Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Raad gezocht voor een terugmelder probleem.

Gestart door ron van den broek donderdag 04 april 2013, 17:51:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Raad gezocht voor een terugmelder probleem.
Hallo,

Ik heb een probleem met en terugmelder en weet niet waar ik het in moet zoeken.

Situatie: 1-lok rijd een opstelspoor uit naar het volgende blok en daarin aangekomen word daarna het opstelspoor vrijgegeven.

2-lok komt uit blok en rijd het opstelspoor binnen maar nu word het verlaten blok niet vrijgegeven.

Ik snapte dat niet en de instellingen na gekeken, rij met iTrain, maar alles klopte.
Toen ik op het scherm de melders ging volgen viel het met op dat de bewuste melder bij situatie 1 heel kort even oplichtte maar bij situatie 2, dus binnen komen, helemaal niet.

Het vreemde is,voor mij dan, dat als je de lok op de melder zet deze dus niet op licht maar als ik de lok schuin hou met de sleper nog op de pukkels en de wielen alleen kontakt laat maken op de railstaaf van de melder dat dan de melder vol oplicht in het scherm.
En rijdend de lok van rechts naar links even kort kontakt laat zien als hij binnen de melder komt maar van links naar rechts gebeurd er niets.
Ben ook al aan het meten geweest in en rondom de melder en vergeleken bij een paar andere melders maar zie daar geen verschil tussen.

Wie weet een mogelijk antwoord.

Mvg Ron
Re: Raad gezocht voor een terugmelder probleem.
Ron, wekt de melder ook als je gewoon een schroevendraaier o.i.d. over de twee rails legt? Het klinkt mij namelijk alsof de lok geen goed contact over beide wielen maakt?
Re: Raad gezocht voor een terugmelder probleem.
Hoi Arjen,

Nee, maakt niet uit. Het lijkt of ik het over 1 lok heb maar met elke lok is dit zo omdat ik eerst daar ook aan dacht.
Re: Raad gezocht voor een terugmelder probleem.
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Raad gezocht voor een terugmelder probleem.
Hallo Ron,

is het van oorsprong een gelijkstroom loc, dan is er iets met de massacontacten van de wielen,

met vriendelijke groet,
Walter
Re: Raad gezocht voor een terugmelder probleem.
Walter, zie ===> klik
Re: Raad gezocht voor een terugmelder probleem.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Raad gezocht voor een terugmelder probleem.
Hoi Ron,

Hier is duidelijk spraken van een melder die het de ene keer wel goed doet en de andere keer niet.

Nu kunnen er een aantal dingen aan de hand zijn.

* de ingang van je s88 is niet in orde, probeer eens een andere ingang.
* de draad aan de rails is niet goed gesoldeerde?
* de draad aan de s88 kant maakt geen goed kontakt.
* probeer eens een ander stuk rails.

Wat voor soort rails gebruik je eigenlijk.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Raad gezocht voor een terugmelder probleem.
Allen bedankt voor het mee denken :thumbup:
Het probleem is ook opgelost, kwam het tegen toen ik Peter z'n lijstje af ging. Het zat 'm in de ingang van de s88.
Ik had niet eerder van ingang gewissel omdat de melder vanaf 1 kant even op lichtte en er dus van uit ging dat deze goed was maar bleek dus van niet na omwisselen.
Weet niet of zo'n uitgang nog te maken is maar had nog een s88 op reserve liggen en die aangesloten en nu werkt het zoals het hoort. Snap alleen nog niet waarom een lok met een wheely op z'n zij wel de melder deed oplichten. :?

Mvg Ron

Re: Raad gezocht voor een terugmelder probleem.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Raad gezocht voor een terugmelder probleem.
Hoi Ron,

Fijn dat je het probleem gevonden hebt   :thumbup:

Op zich kan het geen kwaad om een ingang van hè s88 over te slaan, als de andere 15 ingangen wel goed werken zou ik het zo laten, of verplaats hem naar de laatste s88 in de keten.



Mvg,

Peter / degeluidsman.