Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Haperen/ ontsporen op K wissels

Gestart door Carel vrijdag 05 april 2013, 11:30:24

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Haperen/ ontsporen op K wissels
Hallo allemaal,
Ik heb mijn baan opgebouwd met K rails en wissels met (oude) vaste en losse spoelen. Bij beide typen wissels heb ik regelmatig last, dat locs/rijtuigen/wagons bij het rijden over de wissels haperen, stil blijven staan of ontsporen. Vaak treedt dan ook kortsluiting op. Soms kortstondig, zodat de centrale niet afslaat, maar soms is de kortsluiting zo ernstig, dat de centrale afslaat. Dit probleem doet zich voor zowel bij Maerklin materieel als bij materieel van andere merken. Ingeval van andere merken zou ik de sleper of wielen kunnen aanmerken als oorzaak van het probleem, maar omdat het probleem zich ook bij Maerklin materieel voordoet, is dat niet de enige oorzaak. Bovendien voorzie ik rollend materieel van andere merken altijd onmiddellijk van Maerklin wielen. De slappe slepers van Roco kunnen wel eens voor problemen zorgen, maar loopt dat de spuigaten uit, dan doe ik er een Maerklin sleper onder. Dat soort problemen kan dus niet de voornaamste oorzaak zijn van het struikelen over de wissels. Wie weet raad?

Mvvrgr
Carel
Re: Haperen/ ontsporen op K wissels
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re: Haperen/ ontsporen op K wissels
Hoi Carel,

Allereerst hartelijk welkom op het forum. Je kunt hier een hoop leren.

Wat voor wat voor wissels gaat het om? Slanke met of zonder beweegbaar puntsuk, of de niet slanke wissels? Bij verschillende versies van de wissels zijn de rails, die gekruist worden aan de andere rails gekoppeld en bij andere rails zijn deze volledig gescheiden van alles.

Groet,
Bert
Re: Haperen/ ontsporen op K wissels
Carel,

Kortsluiting duidt vaak op een te nauwe afstand tussen de wielen. Zo uit m'n hoofd: dat moet minstens 14,1 en max 14,3 mm zijn. Ook Märklin materieel voldoet hier niet altijd aan.
Re: Haperen/ ontsporen op K wissels
Standaard is 14 mm tussen de flenzen.
Re: Haperen/ ontsporen op K wissels
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Haperen/ ontsporen op K wissels
Standaard is idd tussen de 14,1 en 14,3 mm
Re: Haperen/ ontsporen op K wissels
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Haperen/ ontsporen op K wissels
Treedt de sluiting alleen op als er een lok of rijtuig met sleper de wissel passeert?
Staan de puko's nog wel hoog genoeg?
De sleper mag geen contact met de rail maken als over de wissel rijdt.
Re: Haperen/ ontsporen op K wissels
Hallo allemaal,
Het probleem doet zich voor bij alle soorten wissels, slanke en niet slanke, wissels met vaste en losse spoelen, kruiswissels en gewone, oude en nieuwe wissels. Uit de antwoorden begrijp ik, dat ik:
- alle wielen moet gaan controleren op juiste dikte en eventueel vervangen;
- de puko's van alle wissels moet controleren op juiste afstelling.
Natuurlijk weet ik ook, dat de slepers geen contact mogen maken met railstukken en ik heb dus al heel wat gesleuteld aan die puko's, maar een afstelling, die voor de ene loc goed voldoet is een struikelblok voor de andere. Bovendien treden die  problemen volgens de wet van Murphy altijd op op die plaatsen, waar je het moeilijkst bij kunt. Daarmee ben ik dus zo'n beetje aan het eind van mijn Latijn.

Wat betreft de wielen: dat andere merken niet altijd voldoen aan de normen van Maerklin, daarvoor kan ik nog wel enig begrip opbrengen, maar dat Maerklin zelf hieraan niet voldoet vind ik kwalijk. Maar ja zo is er wel meer, waarmee ik bij Maerklin geen positieve ervaringen heb.

Wat mij betreft kan het draadje gesloten worden. Buiten het vervangen van niet deugende wielen, zal ik er
niet veel aan kunnen doen.

Mvrgr
Carel
Re: Haperen/ ontsporen op K wissels
bericht mede voor arjan en wim,

Dag Carel,

Welkom op het forum. Ik kom even terug op de mededelingen die jou bereikten over de binnenmaat tussen wielen op een wielas bestemd voor wisselstroom puntcontaktbanen. Die binnenmaat is volgens Märklinnormen 14mm (en zeker niet méér dan dat) "Fijnproevers" willen nog wel een terugvallen op een binnenmaat van 13,9 mm, nou voor mij mogen ze dat. Ikzelf heb die binnenmaat ook wel eens aangehouden. Dat was bijvoorbeeld bij de ombouw van gelijkstroom naar wisselstroom van het twee-delige Franse TEE- treinstel (de RGP)  van Roco dat opvallend kleine wielen heeft.

De door arjan en wim genoemde binnenmaten 14,1 à 14,3 zijn specifiek bedoeld voor wielstellen bestemd voor 2-rail banen. De kans dat dergelijke wielstellen op puntcontactwissels voor Märklinsysteem ontsporen (met name op de puntstukken)  is bijzonder groot. Ik voeg daaraan toe dat er lieden zijn die bij hoog en laag volhouden dat dergelijke ontsporingen niet optreden op C-wissels voor Märklinsysteem. Die zijn inderdaad wat "universeler" gebouwd. Dat komt omdat bij het ontwerpen ervan door de constructeurs reeds rekening werd gehouden met het later uitbrengen van het C-Gleis voor Trix (lees: 2-rail systeem). Maar mijn hand in het vuur steken voor de opvatting dat op Märklin C-wissels gelijkstroomwielen nooit ontsporen........?

Meet maar eens een origineel wielstelletje van Märklin en daarna ook een gelijkstroomwieletje van een serieus merk zoals Fleischmann of Roco tussen de schuifmaat, dan zul je wel zien hoe het zit!

Gegroet, 

Rob
Re: Haperen/ ontsporen op K wissels
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Haperen/ ontsporen op K wissels
Carel,

Het feit dat je zoveel ontsporingen en sluitingen op wissels hebt, duid misschien wel op een oorzaak die in je baanontwerp kan liggen.
Heb je direct voor of na de wissels, bogen of stijgende rail liggen?
Dit kan dit soort problemen veroorzaken.
Kun je duidelijke foto's van de probleem gebieden plaatsen.
Re: Haperen/ ontsporen op K wisselsq
Hallo allemaal,
Hoewel het draadje wat mij betreft gesloten had kunnen worden, had ik toch een antwoord gemaakt op de vraag van Kappa naar het ontwerp. Nu is een iPad een leuk apparaat, maar soms is het per ongeluk aanraken van een schermdeel voldoende om je tekst definitief kwijt te raken. Dus maar weer opnieuw.

Ik heb op een plaats, na een wissel, een stijgend stuk rails, maar juist op deze wissel heb ik nauwelijks last van ontsporing, kortsluiting, hapering of stilstand. Door toeval ligt hier dus een goede wissel. Deze wissel leidt naar een carrousel. Voor de rest is mijn baan vlak: onder schaduwstations en boven de "rijbaan". De problemen kunnen bij vrijwel elke wissel - kruiswissels wat meer dan gewone wissels - optreden.
Zoals geschreven, als je aan de puko's gaat rommelen, dan kan dat voor de ene loc een verbetering betekenen en voor de ander niet. Bij niet Maerklin locs kan het bijstellen van de sleper of vervangen door een Maerklin sleper soms op bepaalde wissels wat verbetering brengen, maar een definitieve oplossing is het ook niet. Het is zelfs zo, dat een loc de ene keer zonder problemen over een wissel gaat en de volgende keer niet. In Koploper heb ik de snelheid om die reden afgesteld op 40 tot 60 km/h. Het is dus niet zo, dat een loc de ene keer met grote snelheid en de volgende keer met gematigde snelheid er over heen gaat.

De problemen liggen over het algemeen niet bij het gesleepte materieel, maar bij de locs. Ik zie me daarvan de wielen nog niet vervangen, zo dat al de veroorzakers van het probleem zijn. Als ik wagons of rijtuigen van andere merken koop, vervang ik de wielen onmiddellijk door Maerklin wielen.

Eerlijk gezegd verwacht ik niet een definitieve oplossing te zullen vinden. Ik denk, dat het digitale materiaal wat gevoeliger geworden is dan het oude analoge materiaal. Vroeger had ik met M rails deze problemen niet. Storingen waren zeldzaam. Ontsporingen, kortsluiting of stilstand op een wissel kwam nauwelijks voor. Wissels schakelden altijd ook automatisch met behulp van relais. Kom daar nu eens om: de losse spoelen van de K wissels zijn een doffe ellende, de K83 decoders begeven het om de haverklap en laat ik over de draaischijf maar zwijgen. Ik geloof, dat ik heimwee heb naar de analoge tijd met de M rails. Het leven van een Maerklin fanaat was toen een stuk eenvoudiger.

Mvrgr
Carel
Re: Haperen/ ontsporen op K wissels
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Haperen/ ontsporen op K wissels
Citaat van: Carel op zondag 07 april 2013, 12:38:18
Hoewel het draadje wat mij betreft gesloten had kunnen worden
Hoi Carel,

Draadjes worden in principe nooit gesloten. Iemand anders kan altijd weer wat toe te voegen hebben bij een discussie/onderwerp.
Re: Haperen/ ontsporen op K wissels
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Haperen/ ontsporen op K wissels
Ik vind de vraagstelling en de reacties in dit draadje veel/iets te algemeen van aard.

Om welke k-wissels gaat het (catalogusnummer)? En wanneer ontspoort er iets? Hoe wordt de wissel op dat moment bereden? En hoe ligt de wissel vast op de ondergrond?
Ik kan me niet voorstellen dat ze allemaal dezelfde euvels hebben (los dan natuurlijk van de eerder genoemde te korte strijkregels, of te strak vastgeschroefde wissels). Ik kan me wel voorstellen dat bepaalde locomotieven of wagons dezelfde overgevoeligheid hebben.


Volgens mij is dit beter bespreekbaar per catalogusnummer onder vermelding van:

  • Trein rijdt (I)heen of (II)terug
  • Trein zit op (A)afslaande spoor of B(doorgaande) spoor
  • Ontsporing vindt plaats bij strijkregel, in het hartpunt, bij de wisseltong, bij het wisseltong-scharnier, of bij de overgang van de kruisende spoorstaaf door de sleper
  • Wissel is verschroefd, of verlijmd, of in ballast gelijmd, of losliggend
  • Aanliggend spoor is normaal aangeklikt, of geïsoleerd met raillassen of iets anders

Dan weten we tenminste allemaal waarover we het hebben, en is het een beetje testbaar door de anderen.

Voor draadjes over k-wissels, zie:
C-Rail t.o.v. K-rail bij veel bewegingen
Marklin-k: Verschil tussen de 2272 & 2273 en de 22715 & 22716
Marklin-k: kruiswissels en hobbelende rijstijl
Marklin-k: Wissels geschikt maken voor hybride gebruik (2+3-rail)
Marklin-k: Boogwissels geschikt maken voor hybride gebruik (2+3-rail)
Marklin-k: Zelfbouw Hosenträger met Engelse wissels voor hybride gebruik (2+3-rail)
Marklin-k Kruiswissels: van DKW naar EKW
Marklin-k Kruiswissels: Aansluiting van een meegebogen wissel op een "slanke wisselstraat"

Voor de liefhebber van C-rail wisselproblemen:
de letter 'A' van ontsporing
puko's bijbuigen

En in de Wiki:
Marklin-k: Kruiswissel contact problemen
Re: Haperen/ ontsporen op K wissels
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Haperen/ ontsporen op K wissels
ik heb zelf ook al gemerkt bij een kruiswissel 2260, dat de gaatjes waar de tongen in scharnieren, iets uitgesleten zijn. Hierdoor kantelt de tong iets, waardoor de wielen tegen een uitstekend puntje van de tong komen, en ontsporen.

het gat kleiner maken zal niet lukken, dus denk dat ik het puntje van de tongen iets wegslijp, waardoor het geen harde rand meer is.

Roy
Re: Haperen/ ontsporen op K wissels
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Haperen/ ontsporen op K wissels
Beste Carel,

Ik beveel je wel aan om even naar de binnenmaat tussen de wielen te kijken, ik had het ook op bepaalde K-wissels met twee loks, binnenmaat gecontroleerd (schuifmaat) en ja hoor, iets te ruim, waardoor wiel op het puntstuk i.p.v. erlangs, tikje met een klein hamertje op een wieltje en klaar was Kees.

Groet, Anne W
Re: Haperen/ ontsporen op K wissels
Hallo allemaal,
Het betoog van Jan22 en zijn verwijzingen vond ik zeer verhelderend. Dat snijdt hout. Het bracht mij in ieder geval tot de ontdekking, dat ik nog nooit op deze wijze naar de wissels en de problemen er mee heb gekeken. Ik kan dan ook geen antwoord geven op de - naar mij nu blijkt - terecht door hem gestelde vragen. Ik zal daar de komende tijd aandacht aan besteden en in dit draadje trachten de antwoorden daarop te geven. Daar heb ik wel wat tijd voor nodig, zodat dit nog even op zich laat wachten.

Een vraag voor mij is, of ik er dan wat mee opschiet. Veel wissels liggen op moeilijk bereikbare plaatsen of zijn ingebouwd in de scenery. Sleutelen daaraan wordt moeilijk. De zelfbouw van puko's is ook een gepasseerd station. Ik had misschien eerder aan de bel moeten trekken, zodat ik in een vroeg stadium kon testen en de problemen oplossen. Maar toen heb ik die problemen niet zo ervaren, zoals ik dat nu doe, en ook niet voorzien, ook al omdat ik veel minder locs had. Dus dat is achteraf praten.

Ik zal in ieder geval proberen de antwoorden te geven op de door Jan22 gestelde vragen en dan zien we wel verder.

Mvrgr
Carel
Re: Haperen/ ontsporen op K wissels
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Haperen/ ontsporen op K wissels
Citaat van: Anne W op zondag 07 april 2013, 21:37:29
Ik beveel je wel aan om even naar de binnenmaat tussen de wielen te kijken
Meerdere reacties in dit draadje gaan over de wielmaat, van wagons en loks.

Dat sluit als een bus met de te korte gewaande strijkregels (op het HAG-forum in 2006). Want waarom zijn voor sommige voertuigen de strijkregels te kort? Precies.

Er is een moment waarop een wiel langer rechtdoor kan, dan mag. En of dat ook gebeurt hangt o.a. af van de binnenmaat tussen de wielen, maar ook van de eventuele sleep wagons die erachter of ervoor hangt. Een wielstel met een vrij hangende koppeling gaat er eerder vandoor, dan eentje gekoppeld in een keten, is mijn ervaring (vooral op M-rails opgedaan, overigens). Ontsporingen van loks vinden  vaker plaats bij de vrije koppeling, dan bij de sleep, ook op rail-lipjes na een wissel.
Re: Haperen/ ontsporen op K wissels
Hallo allemaal,
Op dit moment ben ik aan het onderzoeken welke wissels de meeste problemen opleveren met welk materieel. Ik ben alles in tabellen aan het zetten om zo een betrouwbaar overzicht te krijgen. Ik heb alvast een grote boosdoener ontdekt: de Class77 van ESU, die met een wielafstand van 14,6 mm, op diverse wissels voor problemen zorgt. Bij de tot nu toe geteste Maerklin locs meet ik een wielafstand van 14,0 mm. Dit zal dus de standaardafstand voor Maerklin zijn.

Overigens is het niet zo, dat de Class77 over alle wissels struikelt. Het is zelfs zo, dat hij, als ik hem omdraai, d.w.z. met de sleper achter ipv voor, in beide richtingen en met alle snelheden goed over een wissel komt, waarover hij met de sleper struikelt. De wielafstand verandert niet door het omdraaien. Wat ik bij het struikelen over die wissel zie is, dat het achterste wielstel omhoog geduwd wordt op het midden van de wissel en over de rails heen wordt getrokken en daardoor ontspoort. Omdat die wissel op een plaats ligt, waar ik niet met mijn neus bovenop kan staan, neem ik het op afstand waar en kan dus niet vaststellen of het precies op het puntstuk gebeurt. Ik vraag mij af, of het niet ook een kwestie van gewicht is. Als het motorgewicht voor zit, dan gaat het goed en met het motorgewicht achter gaat het fout. Voor de volledigheid, de loc ontspoort als hij afbuigt met de sleper achter. Rechtuit en oplopend gaat het goed ongeacht de plaats van de sleper. Het is alleen jammer dat de koppeling aan de achterkant zit, dus dat hij met de sleper voor moet rijden om met getrokken materieel te kunnen rijden. Anders zou ik hem andersom om kunnen gebruiken. Er is geen mogelijkheid om de loc met een kleine ingreep van een koppeling aan de kant van de sleper te voorzien.

Ik ga door met testen. Als ik er mee klaar ben, dan voeg ik de tabel wel bij en kunnen de deskundigen zich er hun hoofd over breken.

Mvgr
Carel

N.B.
In de tabel worden alle relevante gegevens vermeld, wissels met art.nrs, ligging van wissels, aansluitingen, manier van vastleggen enz. Van de locs/rijtuigen, wielafstand, welke sleper, plaats van sleper enz. Ook alle geconstateerde verschijnselen worden vermeld bij welke snelheid, in welke richting enz. en natuurlijk ook de legenda.

Met dank aan Jan22, die me erop geattendeerd heeft op een fundamentele manier naar de problemen te kijken. Daardoor heb ik inmiddels al een aantal problemen boven tafel gehaald en opgelost, die anders onopgelost waren.
Re: Haperen/ ontsporen op K wissels
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Haperen/ ontsporen op K wissels
Hoi Carel,

Voor marklin geld wielafstand 13,9 tot en met 14,1 mm. Staan je wielen op een andere maat dan moet je ze aanpassen.
Re: Haperen/ ontsporen op K wissels
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Haperen/ ontsporen op K wissels
Beste Carel,

Het valt me mee dat de lok met 14,6 mm nog ergens over heen komt, maar je bent in ieder geval op de goede weg.

Groet, Anne W
Re: Haperen/ ontsporen op K wissels
Deze ga ik blijven volgen want zeer interessant. Kan ik nog wat uit leren.
Re: Haperen/ ontsporen op K wissels
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Haperen/ ontsporen op K wissels
Vaak vinden problemen met sleper-oorzaak plaats bij afbuigend spoor, hetzij op het laatste puntcontact (puko), hetzij op het moment dat de spoorstaaf  gepasseerd moet worden. Die puko kan de laag/te hoog zijn, of ontbreken. En de sleper kan zo laag zitten dat hij niet hoger kan inveren op het moment dat hij over de spoorstaaf heen moet. Daarnaast komt soms voor dat wielen in aanraking komen met puko's (op de terugweg vanaf het afbuigend spoor), en de oorzaak is dan een te smalle wielasafstand.

Die Class77 toestand doet me denken aan andere draadjes, van Rob (Rovanko) over een te laag bevestigde sleper of een sleper met te sterke spanning.

Een kleine zoektocht (sleper problematiek) levert wat links:
onbegrijpelijke constructiefout bij locomotieven uit set 37239
Brawa Et 89 Rübezahl
Brawa 98.10
Rivarossi MDDM ontspoort op wissel
37565 - Ce 6/8 II De nieuwe krokodillenset

Wielmaat van ArjanM:
kortsluiting op slanke k-rails

Class77:
De Geluidsman heeft ze
(misschien veroorzaken ze bij hem ook problemen?)
Re: Haperen/ ontsporen op K wissels
Ik heb een paar dagen niets van me laten horen, omdat ik het even niet meer kan plaatsen. De resultaten van mijn tests en het automatisch rijden met Koploper zijn geheel met elkaar in strijd. In de tests laat ik de locs rijden m.b.v. de rijregelaars op de centrale. In Koploper gaat alles natuurlijk automatisch. Het vreemde is, dat locs, die in de tests ontsporen of haperen dit met Koploper niet of minder doen en andersom.
De Class 77 bijvoorbeeld, die ik in Koploper laat lopen met de sleper voorop ontspoorde slechts eenmaal op een slanke wissel, terwijl hij in de tests met de sleper voor steeds over diverse wissels struikelde. De NS 3737 van Artitec, die in de tests alle wissels goed doorliep, ontspoorde met Koploper op diverse wissels, waarbij hij niet alleen uit de rails liep, maar helemaal kantelde.

Het waren niet alleen de locs van andere merken, die zich zo gedroegen, ook Maerklin locs vertoonden hetzelfde patroon. De railbus, die in de test geen enkel probleem vertoonde, ontspoorde niet alleen over de wissels, maar liep voortdurend uit de rails.

Wie het weet mag het zeggen, ik ben even de weg kwijt. Het gevoel bekruipt mij ook hier weer, dat je met K rails niet weet, waar je aan toe bent. De ene keer is het zus en de andere keer zo.
Ik vraag me nu even af, of het zin heeft om door te gaan met die tests. Het is een hoop werk en als er een eenduidig beeld uit te destilleren is, zodat ik er iets aan kan doen, dan heeft het zin. Zoals het nu echter lijkt, is dat niet het geval en doe ik een hoop werk, dat tot niets leidt.

Ik hoor jullie mening graag.

Mvrgr
Carel

Re: Haperen/ ontsporen op K wissels en Koploper
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Haperen/ ontsporen op K wissels en Koploper
Hoi Carel ,
Van Koploper weet ik niets, maar dit forum wel (Zoeken naar <<Koploper wisselstraten>> 1 pagina of <<Koploper wissels>> 21 pagina's; daar zitten natuurlijk ook koplopers bij die niet bedoeld zijn).

Wat me dus opviel bij dat zoeken, is dat je de snelheid (begrenzing) op wissels in Koploper moet instellen. En dat je per ongeluk in Koploper informatie kunt wissen over het gedrag op wissels.

Lijkt me dat je dit eerst naloopt, voor je verder gaat met testen. Want snelheid kan veel doen (kantelende loks).

En hoe verhoudt je probleem zich met betrekking tot dit draadje Slepers wippen? Je beschrijft daarin dat je de booster van de centrale voor de wissels gebruikt. Geen idee of dat ermee te maken heeft, hoor.


Re: Haperen/ ontsporen op K wissels
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Haperen/ ontsporen op K wissels
ik heb hier een k-rail baan met een 44 wissels waaronder 8 kruiswissels.Geen problemen met locs van diverse merken.Zelfs omgebouwde DC modellen.De wissels moeten wel mooi vlak liggen en als ze gevezen zijn is het belangrijk dat het vijsje maar juist de biels raakt.De wielafstand is HEEL belangrijk.In koploper stel ik wel in dat de snelheid in stappen de gemiddelde moet zijn of bij geijkte snelheid 40 km per uur.Net zoals in werkelijkheid dus.Al mijn locs rijden met de sleper vooraan.
Als ik last heb is het meestal een wagon die ontspoort.Dat is dan ook te verhelpen door wat lood aan te brengen zodat hij wat zwaarder is.
Re: Haperen/ ontsporen op K wissels
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Haperen/ ontsporen op K wissels
Met vijsje bedoel je het marklin schroefje waarmee je een wissel kunt vastschroeven door de biels?
Bedankt, weer een woordje geleerd.
Re: Haperen/ ontsporen op K wissels
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Haperen/ ontsporen op K wissels
ja dat bedoel ik.Ik heb het ook wel eens voorgehad dat door het te vast schroeven de puko's wat dieper komen te liggen.Is dan weer een bron van storing.
Re: Haperen/ ontsporen op K wissels
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Haperen/ ontsporen op K wissels
Citaat van: bellejt op zondag 14 april 2013, 15:07:19
door het te vast schroeven de puko's wat dieper komen te liggen.Is dan weer een bron van storing.
Snap ik; ik zou het dab de verklemming van de wissel noemen (te strak vastgeschroefde wissels), maar inderdaad, het kan tot gevolg hebben dat lokaal een of enkele puko's omlaag geschroefd worden.
Re: Haperen/ ontsporen op K wissels
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Haperen/ ontsporen op K wissels
Ook hier geen problemen met K-rails/wissels te melden op mijn eigen baan noch op de beide Silberberg Streckes en de Grote Märklin baan, allen van de MSG/Den Bosch

Bij mij liggen de rails alleen gelijmd, niet geschroefd, de wissels niet, die liggen tussen gelijmde rails.

Groet, Anne W
Re: Haperen/ ontsporen op K wissels
Als ik de reacties lees van de mensen, die geen problemen hebben met K wissels word ik wel een beetje jaloers. Nu weet ik natuurlijk niet met wat voor soort wissels zij rijden. Je hebt de oude met vaste spoelen en je hebt de nieuwere met losse spoelen. De wissels met vaste spoelen hebben het voordeel, dat de spoelen vrijwel nooit weigeren, maar het nadeel, dat zij niet vlak blijven liggen. Van de spoelen van de nieuwere wissels begeven velen het na verloop van tijd. Er zijn al veel draadjes over die losse spoelen geschreven in de loop van de tijd, dus daarover hoef ik het niet te hebben. Feit is wel, dat toen ik er achter kwam, dat die losse spoelen problemen opleverden, op beurzen heb gezocht naar de oude wissels met vaste spoelen en deze daarna zoveel mogelijk heb gebruikt. Maar inmiddels had ik natuurlijk wel al een groot aantal wissels met losse spoelen. Daarvoor heb ik de spoelen, die goed functioneerden over gehouden en wissels, waarvoor ik geen goed functionerende spoelen meer had, heb ik in de loop van de tijd vervangen door de spoelen van Viessmann, waarmee geen problemen zijn. Alles bij elkaar heb ik vrijwel geen weigerende wissels meer.

Nu is dus het probleem de ontsporingen/kortsluiting op een aantal wissels. Daarbij blijken de meeste problemen in de oude wissels en de slanke nieuwere wissels te zitten, maar niet uitsluitend. Zoals uit de tests, die ik met diverse locs heb gedaan, kan ik er niet een eenduidig beeld uit destilleren. In Koploper heb ik de snelheid over de bedreigde wissels afgesteld op een schaalsnelheid van 40 km/h. Nu is het natuurlijk wel zo, dat die 40 km niet voor alle locs hetzelfde is. Ook al ijk je alle locs op hetzelfde traject, toch blijkt, dat 40 km niet voor alle locs hetzelfde is. Maar in ieder geval rijden alle locs met een gematigde snelheid over die wissels in Koploper. In de tests gebruik ik drie snelheden, kruipend, gematigd (overeenkomend met de geijkte snelheid van 40 km) en snel (snelheidsregelaar op 3/4).

Een deel van de problemen zal terug te voeren zijn op het niet vlak liggen van de oudere wissels. Als gevolg van de bodemplaten vermoed ik, dat deze veel meer trekken dan de nieuwere wissels, ook al houd ik de temperatuur zoveel mogelijk constant. Er is verwarming en de vochtigheidsgraad is eerder aan de droge kant dan aan de vochtige kant. Waar ik constateer, dat een wissel niet vlak ligt en dat is niet te verhelpen met vastschroeven of spijkeren, probeer ik dat te ondervangen door er stukjes papier/karton onder te leggen (net als bij de rails, waar dit probleem ook wel voorkomt) of een spijkertje met de kop op een biels om hem vlak te houden. Voor een deel helpt dat, voor een deel niet.
Bij rails helpt dit soort oplossingen altijd, bij wissels helaas niet.

Bij de slanke wissels is het probleem de wielafstand. Dat is er in ieder geval uitgekomen. Dat is winst.

Wat de andere wissels betreft, dat beeld is niet eenduidig en dan wordt het moeilijk om vast te stellen wat de oorzaak is en op grond daarvan de goede oplossing te kiezen. Om duidelijk te maken, wat ik bedoel: als een wissel niet vlak ligt, dan kunnen een aantal puko's te hoog of te laag liggen, maar dan helpt het verstellen van die puko's niet. Die wissel moet vlak liggen, maar dat lukt niet. Ik houd het erop, dat in dat geval de oorzaak het niet vlak liggen is en dat andere oplossingen lapmiddelen zijn, die ook het tegengestelde beeld veroorzaken (ik bedenk dit tijdens het schrijven!).

Hoe anderen erover denken, lees ik wel weer.

Mvrgr
Carel
Re: Haperen/ ontsporen op K wissels
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Re: Haperen/ ontsporen op K wissels
Hallo,

Ik heb een baan met K rails en K wissels, en op 2 van mijn wissels, een engelse wissel en een normaal wissel, happeren de locomotieven. Ze blijven met een lag snelheid stil op de wissel. Ik heb gelezen in dit forum, dat de pucos die in het midden van de wissels zijn, van kunstof zijn, dus ze geven geen stroom. Het kan zijn dat wanneer de sleper overeen komt, dan rakt hij niet een puco met stroom, en blijft de lok stil. Iemand heeft op dit forum volgens mij, een foto gezet. Hij heeft de probleem opgelost door een dun stukje koper te verbinden tussen een puco met stroom en een zonder stroom, en het werkt.
Filipi
Re: Haperen/ ontsporen op K wissels
Sinds 1982 rij ik op K-rail. In mijn baantje liggen 56 wissels en 9 engelse wissels. Van de wissels zijn 95% slanke wissels (zowel met beweegbaar als met vast puntstuk). De engelse wissels zijn allemaal slanke. Tot nu toe heb ik met deze wissels drie problemen getraceerd, waarvan ze overigens bij M* zeggen dat ze er nog nooit over gehoord hebben.

Het eerste probleem deed zich al snel voor, nl. het haperen c.q. helemaal niet meer werken van de los aansteekbare aandrijvingen. M* heeft volgens mij tot nu toe vier verschillende versies geproduceerd waar je de hoofdprijs voor moet betalen, maar die gewoon niet goed werken. Er is maar één remedie en dat is de eindafschakeling overbruggen. Dat heeft echter wel eens tot gevolg dat je spoelen een keer doorbranden. Uiteindelijk na veel (en te lang) emmeren ben ik ze bij uitval gaan vervangen door van die goedkope dingen van Conrad. Anderen zijn op servo's overgegaan, maar daar moet je andere decoders voor hebben en dat werd me te kostbaar.

Het tweede probleem met de wissels is dat het vaste deel van de tong soms verbinding heeft met massa. Dit probleem doet zich hoofdzakelijk voor bij de slanke wissel met vast puntstuk. Bij sommige loks levert dit kortsluiting op als de sleper het vaste deel van de tong kruist. De oorzaak zit hem in het feit dat de spoorstaaf van het vaste deel van de tong het metalen plaatje raakt waar het bewegende deel op scharniert. Het is op te lossen door de spoorstaaf van het vaste deel iets op te wippen met een kleine schroevendraaier en er dan een heel klein stukje isolatieband tussen te schuiven. Daarvoor moet je er wel goed bij kunnen. Je kunt hem natuurlijk ook gewoon terugbrengen naar de winkel, maar de kans is groot dat de nieuw geleverde wissel weer hetzelfde euvel vertoont. 60% van alle slanke wissels met vast puntstuk op mijn baan had dit euvel.

Het derde probleem met de slanke wissels zit in de speling van de spoorstaaf van het bewegende deel van de tong. Bij sommige wissels is deze gewoon te groot. De meeste treinen zullen hier geen hinder van ondervinden. Heb je echter treinen waarvan de radstand (afstand tussen de assen in een draaistel of in een vast frame) nogal groot is, dan zal als het wissel in afbuigende stand wordt bereden het voorste wiel dat de buitenboog doorloopt extreem tegen deze boog worden aangedrukt. Als dan het bewegende deel van deze boog niet netjes in het verlengde van het vaste deel ligt, zal dit wiel omhoog worden gedrukt en de lok ontsporen. Op mijn baan had de class 77 dat probleem op een viertal wissels als die afbuigend bereden werden. Ik heb het opgelost door (voorzichtig) met een klein punttangetje het beweegbare deel wat naar binnen te buigen.

Resumé: op dit moment rijden alle treinen op mijn baan weer goed over alle wissels. Ik vind de problemen echter wel hoogst irritant en zouden niet mogen voorkomen, zeker als je ziet wat je voor de wissels en de aandrijvers moet betalen. Het heeft me een hoop ergernis, tijd en ook geld (voor de nieuwe aandrijvingen) gekost. Mede hierdoor heb ik mijn vertrouwen in het merk M* al lang geleden verloren. Als ik nu beginner was, zou ik ook nooit meer voor M* kiezen. De in 50 jaar gedane investeringen zijn echter te groot om nog een overstap te maken. Mijn huidige koopgedrag is echter wel: "Alleen nog M* als het echt niet anders kan". Helaas zit je als 3railrijder v.w.b. rails en wissels wel min of meer aan M* vast.

Met vriendelijke groet,

Aldert
Re: Haperen/ ontsporen op K wissels
Citaat van: FILIPI op maandag 15 april 2013, 13:03:36
Iemand heeft op dit forum volgens mij, een foto gezet. Hij heeft de probleem opgelost door een dun stukje koper te verbinden tussen een puco met stroom en een zonder stroom, en het werkt.
Ik ken wel deze, die komt volgens mij van Ben(spoorman) af:

Re: Haperen/ ontsporen op K wissels
Ik sluit me bij Aldert (mozzi54) aan. Mijn situatie wat aantallen wissels betreft is vergelijkbaar met zijn situatie. Had ik het van te voren geweten, dan zou ik nooit voor K rails gekozen hebben, maar ook mijn investering is te groot om te veranderen. Zijn kritiek op M is ook de mijne. Ik heb inmiddels genoeg "oplossingen" gelezen, die ik nog kan proberen, maar of het me veel zal helpen, betwijfel ik.
Ik dank iedereen voor zijn bijdrage. Ik houd dit draadje voor gezien en trek mij wat dit betreft terug om nog zoveel mogelijk te "redden". Heb ik andere problemen, dan trek ik wel weer aan de bel.

Mvrgr
Carel
Re: Haperen/ ontsporen op K wissels
Aldert schrijft:
Citaat van: mozzi54 op maandag 15 april 2013, 13:31:03
Er is maar één remedie en dat is de eindafschakeling overbruggen. Dat heeft echter wel eens tot gevolg dat je spoelen een keer doorbranden.
In een ander draadje heeft een mede forum lid (naam vergeten) gezegd dat hij in het besturingsprogramma de aanstuurtijd van de magneetartikelen heeft verlaagd. Dat heb ik nagevolgd door die tijd te verlagen van 250 naar 50 mSec. Aan de werking van de wissels en afremmodules is niets te merken, maar misschien gaan de wisselaandrijvingen langer mee,
groeten, Rolf
Re: Haperen/ ontsporen op K wissels
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Haperen/ ontsporen op K wissels
Mijn wissels zijn de "normaal" wissels, in de schaduwstations, de oude met vaste spoelen, boven, de nieuwe met losse aandrijvingen

Bij de losse aandrijvingen verwijder ik de schakelarmpjes van de eindschakelaars gelijk, de bekrachtigingstijd staat in de Raptor standaard op 1/10 seconde, mocht er een mechanisch zwaar lopende wissel zijn, dan stop ik hem 2 maal in de te schakelen wisselstraat, de 2e keer na 1 seconde.

Bij de Silberberg Strecke van de MSG/Den Bosch is er tijdens Eurospoor een aandrijving verbrand, bleek op een bekrachtigingstijd van een hele seconde te staan, viel me mee dat hij het nog zo lang volhied.

Beste Carel,

De vaste grote Märklin Baan van de MSG/Den Bosch is helemaal K-rails met grote aantallen wissels, geen problemen met ontsporen, dus er moet iets bij je aan de hand zijn.

Groet, Anne W
Re: Haperen/ ontsporen op K wissels
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Haperen/ ontsporen op K wissels
Citaat van: mozzi54 op maandag 15 april 2013, 13:31:03
Mede hierdoor heb ik mijn vertrouwen in het merk M* al lang geleden verloren. Als ik nu beginner was, zou ik ook nooit meer voor M* kiezen. De in 50 jaar gedane investeringen zijn echter te groot om nog een overstap te maken. Mijn huidige koopgedrag is echter wel: "Alleen nog M* als het echt niet anders kan".
Dat geldt voor mij ook. Sinds ik over ben gegaan op een 2+3 rail mix neem ik ook wissels van peco, piko, roco e.d. Dat zijn ook wissels waaraan steekjes los zitten, maar gezien het prijsverschil schrik ik daar minder van op.

De foto die Ben plaatste op het forum, heb ik vroeger gezien op de site van M-track bij de tips en trucs, (maar daar staat hij niet meer op). Anderen hebben gesuggereerd dat de fotobron de Moba is van lang geleden. De Copyrights en de Maker van deze foto is dus onbekend.
http://forum.3rail.nl/index.php?action=dlattach;topic=42982.0;attach=41575;image
Daar sprak men toen van een kopspijkertje tussen de rails, en zo doe ik dat ook nog steeds bij de oude slanke wissels. Misschien beter om een keer een eigen foto te leveren van dit principe t.b.v. 3-rail forum, dan brengen we de beheerders minder in verlegenheid.
Re: Haperen/ ontsporen op K wissels
Hoewel ik me had voorgenomen dit draadje voor gezien te houden, kon ik het toch niet laten om de wissel, waarmee de resultaten van de test en automatisch rijden in Koploper volledig tegengesteld waren, te vervangen door een wissel, die ik nog had liggen, en jullie deelgenoot van het resultaat te maken. Omdat ik er, gezien de tegengestelde resultaten, geen heil in zag om nog wat aan die wissel of locs te doen, heb ik besloten om die wissel te vervangen door een zelfde oudere wissel met vaste spoel en lantaren.

De te vervangen wissel  lag op een vrijwel onbereikbare plaats onder een carrousel. Dit betekende, dat ik de halve carrousel moest afbreken. Toen ik de wissel er uit had gehaald, heb ik ze nauwkeurig vergeleken om te zien, of en welke verschillen ik kon ontdekken. Ik heb geen enkel verschil kunnen vaststellen. Na inbouw bleek de vervangende wissel niet te werken, dwz hij ging digitaal niet om, dus de spoel werkte niet, als hij digitaal werd aangestuurd, terwijl hij analoog wel werkte. Lantaren en bedekking er afgesloopt en toen werkte hij wel. Voor mij geen probleem, omdat hij toch op een onzichtbare plaats ligt. Vervolgens met allerlei locs getest handmatig, via de rijregelaars en automatisch via Koploper. Op een loc na, de NS 3737 van Artitec liepen alle locs er feilloos doorheen. Ook de Class77 van ESU in alle richtingen, zowel met de sleper voor als achter.
Het probleem met de NS 3737 bleek in de aansluiting met de volgende rails te liggen. Omdat achter de wissel de bezetmelder voor het volgende blok ligt, is de railbus van plastic ipv metaal. Het gevolg was, dat deze aansluiting niet perfect in lijn lag met de rail van de wissel. Het zal een fractie van een millimeter geweest zijn, maar dat was voldoende om deze loc te laten ontsporen. (Het heeft me ongeveer 2 uur gekost om dit te ontdekken!)

Er zal ongetwijfeld ergens een verschil tussen deze 2 wissels zijn, maar ik heb het niet kunnen ontdekken. Voor mij zijn ze volledig identiek. Ik heb met de schuifmaat geen verschillen kunnen vaststellen. Aan de locs heb ik niets veranderd. In beide gevallen zijn ook de bodemplaten volledig vlak. Hiermee kunnen wel eens problemen optreden. Dus waarom de ene wissel problemen geeft en de ander niet is mij een raadsel. Evenmin is mij duidelijk, waarom de ene wissel digitaal niet functioneert en de ander wel. Ook deze mechanismen zijn volledig identiek. Ik sta regelmatig voor dit soort raadsels bij het K materiaal van M.

Ik heb nog wel enkele wissels met gelijksoortige problemen, maar geen vervangende wissels meer. Als deze wissel model staat voor de oplossing van mijn problemen met de K wissels, dan concludeer ik, dat dit niets van doen heeft met afwijkende wielafstanden of andere maten. Zelfs een Class77 loc met een wielafstand van 14,6 mm loopt er feilloos doorheen. Ik praat niet over de slanke wissels, daar speelt de maatvoering wel degelijk een rol.

Wie het weet, mag zeggen.

Mvrgr
Carel
Re: Haperen/ ontsporen op K wissels
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Haperen/ ontsporen op K wissels
Beste Carel,

Van het beetje wat ik gelezen heb over de Artitec 3737 heb ik geleerd dat het een hele mooie lok is, maar rijtechnisch gevoelig voor de kleinere oneffenheden.

Dat een oud type wissel het niet doet met de kap en het wel doet zonder de kap, komt omdat de kap wat vervormd zal zijn en daardoor ergens op het stangetje drukt, het schroefje niet echt vast zetten wil dan ook wel eens helpen.

Wat er aan een wissel fout kan zijn, zijn de tongen en de aanloopijzers, de laatste bepaalt, samen met de wielafstand, of het wiel aan de andere kant vrij blijft van het puntstuk.

Groet, Anne W
Re: Haperen/ ontsporen op K wissels
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Haperen/ ontsporen op K wissels
Mijn ervaring is:
alle K rails en wissels komen krom uit de doos !
Ik weet nog dat bij het leggen van de rails,
ik alles moest rechtbuigen.
Het was hol of bol zowel in de lengte als in de dwarsrichting.
Dus als het heel nauwkeurig wordt gelegd heb je geen problemen.
Ik heb dat zelfs met een metalen lineaal moeten doen.
Re: Haperen/ ontsporen op K wissels
Natuurlijk weet ik dat, Anne en Wim. Ik heb tientallen spijkertjes liggen, die de rails en wissels in bedwang moeten houden, opdat de zaak niet opwipt en daardoor voor problemen zorgt. Om het probleem voor de NS 3737 met het plastic railbusje op te lossen heb ik een klein spijkertje aan de binnenkant tegen het railbusje geslagen, zodat de op de wissel aansluitende rail iets naar buiten wordt gedrukt en beide railstukken volledig in elkaars verlengde liggen. Daarbij is het uitkijken, dat geen kortsluiting wordt gemaakt.

Het ergert mij, dat het materiaal zo is, dat je hiermee steeds geconfronteerd wordt. Hier betreft het dat plastic railbusje, dat van zo slap materiaal gemaakt is, dat het door een spoorstaaf - in dit geval - naar binnen wordt gedrukt. Als het oplosbaar is, dan vind ik dat nog tot daaraan toe, maar in veel gevallen lukt dat niet en zit er maar een middel op: vervangen. Ondanks alle aanwijzingen, die ik in dit draadje gekregen heb, kan ik hieruit niet de ultieme oplossing destilleren.

Mvrgr
Carel
Re: Haperen/ ontsporen op K wissels
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Haperen/ ontsporen op K wissels
Beste Carel,

Als je naar mijn bouwtopic kijkt en dan naar de rechterpoot, dan kan ik je vertellen dat het gehele rechter deel nog los ligt, hier en daar zit er een punaise om grote bewegingen tegen te houden.

Verder gebruik ik geen spijkers of schroeven, ik lijm de rail met Decorail, een flexibel blijvende lijm, van ER-Decor, het nadeel van spijkeren en schroevn is dat dat redelijk goed gaat als je ondergrond perfect is, maar de kans dat je juist wat scheef trekt of onder spanning zet is groter denk ik.
Re: Haperen/ ontsporen op K wissels
Beste Anne,
Jammer, dat ik er niet eerder op ben geattendeerd om K rails te lijmen. Misschien had dat een aantal problemen kunnen voorkomen. M zelf ziet dat echter ook anders, gezien de spijkergaatjes in de bielzen. Ook kan ik me niet voorstellen, dat dit het probleem met die wissel, die ik beschreven heb, had voorkomen. Ik vraag me ook af, hoe je dat doet met een wissel, waarvan de grondplaat krom staat. Wordt die door de lijm recht getrokken?  En hoe je dat met flexibele rails? Daar komt nogal wat spanning op te staan. Maar in een aantal gevallen kan het, denk ik, best een goede oplossing zijn. Alleen voor mij te laat. Ik zie me nog niet alles los halen om te gaan lijmen.

Mvrgr
Carel
Re: Haperen/ ontsporen op K wissels
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Haperen/ ontsporen op K wissels
Beste Carel,

Voor wissels geldt dat je ze toch zult moeten richten als ze krom zijn, als er ergens anders ontsporingen zijn dan goed kijken of er een hobbeltje of een dalletje te vinden is en dat corrigeren.

Volgende week maak ik nog een paar foto's met andere ideeën over de wissels, komend weekend geen tijd.

Groet, Anne W

P.S., Tante M ziet wel meer dingen anders als andere mensen, maar dat geldt voor elke fabrikant.
Re: Haperen/ ontsporen op K wissels
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Haperen/ ontsporen op K wissels
Citaat van: Carel op donderdag 18 april 2013, 23:36:05
Ik vraag me ook af, hoe je dat doet met een wissel, waarvan de grondplaat krom staat.
Ik moet gewoon puur mazzel hebben gehad. Ik heb een aantal oude slanke wissels ontdaan van de beweegbare punt. Daarbij heb ik de grondplaat wat verbogen, toen ik een schroevendraaier stak tussen biels en grondplaat om het mechaniek los te wippen. Vervolgens heb ik de grondplaten terug gebogen met mijn vingers, en de (zes) wissels lagen daarna met vlakke grondplaat op de tafel. Niet vastgeschroefd (Wel de rails aan weerszijden). Geen ontsporingen gehad. Daarna (langere) strijkregels aangebracht. Tot nu toe geen ontsporingen.
Deze slanke  handwissels waren second-hand uit Rotjeknor, 7 euro per stuk, zonder aandrijving. De toekomstige aandrijvingen worden servo's met Roy's servo-armpjes en servo-houders.
Re: Haperen/ ontsporen op K wissels
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Haperen/ ontsporen op K wissels
Beste Carel,

Zoals beloofd een paar foto's over ontsporingen op wissels

De bekendste is de binnenafstand van de wielen, uit deze foto kun je zien dat als die afstand te groot is, het linkerwiel over het puntstuk zal heen gaan i.p.v. er langs, immers het rechterwiel zal tegen het aanloopijzer (heet dat geloof ik) lopen en dan bepaalt de binnenafstand automatisch of het linkerwiel langs het puntstuk loopt.

Bij de grote Märklin Baan van de MSG/Den Bosch zijn alle aanloopijzers bij de wissels vervangen door, van messing, zelfgemaakte aanloopijzers die zijn wat langer en staan ook iets dichter tegen de rail aan, dus het heeft ook zin om bij de "notoire foute" wissel de conditie van het aanloopijzer te controleren.

Ook goed om te controleren is of de assen van je rijdend materiaal een vrije en goede horizontale speling hebben en natuurlijk of je draaistellen vrij draaien.



Ik had in het verleden ook een keer veel ontsporingen op deze megebogen wissel, nadere inspectie leverde op dat de metalen stripjes, waar de wielenranden over lopen, iets omhoog gekomen waren.



Succes met je zoektocht, groet, Anne W
Re: Haperen/ ontsporen op K wissels
Hallo Anne,
Bedankt voor je foto's en uitleg. Voordat ik jouw opmerking over die metalen strip had gelezen, kwam een van mijn locs hiermee hardhandig in aanraking. Hij ontspoorde en toen zag ik, dat die strip gekruld omhoog stond. Hij moet langzaam losgewrikt zijn. Het betrof een wissel, die op een vrijwel onbereikbare plaats lag, zodat ik dit proces niet kon waarnemen, anders dan via ontsporingen zo nu en dan. Maar om daar nu de hele boel voor af te breken, ging mij een beetje te ver. Nu kon het niet anders en heb ik hem vervangen. Dat was nummer twee binnen een week en allebei op rot plaatsen. Dit was overigens geen oud model, maar een recent model. Vind je het vreemd, dat ik M af en toe vervloek? Ook hiervoor moest ik mijn carrousel weer half afbreken.

Volgens mij heten die aanloopijzers strijkregels, maar dat doet er verder niet toe. Als ik die allemaal zou moeten gaan vervangen, ben ik nog wel even bezig, afgezien van het feit, dat ik dan ik dan meer dan de helft van mijn baan moet gaan afbreken om er goed bij te komen. Fabrikanten zouden zich aan de normen moeten houden en M moet betrouwbare spullen maken (niet alleen wissels met toebehoren, want er zijn wel meer producten uit de koker van M, die het voortdurend laten afweten). Zolang dat niet het geval is, kunnen we dit draadje in stand houden. Maar ik haak even af. Ik ga een Roco draaischijf inbouwen met een Littfinski decoder als vervanger voor drie (!!!) draaischijven van M, die het hebben laten afweten. Niet een ervan heeft langer dan enkele minuten goed gefunctioneerd. Ze konden alle drie linea recta terug naar M. Maar ik ben klaar met M: alleen als het niet anders kan.

Wellicht, dat ik in een ander draadje het verloop van dit inbouwen vertel. Want er moet nog wel wat voor gebeuren.

Mvrgr
Carel

Re: Haperen/ ontsporen op K wissels
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Haperen/ ontsporen op K wissels
Beste Carel,

Het is niet alleen bij Tante M dat er wel eens wat fout gaat, bij onze club hebben wij LDT wisseldecoders in gebruik en daarvan wil één van de ic's wel eens van kapot gaan en zo kan ik nog wel wat voorbeelden van andere merken noemen, oorzaak: geen enkele fabrikant in deze hobby maakt genoeg winst.

Groet, Anne W
Re: Haperen/ ontsporen op K wissels

Net nu ik heb besloten om over te gaan op K-rails en de eerste aanschaffingen ben gaan doen,kom ik deze problemen allemaal tegen.Daar heb ik eigenlijk niet zoveel trek in.Moet ik dan toch maar op C-rails overgaan? Of gewoon bij de M-rails.blijven.

Ik heb helemaal geen trek in nauwlijks op te heffen ontsporingen.

mvg Harry
Re: Haperen/ ontsporen op K wissels
Beste Anne,
Als er zo nu dan eens iets kapot gaat, ofwel door een maandagmorgen product of slijtage, zul je mij niet horen. Maar als je voortdurend last hebt van slechte producten - ik kan er zo een aantal noemen - dan is het anders. Als het dan ook nog eens een merk is, dat uit vroeger tijd een goede naam heeft, maar in de huidige tijd op veel punten geen kwaliteit meer levert en alle problemen ontkent, zodat je geen verhaal kunt maken, dan ligt dat anders. Om concreet te worden:er gaat bij mij ook wel eens een Digirails decoder of booster kapot, maar dan repareren ze hem goed, of vervangen hem zonder kosten. Kom daar bij M eens om. Hetzelfde geldt voor de wisselaandrijvingen van Viessmann. Er is bij mij ook wel eens een verbrand, maar dan kreeg ik een andere. Hoeveel K83 decoders het bij mij begeven hebben weet ik niet meer. Na betaalde reparatie doen ze net zo min als voor de reparatie. Gelukkig heb ik een goede winkelier, die de problemen met M onderkent en me wel compenseert, maar M zelf of diens vertegenwoordiger hier te lande: een dikke nek, dat is het. Daarom: alleen nog M als het niet anders kan.

Tegen Harry zou ik willen zeggen: houd er rekening mee, dat, als je K rails gebruikt, de wisselaandrijvingen van M bijzonder slecht zijn. Gebruik bij voorkeur wisselaandrijvingen van andere merken. Ook de k83 decoders zijn inferieur. Ik heb goede ervaringen met de DR4018 van Digirails. Deze zijn veel veelzijdiger en goedkoper. Alleen de handleiding is niet al te duidelijk. Maar als je de handleiding van de DR4010 - dat is de "verouderde" 8 kanaals decoder - downloadt, dan begrijp je na enige studie wat je moet doen. Die handleiding is veel duidelijker. Als je er ook nog rekening mee houdt, dat je af en toe een K wissel moet vervangen, komt het wellicht toch nog goed met de K rails. Veel succes er mee.

Mvrgr
Carel

P.S. Harry, mocht je de DR4018 gaan gebruiken en je komt er niet uit, dan mag je mij gerust benaderen.
Re: Haperen/ ontsporen op K wissels
Carel, Harry,

ik rijdt al ruim 25 jaar met K rails, en herken de problemen met de rails zelf niet. De nieuwe aandrijvingen schijnt een ander verhaal te zijn, maar ook daar heb ik nog nooit problemen mee gehad. ik ben overgegaan op servo's omdat dat gewoon veel voordeliger is, en het er beter uitziet. Wel is het heel belangrijk om de rails zorgvuldig te leggen en te behandelen. Wat dat betreft is M en C eenvoudiger. Ik gebruik tegenwoordig C rails voor m'n schaduwstations.
Wel grappig die verschillende ervaringen, ik vind bv digirails bagger, veel 'infant mortality', en hele beroerde handleidingen. Ik bouw de meeste gewoon zelf (oude edits ontwerp voor normale wisseldecoders).

Walter