Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Rijeigenschappen marklin Rheingold wagonset 43873 en 43883

Gestart door steamer maandag 08 april 2013, 22:54:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Rijeigenschappen marklin Rheingold wagonset 43873 en 43883
Hallo, Ik heb onlangs de volgende wagonset van M aangekocht in combinatie met de bijbehorende E10 37106. Gelukkig is de bijbehorend M lok behoorlijk sterk en kan deze de trein probleemloos trekken. De seriematige ingebouwde ledverlichting werkt goed en geeft een mooi effect. De wagons rijden overigens zoals verwacht goed, alleen is de rolweerstand mijns inziens erg hoog in vergelijking tot andere verlichte M wagons, omdat alle draaistellen in deze sets zijn voorzien van een massa veer voor de verlichting.
Dit zal ongetwijfeld een goede massa bevorderen maar 6 wagons geven dan ongeveer de rolweerstand van 12 wagons.  Hierdoor hebben andere, door mij als sterke loks aangemerkte, toch wel problemen met de set.

Vanzelfsprekend zijn de wagons gesmeerd en is de druk van de massaveren is ook wat gereduceerd maar ze lopen nog erg zwaar.
   
Re: Rijeigenschappen marklin Rheingold wagonset 43873 en 43883
Hoi Steamer,

Ik heb ook de complete set, dus loc plus beide wagonsets.
Rijd bij mij ook probleemloos z'n rondjes.
Maar waarom zou je er een andere loc voor zetten?
De E10.12 is de loc die ervoor hoort.

Groeten,
Ton.
Re: Rijeigenschappen marklin Rheingold wagonset 43873 en 43883
Hoi Ton,

Ik heb meedere andere loks in Oceaanblauw/beige kleurstelling waaronder ook een aantal E10 loks die ook wel eens met deze mooie wagonset op reis willen.
Ik moet wel zeggen dat de dubbele massaveer er voor zorgt dat de verlichting helemaal geen last hebben van ook maar enige massaonderbreking.
maar ik overweeg toch om een van de massa veren van ieder wagon en een van de twee slepers te verwijderen, om de rolweerstand te verminderen en hierdoor met meer dan zes wagons te kunnen rijden. Ze kunnen toch ook weer terug als het niet bevalt, das niet te moeilijk. Met andere ledverlichte wagonsets van M die er ook maar 1 hebben heb ik tot nu toe ook altijd goede resultaten geboekt.
De ontbrekende stroomvoerende koppelingen in beide sets heb ik ook al aangepast zodat 1 sleper voldoende is. De achterste wagon heb ik inmiddels ook voorzien van sluitverlichting.

Het viel mij eigenlijk een beetje tegen dat de nem schachten vanaf fabriek niet allemaal voorzien waren van het messing deeltje dat de plus moet doorgeven. Ze hebben bespaard op 4 van die lullige plaatjes. Maak de set dan een paar Euro duurder is mijn motto in dergelijke gevallen.
Re: Rijeigenschappen marklin Rheingold wagonset 43873 en 43883
Hallo,

Ik heb de Rheingold set in metal uitvoering, met verlichting, en mijn loks, niet alleen de Br18.3, trekken zonder mooite deze wagens. Ik heb ook de TEE Etoile du Nord, 7 wagens met ook interieur verlichting, en mijn loks hebben ook geen probleem met dee wagens. Ik. Heb ook mijn Re4/4I ref 37044, met een volgens wat in forums wordt geschreven, simpel 5 polig DC motor voor gezet, en hij heeft ook geen mooite met 7 wagens met verlichting. Een keer de club heb ik de 7 rijtuigen van de Etoile du Nord + nog 7 andere, SBB TEE rijtuigen, en het was ook een makkie voor de Re4/4I
Bij een nieuw set, moet je eerst, alle wiel assen smeren met een druppel olie.
Filipi
Re: Rijeigenschappen marklin Rheingold wagonset 43873 en 43883
Hallo Steamer,

Het klopt, Maerklin doet vreemde besparing. Voor mijn Set Etoile du Nord, 7 rijtuigen, heb ik euros150 moeten betalen voor de onderdelen. Leds lampen, stroomvoegend koppeling en rode sluitlichten.
Ik heb zelf niet de originele leds van Maerklin ingezet, maar andere, die beter zijn, en de set voor de sluitverlichting van Maerklin past niet. Een vriend heeft zelf iets gemaakt.
Interieur verlichting is niet goedkoop.
Filipi
Re: Rijeigenschappen marklin Rheingold wagonset 43873 en 43883
Interieur verlichting is spotgoedkoop. Verlicht zelf een rijtuig voor minder dan ?5,-. Hangt er maar net af wat je erin bouwt en welk merk ;)
Re: Rijeigenschappen marklin Rheingold wagonset 43873 en 43883
Hoi Filipi,

Heb jij het niet over de traditionele Rheingold set met 5 wagons en oa. de lampjes op tafel met de blauwe gepackwagon (4228)?
Die hebben inderdaad niet veel rolweerstand. Ik rijd geregeld met twee sets (4228) en nog twee losse Rheingold wagons in een trein. Alleen de tweede gepack wagon blijft dan in de doos.     

Ik verlicht alle personnenrijtuigen met de M ledverlichting in combinatie met een stroomvoerend koppelingsetje 72021. Dat is wel dertig Euro per wagon maar het werkt echt goed en je bent van die lastige koppelstangen en het daarbij komende gezeur af. Helaas heeft M het weer zo ingericht dat deze koppelingen niet los te koop zijn. Maar ik had het ook niet anders verwacht.

Re: Rijeigenschappen marklin Rheingold wagonset 43873 en 43883
Citaat van: steamer op woensdag 10 april 2013, 19:27:08
Helaas heeft M het weer zo ingericht dat deze koppelingen niet los te koop zijn. Maar ik had het ook niet anders verwacht.

Deze koppelingen zijn wel los te krijgen hoor. ==> Klik

Kost dan ong 5 euro per wagon.
Daar komt dan nog wel wat bij voor de ledstrip en massaveer.

Massaveer ==> Klik

Ledstrip ==> Klik

Zoals je ziet kan je voor 6 a 7 euro per wagon zelf binnenverlichting inbouwen.
Enige wat je moet kunnen is solderen en een gelijkrichter plaatsen.

Groeten Sander
Edit: Info toegevoegd

Edit Ad: Links ingekort
Re: Rijeigenschappen marklin Rheingold wagonset 43873 en 43883
Hallo,

Euro5 per wagen heb ik nog niet gevonden. Euro30 per wagen is een reel prijs.
Steamer, ik heb de set 4228, en die rijdt soepel. Ik heb dze set in october 1995 nieuw aangeschaft, een prachtig set.
Re: Rijeigenschappen marklin Rheingold wagonset 43873 en 43883
Filipi dat is Zeker.
Hij is er ook in techno uitvoering

Sander dat is mooi ik ga er direct een paar kopen.
Ik kan ze niet kopen want de aanbieder levert niet naar Nl. Ik werd geblokt'
Jammer.
heb je nog een link?
 
Re: Rijeigenschappen marklin Rheingold wagonset 43873 en 43883
Citaat van: steamer op woensdag 10 april 2013, 17:48:42
...
De ontbrekende stroomvoerende koppelingen in beide sets heb ik ook al aangepast zodat 1 sleper voldoende is. De achterste wagon heb ik inmiddels ook voorzien van sluitverlichting.
...
Hoi Steamer,

Was dat lastig te veranderen die koppelingen en de sluitverlichting inbouwen?
Wil dat dan ook nog wel gaan doen.

Groeten,
Ton.
Re: Rijeigenschappen marklin Rheingold wagonset 43873 en 43883
Citaat van: steamer op woensdag 10 april 2013, 19:49:09

Sander dat is mooi ik ga er direct een paar kopen.
Ik kan ze niet kopen want de aanbieder levert niet naar Nl. Ik werd geblokt'
Jammer.
heb je nog een link?


Helaas op het moment niet.
Je kan contact zoeken met onderstaande website.

http://www.lokomobil-uedem.de/

deze staat ook altijd in Houten.
Maar levert/verzend ook naar Nederland
Laatst vroeg hij 50 euro voor 20 stuks.

Groeten Sander
Re: Rijeigenschappen marklin Rheingold wagonset 43873 en 43883
Sander

Na wat gekopieer met de gegevens op jouw link vond ik nog 5 setjes met losse koppelingen.
Helaas zijn deze nu niet meer te koop, anders had ik hem wel meegestuurd.
Ik kon het niet laten en heb gelijk maar toegeslagen.
vind het echt de beste koppeling en een hele goede toepassing.
Naar mijn weten is er geen ander merk met vergelijkbaar systeem, jammer want die maken ook veel mooie wagons.
Om die reden blijven die bij mij onverlicht, op de seriematig verlichte modellen toe.


Zelfs Keuterman zegt er niet los aan te kunnen komen?

Thanks

Ik ben er blij mee.
Eindelijk kunnen die stroomvoerende koppelstangen in de motteballen.
Re: Rijeigenschappen marklin Rheingold wagonset 43873 en 43883
Volgens de zomerfolder 2013 komt er weer een eenmalige, zesdelige set Rheingoldwagens.
Artikelnummer 41929.
Ziet er op het oog goed uit.
Groet, Paul
Re: Rijeigenschappen marklin Rheingold wagonset 43873 en 43883
Ik las in de beschrijving dat dit niet meer de metalen uitvoering betreft zoals de 4228 uitvoeringen.
Het feit dat er in deze set twee bagage wagons zitten vind ik zelf jammer. Ik had er liever een personen rijtuig voor in de plaats gezien. Er zal ook maar een bagagewagon voorzien zijn van die mooie sluitverlichting.

Aangezien ik drie 4228 sets in Rheingold uitvoering bezit, die ook al met ledjes verlicht zijn bezit, ga ik deze set niet aanschaffen, al sta ik hier zelf van te kijken.


Re: Rijeigenschappen marklin Rheingold wagonset 43873 en 43883
Klopt, het is dezelfde set als 42283, met dit verschil dat de rijtuigen nu van kunststof zijn ipv metaal.

Groeten,
Ton.
Re: Rijeigenschappen marklin Rheingold wagonset 43873 en 43883
Is er bekend of deze wagensets met ingebouwde LED verlichting misschien ook in TEE lackierung uit gaan komen??
Re: Rijeigenschappen marklin Rheingold wagonset 43873 en 43883
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Rijeigenschappen marklin Rheingold wagonset 43873 en 43883
Citaat van: pajomaho op woensdag 10 april 2013, 21:24:17
Volgens de zomerfolder 2013 komt er weer een eenmalige, zesdelige set Rheingoldwagens.
Artikelnummer 41929.
Dat is wel een TP II wagonset en past niet achter de E10.
Re: Rijeigenschappen marklin Rheingold wagonset 43873 en 43883
Hé ik vind hier veel info over die Rheingold sets. Die tijdperk twee rijtuigen zijn er inmiddels in aardig wat varianten. Maar het gaat hier toch over tijdperk drie Rheingolds?

Overigens er is ook nog deze Hobby set:


Soms vraag ik me af waarom in  rijtuigstammen niet gewoon met een accuutje en een aan/uit knopje wordt gewerkt. Al dat gesleep..

EDIT Ad: Foto naar links uitgelijnd
Re: Rijeigenschappen marklin Rheingold wagonset 43873 en 43883
de koppelingen zijn steeds verkrijgbaar bij : http://www.schnug-modellbahn.de/Verkauf/Kupplungen/Kuppl.htm#mae7203
Per 20 stuks komen ze dan op 2,75 euro/stuk.+ natuurlijk je verzendkosten.Maar die kan je dan weer verminderen door andere dingen mee te bestellen.
Deze man levert snel en heeft een uitgebreid gamma.Ik bestel daar regelmatig.Voor binnenverlichting koop je best gewoon strips van 5 meter via E*ay te engeland.5 euro voor 5 meter in alle mogelijke kleurvarianten.