Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

onbegrijpelijke constructiefout bij locomotieven uit set 37239

Gestart door rovanko donderdag 08 november 2012, 17:44:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: onbegrijpelijke constructiefout bij locomotieven uit set 37239
Citaat van: Spoorman op maandag 12 november 2012, 16:25:17
Ik  raak de draad kwijt met alle lange verhalen. :)

Is er nu wel of geen sleper probleem aan de twee Belgen. :help:

Probleem 2 heeft het alles te maken met de brakke Marklin decoders in dit type lok's. Ook wel genoemd het Alzheimer effect.



Dag Ben,

Wat de slepers betreft denk ik bij nader inzien dat die niet de oorzaak zijn van het geduvel, maar helemaal zeker  ben ik ook weer niet.

Voorts ben voornemens die hele electronica inclusief de sound modules rücksichtlos uit beide locs te verwijderen. Dan komt er meteen ook een (droevig?)eind aan deze thread  :-)

En als het dan toch nog ligt aan de sleper(s) (beide locs vertonen dezelfde kuren) dan gaan de slepers onder aanhangwagens en niets meer onder de locs

Door deze officiële uitspraken mijnerzijds kun je dus alles van het voorgaande vergeten, en daalt ook voor jou de rust weer neer op het forum!

Niettemin waardeer ik - zoals altijd - je betrokkenheid en je belangstelling zeer!

Groeten van rovanko
Re: onbegrijpelijke constructiefout bij locomotieven uit set 37239
Citaat van: Jan22 op maandag 12 november 2012, 15:45:39

twee mogelijkheden:
1. de sleper hangt te laag
en/of
2. de digitale logica is niet bestand tegen een analoge (k-rail) baan.


Dag Jan,

De slepers van beide locomotieven zitten op de goede hoogte (exact zelfs!).

Zoals je leest in mijn reactie net hierboven aan Spoorman verwijder ik de gehele digitale installatie in beide locs, en keer gelouterd terug maar mijn oude liefde: Volstrekt analoge locs (met als uitzondering een Uhlenbrock 75 000 voor de rijrichtingomschakeling en wisseling van de frontverlichting naar gelang de rijrichting). Al dat digitale gedoe verstoort niet alleen mijn rust maar ook de rust van de locomotieven en zeker van de meelezers van dit "draadje" (dat inmiddels een hele kabel is geworden). Dat wil ik jullie niet aandoen.

Gegroet,

Rob
Re: onbegrijpelijke constructiefout bij locomotieven uit set 37239
Citaat van: rovanko op maandag 12 november 2012, 22:04:14

.... en keer gelouterd terug maar mijn oude liefde: Volstrekt analoge locs (met als uitzondering een Uhlenbrock 75 000 voor de rijrichtingomschakeling en wisseling van de frontverlichting naar gelang de rijrichting).


Ga je dan ook weer veldspoelen monteren? :O

Gr, Ben.
Re: onbegrijpelijke constructiefout bij locomotieven uit set 37239
Citaat van: mDDM op maandag 12 november 2012, 21:15:01
Ik ben zo langzamerhand de draad kwijt. Ik heb de set ook. Aanbieding voor ? 360 bij Olaerts. Er zitten Mfx decoders in. Deze hebben volgens mij geen last van Alheimer.

Beste mDDM,

Zoals je vlak hiervoor kunt lezen heb ik een resoluut besluit genomen: Back to the analog basics!. Dat doet het bij mij al ruim vijftig jaar.

Gegroet,

Rob

P.S. De betrokken Belgische handelaar moet zich tijdens de manifestatie in Mechelen van zijn meest sociale kant hebben willen laten zien door voor de set van twee digitale locomotieven inclusief sound decoders  slechts ? 139,-- te vragen.....Ik ben zeer blij met dat gebaar!

Gegroet,

Rob
Re: onbegrijpelijke constructiefout bij locomotieven uit set 37239
Citaat van: Spoorman op maandag 12 november 2012, 22:11:06
Citaat van: rovanko op maandag 12 november 2012, 22:04:14

.... en keer gelouterd terug maar mijn oude liefde: Volstrekt analoge locs (met als uitzondering een Uhlenbrock 75 000 voor de rijrichtingomschakeling en wisseling van de frontverlichting naar gelang de rijrichting).


Ga je dan ook weer veldspoelen monteren? :O

Gr, Ben.

Goed dat je dat opmerkt Ben,

ik heb er nog een heel stel nieuwe  goud/zilverblinkende exemplaren van liggen. Ik zal er vannacht eens diep over nadenken.....In ieder geval raakt - naar ik kan veronderstellen - mijn digitale horloge dan ook niet meer van streek als ik daarmee te dicht bij de permanente magneten kom.  :P

Gegroet,

Rob
Re: onbegrijpelijke constructiefout bij locomotieven uit set 37239
Hallo,

Tot mijn verbazing zie ik ineens dat ik inmiddels bevorderd ben tot "zeer toffe gast". Ik vraag me af of de leiding van dit forum - na deze lange thread - daar geen spijt van krijgt.  Ik zal me in ieder geval voortaan gedragen naar de ongetwijfeld strengere eisen die deze onderscheiding aan een forumlid stelt!

Gegroet,

Rob

Re: onbegrijpelijke constructiefout bij locomotieven uit set 37239
Citaat van: rovanko op maandag 12 november 2012, 22:25:37
Citaat van: Spoorman op maandag 12 november 2012, 22:11:06
Citaat van: rovanko op maandag 12 november 2012, 22:04:14

.... en keer gelouterd terug maar mijn oude liefde: Volstrekt analoge locs (met als uitzondering een Uhlenbrock 75 000 voor de rijrichtingomschakeling en wisseling van de frontverlichting naar gelang de rijrichting).


Ga je dan ook weer veldspoelen monteren? :O

Gr, Ben.

ik heb er nog een heel stel nieuwe  goud/zilverblinkende exemplaren van liggen. Ik zal er vannacht eens diep over nadenken.....


De motoren kun je hier op het forum verkopen, winkelprijs is bijna 3 eurotientjes. En wellicht is er ook belangstelling voor de decoders. Dan heb je je set toch bijna voor niets.

Citaat van: rovanko op maandag 12 november 2012, 22:33:47

Tot mijn verbazing zie ik ineens dat ik inmiddels bevorderd ben tot "zeer toffe gast".


Bofferd. :)

Gr, Ben.
Re: onbegrijpelijke constructiefout bij locomotieven uit set 37239
Zo, ik heb gevolg gegeven aan mijn voornemen de hele digitale santekraam uit de beide locs te verwijderen, en ze analoog te maken. Rijrichtingverandering en wisselende front- en sluitverlichting  gaat voortaan via een Uhlenbrock 75 000. Door voor deze "decoder" te kiezen moesten ook weer veldspoelen worden aangebracht (ja, ja Ben dat komt ervan!). Het enige wat ik nu mis is de fluittoon die wél in de digitale locs kon worden bediend. Dat is - naar ik begrijp - blijkbaar het enige digtale "Schnickschnackje'" - dat ik voor eeuwig moet missen. Ook van mfx en de piepkleine luidspreker heb ik met tranen afscheid genomen. Als ik wil kan ik de locs niettemin ook op digitale banen inzetten. Nou, die mogelijkheid is voor mijn beleving méér dan genoeg.  :P

O ja, de locs lopen nu probleem- schok- en geluidloos  >:-D over de baan. Het waren dus inderdaad de digitale decoders die het geduvel veroorzaakten. Ben ik blij dat ik daar vanaf ben!

Hartelijk dank nogmaals aan allen die hebben meegedacht.

Rob   
Re: onbegrijpelijke constructiefout bij locomotieven uit set 37239
Pff wat een verhaal....maar zeker niet on intressant , en van alles leer je weer een beetje niet waar.
Mfx hoeft niet voor mij , maar blijft het zonde van deze ingreep vinden.
Maar ga er maar aanstaan om uren en uren te zoeken naar een goede oplossing.

Wens je er verder nu echt heel veel suc6 mee.

Mvg: Alex
Re: onbegrijpelijke constructiefout bij locomotieven uit set 37239
Beste Rob, ik denk dat we allemaal weer wat hebben bijgeleerd.
Veel plezier met je nieuwe locomotieven. ;)
Re: onbegrijpelijke constructiefout bij locomotieven uit set 37239
Citaat van: rovanko op zaterdag 01 december 2012, 00:34:19
Zo, ik heb gevolg gegeven aan mijn voornemen de hele digitale santekraam uit de beide locs te verwijderen, en ze analoog te maken. Rijrichtingverandering en wisselende front- en sluitverlichting  gaat voortaan via een Uhlenbrock 75 000. Door voor deze "decoder" te kiezen moesten ook weer veldspoelen worden aangebracht (ja, ja Ben dat komt ervan!).
O ja, de locs lopen nu probleem- schok- en geluidloos  >:-D over de baan. Het waren dus inderdaad de digitale decoders die het geduvel veroorzaakten. Ben ik blij dat ik daar vanaf ben!

Rob

Rob,

Waarom niet gekozen voor de U76200? Deze decoder heeft o.a. "cruise control" (lastregeling) en optrek-/afremvertraging. Nadeel: hij is fors groter dan de U75000 en natuurlijk duurder.
Jaren geleden heb ik geëxperimenteerd met een Uhlenbrock decoder (weet het nummer niet meer) voor Allstrom motoren maar de rijeigenschappen waar zeer matig tot slecht.
Het heeft mij altijd verbaasd dat Märklin nooit de moeite heeft genomen een goede decoder op de markt te brengen voor "haar" zo beroemde en beruchte Allstrom motoren. De 6080 was een eerste stap in het digitale tijdperk maar de rijeigenschappen met deze decoder waren erbarmelijk, en zelfs slechter dan gewoon analoog rijden.

Willy
Re: onbegrijpelijke constructiefout bij locomotieven uit set 37239
Citaat van: nmbssncb op zaterdag 01 december 2012, 13:16:53
Citaat van: rovanko op zaterdag 01 december 2012, 00:34:19
Rijrichtingverandering en wisselende front- en sluitverlichting  gaat voortaan via een Uhlenbrock 75 000.

Waarom niet gekozen voor de U76200?

Dag Willy,

In principe zet ik de Uhlenbrock 75 000 in wanneer ik bijvoorbeeld op beurzen mijn slag sla door een oudere - er nog goed uitziende - puur analoge of een Delta Märklin loc te bemachtigen. Dergelijke relatief goedkope locs wil ik wel zo snel mogelijk ontdoen van hun elektromagnetische rijrichtingschakelaar en die ellendige digitale Delta outfit, die in de kortste keren "vergeet" in welke richting de loc vlak daarvoor reed en daardoor een ravage aanricht in schaduwstations. Als de kap van de  loc aan beide kanten frontlichten heeft dan wil ik daar graag naar gelang de rijrichting wit/rood wisselende Duo-LEDs dan wel aparte witte en rode LEDs in zetten. Daar is die U 75 000 perfect geschikt voor. Bovendien heb ik ervaren dat de U 75 000 in de analoge modus mijn analoog gebleven locs een stuk soepeler doet rijden. Bovendien kan ik - als ik dat wil - de met de U 75 000 omgebouwde locs na een iets langere overspannings impuls zondermeer ook op digitale banen inzetten (en andersom natuurlijk)

Wat zou ik bij die oude locs nog meer willen? Geluid? Nou sorry, ik heb bijvoorbeeld nog nooit een digitale loc gehoord die natuurlijk klinkt. De luidprekers zijn eenvoudigweg te klein om met name de lage Herz geluiden van een stoomloc (het "dof dof dof dof; dof dof dof dof") ook maar enigszins juist weer te geven; ook dieselgeluid wordt sterk gekenmerkt door tamelijk lage tonen die je eenvoudig niet door die luidsprekertjes geperst krijgt. En als je die componenten van het geluidsbeeld mist dan lijkt het resultaat - zeker voor muzikale oren - nergens op. Bovendien krijg ik het - na zo'n tien minuten - aardig op mijn zenuwen zeker als er meerdere locsounds tegelijkertijd door mijn treinenruimte schallen. Waarom zou Roco anders de "fluistersleper" hebben ontwikkeld?

Ook het interieur van die oudere locs is meestal niet weergegeven althans niet in die mate dat het leuk is zo'n machinistenhuis of een bestuurderscabine te gaan verlichten.... 

De Uhlenbrock 76 200 zal bést heel aantrekkelijke aspecten hebben, maar voor mij hoeft het even niet. Niet uit dwarsigheid of afschuw, maar gewoon omdat.....

Niettemin hartelijk dank voor je belangstelling,

Gegroet,

Rob
Re: onbegrijpelijke constructiefout bij locomotieven uit set 37239
Hallo Rob,

met interesse je verhaal zitten lezen.

Mbt geluid, ik heb +- 25 locs met full sound, 1 loc met sound rijden is leuk , 2 locs met sound wordt al een beetje herrie ! , laat staan 3 x een V300 met sound , een pestherrie :thumbdown:, je hoort dan de onderlinge geluiden niet meer.

MFX ben ik snel klaar mee , I hate it  :D

Mvg Gert
Re: onbegrijpelijke constructiefout bij locomotieven uit set 37239
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re: onbegrijpelijke constructiefout bij locomotieven uit set 37239
Hoi,

Fijn te lezen dat ik toch niet de enige ben die locsound
too much vind. Trucje is leuk en inrukwekkend, mooi dat het kan.
Maar omdat het kan hoef ik het ook weer niet per-se.
Heb een paar sound locs en die rijden met het geluid uit
Re: onbegrijpelijke constructiefout bij locomotieven uit set 37239
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: onbegrijpelijke constructiefout bij locomotieven uit set 37239
Op zich zou het wel aardig zijn als een lok Für Elise kon spelen of een ander Quatre Main, maar persoonlijk zet ik muziek op als ik geluid wil horen, en een treintje als ik de A1, A10 en Schiphol niet meer wil aan horen.
Van mij hoeft een trein geen tjoeketjeok, tjoek, of dikkeding, dikkeding te zeggen (dat ze dat nou deden bij Annie M.G. Schmidt ...).
Re: onbegrijpelijke constructiefout bij locomotieven uit set 37239
En wat een rust daalt er over de baan als je zo'n geluidsdecoder uit zet. Aaaaaah.  :)

Ik had dus maar één lok met geluid om eens te proberen. Had, want sinds kort heb ik ook de groene plan V van Roco met geluid omdat die alleen met geluid wordt geleverd. Ook even een paar minuten naar geluisterd, maar juist het zware gebrom van de tractiemotoren bij het optrekken zit er niet stevig genoeg in (inderdaad, de speakertjes werken niet mee) dus de herrie maar uitgezet.

Re: onbegrijpelijke constructiefout bij locomotieven uit set 37239
Hallo Rob,

Ik heb net in grote lijen het verhaal over de problemen die je met deze beide loks hebt gehad grotendeels gelezen.
Mijn interesse gaat nog even uit naar het opliften van de assen. Een ding is me niet helemaal duidelijk geworden of ik heb het gemist. Worden de na de reconstructie de assen in het draaistel met de sleper nu ook niet meer gelicht bij het paseren van een wissel, heb je daar ook wat aan gemodifceerd of neem je dit gewoon voor lief?

Ik heb soortgelijke problemen met een M lok. Ben namelijk in het bezit van de M lok BR 150 (37851) met telex, die ook omhoog komt omdat de ruimte voor de sleper aan de onderkant, ook niet is aanpast tenopzichte van het Trix model (22154). Ik heb van M nog nooit z'on amateuristische bevestigingswijze van de sleper gezien. Hij zit gewoon met een truttig minischroefje door de ondekant van plastic tandwielkast heen geschroeft. Typisch z'on gaatje dat na twee keer draaien al dol gedraaid is. Hij ontspoort er niet op maar en is gelukkig redelijk sterk, hierdoor krijgt hij een gemiddelde trein wel over een wissel heen, maar je ziet wel dat hij trekkracht verliest en het is geen gezicht. De constructie van de sleper ziet er niet uit en levert problemen op, ook extra onnodig geluid van de sleper. Bij het passeren van een ontkoppelrails wordt is het gebek aan ruimte het best zichtbaar en hoor je de sleper tegen de bodem 'slaan'.

Is het maken van een AC malletje ten opzichte van de nu gebruikte trix versie dan zo duur. Om wat voor reden dan ook zetten ze liever zoiets op de markt. Goed voor je naam.

M neemt het zelf ook dus niet zo nauw met de benodigde 2mm vrije speling. Gewoon voor +/- 300 Euries de zoveelste zepert op de markt brengen. Om die reden rijdt ook deze zelden en blijft hij in eenzame opsluiting, net als meerdere merkgenoten. in de doos, en blijft het bij een exemplaar. Op de krok 37565 na, hebben de andere M loks wel andere problemen, dan met de sleper.

Ik heb intussen alle M slepers binnen die ik heb kunnen vinden, en ook een paar Roco en Brawa slepers om te kijken of er wat aan deze lok te verbeteren valt.

Hopelijk brengt de nieuwe eigenaar M weer orde op zaken op het gebied van de kwaliteit, anders krijgt hij vast met de heel snel met de curator te maken.

groeten

Steamer


 


     

Re: onbegrijpelijke constructiefout bij locomotieven uit set 37239
Dag steamer,

Tot mijn grote tevredenheid kan ik je mededelen dat beide Belgische locs - ontdaan van hun oorspronkelijke electronische Schnickschnack - perfect rijden. Zoals ik meldde  heb ik in beide locs een heel eenvoudig rijrichtingwisselaartje 75 000 van Uhlenbrock geplaatst. Daardoor wisselt ook dán de witte respectievelijk rode frontverlichting naar gelang de rijrichting. En als ik het in mijn hoofd zou halen die locs bij een kennis op zijn digitale baan te laten rijden, nou dan kan ik door een iets langere overspanning aan de loc toe te voeren een omschakeling van analoog naar digitaal tot stand brengen (en natuurlijk ook weer andersom!)

Maar nu die slepers:

Mijn vermoeden dat er iets met de slepers aan de hand was kwam door het feit dat  bij het passeren van  K-schakelrails (er liggen op mijn baan heel veel van die schakelrails)  de locs steeds "stil vielen" om kort daarna weer door te rijden. Je denkt dan al gauw dat de slepers niet voldoende ruimte hebben om over verhogingen in het puntcontact traject te komen en daardoor de loc wordt "opgedrukt" waardoor de wielen even los van de rails komen  Maar het verschijnsel bleek niet aan de slepers te liggen. Dat stelde ik vast door de slepers onder de locs te verwijderen en de rijstroom daarna doorvoerde vanaf een sleper die onder een aangekoppeld rijtuig was aangebracht. Toen deed precies hetzelfde verschijnsel van "even stoppen op de schakelrails" zich óók voor. Conclusie: het lag niet aan de slepers.

Maar wat dán?

Dat kon ik pas vaststellen toen de oorpronkelijke electronica uit de locs was verwijderd (en de "Uhlenbrockjes" in plaats daarvan waren gemonteerd). Het resultaat: de locs liepen perfect ook bij het passeren van de schakelrails!

Wat bleek?:

De K-schakelrails (net zoals de M-schakelrails) maken bij het passeren van een sleper contact met de rails (de "massa" zeg maar). Ze zijn dus niet "potentiaalvrij" ten opzichte van de rails. Zodra een sleper via het nokje in de schakelrail die verbinding met de rails tot stand bracht stroomde er een flink aantal ampères van de achterliggende apparatuur (die door die K-schakelrail werd geactiveerd) naar de rails, en dat was té veel voor de electronica in de locs, die er dus kort de brui aan gaf. En dat bleek dus de oorzaak.

Märklin is gelukkig wijzer geworden toen de C-schakelrails werden ontwikkeld. Die kunnen - hoewel ze af-fabriek ook geleverd worden met een verbinding naar de rails - heel gemakkelijk potentiaalvrij worden gemaakt door onder het railbed  het  "stekkertje" van het verbindingsdraadje naar de rails los te trekken en dat vervolgens  op een andere "massa" aan te sluiten. Er moet dan uiteraard wel een kringloop mogelijk zijn tussen de door de schakelrail te activeren apparatuur en die nieuwe "massa".

Maar nu jouw loc:

Is dat inderdaad een Märklin-versie (nieuw uit de doos)? Of kocht je hem op een beurs of zo? Zou het kunnen zijn dat je toen zonder het te weten een Trix-loc kocht die door een vorige eigenaar was omgebouwd naar Märklin-normen? Ik kan me gewoon niet voorstellen dat Märklin je zoiets levert. Waarom ik me dat niet kan voorstellen doet er nu even niet toe, dat is een geheel ander verhaal. Begin eens de binnenmaat tussen de achterkanten van de wielen heel nauwkeurig te meten. Die binnenmaat moet bij Märklinlocs 14 mm zijn en geen spat meer. En dan: zit er electronica in de loc die zonder twijfel van Märklin is?

Overigens: nadat het C-Gleis op de markt kwam heeft zich een "stille revolutie"in de märklin-normen voorgedaan. Zo komt het dat de mare is ontstaan dat je op C-Gleisrails (en wissels!) zondermeer met wielen die bedoeld zijn voor gelijkstroombanen kunt rijden. Inderdaad zijn de wissels zodanig geconstrueerd dat gelijkstroomwielenstellen  (die  in principe een binnenmaat hebben van 14,2 mm) "daar ook doorheen gaan". Ook de norm, dat de slepers minimaal 2mm boven het railniveau moeten kunnen stijgen om wissels met hun deels verhoogde puntcontactenzonder problemen te kunnen passeren lijkt minder strikt te worden gehanteerd. Ook bij mijn nieuwere Märklinlocs heb ik dat verschijnsel kunnen constateren. 

Gegroet,

Rob         
Re: onbegrijpelijke constructiefout bij locomotieven uit set 37239
Hallo Rob
Dank je wel voor de zeer uitgebreide beantwoording. Het is mij een stuk duidelijker geworden, al heb ik niet zoveel verstand van potentiaal zaken.

Het feit dat je de digitale componenten er gewoon uitknipt, zegt al genoeg denk ik. Dan weet je duidelijk waar het over gaat.   
Gelukkig rijden beide loks van jou weer goed en ben je er happy mee.

Over mijn 37851 nog even het volgende. Het is echt een splinternieuwe uitgebrachte originele M lok, waarvan ik denk dat het hier een door M op amateuristische wijze omgebouwde Trix lok gaat. Ik heb 'm besteld uit de noviteitengids en heb hem rechtstreeks bij MTE in de winkel opgehaald. Ik had hem puur besteld vanwege de telex koppeling. Zo maakt M snel geld zonder een al te grote investering te hoeven doen. Als het draaistel waarop de sleper gemonteerd zit over een wissel rijdt, om het even wat voor C-wissel het is, komen alle drie de assen echt een stuk vrij van de rails. Ik schat het zeker 2 mm. Natuurlijk heb ik overwogen hem lekker in te sturen naar M, maar omdat het juiste onderdeel simpelweg niet bestaat zou ik niet weten hoe ze dit gaan oplossen. Dan krijg je 'm hoogst waarschijnlijk met onveranderd terug, wat mij niet vreemd is. Bij M sta ik nergens meer van te kijken. De lok is overigens nog steeds leverbaar, wat mij niet verbaast, al heb ik er niets over vernomen op andere forums.

Misschien bel ik Keuterman wel op, wat hij mij voor oplossing kan bieden.

groeten

Cas Roggeband
   
edit wakkie: foto van de Marklinloc 37851 verwijderd. Deze komt recht van de marklinsite.
Re: onbegrijpelijke constructiefout bij locomotieven uit set 37239
Omdat het in dit draadje over de Reeks 23 van Märklin gaat, sluit ik maar meteen aan met een vraagje voor de eigenaren van deze locs. Kunnen jullie me misschien vertellen hoe de locs eigenlijk rijden? Als ik het goed heb, zit er nog de oude 5-sterrenmotor in en die is niet altijd even stil. Klopt dat, of is het nog te doen? Ik zit namelijk zelf te overwegen om de periode III-versie van deze loc (37237) aan te schaffen.

- - - - -

Cas, zelf heb ik tot aan het begin van het jaar een BR 150 in het blauw/beige (39501) gehad van Märklin. Dat is min of meer hetzelfde model, maar dan nog met de SDS-motor en zonder de telex zoals op jouw model. Toevallig had ik nog een foto liggen van de onderkant en die zag er toch anders uit dan volgens jouw beschrijving. De sleper zit vast aan een plat, zwart plastic plaatje dat in de onderzijde van het draaistel geklikt wordt. Dus geen schroefjes! Misschien kun je de foto eens vergelijken met jouw onderzijde en eventueel onderdelen van een 39500/39501/29500 bestellen voor jouw loc?



Groet, Marc 
Re: onbegrijpelijke constructiefout bij locomotieven uit set 37239
Hallo Rob, Marc en anderen

Nog even een korte update

Marc, jij ook bedankt voor de interesse, de meegestuurde foto en de nummers van mogelijk andere M loks waarvan ik het juiste onderdeel zou kunnen gebruiken. Ik weet echt niet meer wat voor motor er in zit, dus heb ik net ook de tekening er maar bij gehaald en gezien dat het een middels twee cardanassen doormiddel van wormwielen op 4 assen aangegdreven model is.
Wist ik echt niet meer, wat me overigens wel vaker gebeurd.   

Ik was vandaag toch wat vroeg dus heb ik de daad maar bij het woord gevoegd en gelijk Keuterman opgebeld.
Hij heeft de tekening erbij gepakt en mij gezegd dat er een kliksleper onder gemonteerd zou moeten zitten.
Als mocht blijken dat dit toch niet het geval is, of als er iets niet goed is aan de kliksleper zal ik 'm op aanraden van keuterman toch maar insturen.

Nu begin ik toch te twijfelen aan me zelf. Ik kan helaas nu niet gelijk kijken omdat de baan niet thuis ligt, maar vanavond ga ik toch treinen, als ik met rust gelaten word door mijn baas. Dus ga ik de lok vanavond maar opzoeken in de bergen met materieel, wat wel eens een aardige klus kan worden.

Over de verdere rijeigenschappen kan ik je alleen mededelen dat hij volgens mij niet veel motor lawaai maaktHoe hij verder reed

Ik laat het zeker weten of ik m heb kunne vioden en wat het is geworden.

groeten

Cas
Re: onbegrijpelijke constructiefout bij locomotieven uit set 37239
Citaat van: steamer op dinsdag 07 mei 2013, 16:42:06
niet zoveel verstand van potentiaal zaken.

Dag Cas,

Van dat woord "potentiaalvrij" hoef je niet te schrikken hoor. Het betekent dat je twee stroomkringen niet met elkaar vermengt. Via de twee draadjes vanaf de trafo naar de aansluitrail ontstaat zodra je een lok op de baan laat rijden een gesloten stroomkring. Alleen dan komt de loc in beweging. Als je vanwege de niet te wijzigen constructie van M- en K-schakelrails bij het passeren van de sleper een andere stroomkring automatisch óók tot dezelfde rails (de "min") toegang geeft , maar de "plus" afkomstig is van een andere trafo dan de loctrafo dan treedt op de "min"-pool (de rails) een vermenging van twee stroomkringen op. Bij de C-schakelrails kun je dat voorkomen door in de C-rail een aansluiting aan de "min" (de rails) handmatig  te onderbreken, en de "min" naar de andere trafo geheel los van de rails van de schakelrail naar die andere trafo door te leiden. Zodoende heb je dan een potentiaalvrije tweede stroomkring tot stand gebracht.  De beide stroomkringen beïnvloeden elkaar dus niet (althans niet aan de secundaire kant van de trafo's) . Dat aan de primaire kant de stekkers van beide trafo's in dezelfe stekkerdoos zitten is "minder"relevant, zij het dat het aanbevelenswaard is om de stekkers van alle trafo's op je baan zo in de stekkerdoos te steken dat je op twee electrisch gescheiden railtrajecten bij overgang van het ene naar het andere traject geen kortsluiting via de wielen laat ontstaan!

Electriciteit is inderdaad véél ingewikkelder dan menigeen vermoedt: zodra twee stroomkringen met elkaar in aanraking komen onstaan soms heel onverwachte complicaties. Daarom zitten studenten zes jaar op de Universiteit om dáár een vinger achter te krijgen!

Gegroet,

Rob 
Re: onbegrijpelijke constructiefout bij locomotieven uit set 37239
Citaat van: steamer op dinsdag 07 mei 2013, 16:42:06
Het is echt een splinternieuwe uitgebrachte originele M lok, 


Nee dus Cas!

Ik vermoedde dat al. Aan die loc is door iemand geknoeid, en daarna "als nieuw" jou in de maag gesplitst! Ik zou die "handelaar" van jou maar eens diep in de ogen kijken.

Inderdaad zijn bij de nieuwe generaties Märklin locs de slepers veelal niet meer met een schroefje vastgezet, maar zijn deze vastgeklemd op een kunststof plaatje dat op zijn beurt met klikverbindingen onderop een draaistel kan worden bevestigd. Persoonlijk ben ik niet erg ingenomen met die nieuwe constructie. Alles wat tussen de onderkant van het draaistel en de puntcontacten de afstand kleiner maakt vermindert de verticale bewegingsvrijheid van de sleper. Bij herhaling heb ik daarom zonder gebruik te maken van dat kunststofplaatje de sleper rechtstreeks op het onderstel met heldere bisonkit geplakt. Je moet de sleper dan nog wel elektrisch verbinden met de motor van de loc.

In plaats van inzenden aan Keuterman, zou ik eerst maar eens kijken of de "handelaar" je (blozend en wel van schaamte)  een goed exemplaar ter hand stelt.

Gegroet,

Rob
Re: onbegrijpelijke constructiefout bij locomotieven uit set 37239
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: onbegrijpelijke constructiefout bij locomotieven uit set 37239
Citaat van: rovanko op dinsdag 07 mei 2013, 16:02:05
De K-schakelrails (net zoals de M-schakelrails) maken bij het passeren van een sleper contact met de rails (de "massa" zeg maar). Ze zijn dus niet "potentiaalvrij" ten opzichte van de rails. Zodra een sleper via het nokje in de schakelrail die verbinding met de rails tot stand bracht stroomde er een flink aantal ampères van de achterliggende apparatuur (die door die K-schakelrail werd geactiveerd) naar de rails, en dat was té veel voor de electronica in de locs, die er dus kort de brui aan gaf. En dat bleek dus de oorzaak.
Hoi Rob,

Wat je hier vertelt klopt niet.
Op het moment dat de lok over de schakelrail rijdt, wordt één van de twee contacten in de schakelrail bekrachtigd.
Er gaat inderdaad een stroom lopen, afhankelijk van de verbruiker, bijv een magnetisch artikel.
Maar die stroom loopt tussen de railmassa naar het elektromagnetisch artikel.
De lok maakt zelf geen deel uit van deze stroomkring en het kan dus nooit de oorzaak zijn dat de elektronica in lok zelf kapot gaat.
En de schakelwip zelf is van kunststof, dus de sleper kan ook niet met de railmassa in contact komen.
Blijkbaar heeft jouw probleem toch een andere oorzaak.
Re: onbegrijpelijke constructiefout bij locomotieven uit set 37239
Dag Kappa,

Met hetgeen jij schrijft in bovenstaand  draadje ben ik het geheel eens. Bij jou is alleen  - denk ik - het misverstand gerezen dat ik het in het tweede deel van mijn bijdrage nog steeds over die loc had die functioneert dankzij de stroomkring die ontstaan was tussen de loctrafo en de de baan met de loc erop.

Bij mij ging het om de vermenging op de "massa" van twee stroomkringen. Dus (naast die van de loc met zijn trafo die nog steeds op de baan rondreed)  een tweede wisselstroomkring die ontstaat als de sleper de pal van de schakelrail indrukt waardoor via dezelfde "massa" (de rails dus) die tweede stroomkring wordt gesloten.  En de som van de energie die dan een kort moment door de gezamenlijke massa vloeit is te groot om door de decoder in de loc (die ook op dezelfde massa is aangesloten) te worden verwerkt. De beveiliging in de decoder "klapt dicht" (om het zomaar te zeggen)  om nadat die tweede stroomkring kort daarna weer is verbroken weer "open te gaan" waardoor de loc zijn werk kan hervatten.

Ik heb indertijd héél precies waargenomen op welk moment de loc stopte, dat was als de sleper van de loc  bijna de nok van de schakelrails had verlaten, maar de loc nog een centimeter doorreed. Op dat moment was de schakelrail weer in zijn neutrale stand gekomen, de oude situatie dus weergekeerd en ging de lok na een kort moment weer rijden. Dit verschijnsel deed zich voor bij alle schakelrails óók toen ik -vanwege mijn twijfels of het aan de sleper van de loc lag - die had verwijderd om de rijstroom daarna te laten oppikken door een sleper die onder een aanhangende vierasser was aangebracht.

Er was - althans voor mij - geen twijfel meer dat ik toen de oorzaak van het elke keer weer stoppen van de loc bij het passeren van een schakelrail had gevonden.

Opgemerkt zij dat bijna al mijn schakelrails die op de hoofdbaan liggen een zéér groot aantal schakelingen tegelijk activeren (soms wel acht "zware"relais). Geen van mijn vele analoge locomotieven reageerden zoals de beide Belgische digitale Märklinlocs (met alle Schnickschnack en sound aan boord) waar dit draadje mee startte. Opvallend is dat enkele Roco-locs voor wisselstroomsysteem met een onvermijdelijke decoder aan boord (maar gelukkig geen sound) zich in het geheel niets aantrokken van de vele ampères die  - steeds kort - op de rails stonden, ze reden vrolijk hun rondjes. Overigens heb ik niet kunnen waarnemen dat die Märklin-decoders die in de genoemde Belgische locs zaten de neiging hadden om na een poosje  "de geest te geven". Enfin , die boel is er nu helemaal uit wat ook betekent dat de baanstroom bijna geheel ten goede komt aan de motor (en niet deels aan de electronische apparatuur). Dat scheelt - zoals we in Nederland wel zeggen - "een jas"!

Hartelijk gegroet,

Rob
Re: onbegrijpelijke constructiefout bij locomotieven uit set 37239
Hallo allemaal,

Hier een update over afgelopen donderdagvond en het vervolg van vanmiddag.
EUREKA, het is opgelost, en de lok is uit de eenzame opsluiting.

Donderdag, zoals ik al verwacht had, heb ik eerst 2 uur moeten zoeken eer ie boven water kwam.
Ik ben weer de nodige loks tegen gekomen waar ik echt geen weet meer van had. Misschien toch maar eens wat minder aanschaffen.

Over de BR 150   
Helaas voor mij had ik geen gelijk voor wat betreft het door m 'lullige schroefje" van de toegepaste door M toegepast sleper want het is ook bij mij inderdaad een kliksleper, maar wel een van het type die voor c-rails echt onvoldoende ruimte heeft tussen de puko's en de bodemplaat. Ik heb destijds het zwarte kunstof gaatje aangezien voor een of ander vaag schroefje. Donderdag echt vastgesteld dat de assen wel degelijk in de lucht gingen en dat hij echt inhoud en gaat slippen op de midden van de wissel. Donderdagavond kwam ik door wat ik zag, dat het ook nog wel eens zo zou kunnen zijn dat de wiel met de bovenkant van de flens over de bodem van de wissel rijden. Dot was net niet goed genoeg vast te stellen. Dus de lok al weer afgerangeerd voor de eenzame opsluiting in de doos afge;open middag.

Gelikkig kreeg ik vanmiddag tijdens het sleutelen aan een DM3, met incidentele sluiting op kruipsnelheid op de enkele 611 of 612 wissels, ineens het lumineuze idee, om de BR150 toch nog een kans te geven, door te gaan experimentern met de vracht M slepers die ik inmiddels binnen heb om mee aan de slag te kunnen gaan met de nieuwe M krokodillen. Je moet ze toch per zes kopen (de slepers) dus ik heb er zat. En jawel, uitgerekend de sleper (E138079) waar mijn bruine krokodil in stikt, bleek uitermate geschikt voor de kreupele BR 150. Dit door de de uiterst licht constuctie hiervan. Ik heb er wel een paar foto's van gemaakt maar deze zijn 4MB per stuk en het is een ware crime voor mij om dit te verkleinen tot een voor het forum geaccepteerde bestands grootte. Hij rijdt nu gewoon goed en zoals het hoort en de telexkoppeling, waar ik hem voor gekocht had werkt erg goed.

Mocht er iemand zijn die hier een goed free maar wel veilig proggie voor weet houdt ik mij aanbevolen. :thumbup:

Van het potentiaal verhaal snap ik overigens maar hoogstens de helft, ik maak ook geen gebruik van schakel rails of terug melders in mijn baan. Ik rijdt wel digitaal maar alleen met elec. wissels en seinen, boosters en besturingcentale, dus ook geen besturings software. 

groeten Steamer

   

Re: onbegrijpelijke constructiefout bij locomotieven uit set 37239
Citaat van: steamer op zaterdag 11 mei 2013, 20:08:05
Ik heb er wel een paar foto's van gemaakt maar deze zijn 4MB per stuk en het is een ware crime voor mij om dit te verkleinen tot een voor het forum geaccepteerde bestands grootte.

Hallo,

Ook ik ben geen grote held als het op computers gaat, maar voor jouw probleem heb ik indertijd wel een oplossing gevonden:

Ik neem aan dat jouw foto's zijn opgeslagen in een file van je computer. Wat je nu doet is het volgende: Je opent je fotoarchief en clickt de foto aan die je als bijlage naar het forum wilt sturen. Je verzendt die foto dan naar jezelf als bijlage van een mail. . Die optie staat bovenaan je scherm aangegeven, click daar dus op.  In dat geval verkleint de computer het aantal pixels automatisch. Zo ontvang je via het internet dezelfde foto terug maar nu "laagpixelig" op je scherm. Je slaat die ontvangen foto dan op in je archief met een indicatie dat het een "laagpixelige" versie van je oorspronkelijke foto is.

Vervolgens ga je naar het forum en typt een bericht. Onderaan je bericht lees je dan "Bijlagen en andere opties". Dat click je aan en dan zie je daaronder "Bijlage". Daar click je op het woordje "bladeren" waardoor je jouw fotoarchief op je scherm kunt laten verschijnen door op je computer de file "afbeeldingen"aan te clicken. Nu click je 2x in je - nu zichtbaar geworden - fotoarchief op  de "laagpixelige"versie van je foto en zie: de opslaggegevens van die foto verschijnen nu in het lege vak vóór het vakje "bladeren". Wil je nóg een foto bijsluiten dan click je op "meer bijlagen"waardoor weer zo'n regeltje met "bladeren" verschijnt. Nu kun je een tweede "laagpixelige" foto bijsluiten enzovoorts tot maximaal 5 stuks mits de maximale totale grootte maar niet meer dan 1750 kB is. Op je ontwerpbericht lukt het niet om de ingezonden foto's dan te bekijken,maar zodra je bericht op het forum is beland zie je ze wél!

Tja, elektriciteit blijkt voor jou moeilijk (zelfs als je het met alledaagse termen uitgelegd krijgt), maar je zult je toch écht wel wat basisprincipes eigen moeten maken wil je met je spoorbaan een beetje "hogerop" komen. En met de computer? Doe zoals ik "trial and error" dan lukt het je op zijn laatst best wel.

Gegroet,

Rob

P.S. Waarschijnlijk zullen de échte freaks op de computer me wel uitlachen om deze truc , maar het werkt wel!   
Re: onbegrijpelijke constructiefout bij locomotieven uit set 37239
Steamer,

Gewoon effe Irfanview downloaden installeren.
Daarmee kan je al heel veel.
Gratis en ook Nederlandstalig.

Succes!
Re: onbegrijpelijke constructiefout bij locomotieven uit set 37239
Hallo Marc, Willem en Rob,

Intussen zijn de problemen met deze lok dus over door er een andere M sleper (E138079) onder te zetten.
IK heb er een paar foto's van gemaakt. Helaas had ik voor de foto de sleper in de verkeerde sleper klik gaten geklikt.
De lok reed dus ook niet  :-). Nadat deze misser verholpen was reed hij goed, maar ben ik vergegten een paar nieuwe plaatjes te maken. Ook bedankt voor de tekst en uitleg voor het simpel verkleinen van foto's. Nooit geweten dat dit zo simpel is en tot nu was dit een uren durende operatie voor mij. :?  Ik heb met wat pijlen in de fotos aangegeven waar het knelpunt met de sleper zat. Marc, door jouw hint is er een lampje gaan branden.

Gelukkig had ik net het hele assortiment M slepers besteld en binnengekregen om met een nieuwe krok met andere sleper problemen uit de 37565 set aan de slag te gaan als deze terug is uit Goppingen. Uitgerekend de probleemgevende sleper onder de krok lost bij de 37851 de problemen op. Ik heb jouw foto aangepast omdat het daar het best zichtbaar was, want fotograferen is niet echt mijn hobby en het was donker op de zolder om wat betere foto's te maken.
Met wat pijlen tract ik de probleem veroorzakende factoren aan te geven. Gelukkig is het opgelost en hebben wij toch een stukje werk verricht dat eigen M had moeten. Dit soort fratsen is niet goed voor het imago van M.

groeten

Cas