Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Haperen/ ontsporen op K wissels

Gestart door Carel vrijdag 05 april 2013, 11:30:24

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Haperen/ ontsporen op K wissels
Walter,
Gefeliciteerd, ik wou, dat ik jouw ervaring had, maar helaas. Die beroerde handleiding van de Digirails DR4018 onderschrijf ik, maar met het product zelf heb ik goede ervaring. Ik heb 1 keer een weigerende decoder gehad en daarvoor kreeg ik prompt een andere. Ik heb er nu een stuk of 10 in gebruik voor verschillende doeleinden, wissels, verschillende soorten seinen en licht: geen enkel probleem.
Mvrgr
CarelRichters
Re: Haperen/ ontsporen op K wissels
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Haperen/ ontsporen op K wissels
Er zijn op dit moment bij de MSG/Bosch drie banen die met K-Rails gebouwd zijn en er zijn geen grote problemen, behalve dan de traditionele problemen met de slanke wissels met bewegend puntstuk en de eindafschakelaars, nu niet meer, e.e.a. wordt niet meer gebruikt of gemodificeerd.

Overigens hebben de C-Wisselaandrijvingen hetzelfde probleem, maar gemodificeerd (lees eindafschakeling afgekoppeld) heeft de bekende/grote baan van de "Krokodil" er geen problemen mee.

Met de K83 decoders heb ik geen ervaring, ik gebruik de oude Edits decoders en de Viessmann 5211 en heb die op een aparte booster staan.

Dus beste Carel, ik weet niet wat er bij jou allemaal gebeurt.

Groet, Anne W


Re: Haperen/ ontsporen op K wissels
Beste Anne,
Als je een draaischijf van M inbouwt, hoef je alleen een gat in je tafel te maken en hem aan te sluiten volgens de handleiding. Als je dat goed doet, zou die draaischijf goed moeten werken. Nou vergeet dat maar. Ik heb getracht drie draaischijven van M aan de praat te krijgen en te houden. Bij geen van drie is dat gelukt. In alle gevallen bleek er met die draaischijf iets loos te zijn. En dat iets was niet steeds iets anders, nee telkens liet de aandrijving het afweten, terwijl ze spiksplinternieuw waren. In een geval ben ik nog zo gek geweest om een nieuwe aandrijving te laten plaatsen, wat me 175 euro kostte. Dacht je dat ik enige tegemoetkoming van M of de importeur kreeg? Gelukkig wel van de handelaar, Bentink in Apeldoorn (alle lof daarvoor).

Het feit, dat ik driemaal met hetzelfde mankement te maken kreeg, noem ik geen toeval meer. Hoewel ik bij een Roco draaischijf diverse modificaties moest aanbrengen om hem geschikt te  maken voor het 3railbedrijf en aanvullende maatregelen moest nemen om hem in het te grote gat van de draaischijf van M te passen, heb ik deze in een keer goed aan de praat gekregen. Natuurlijk moet ik nog afwachten, of hij het ook op langere termijn volhoudt, maar het feit, dat het in een keer goed lukt, geeft mij vertrouwen voor de toekomst. Vertrouwen, dat ik in M niet meer heb.

Nu weet je precies, waarom ik zo'n ongelooflijke hekel aan en gebrek aan vertrouwen in M heb gekregen.

Mvrgr
Carel
Re: Haperen/ ontsporen op K wissels
Je bent wel een bijzondere pechvogel.... De kunststof draaischijf van M is een Fleischmann product. Ook die heb ik al vele jaren in gebruik, geen enkel probleem. Wel moet je het ding voorzichtig inbouwen, en zorgen dat ze goed vlak ligt. De elektronica heb ik geen ervaring mee, ik gebruik een decoder van digitalbahn.de. Perfect....

Walter
Re: Haperen/ ontsporen op K wissels
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Haperen/ ontsporen op K wissels
Beste Carel,

Je hebt het over, noem het maar, het nieuwe type draaischijf?

Groet, Anne W
Re: Haperen/ ontsporen op K wissels
Hallo Anne,
Nu weet ik even niet wat jij bedoelt. Van M ken ik maar een draaischijf en van Roco twee, een oude en een nieuwe variant. Ik heb de nieuwe variant met een Littfinski TT-DEC-R decoder. Voor zover ik kan nagaan verschillen deze twee op enkele onderdelen van elkaar met name de aansluitingen. Verder zie ik er weinig verschil in. Hoe dan ook dit verschil wordt in de Handleiding van de Littfinski in goed Nederlands (tenminste als je de Nederlandse handleiding downloadt) en visueel duidelijk uitgelegd, zodoende kan een kind de was doen.

Mvrgr
Carel
Re: Haperen/ ontsporen op K wissels
Hoi Carel,

Omdat ik een heel ver verleden een K-baan heb gebouwd, als opvolger van M-rail volg ik tot nu toe zijdelings de discussie.
Nu de discussie via wisselaandrijvingen overgaat op draaischijven geef dan voor alle volgers duidelijk aan welke draaischijf dit betreft.
Ik neem aan dat je bedoelt de draaischijf 7286, of de digitale ontwikkelde variant 7686: eigenlijk is dit een Fleischmann-produkt, één van de weinige samenwerkingen die er ooit geweest zijn. (Herinner me ook nog een gezamenlijk project van een kanteltreinstel maar is hier off-topic)
De "oude"" M-draaischijf was 7186 die je door overgangsrail aan kon sluiten op K-rails; wel direct op de M-rails, dus was in feit een M-raildraaischijf.
Re: Haperen/ ontsporen op K wissels
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Haperen/ ontsporen op K wissels
Beste Carel,

Uit je reactie concludeer ik dat het een nieuw type is, dus niet de oude 7186 (een hele goede, maar natuurlijk niet zo mooi en erg geluidruchtig).

Groet, Anne W
Re: Haperen/ ontsporen op K wissels
Hallo Anne en meneer baanloos,
Het was inderdaad de 7286 van M. Van het bestaan van de 7186 wist ik niet af. Vandaar, dat ik hem niet benoemd heb. Ik wist niet beter, dan dat M maar een draaischijf heeft uitgebracht. In mijn tijd van M rails was ik nog niet zo bemiddeld, dat ik mij een draaischijf kon permitteren, vandaar, dat ik deze niet kende.

Dat de 7286 feitelijk een Fleischmann product is, is mij bekend. Dat doet echter niets aan het feit af, dat als M dit product onder eigen naam aanbiedt , men mag verwachten, dat hij goed functioneert. Ik heb anders ervaren.

Mvrgr
Carel
Re: Haperen/ ontsporen op K wissels
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re: Haperen/ ontsporen op K wissels
Met de draaischijf ken ik ook geen grote problemen, behalve dat het motortje het na lange tijd kan begeven. Ik heb al een motor van SB-Modellbau voor inbouw. Ik heb de draaischijf wel gemodificeerd voor computer gebruik door de kontakten aan de draaischijf-einden eraf te halen/vijlen. Hierdoor is direct duidelijk als de lok op de draaischijf staat of ernaast.

Groet,
Bert
Re: Haperen/ ontsporen op K wissels
-heb ook K-rails
-bij mij komt het ook voor
-probleem was bij de ICE 3
-sleper te veel druk op de rails
-de wielen kwamen om hoog en liep uit de rails
-de ICE 3 heeft aan de voor kant geen gewicht dit kan ook met duwen van de rijtuigsturing van personen vervoer
-hopelijk kan je daar ook eens na kijken als tip.
Re: Haperen/ ontsporen op K wissels
beste Anne,
aanloopijzer (heet dat geloof ik) klopt niet, officieel noemen ze dat de strijkregels. het is maar een klein detail, dus niet wakker van gaan liggen.
vriendelijke groet
jan

p.s. de raptor en de spdrs werken goed samen, eigenlijk best eenvoudig
Re: Haperen/ ontsporen op K wissels
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Haperen/ ontsporen op K wissels
Citaat van: compserv op vrijdag 17 mei 2013, 13:02:22
-probleem was bij de ICE 3
-sleper te veel druk op de rails
-de wielen kwamen om hoog en liep uit de rails
-de ICE 3 heeft aan de voor kant geen gewicht
Kleinbahn stuurstandrijtuigen hebben ook amper gewicht, maar dat kun je er wel in aanbrengen. Dat is een deel van de zaak. Als een trein opwipt door de sleper, kan het ook zijn dat de sleper te laag is gemonteerd, en dus hoger moet vastzitten op het draaistel dan mogelijk is (infrezen kan dan helpen).