Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Polderbaan (vervolg van oktober 2012)

Gestart door hans601117204 vrijdag 05 april 2013, 23:50:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Polderbaan (vervolg van oktober 2012)
Lid sinds: 2012

Dream on !

offline
Polderbaan (vervolg van oktober 2012)
]Hallo modelspoorders,

vanavond eerste vervolg. Na een winter lezen en timmeren, hierbij idee / ontwerp voor mijn baanopbouw.

idee: 2 niveau's: bovenbaan : landelijk / buitengebied; onderbaan : schaduwstation, industrie en stedelijk.

boven : rustig en rijlengte. onder : druk / rangeren. het niveau verschil tussen boven en onder is ruim 30 cm.

in Anyrail heb ik beide plannen uitgezet. basis is een dubbelspoor, dat van beneden doorloopt naar boven en weer terug. diverse keerlussen en het station rechtsonder is bedoeld als half kop-station, maar tbv eenvoud wel doorrijmogelijkheden. Enfin, voor de geïnteresseerde: ben benieuwd naar reacties.

de klimspiraal houdt netjes 3% naar boven (buitenrail); helling naar beneden is dus ietsje meer.
Re: Polderbaan (vervolg van oktober 2012)
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Polderbaan (vervolg van oktober 2012)
Ha Hans,
Wil wel even reageren, maar in eerste instantie informatief. Je hebt zoveel rijwegen tot je beschikking , dat dit een hele klus wordt om te beveiligen.
Daarom een vraag: mogen alle sporen in elke richting bereden worden? Zo niet, dan zie ik wel een paar aanpassingen die noodzakelijk zijn om e.e.a. op het goede spoor te houden.
Kun je me (ons) op weg helpen?

groet, Gertjan
Re: Polderbaan (vervolg van oktober 2012)
welkom op het forum hans
Re: Polderbaan (vervolg van oktober 2012)
Hoi Hans

Na de klimspiraal heb je een keerdriehoek gemaakt, en dus de 2 lange sporen samengevoegd met een wissel. Dat is echter niet nodig, omdat diezelfde manier van rijweg wisselen ook kan via de wissels in de klimspiraal, dat kan je dus wat wissels besparen ;)

Het kan natuurlijk ook dat je het zo hebt gedaan voor een reden, en als dat zo is zou ik die reden graag weten :)
Re: Polderbaan (vervolg van oktober 2012)
dank voor jullie reacties,

Brian, Gertjan,

inderdaad heel veel rijmogelijkheden. basis idee is wel een rijplan met twee sporen (binnenspoor met de klok mee, buitenspoor tegen de klok in.

boven aan de klimspiraal een in de bocht mee lopende wissel om de rijrichting in het dubbelspoor op de boventafel te wisselen.

ondertafel links onder basisidee is schaduwstation met keerlus.
ondertafel boven  in feite t-splitsing in binnenlus tbv keuze klok of tegenklok rijden.

ondertafel rechtboven is keercirkel, met name tbv keren van loc's vanuit kopstation sporen
ondertafel rechtsonder is gemengd station met kopsporen. de wissels in de sporen rechts kunnen theoretisch vervallen, deels om vanuit binnenspoor naar beneden rijdend in het buitenspoor van het station te kunnen.

ondertafel bovenin zitten een paar passeerspoor mogelijkheden (quasi schaduwstation 2)

graag weer jullie (en andere) reacties