Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

ombouw digitaal vraagjes

Gestart door BGK donderdag 21 juni 2007, 19:24:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ombouw digitaal vraagjes
Heb je bij iedere decoder die je gebruikt in een Marklin model de smoorspoelen nodig?
En hoe zit dat met andere merken zoals Lima?

En dan condensators;
moet deze ook altijd aanwezig zijn ongeacht merk trein en decoder?

Maakt 3 of 5 polig dan nog wat uit qua gebruik smoorspoelen en condensators of is het puur decoder afhankelijk?
Re: ombouw digitaal vraagjes
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: ombouw digitaal vraagjes
Hoi BKG,

Voor zover ik weet, moeten bij alle 6090, 6090x en mfx decoders de bijgeleverde smoerspoeltjes worden gebruikt en alleen één condensator tussen beide aansluitcontacten, van het motorschild, ongeacht een 3 of een 5 polige motor.

Ik denk dat dit principe voor elke gelijkstroommotor kan worden aangehouden. Maar voor Faulhaber motoren weet ik het niet.

3 of 5 polig bepaalt alleen de rijeigenschappen, deze zullen met een 5 polige motor, veel beter zijn dan met een 3 polige, minder hakkelig.

Onlangs heb ik een Kuehn T145 decoder in een Br 212 ingebouwd en volgens de handleiding, moest ik ook van beide aansluitpolen op het motorschild een condensator naar massa solderen.
Ik weet echter niet of dit juist is, mede omdat ik de aanstuurfrequentie op "hoogfrequent" heb gezet en voor deze frequentie kan door de  condensatoren een deel van het signaal naar massa wegvloeien.

Gr Ad
Re: ombouw digitaal vraagjes
Citaat van: BGK op donderdag 21 juni 2007, 19:24:19
Heb je bij iedere decoder die je gebruikt in een Marklin model de smoorspoelen nodig? NEE

En hoe zit dat met andere merken zoals Lima? ook niet

En dan condensators;
moet deze ook altijd aanwezig zijn ongeacht merk trein en decoder? alleen als overbrugging bij de kool borstels/motoraansluitingen

Maakt 3 of 5 polig dan nog wat uit qua gebruik smoorspoelen en condensators of is het puur decoder afhankelijk? de condensator dient altijd aanwezig te zijn
Re: ombouw digitaal vraagjes
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re: ombouw digitaal vraagjes
Citaat van: Kappa op donderdag 21 juni 2007, 21:57:39
Voor zover ik weet, moeten bij alle 6090, 6090x en mfx decoders de bijgeleverde smoerspoeltjes worden gebruikt en alleen één condensator tussen beide aansluitcontacten, van het motorschild, ongeacht een 3 of een 5 polige motor.

Dit klopt niet helemaal. Bij de 60904 moeten er drie condensators geplaatst worden:
Tussen blauw en groen, blauw en massa, en tussen groen en massa.
bron: blz 19 instructieboekje 60904.

Meine
Re: ombouw digitaal vraagjes
Oké, dan zal dat wel.
Ik heb ze nog nooit gebruikt en ook geen problemen mee gahad.
Gelukkig dat ik er bij de 20 locs, welke dus omgebouwd zijn, geen problemen mee heb.

Misschien "beginners" geluk (na al die jaren).

aanvulling:  bij de Faulhaber heb je helemaal niets nodig met een 60905 decoder.
Re: ombouw digitaal vraagjes
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: ombouw digitaal vraagjes
Citaat van: Meine op donderdag 21 juni 2007, 22:37:10
Citaat van: Kappa op donderdag 21 juni 2007, 21:57:39
Voor zover ik weet, moeten bij alle 6090, 6090x en mfx decoders de bijgeleverde smoerspoeltjes worden gebruikt en alleen één condensator tussen beide aansluitcontacten, van het motorschild, ongeacht een 3 of een 5 polige motor.

Dit klopt niet helemaal. Bij de 60904 moeten er drie condensators geplaatst worden:
Tussen blauw en groen, blauw en massa, en tussen groen en massa.
bron: blz 19 instructieboekje 60904.

Meine

De ombouw van mijn br212 met een Kuehn T145 decoder en 60904 motor, heeft ook drie condensatoren. Dit stond in een extra toegevoegde beschrijving.
Ik snap eigenlijk niet waarom bij de 60904 drie C?s moeten worden toegepast en bij de 60901 en 60902 maar een, nl die tussen blauw en groen in.
Maar de 60901 en de 60902 hebben exact dezelfde decoder als de 60904 en ook de motor is technisch gelijk.
Volgens mij kun je ze dan ook gewoon weglaten.

Gr Ad