me aan en ik kwam opeens uit op Kreuzlingen. Een Zwitsers station waar de lijn uit Konstanz ( Duitsland ) samenkomt met de lijn naar Romanshorn en Schaffhausen. Het station Kreuzlingen Hafen sprak me wel aan en heb daar nu mijn eigen variatie op gemaakt.



Het niveau waar het station op ligt zal op 80/90 centimeter hoogte moeten liggen. Niveau 3 ligt 15 centimeter lager en hier is sowieso plaats voor een stuk paradespoor en een schaduwstation. Niveau 2 ligt 30 centimeter lager en dit moet worden bereikt met een klimspiraal van R3 bogen. Ik heb zelf alleen geen ideeën voor het paradespoor en misschien zien jullie dingen in het station die onnodig zijn of problemen kunnen veroorzaken.

Groeten Dewey
Re: Toekomstig baanplaan V/VI Duits/Zwitsers
Hoi Dewey,

zoiets?
Re: Toekomstig baanplaan V/VI Duits/Zwitsers
Hallo,

Ik ben verder gaan tekenen en ben ( denk ik  :P ) tot een definitief plan gekomen.

Niveau 3 - Het station van een voorstad in Zwitserland. Het is gebaseerd op Kreuzlingen Hafen.



Niveau 2 - Paradebaan en klein schaduwstation. Dit stuk spoor ligt in het dal voor het stadje van mijn modelbaan



Niveau 1 - Dit schaduwstation word bereikt door een spiraal dat het hoogteverschil van 35 cm overbrugt. Ik ben nog niet zeker over de invulling van dit schaduwstation. Eigenlijk heb ik totaal geen idee...



Alles bij elkaar



Tips en opmerkingen zijn zoals altijd welkom.

Groeten Dewey



Re: Toekomstig baanplaan V/VI Duits/Zwitsers
Ik denk dat je geen 15 cm daling/stijging haalt tussen station en niveau 2; je hebt 5 meter spoor nodig bij 3% daling. Het plan ziet er leuk uit, maar ik denk dat je de opstelsporen andersom moet leggen om meer spoorlengte voor de daling te krijgen. Wil je met bovenleiding gaan werken of niet? Dat scheelt weer wat centimeters. Ik zal er eens naar kijken dit weekeinde.
Re: Toekomstig baanplaan V/VI Duits/Zwitsers
15 cm daling is mogelijk. Ik haal met gemak een lengte van 5 meter tussen niveau 2 en 3. Het spoor zal beginnen aan de helling na de boogwissel op niveau 3 en ophouden wanneer het blauwe spoor zichtbaar word. De afstand tussen deze twee punten is 5 meter. De afstand tussen het begin van de helling en het opstelspoor van het station waar het onderdoor moet is 2,80M wat neerkomt op ongeveer 8 CM. Bedankt dat je er verder naar wil gaan kijken!

Groeten Dewey
Re: Toekomstig baanplaan V/VI Duits/Zwitsers
Ok, dat scheelt weer! Zoals gezegd, ik zal later ff kijken of ik iets kan verzinnen.
Re: Toekomstig baanplaan V/VI Duits/Zwitsers
Ik heb mijn baanplan afgerond en ben tevreden. Nu zoek ik dus een adresje om goedkope c-rail te kopen. Ik heb al uitgerekend hoeveel het bij C-rail maikel, LaCasa en Lippe zou kosten. Ik kom steeds uit op 324 euro voor de bovenste twee lagen. Het grote schaduwstation moet even wachten tot ik ook daar geld voor heb. Nu kwam ik deze site tegen. http://www.besserepreise.com/modellbahnen/m%C3%A4rklin/spur-h0/m%C3%A4rklin-gleise-spur-h0/2/5/m%C3%A4rklin-spur-h0-c-gleis.htm Er goedkoop, maar heeft iemand hier ervaring mee?

Groeten Dewey
Re: Toekomstig baanplaan V/VI Duits/Zwitsers
Zie eens op ebay.de ( duitsland ), boven in zoekbalk - marklin c gleise - intikken en in linkerkolon naar beneden scrollen en - sofort-kaufen - (geen veiling) - aanklikken.
Je ziet nu artikelen die meestal door treinwinkels worden verkocht aan prijzen die nog goedkoper zijn, zelfs met verzenkosten. Moet wel verschillende artikelen samen bestellen i.v.m. met verzendkosten. Worden meestal binnen de week geleverd.
groetjes
Re: Toekomstig baanplaan V/VI Duits/Zwitsers
Even gedaan en je hebt inderdaad gelijk! Ik zal daar even kijken en overleggen met mijn ouders. Optie om te betalen met paypall is ook altijd fijn.

Groeten Dewey
Re: Toekomstig baanplaan V/VI Duits/Zwitsers
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Toekomstig baanplaan V/VI Duits/Zwitsers
Ha Dewey,
Misschien zie ik iets over het hoofd, maar waar gaat die spiraal naar toe? Hij zakt tot de groene laag, maar eindigt in het niets? Of komt daar ook een keerlus met opstelsoren?

groet, Gertjan
Re: Toekomstig baanplaan V/VI Duits/Zwitsers
Daar komt het tweede schaduwstation haha. Ik heb dat deel al opgenomen in het definitieve plan had alleen geen tijd (zin) om het hier nog verder te plaatsen, want zo interessant is een schaduwstation niet. Het is een schaduwstation met vier sporen van elk 3 meter lang en er is nog genoeg ruimte om meerdere sporen aan te leggen, maar zoveel treinen heb ik nog niet dus dit is eerst wel best.
Re: Toekomstig baanplaan V/VI Duits/Zwitsers
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Toekomstig baanplaan V/VI Duits/Zwitsers
OK, dan is het misschien nog wat om het aanvoer/toevoer spoor (of het retourspoor) ook als paradespoor op te nemen, alleen dan op het onderste niveau, dus nog ergens slingerend onder je donkerblauwe paradespoor. Met een goed aangekleed landschap kun je daar mogelijk iets moois van maken.

groet, Gertjan
Re: Toekomstig baanplaan V/VI Duits/Zwitsers
Daar heb je gelijk in, maar ik heb een gedeelte van het rechte spoor nog nodig om op de juiste hoogte uit te komen. Ik kan er nog wat mee gaan knutselen, maar ik wil eigenlijk niet al te veel kosten er bij op jagen. Ik zit nu al tegen mijn budget aan met de bovenste twee lagen. Dit is opzich niet zo'n groot probleem ik heb ook nog niet zoveel treinen en het rondrijden blijft toch het leukste.

Groeten Dewey
Re: Toekomstig baanplaan V/VI Duits/Zwitsers
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Toekomstig baanplaan V/VI Duits/Zwitsers
Hi Dewey,
Kun je niet met de getekende spiraal tot op niveau bodem (-2) komen, door meer windingen te gebruiken?
Je kunt dan direct bij aankomst op het onderste niveau een wisel plaatsen en 75-90 graden naar rechts afbuigen en daar het toevoerspoor naar het tweede schaduwstation laten lopen, dus aan de voorkant van de plaat.
Volgens mij kost dit niets extra's wanneer je daar toch een keerlus annex schaduwstation al gepland hebt.

groet, Gertjan
Re: Toekomstig baanplaan V/VI Duits/Zwitsers
De spiraal die ik gepland hebt maakt drie wending en komt tot 27 cm lager dan het stations niveau. Maar omdat ik toch 15 cm vrije ruimte wil hebben moet er nog een helling naar de spiraal toe worden gelegd. Ik weet alleen niet of er veel verschil is tussen 12 en 15 cm vrije ruimte. Die 3 cm natuurlijk, maar of het ook verschil zal maken als ik er echt bij moet..

Groeten Dewey
Re: Toekomstig baanplaan V/VI Duits/Zwitsers
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Toekomstig baanplaan V/VI Duits/Zwitsers
Uiteraard is royaler altijd beter ivm bereikbaarheid. Maar tussen het hoofdstation en het eerste schaduwstation heb je toch ook niet zo veel ruimte?
groet, Gertjan
Re: Toekomstig baanplaan V/VI Duits/Zwitsers
15 centimeter. Zou genoeg moeten zijn. Kan de baan van alle kanten bereiken door de ruimte waarin het wordt gebouwd.

Groeten Dewey
Re: Toekomstig baanplaan V/VI Duits/Zwitsers
Hallo,

Nu ik bijna alle spullen voor mijn Koploper testbaan binnen heb ben ik laatste tijd weer bezig geweest met een sporenplan voor mijn definitieve baan. Het is een redelijk groot en duur ontwerp, maar in de tijd dat ik bezig ben met Koploper kan ik langzaam rails en alle andere benodigdheden kopen. Ik heb een (ongeïsoleerde, maar droge) zolder ter beschikking van 12 meter bij 3,80. Ik mag/kan 7 meter gebruiken, maar dat is gewoon echt veels te groot. Ook moet ik rekening houden met het schuine dak. Ik heb gekozen voor een L-ontwerp dat in de lengte 366 centimeter bedraagt en het breedste punt is 244 centimeter. Idee/thema van mijn plan is een enkelsporige hoofdbaan in het midden/oosten van Zwitserland waar IR's, IC's en bloktreinen passeren. Buurtgoederentreinen zullen nog wel eens stoppen om wagons af te leveren bij het industrieterrein wat recht tegenover het station ligt. Stoptreinen zullen natuurlijk wel in het station stoppen.



Schaduwstation bevind zich op het blauwe niveau. Het spoor dat de spiraal in gaat moet ik nog wat voor verzinnen.. Het plan voor de 4 industriesporen + het rangeerspoor om de twee lange loswegen te bereiken zijn nog niet definitief. Ik zoek nog wat ideeën voor industrie. Een goederenloods die regelmatig bediend word met rongen wagens en schuifwandwagons wil ik er sowieso bij hebben, maar voor de rest weet ik nog niets. Een bedrijf dat ook regelmatig bediend word met wagens gevuld met kalk leek me ook wel wat.. Al vraag ik me af of dat wel bij het Zwitserse thema past.

Groeten Dewey
Re: Toekomstig baanplaan V/VI Zwitsers
Niemand?
Re: Toekomstig baanplaan V/VI Zwitsers
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Toekomstig baanplaan V/VI Zwitsers
Hoi Dewey,

Is tunnelbouw niks?
Daar vindt je vaak opslag voor grind en zand, maar ook voor staal, en dan nog de nodige machines.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Toekomstig baanplaan V/VI Zwitsers
Hoi,

Persoonlijk vind ik dit plan uit post 26 beter.

Wat hans zegt is een mooie oplossing. Misschien kun je ook iets doen met auto transport. In de alpen zie je vaak auto treinen rijden.

vriendelijke groet,

Leon
Re: Toekomstig baanplaan V/VI Zwitsers
Hallo Hans,

Dat is op zich geen slecht idee.. Alleen zou ik er dan een Kieswerk van moeten maken, want een bouwput is toch echt te groot. Vind alleen zelf dat 1:1 tunnelbouw onze hobby een beetje stukmaakt, maar de economische belangen zijn natuurlijk groter en dus ook belangrijker dan "Straks kunnen we treinen niet meer spotten op mooie plekken..". Ik heb me dus nog nooit echt verdiept in hoe zo'n bouwput eruit ziet, maar zou dat wel eens kunnen doen.

Hallo Leon,

Ik ben het met je eens dat het plan meer mogelijkheden had, maar het verschil in de lengte van de sporen vond ik wel erg groot en ook het verloop van de sporen met de boogwissel in zicht vond ik minder. Spoor 1 was bijvoorbeeld maar 90 cm langer terwijl spoor 3 al 1,80M lang was. Ik kon niet op alle sporen een Intercity kwijt... Over jou idee voor industrie. Tja autotreinen zie je inderdaad veel, maar gaan vrijwel altijd transit door Zwitserland aangezien de grote autofabrieken in Italië en Duitsland zitten. Als er al wat op en af wordt geladen gebeurd dat in grote terminals zoals o.a. ( Bij mij in de buurt ) Emden. Ik ben nog altijd aan het ontwerpen en kijk wel hoe ik mijn plan aanpas.

Beide heren in ieder geval bedankt! Als jullie nog meer ideeën hebben hoor ik het graag!

Groeten Dewey
Re: Toekomstig baanplaan V/VI Zwitsers
Hallo,

Ik ben zelf nog wat aan het denken geweest. Ik vind zelf industrie/kleinschalig spoorvervoer erg leuk. Jammere is dat dit 1:1 in rap tempo aan het verdwijnen is. Ik zie een modelbaan als een ding waar je de echte wereld op uit kunt beelden, maar dan zoals je het zelf zou willen. 1 en 1 is 2 dus op mijn baan moet veel ruimte zijn voor industrie. Zo'n industrie stamlijn heeft naast dat ik het mooi vind nog een paar voordelen namelijk: Lekker veel rangeren, niet alle sporen worden bestuurd door Koploper waardoor ik zelf ook nog wat te doen heb en omdat terugmelding enco dan niet nodig is zal het ook schelen in mijn portemonnee.



Overzicht van de zolder. De groene lijn houden twee grote klap ramen in die naar binnen toe klappen. Deze moeten bereikbaar blijven. De rode lijn is de grens van het gebied op zolder dat ik mag gebruiken (linkerkant dus) en de rechterkant waar de rest van de zolderdingen zich bevinden.

Mijn idee was om een U ontwerp te maken. Met de twee lange poten langs de lange zijden van de zolder. Op de ene poot zou dan een station moeten komen met twee perronsporen en één eilandperron dat ligt aan een enkelsporige hoofdlijn in Noord-Zwitserland rondom Basel. Het stations gebouw is al aanwezig met het station van Därligen ( Wat wel aangepast wordt ). Verder moeten er nog één à twee goederenwachtsporen bij komen waar het begin van de stamlijn naar het industriegebied op aansluit. Het station moet worden aangedaan door GTW's en andere regio trein(stell)en. IC's en IR's kunnen sporadisch wel eens haltteren, maar dan alleen om een andere trein te laten passeren. De tafel waar het station zich op bevind moet gaan bestaan uit twee niveau's met op het bovenste niveau het stationsemplacement. Op het onderste niveau moet één schaduwstation komen met 2 keerlussen.

Op de andere lange zijde moet het industrieterrein komen waar de stamlijn op aansluit. De stamlijn loopt over de korte zijde van de U en daar moet om het raam vrij te houden een uitneembare brug of module komen. Een brug lijkt mij zelf leuk aangezien het industrieterrein dan zogenaamd langs een rivier (De Rijn of een zijrivier van de Rijn) kan lopen. Het industrieterrein moet regelmatig vervoer kennen van bloktreinen tot enkele wagons naar kleine bedrijven. Maar dan moet ik wel bedrijven verzinnen. Hier loop ik zelf vast. Dus vraag ik jullie hulp.

Ik kwam zelf tot dit:

- Een vestiging van Rhenus. Ik heb bewust gekozen voor dit bedrijf, omdat het spoorvervoer heel erg verrassend kan zijn. Dit bedrijf zou dus een reden zijn voor een bloktrein naar het industrieterrein (Nu nog zonder naam) en spotvervoer tegelijk. Twee kadesporen en één spoor dat een loods binnenloopt leken mij wel wat.

- Een openbare losplaats. Hier is ook weer van alles mogelijk.

- Biodiesel fabriek. Maar wat is hiervoor nodig? Sowieso een los/laadplaats voor tankwagons, maar wat nog meer?

Ik zie zelf liever nog meer bedrijven met spooraansluitingen, maar verder dan dit kwam ik niet. De door mij genoemde bedrijven moeten op het industrieterrein zelf komen. Maar er is ook nog ruimte aan het begin van de stamlijn. Dus aan de andere kant van de uitneembare module en bij het stationsemplacement.

Ik heb zelf alleen nog maar wat op papier staan. Normaal gesproken teken ik alles met Wintrack, maar daar kwam ik nu niet meer uit. Ik wil eerst een opzet in mijn hoofd en op papier hebben en dan kijken of het allemaal past in Wintrack. Kan daar natuurlijk ook handig zien hoeveel rails ik nog bij moet kopen.

Groeten Dewey
Re: Baanplan Zwitsers station met industriegebied (V/VI)
Hoi,

Waarom gebruik je niet toch de volledige 7 meter lente. Als je een plaat maakt van 7m bij 1,22 kan je een mooi lang enkel of dubbelsporig parade stuk maken langs een berg. Aan beide uiteinde kan je onder een berg een hondekop maken met een schaduwstation, en in het midden het station. Op die manier krijg je veel rijlengte, maar hoef je niet heel veel rails te kopen. Als je 3 spiralen maakt kost het je enkel sporig ook 36 railstukken en dubbelsporig 72.

Mvg.

Olaf

Re: Baanplan Zwitsers station met industriegebied (V/VI)
Dewey, een paar vragen,
-hoever komen de ramen naar binnen?
-op welke hoogte vanaf de vloer begint de vrij te houden ruimte?
-moeten de ramen alleen open kunnen of moet de vloer ervoor ook vrij blijven?

waar ik aan zit te denken is een verbinding tussen de beide zijden van de zolder onder de ramen door - aan beide kanten weer op niveau van de baan te maken met spiralen - zodat je veel rijlengte krijgt en niet hoeft te werken met demontabele delen.

Voor mijn baan heb ik eerst nagedacht wat ik zou willen uitbeelden. Daar heb ik vervolgens een scenario bij gemaakt wat ik als leidraad gebruik voor de verdere afwerking. Ik ben uitgekomen bij een fictie zijdal van het Rhône-dal in Zuid Wallis. Als ik jou idee lees dan zou ik nog even doorspitten naar de daadwerkelijke bedrijvigheid in dat gebied en dan je verhaal achter de baan verder uit detailleren. Bedrijven zitten niet zomaar op een locatie, daar zit altijd een keuze achter! Als je die keuze's voor jouw plan/stadje kunt uitwerken, dan gaat de hele opzet meer inhoud krijgen.

Rond Basel is veel bedrijvigheid gerelateerd aan inkomend verkeer - distributie landinwaarts - transit en transit samenstelling voor de noord zuid passage en leverend/afvoerend verkeer voor de bedrijvigheid ter plaatse. Als bedrijven aan een rivier zijn gevestigd, komt veel vervoer via water!
Wat denk je van het uitwerken van een klein SBB Cargo knooppunt voor het verwerken van shuttles uit D/F en samenstelling van regionale feeders? Bedenk daarnaast 1 bedrijf dat Ganzzüge ontvangt en ook weer afvoert; bijvoorbeeld een papierrecycling bedrijf: oud papier als grondstof en pulp als eindproduct. Geeft dan veel verkeer  met bijv. container wagens voor de grondstof en afvoer in bulkvervoer wagens.

Zomaar wat gedachten....
Re: Baanplan Zwitsers station met industriegebied (V/VI)
Misschien moet je overwegen om over te gaan op spoor O (of Om) en dan de hele beschikbare ruimte gebruiken?

Groeten,
Marc