Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Ombouw 3021

Gestart door duure003 zondag 07 april 2013, 21:13:15

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw 3021
duure003
gast

Ombouw 3021
Hallo,

Ik wil als beginnend project graag een 3021 ombouwen zodat deze geschikt is voor digitaal

Is het mogelijk om daar het setje Marklin 60760 Set Digital-hoogvermogenaandrijving voor te gebruiken, of gaat dat totaal niet werken?
Re: Ombouw 3021
Lid sinds: 2008

offline
Re: Ombouw 3021
Beste

Nee, dat past niet.
De motor die in dat setje zit is alleen geschikt voor zogenaamde Drum Collector motoren.
Voor de 3021 heb je de motorset 60944 nodig.
Dan zou ik ook een marklin decoder 60942 of een ESU 54610 decoder nemen  voor deze lok.

teunis

Kijk ook eens bij: mincursus lok ombouwen door teunistreinen
Re: Ombouw 3021
Lid sinds: 2006

offline
Re: Ombouw 3021
Ik denk het niet, set 60670 is voor trommel collector motoren, en in de 6021 zit een schijfcollector motor.

Mvg Gert
Re: Ombouw 3021
Lid sinds: 2006

offline
Re: Ombouw 3021
Kijk ! en Teunis weet de nummers uit zijn hoofd, dus wat wil je nog meer :thumbup:

Mvg Gert
Re: Ombouw 3021
duure003
gast

Re: Ombouw 3021
Dank je Teunis, ik ga eens kijken of ik de spullen op de kop kan tikken en dan een leuk projectje beginnen!
Re: Ombouw 3021
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Ombouw 3021
En dat kan er zo komen te zien :thumbup:

Succes!!

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Ombouw 3021
duure003
gast

Re: Ombouw 3021
Ik zou natuurlijk geen echte "newbie" zijn zonder te vragen of er ergens een beknopte beschrijving, het liefst met foto's te vinden is waarop te zien is hoe de bedrading qua kleuren aangesloten zijn.

Ik zie veel dingen over massa, condensatoren, etc. etc.

Voordat ik per ongeluk iets opblaas, is het verstandiger om te vragen lijkt mij zodat ik dit kan leren.

Alvast bedankt.
Re: Ombouw 3021
Lid sinds: 2008

offline
Re: Ombouw 3021
Nogmaals, zie ook reactie 1

Kijk ook eens bij: mincursus lok ombouwen door teunistreinen

Bij elke decoder die je koopt en zeker die van esu en marklin staat de kleurencode vermeld in de handleiding.
De handleiding kan je ook downloaden van de esu site (in het duits) en bij danckaert.be in het nederlands

teunis
Re: Ombouw 3021
Lid sinds: 2008

offline
Re: Ombouw 3021
Je zou al eens hier kunnen kijken:

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=36596.msg660139#msg660139

De ombouwset met de 5-polige motor heeft een eigen montage-voorschrift.
Re: Ombouw 3021
duure003
gast

Re: Ombouw 3021
Hallo treinvrienden,

Vandaag besteld:
Marklin motorset 60944,
Marklin decoder 60942.

Helaas is de levering pas volgende week, maar ik hou jullie op de hoogte.
Bedankt voor alle adviezen tot nu toe!
Re: Ombouw 3021
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Ombouw 3021
Met jouw 3021 gaat het goed komen Duure003 :thumbup:
Re: Ombouw 3021
duure003
gast

Re: Ombouw 3021
Eindelijk de spullen binnen.

Ik ben begonnen met de ombouw van de motor.
Even een vraagje meteen hierover.
Alles gemonteerd zoals het hoort, maar klopt het dan dat ik niet de wieltjes van de motor kan draaien met de hand?
Re: Ombouw 3021
Lid sinds: 2008

offline
Re: Ombouw 3021
Hoi

Nee, dat klopt niet.
Waarschijnlijk zit het tandwiel van het anker niet juist in de andere tandwielen.
Het moet mogelijk zijn de wielen te draaien, beide kanten op en ook met de koolborstels erin.

teunis
Re: Ombouw 3021
duure003
gast

Re: Ombouw 3021
Het lukt me wel zonder de magneet erop, maar heel stroef.
Tandwielen zitten goed, lijkt net alsof de as te dik is?
Kan ik ook een beetje olie op de tandwielen gebruiken?

Hij doet het nu prima, allebei de kanten op.

Wordt vervolgd als ik de decoder ga inbouwen.
Re: Ombouw 3021
Lid sinds: 2008

offline
Re: Ombouw 3021
Beste (ik weet nog steeds je naam niet)

Heb je het motorblok helemaal schoon gemaakt?
Alle tandwielen moeten helemaal van vet en olieresten ontdaan zijn.
Anders krijg je dat de boel erg stroef gaat lopen.

Gebruik daarvoor wasbenzine.......... even onderdompelen zonder antislipbanden.

Heb je ook gecontroleerd of je het juiste anker er in monteert? Er zijn van de motorset 60944 2 ankers aanweizig, 1 met 7 tanden en de ander met 8 tanden. Dan moet je in het boekje kijken welke geschikt is voor de 3021. Er is ook een verschil in dikte en lengte van de as van het anker.

teunis



Re: Ombouw 3021
duure003
gast

Re: Ombouw 3021
Teunis,

Even voorstellen dan maar, mijn naam is Marc.

Ik heb de juiste onderdelen gebruikt en het loopt nu als een zonnetje. Denk dat de magneet niet helemaal goed zat.
De motor (tandwielen) zien er prima uit, maar zal voor de zekerheid alles toch even nog eens uit elkaar halen en onderdompelen in wasbenzine. Het zou zonde zijn als zo'n mooi Loc straks te stroef loopt.

Groeten en ik hou jullie op de hoogte,

Marc
Re: Ombouw 3021
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Ombouw 3021
Hoi Marc,

Je moet wel oppassen,met het plaatsen van de magneet,en het juiste anker plaatsen.

Vermoedelijk heb je dat wel gedaan,maar het staat ook in de handleiding,welk anker je precies nodig hebt.

Het rondraaien met de gemonteerde magneet,zal altijd iets zwaarder gaan,immers de magneet heeft daar zonder de decoder,en remmende werking op.

Dus kijk of je buiten de reinigingsbeurt,ook het goede anker met het juiste aantal tanden hebt gemonteerd :warning:

Succes daarbij :thumbup:

M.v.g.

Hans V200.0

Re: Ombouw 3021
duure003
gast

Re: Ombouw 3021
Dank voor de tips, het juiste anker is geplaatst en inderdaad al geconstateerd dat door de magneet het draaien moeilijker gaat.
In ieder geval werkt het prima na ook alles te hebben schoongemaakt.

Ik ga dit weekend de Marklin 60942 decoder inbouwen, maar heb toch nog een vraag.
Ik wil nog niets doen met een ombouw van verlichting, dus laat de oorspronkelijke lichtbolletjes gewoon nog zitten. Moet ik dan wat doen met de oranje aansluiting voor retour verlichting?

Alvast bedankt.
Re: Ombouw 3021
duure003
gast

Re: Ombouw 3021
Ok, decoder ingebouwd maar helaas geen succes.
Alle bedrading zit goed aangesloten hoewel ik de verlichtingsdraden nog niet heb gebruikt.

Als ik de loc op de rails plaats en de loc selecteer, komt er een vreemd geluid bij de sleper vandaan.
Er is geen beweging? Iemand een idee?
Re: Ombouw 3021
Lid sinds: 2008

offline
Re: Ombouw 3021
Haal de 2 draden van de motor af en laat hem eerst eens draaien op een gelijkspanning.........
Re: Ombouw 3021
duure003
gast

Re: Ombouw 3021
Daar heb ik helaas geen middelen voor.
Re: Ombouw 3021
Wasmi
gast

Re: Ombouw 3021
Klinkt als sluiting, is he licht brommend? Heb je de sleper goed gemonteerd? Zitten de koolborstels er (goed) in?
Met een 9v batterij kan je de motor ook al proberen hoor....
Re: Ombouw 3021
duure003
gast

Re: Ombouw 3021
Het is zo'n brommend geluid van sluiting inderdaad. Ik vermoed ook de sleper, en dat is ook een heel oud type en aardig versleten.
Re: Ombouw 3021
Wasmi
gast

Re: Ombouw 3021
Nou, zoeken dan maar.....
Re: Ombouw 3021
duure003
gast

Re: Ombouw 3021
Hoe kan je het trouwens proberen met een 9v batterij?
Re: Ombouw 3021
Wasmi
gast

Re: Ombouw 3021
De decoder motoraansluitingen verwijderen, en beide polen van de motor aan de polen vd batterijen aansluiten. Als de motor draait weet je dat de motor goed is.
Re: Ombouw 3021
duure003
gast

Re: Ombouw 3021
Hallo allemaal,

De motor is inderdaad goed, ik heb de truc van Wasmi uitgevoerd (waarvoor dank) en de motor loopt prima. (ook na een beetje olie gebruikt te hebben).

Heeft iemand ervaring met het volgende artikel:
http://oldwiki.3rail.nl/doku.php?id=techniek:verbeteren_stroomopname_sleper

Ik denk dat dat nl. het probleem is.
Re: Ombouw 3021
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Ombouw 3021
Citaat van: duure003 op maandag 29 april 2013, 11:03:21
Heeft iemand ervaring met het volgende artikel:
http://oldwiki.3rail.nl/doku.php?id=techniek:verbeteren_stroomopname_sleper

Jazeker Marc!

Ik rijd weliswaar analoog, maar de slepertruc al meerdere malen toegepast met direct duidelijk
verbeterde rij-eigenschappen. Voor sommige modellen met draaistellen zou dezelfde oplossing
helpen t.a.v. de massa (zie hiervoor tevens de Wiki).

Groeten,

Erik.
Re: Ombouw 3021
Wasmi
gast

Re: Ombouw 3021
Als je sleper zwaar versleten is, moet je hem gewoon vervangen, maar ik denk eerder at je gewoon een harde sluiting in je lok hebt zitten. Als je in de buurt van Breda woont ma je wel langskomen hoor, dan kijk ik even voor je

Walter
Re: Ombouw 3021
duure003
gast

Re: Ombouw 3021
Hallo allemaal,

Ik heb alles weer in elkaar gezet, massa en stroom verbetert via de wiki's die daarover gaan, maar nog steeds sluiting.
Dat geeft het mobile station ook zelfs aan. Tijd om al mijn soldeerwerk maar eens na te lopen.
Re: Ombouw 3021
duure003
gast

Re: Ombouw 3021
OK, ik heb alles nagelopen en alles zit goed, sluiting is ook weg.

Ik had dus de decoder verkeerd om op de stekker geplaatst.
Als ik de loc nu op het spoor zet heb ik geen sluiting meer, maar de locomotief doet ook niets.
Kan het nu zijn omdat ik de decoder verkeerd om had geplaatst dat deze "overleden" is?
Standaard adres is toch 78?

P.S. ik gebruik een mobile station.
Re: Ombouw 3021
Wasmi
gast

Re: Ombouw 3021
standaard is inderdaad 78, maar omdat de sluiting verdwijnt als je de stekker omdraait denk ik dat je toch iets verkeerd hebt aangesloten.... wat voor stekker heb je gebruikt, Als je een achtpolige nem stekker gebruikt, dan kan het eigenlijk niet fout, want daar zitten de motor en rail aansluitingen zo, dat je hem ook andersom kan inpluggen zonder dat er iets kapot gaat.
Overigens, het is een MFX decoder, dus als je hem met je MS gebruikt moet hij zich gewoon aanmelden, en heb je het adres niet nodig........
Re: Ombouw 3021
duure003
gast

Re: Ombouw 3021
Hoi Wasmi.

Ik gebruik een 60652 Mobile Station.
Hieronder wat foto's zoals ik het heb aangesloten om een en ander duidelijk te maken:
Re: Ombouw 3021
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Ombouw 3021
Om de rode draad isolatie doen. Die kan sluiting veroorzaken. Zo ook de linker ontstoorspoel.
Re: Ombouw 3021
Lid sinds: 2008

offline
Re: Ombouw 3021
Goed advies van Wijbe !

Een MFX-decoder moet je wel de tijd geven om zichzelf aan te melden, dat zal best langer dan 1 minuut duren.
Moet je wel op je schermpje kunnen zien als ie bezig is.

Re: Ombouw 3021
duure003
gast

Re: Ombouw 3021
Het is geen MFX decoder volgens mij, het is gewoon een Marklin 60942 Lok-decoder (MLD).
Ik zal in ieder geval isolatie er omheen doen. Ik begrijp alleen niet wat je bedoelt met dat het ook bij de linker ontspoorspoel moet gebeuren?
Re: Ombouw 3021
Wasmi
gast

Re: Ombouw 3021
Een MLD is een MFX decoder, die ook DCC en MM aankan. Maar MFX heeft de voorkeur, en zodra de decoder een mfx signaal op de rails ziet, zal hij niet meer onder DCC en MM reageren. Overigens, je isolatie is absoluut niet afdoende, de linker motoraansluiting moet je echt isoleren, die maakt sluiting met je veldmagneet, mogelijk heb je de motoruitgang van de decoder hiermee vernield.

Walter
Re: Ombouw 3021
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Ombouw 3021
Prik de decoder er trouwens eens af. En meet dan met een multimeter of je sluiting hebt tussen sleper en massa.
Re: Ombouw 3021
duure003
gast

Re: Ombouw 3021
Allen,

Ik heb alles nagelopen en de linker ontspoorspoel lijkt door de foto tegen de magneet aan te zitten, maar dit is dus niet zo.
Het lijkt mij dat de decoder het leven heeft gelaten, maar zal deze week even naar een voor mij bekende winkel stappen waarvan ik weet dat de eigenaar die ik goed ken ook locs ombouwt, om het een en ander te laten nakijken.

Voor mij was dit in ieder geval een heel leerzaam proces, waarin ik zoiezo heb geleerd dat mijn soldeerkunsten beter moeten worden, ik beter moet lezen en kijken (verkeerd om plaatsen docoder, isolatie, etc.). Mocht de decoder kapot zijn, dan zal ik zoiezo gewoon een nieuwe aanschaffen. Ik heb het verloren geld er dan toch voor over, gewoonweg omdat dit gewoon te leuk is om te doen. Weet zeker dat het een keer gaat lukken.

Allemaal bedankt voor de tips, zodra ik ben langs geweest horen jullie mij weer.

Groeten,

Marc
Re: Ombouw 3021
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Ombouw 3021
Marc,

Mijn laatste tip nog geprobeerd? Meten is weten, daarmee kan je een kortsluiting opzoeken. In iedergeval als je de boel doormeet de decoder er even afprikken.

Kan ook nog best weten dat op de 21 mtc connector wat soldeersel is uitgelopen wat kortsluiting veroorzaakt.

Als de decoder door kortsluiting vernield is, zou je er eigenlijk wel een beschadigd component op moeten vinden. Dit is niet altijd zo maar wel heel vaak zo.
Re: Ombouw 3021
duure003
gast

Re: Ombouw 3021
Hoi Wybe,

Helaas geen multimeter in mijn bezit, dat wil ik dus even bij mijn winkel laten controleren. Alleen is hij vandaag gesloten anders was ik er langs geweest.

Ik heb in ieder geval nog even gecontroleerd of er soldeersel is uitgelopen, maar dat is niet het geval.
Wanneer zoals jullie zeggen dit een MFX decoder is, zie ik helaas niet op mijn scherm dat hij zich aanmeldt. Heb andere locs met MFX decoders in mijn bezit en ken het fenomeen dat dat soort locs zich gewoon aanmelden en het mfx symbool in het scherm te zien is. Dat is bij deze omgebouwde in ieder geval niet te zien.
Re: Ombouw 3021
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Ombouw 3021
Hoi Marc,

Wat ook een goed aandachtpunt is,is de onderkant van die dragerprint.
Daar kan ook iets gemakkelijk contact maken,en ik heb zelf de houder van die dragerprint iets hoger gezet,om contact met het frame te voorkomen.

Ook de 21 polige stekker moet men goed mee omgaan,en ik merkte zelf al,dat het niet in 1 keer ging.
Er waren zelfs pennen verbogen,maar niet zo erg,dat het meteen opviel.

Maar net genoeg,om je decoder er niet op te laten passen,en ik heb geprobeerd deze pennen te richten.
Druk dan ook niet door,als de decoder niet direct wat pennen in de connector laat vallen,maar kijk wat er dan blokkeerd.

Vergeet ook niet de draden,die je toch niet gebruikt,te isoleren of anders eraf te halen,met een soldeerbout.
Zag ook dat je de oranje draad,ongeïsoleerd door je lok laat lopen,en dat vergroot ook de kans op sluiting,want die draad voert een +potentiaal,en zal naar massa sluiting maken.

Als je je lok al eens getest hebt,en de decoder heeft zich al aangemeld,kan het zijn dat ie zich niet opnieuw aanmeld,omdat ie er nog instaat.
Dat kan je snel controleren door de lok's die in je display staan,1 voor 1 langs te gaan.
Dan zie je vanzelf wel,of de lok er nog in staat,en is dat het geval,wis hem dan en probeer het opnieuw.

Maar wel nadat de sluiting weg is,want ik wil niet dat je nog meer schade oploopt.

Soldeersel uitlopend op je connector?
Dat is eigenlijk raar,want die is er juist voor,dat je er niet aan hoeft te solderen :warning:
Dus heb je dat wel gedaan,dan heb je waarschijnlijk geen enkel topic gezien/gezocht,over deze decoders :(

Zelf had ik ook wat probleempjes met deze decoder,maar gelukkig geen sluiting.
Kijk hier maar eens.

Hoop dat je winkelier/ombouwer na morgen open is,zodat je wat meer duidelijkheid hebt.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Ombouw 3021
duure003
gast

Re: Ombouw 3021
Hoi Hans,

Bedankt voor alle tips. Ik had jouw artikel over jouw issues al eens helemaal doorgespit.
Ik heb in ieder geval geen soldeer gebruikt op de connector, dus geen nood.
Ik heb ook de onderkant van het plastic draagvlak nog eens gecontroleerd, maar als ik het zo zie is er geen contact met het chassis.

Inmiddels heb ik beide oranje draden die ik toch niet gebruik op dit moment los gesoldeerd en tevens een compleet nieuwe rode sleperdraad van sleper naar decoder gelegd. Dus qua bekabeling zijn er geen incorrect geisoleerde draden meer.

Op mijn mobile station is er geen nieuwe loc bijgekomen, heb handmatig er nog een toegevoegd met adres 78, helaas zonder resultaat.

Wachten wordt tot vrijdag wanneer ik pas naar mijn winkeltje kan (i.v.m. Werk).
Re: Ombouw 3021
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Ombouw 3021
Normaal gesproken zou je de verlichting van deze lok ook potentiaal-vrij moeten maken door het gebruik van de steek-fittingen en lampjes.
Deze dien je geïsoleerd in de oude fittingen te plaatsen. (isoleren met stukje tape) Aan de pennetjes van deze steekfitting komen de gele of grijze draad, aan de andere pen de oranje draad.

Soldeer de volgende keer je spoelen wat korter op je motorschild. Eventueel eerst voorbuigen met een punttangetje.

Gr. Marcel
Re: Ombouw 3021
duure003
gast

Re: Ombouw 3021
Hoi Marcel,

Wat betreft het licht heb ik inderdaad al gezien hoe je dat het beste kan oplossen met de ledverlichting en de aansluitmethode zoals je beschrijft. Dat is het volgende zodra de loc rijdend is.

Wat betreft de spoelen heb je ook gelijk. Ik ben al genoeg foto's tegengekomen waarop de spoelen veel korter aan het schild waren gesoldeerd. Vergeet niet dat dit mijn eerste soldeerwerk is. Maar ja, het blijft gewoon leuk om allemaal te doen en ik kan niet wachten totdat ik een loc die ik zelf heb omgebouwd zie rondrijden.

Greetz,

Marc
Re: Ombouw 3021
duure003
gast

Re: Ombouw 3021
Update:

Vanochtend bij mijn winkel geweest en naar de loc laten kijken. We hebben alles doorgemeten en alles is prima aangesloten, stroomtoevoer is perfect, massa is ook perfect. Ik heb besloten de loc achter te laten zodat een "echte" techneut er even naar kan kijken wat er precies loos is. Wordt dus vervolgd.
Re: Ombouw 3021
duure003
gast

Re: Ombouw 3021
Update 2:

De loc is gecontroleerd en zoals ik eigenlijk al vermoedde, de decoder heb ik vakkundig om zeep geholpen.
Het opprikken van een nieuwe decoder had tot resultaat dat de loc meteen perfect reed.
Allemaal dank voor de tips en hulp.
Re: Ombouw 3021
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Ombouw 3021
Hoi Marc,

Dat is  altijd vervelend om te horen,en zal je lok nu perfect rijden?
Mooi om te horen,en zo'n lok kan nog wel even mee,en ik hoop de decoder ook.

Veel plezier,en nog veel rijplezier met deze lok.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Ombouw 3021
duure003
gast

Re: Ombouw 3021
Update en hulp nodig:

Ik heb mijn 3021 terug van mijn winkel alwaar er nu een LokPilot v3.0 is ingeplaatst. In de winkel de loc zien rijden via de Intellibox en het ding rijdt echt perfect met prima eigenschappen.

Thuis gekomen de locomotief op mijn baan geplaatst. Het Mobile Station (60652) herkent meteen als ik de loc op de baan zet, want ik zie het MFX symbool meteen oplichten. Dit duurt enige tijd en daarna gebeurt er niets. In de loc lijst komt de loc er niet bij en krijg hem niet in beweging.

Ik heb de Mobile Station al gereset, hij probeert dan weer aan te melden en als het MFX symbool uit gaat is de loc lijst echter leeg.

Terug geweest naar mijn winkel en voila de loc meldt zich aan en rijdt als een trein!
Thuisgekomen wederom geprobeerd en hij werkt nog steeds niet. Het aanmelden van een van mijn andere locs (MFX) na reset werkt probleemloos.

Wat doe ik fout?

Alvast bedankt voor eventuele reacties.
Groetjes,

Marc
Re: Ombouw 3021
C-Brian
gast

Re: Ombouw 3021
Het knipperende mfx-symbool als je de ms1 opstart staat voor het protocol dat er wordt gesproken, motorola dus. Zo is mij het in ieder geval verteld.