Citaat van: m-re op donderdag 26 december 2013, 13:24:44
Hallo allemaal,
Ik heb een vraagje ik heb 3 afsluit seintjes maar ik weet niet welke kant ze op moeten staan ze komen bij 3 opstel spoortjes en het nummer van de seintjes zijn 7242.
Alvast bedankt.
Even ter verduidelijking; wat Remco bedoeld is het volgende:
Wij hebben 3 opstelsporen op de baan gemaakt, en hiervoor 3 dwergseintjes 7242 op de kop getikt. Hiervan heeft Remco er al ééntje geplaatst. Deze is op onderstaande foto (enigzins) zichtbaar; het is het kleine seintje op een wit (zelfgemaakt) sokkeltje dat net voor de mast van de ontkoppelrail is geplaatst van het onderste opstelspoor.
De lichtjes van dit sein zijn nu zichtbaar vanaf de linkerkant. Met andere woorden, bij het inrijden van het opstelspoor vanaf het doorgaande spoor. De redenatie van Remco was dat de trein op die manier kan zien of het achterliggende opstelspoor vrij is of bezet.
Ik zelf twijfel of dat wel juist is, en of het sein niet juist zichtbaar moet zijn vanaf de rechterkant, dus vanaf het opstelspoor gezien. Op die manier zou een trein komend vanaf het opstelspoor kunnen zien of het veilig is het doorgaande spoor op te rijden.
Bovendien is dan nog de vraag of zo'n seintje dan aan de linkerkant van de rails of aan de rechterkant van de rails hoort te staan.
Wij hebben al uitgebreid gezocht op zowel dit (overigens geweldige) forum, als op internet, maar we kunnen het niet vinden.
Er zit vast wel iemand op dit forum die het antwoord weet, dus als iemand ons kan helpen, heel graag!
Groeten,
Feiko