Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Baan is afgebroken!

Gestart door EKdesign dinsdag 02 april 2013, 21:49:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baan is afgebroken!
EKdesign
gast

Baan is afgebroken!
Hallo allemaal,

Zoals de meesten van jullie wel weten ga ik opnieuw beginnen aan "Mijn Droombaan". In het verleden veel geleerd omtrent zaken die wel en niet kunnen, ruimte blijft toch altijd een probleem voor een modelspoor liefhebber. Persoonlijk vind ik het stations gedeelte het leukste om te maken met veel rij mogelijkheden. Op mijn vorige baan was dat veel te weinig en de kruiswissels weigerden af en toe dienst, grrrr.... Less is more gaat bij mijn station dus niet op (LOL), ik hou daar van groot, lang en veel rangeer mogelijkheden. Ook wilde ik altijd al een draaischijf, geëlektrificeerd, maar had niet de ruimte, in dit plan dus wel. Ook zijn de treinen langer zichtbaar op de baan voordat ze via de spiraal weer verdwijnen richting opstelsporen. Ook komen er een drietal onderkasten onder het station waar we later mooi de spullen in kunnen opbergen. Er zijn 3 mangaten opgenomen in de baan zodat we er goed bij kunnen. Het stadsgedeelte zal bestaan uit 2 losse modules, later meer hierover.
In de berg achter het dorp komt een houtoverslag, dus ook daar wat meer beweging op de baan die via het paradespoor weer uitkomt bij het station. Hoe je het ook went of keert het blijft rondjes rijden, maar in mijn beleving kan ik veel rangeren, veel routes programmeren in koploper en ook de industrie komt op de baan. Tevens komt er een spoor speciaal voor vrachtwagens die op transport gaan, met een slaapwagen voor de chauffeurs. Ook zal er rekening worden gehouden met een enkele stoomlok, dus kolen, water, zand e.d. komt op de baan. Ach, genoeg om weer te gaan bouwen.
Dit plan wat hieronder staat heeft maanden tijd gekost om te laten zien hoe het nu is, er is nog niets gemaakt op de zolder behalve dan de opstelsporen en klimspiraal, dit had ik bewaard en in tact gelaten, net zoals wat kleine modules zoals het boerderij gedeelte, of dit terug komt weet ik nog niet, maar ook dit is nog heel.

Hieronder wat foto`s en 3D opnames, het plan is nog steeds in concept vorm en voor de liefhebber die het plan voor me wil controleren heb ik als laatste het wintrack bestand erbij gezet, V9.0.


Niveau 1 zijn de opstelsporen (bestaand) en gaan naar de klimspiraal, ook zie je de 3 onderkasten.


Klimspiraal gaat dus verhuizen naar de andere kant van de kamer.


Lichtblauw is niet zichtbaar, donkerblauw wel.


Licht groen is niet zichtbaar, groen wel, dit is het hart van mijn modelbaan, het station.


Nu met draaischijf, zal als module worden gebouwd op het mangat, laatste fase.


Licht geel is niet zichtbaar, dit niveau is 11 cm hoger dan het station.


Dit niveau is maar 5 cm hoger dan het gele spoor, met name ontworpen voor de hout overslag.


Hier alle sporen in beeld, de totale lengte van de rails is 207.63 meter.


Alleen de zichtbare sporen in beeld.


Gehele baan overzicht in vogelvlucht.

Hieronder wat 3D opnames vanuit Wintrack:














De Ikea ladekasten die worden aangeschaft.

Tot slot het Wintrack bestand.

http://www.modelspooropzolder.nl/images/baanplan/EKdesign-2013-versie-58.tra


Ik hoor graag jullie opmerkingen en of suggesties.


Met vriendelijke groet,
Erik
Re: ModelSpoorOpZolder, concept nieuw plan.
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: ModelSpoorOpZolder, concept nieuw plan.
Erg mooi baanplan. Als je bouwkunsten net zo goed zijn als je wintrack-kunsten komt het helemaal goed! Die draaischijf voor e-locs is ook leuk, zie je niet vaak en wordt een uitdaging met bovenleiding.Met recht een droombaan waar zoals ik het zie en lees een ervaren modelspoorder achter zit.
Die kasten van Ikea had ik ook al eens bekeken. Dat is naar mijn idee de goedkoopste oplossing, zelfbouw is duurder.
Succes met dromen euh bouwen.
Re: ModelSpoorOpZolder, concept nieuw plan.
Prachtig droombaan, zit al te wachten naar volgende update. Dit is echt genieten.

Gr. Kristof
Re: ModelSpoorOpZolder, concept nieuw plan.
Ach ja zoals we dan zeggen: aardig baantje..... Attanojach wat een rails, dat wordt een hoop terugmelders solderen. Wat ik me afvraag waarom je aan een kant van het station een hosenträger maakt en aan de andere kant een uitgerekte wisselstraat. Als je daar nog wat korter zou kunnen dan krijg je helemaal prachtige stationssporen....
Re: ModelSpoorOpZolder, concept nieuw plan.
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: ModelSpoorOpZolder, concept nieuw plan.
Ha Erik,
Geweldig design, vooral ook de Wintrack 3D beelden. Je kunt wel stoppen nu >:-D.
Maar zonder gekheid, het ziet er indrukwekkend uit. Maar... (mijn stokpaardje), ga je ook nog iets doen op de baan als hij klaar is. Uiteraard vind ik een mooi groot station met voldoende lengte erg mooi om naar te kijken, maar je hebt wel een heel mooie lengte om misschien meer mee te doen, bijvoorbeeld een aansluiting op een harp met opstel en afzetsporen. Zelf vind ik treinen samenstellen, ontkoppelen, klaarzetten e.d. terwijl de dienstregeling z'n rondjes draait een leuke afwisseling/bezigheid. Of zoals Robert v Rooyen het doet, met een groot aantal stations en een heel transportbedrijf. Ook kan misschien ergens een klein 2e station worden geplaats zodat de treinen ook nog eens ergens heen gaan. Bij een klein station kun je daar wat lokaalverkeer laten stoppen en sneltreinen door laten racen. Het zijn uiteraard maar een paar suggesties, want zonder dat is dit ook al een heel compleet plan.

groet, Gertjan
Re: ModelSpoorOpZolder, concept nieuw plan.
Hoi Erik

Ik vind het een geweldig plan! Niets meer aan doen en beginnen met bouwen, vooral dat imposante station :thumbup: :-)
Re: ModelSpoorOpZolder, concept nieuw plan.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: ModelSpoorOpZolder, concept nieuw plan.
Citaat van: Jongslog op dinsdag 02 april 2013, 22:06:58
Erg mooi baanplan. Als je bouwkunsten net zo goed zijn als je wintrack-kunsten komt het helemaal goed! Die draaischijf voor e-locs is ook leuk, zie je niet vaak en wordt een uitdaging met bovenleiding.Met recht een droombaan waar zoals ik het zie en lees een ervaren modelspoorder achter zit.
Die kasten van Ikea had ik ook al eens bekeken. Dat is naar mijn idee de goedkoopste oplossing, zelfbouw is duurder.
Succes met dromen euh bouwen.

Sommerfeldt heeft een speciale "spin" voor draaischijven. Nummer is 162.
Re: ModelSpoorOpZolder, concept nieuw plan.

8o 8o 8oPieuuww..! 8o 8o 8o
Re: ModelSpoorOpZolder, concept nieuw plan.
kwijl kwijl kwijl, holiemolie wat een gaaf baanplan  8o, dit mag je oprecht een DROOMBAAN noemen, je bent een bevoorrecht mensen als je dit mag en kan gaan bouwen. Dit draatje ga ik goed in de gaten houden.
Re: ModelSpoorOpZolder, concept nieuw plan.
Hoi Erik,

Als eerste mijn complimenten voor het creëren van dit baanplan in Wintrack!
Het ziet er schitterend uit. Je 3D plaatjes prachtig gewoon. Je hebt meteen een idee hoe het een en ander eruit gaat zien.

Het station daar heb ik me het eerste mee bezig gehouden. Het ziet er goed uit, maar er kan iets meer uitgehaald worden.
Vooral spoor 1 (bovenkant) is erg kort. Als je bij schaduwstation van die twee zijlijnen de wissel aan de onderkant anders om legt, dus links afbuigend,
dan krijg je bij de onderste ingang wat meer ruimte. Vervolgens klopt dan je wisselstraat aan de onderkant van je station niet meer.
Die heb ik dan ook aangepast. De wissel ligt nu in de bocht voor de brug, hierdoor win je op de sporen 1 t/m 4 tenminste 1 raillengte.
Ook heb ik nog een verbinding gemaakt bij het doodlopende spoortje tussen de in- en uit-rij sporen en wat langer gemaakt.
Hier zou nu een treinstel op kunnen staan.

Aan de bovenkant heb ik de twee scherpe bogen weggelaten en vervangen door dezelfde delen, die ook al in de bocht liggen.
Je komt ietsje wijder uit de bocht, maar dat is prima op te lossen zoals je kan zien op het plaatje hieronder.
De wisselstraat is nu wat compacter geworden. En je hebt nu de mogelijkheid om ook van spoor 1 en 2 direct naar het BW te rijden.

Verder het onderste spoor van het lichtblauwe deel daar loopt de 90 graden bocht niet.
Het passtukje 207 zou vervangen moeten worden door een 206 of nog beter de combinatie 207 en 224 kan worden vervangen door een 230.

Ik zal de andere knelpunten ook nog even nalopen daar had ik nu geen tijd meer voor in mijn pauze.
Voor het aangepaste deel van het station heb ik in het tra bestand een overlay gemaakt die staat op niveau 19.

Hoop dat je er wat aan hebt. Het is en blijft jouw baan natuurlijk, Erik.
Oh ja ik vergeet nog iets. In de rechterhoek onder staan nog wat items bomen en huisje op de begane grond. (edit)

Met vriendelijke groet,
Peter

Re: ModelSpoorOpZolder, concept nieuw plan.
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: ModelSpoorOpZolder, concept nieuw plan.
Wowwwwwwwwwwwwwwww wat een mooi ontwerp heb jij !!! Wat zijn de afmetingen ??? Het oogt behoorlijk groot.

Groeten,

Henk
Re: ModelSpoorOpZolder, concept nieuw plan.
Wauw wat een mooi plan.
Ook een prachtig station.
Re: ModelSpoorOpZolder, concept nieuw plan.
Hallo Pjedro,

Hartelijk dank voor je aanpassing, heb er net uitgebreid aan gewerkt in Wintrack met resultaat vind ik zelf.
Inderdaad wat winst geboekt bij het kortste spoor bij het station en de andere aanpassingen 1 op 1 overgenomen, ook de scenery wat aangepast, had ineens wat bomen op de rails bij de 2 overwegen. :P

Hieronder 2 foto`s van het plan zoals het nu is, uiteraard nog steeds in concept.






Het Wintrack bestand: http://www.modelspooropzolder.nl/images/baanplan/EKdesign-2013-versie-59.tra

Iedereen bedankt dusver voor zijn reactie, ook al zijn het soms oehsss en ahhssss. :P :D :thumbup:

Met vriendelijke groet,
Erik

Re: ModelSpoorOpZolder, concept nieuw plan.
Ha die Erik,

Wat een plan zeg 8o daar ben je vast heel wat uurtjes zoet aan geweest. Veel plezier en succes met de bouw. Wanneer start het?

Met vriendelijke groet,

Leon
Re: ModelSpoorOpZolder, concept nieuw plan.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: ModelSpoorOpZolder, concept nieuw plan.
Hoi Erik,

Fijn dat je weer aan de slag gaat, de 3D plaatjes geven een mooi beeld van jou ideeën, ik hoop dat het allemaal gaat lukken en we eindelijk eens iets met seinen kunnen gaan doen  :)

Ik weet nu waar ik moet zijn als ik de zolder ter beschikking heb  >:-D


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: ModelSpoorOpZolder, concept nieuw plan.
Citaat van: br_86_132 op woensdag 03 april 2013, 19:28:58
Ha die Erik,

Wat een plan zeg 8o daar ben je vast heel wat uurtjes zoet aan geweest. Veel plezier en succes met de bouw. Wanneer start het?

Met vriendelijke groet,

Leon

Hoi Leon,
Inderdaad zitten er heeeeel veel uurtjes in, maar dat was ook nodig om de ruimte optimaal te gebruiken en rekening houden met de rug, schuine daken, schoorsteen e.d. Los van het feit dat ik al mijn wensen in de baan wilde stoppen en toch niet te druk wat sporen betreft. Station uitgezonderd, dat moet het boegbeeld worden van mijn baan.
Wanneer de bouw start is een goede vraag, de kamer is er klaar voor, hout op voorraad maar tijd is even het probleem. In de eerste week van mei ben ik de gehele week vrij, even wat oude dagen opnemen, en dat zou wel eens de start kunnen worden. >:-D

Citaat van: degeluidsman op woensdag 03 april 2013, 19:35:19
Hoi Erik,

Fijn dat je weer aan de slag gaat, de 3D plaatjes geven een mooi beeld van jou ideeën, ik hoop dat het allemaal gaat lukken en we eindelijk eens iets met seinen kunnen gaan doen  :)

Ik weet nu waar ik moet zijn als ik de zolder ter beschikking heb  >:-D

Mvg,
Peter / degeluidsman.

Hey Peter,
Dat met de seinen komt zeker, ook dit ga ik anders oppakken dan op voorgaande banen, de seinen moeten er staan voordat ik aan de scenery ga beginnen en dan is je hulp van harte welkom.
Als ik jou in de toekomst kan helpen met je plan hoor ik het wel, wil je er graag mee helpen als het zover is.

Dank voor jullie reactie.

Groet,
Erik
Re: ModelSpoorOpZolder, concept nieuw plan.
Lid sinds: 2012

een kleine treintje vervult grote wensen

offline
Re: ModelSpoorOpZolder, concept nieuw plan.
Woewie wat een plan :D
erg beniewd hoe dit eruit gaat zien Erik ik blijf u zeker volgen ;)

Mvg
Frank
Re: ModelSpoorOpZolder, concept nieuw plan.
 :eek: Indrukwekkend plan  :biggrin:



groeten Dylan
Re: ModelSpoorOpZolder, concept nieuw plan.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: ModelSpoorOpZolder, concept nieuw plan.
Hoi Erik,

Mooi plan. En het schuine daken probleem is een bekend probleem bij veel van ons.

Maar wat zijn nu de maten van het geheel?
Re: ModelSpoorOpZolder, concept nieuw plan.
Wat een heerlijk plan Erik!

Om je vingers bij af te likken. Ben benieuwd naar de vorderingen in de praktijk.
Nog hulp nodig bij de bouw? O:-D
Re: ModelSpoorOpZolder, concept nieuw plan.
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: ModelSpoorOpZolder, concept nieuw plan.
Hallo Erik,

Het is een uitdagend baanplan waar goed over is nagedacht. Ik blijf dit zeker volgen. :arrow: :thumbup:
Maar net als Olav ben ik ook benieuwd naar de afmetingen.
Vaak zijn die slecht te lezen op de tekeningen.

MvG Cees
Re: ModelSpoorOpZolder, concept nieuw plan.
Citaat van: Olav op donderdag 04 april 2013, 12:46:27
Hoi Erik,

Mooi plan. En het schuine daken probleem is een bekend probleem bij veel van ons.

Maar wat zijn nu de maten van het geheel?

Citaat van: ceess op donderdag 04 april 2013, 14:54:36
Hallo Erik,

Het is een uitdagend baanplan waar goed over is nagedacht. Ik blijf dit zeker volgen. :arrow: :thumbup:
Maar net als Olav ben ik ook benieuwd naar de afmetingen.
Vaak zijn die slecht te lezen op de tekeningen.

MvG Cees

Hallo Olav en Cees,

De afmetingen zijn als volgt:

-links bij de draaischijf is de lengte langs de schuine wand 2.95 mtr.
-bovenzijde, dus langs de muur is de lengte 5.55 mtr.
-rechterzijde is ook een schuine kap en is lang 6.00 mtr.
-het geheel loopt schuin de kamer in.

Ik zal binnenkort een foto plaatsen met de afmetingen voor jullie.

Als je Wintrack download wat gratis is, je kan alleen niet opslaan, maar wel mijn bestand in openen, dan zie je elk niveau en alle details.

Met vriendelijke groet,
Erik
Re: ModelSpoorOpZolder, concept nieuw plan.
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: ModelSpoorOpZolder, concept nieuw plan.
Erik,

Jij hebt geen luxe probleem, jouw probleem kan wel eens de luxe zelf zijn  ;) :D
Zo'n mooie grote ruimte: dat wil welhaast een ieder  :thumbup:

Succes met de bouw: ik volg je topic.

Henk
Re: ModelSpoorOpZolder, concept nieuw plan.
Citaat van: has-bls op donderdag 04 april 2013, 22:25:58
Erik,

Jij hebt geen luxe probleem, jouw probleem kan wel eens de luxe zelf zijn  ;) :D
Zo'n mooie grote ruimte: dat wil welhaast een ieder  :thumbup:

Succes met de bouw: ik volg je topic.

Henk

Hoi Henk,

Dank voor je reactie.
De ruimte die ik heb is natuurlijk prima, wel een nadeel is dat zowel links als rechts een schuine kap zit, toch beperkt om te staan en daarom heb ik in dit plan de mangaten goed mee genomen dat ik wel goed kan werken aan de baan zonder jezelf helemaal krom te werken.

Stand van zaken:

Zo mensen, aangezien mijn handen weer jeuken ben ik gisteren begonnen met het aanpassen van de railspiraal, er moest wel 1 niveau af van de bestaande railspiraal omdat ik ruimte wilde winnen voor mijn nieuwe station, wat hoogte betreft. Het station komt dus 12 cm lager te liggen als op mijn oude baan. De railspiraal staat inmiddels op zijn plek en is verbonden met de opstelsporen aan de andere kant, ook het wachtspoor is daar gelegd. Straks ga ik nog een vangrail erlangs maken, blauwe geluidsisolatie eronder doen en de rails zal niet met schroefjes worden vastgezet, dit puur voor de geluidsoverdracht. Ik ga met stukjes styreen de rails op zijn plek houden, deze plak ik vast op de ondergrond. Dit heb ik vorig weekend uitvoerig getest en scheelt bergen geluid, ach, aldoende leert men. :D


Dit ligt er nu.

Vanmiddag zal ik nog wat foto`s plaatsen van de stand van zaken.

Fijne zondag iedereen.

Groet,
Erik
Re: ModelSpoorOpZolder, concept nieuw plan.
De plannen zien er zeer mooi en wel doordacht uit. Ben zeer benieuwd en zal met genoegen je draadje volgen, daar leren we allemaal weer van. Ga je je oude station ook nog in deze nieuwe baan verwerken? Dat was toch wel een eyecatcher.

Succes met de bouw en groet,

Tom
Re: ModelSpoorOpZolder, concept nieuw plan.
Hoi Erik,

Het ziet er imposant uit :thumbup:
Re: ModelSpoorOpZolder, concept nieuw plan.
Citaat van: Tomm op zondag 07 april 2013, 10:53:54
De plannen zien er zeer mooi en wel doordacht uit. Ben zeer benieuwd en zal met genoegen je draadje volgen, daar leren we allemaal weer van. Ga je je oude station ook nog in deze nieuwe baan verwerken? Dat was toch wel een eyecatcher.

Succes met de bouw en groet,

Tom

Hoi Tom,

Dit is in zijn geheel afgebroken omdat ik van die kruiswissels af wilde en veel meer mogelijkheden bij het station wil creeren, het nieuwe station zal opnieuw een "eyecatcher" moeten gaan worden. Alle Hoofdsporen zijn tevens slanke wissels, kost meer ruimte maar het sporenverloop is wel mooier vind ik.
Dank voor je reactie.

Citaat van: C-Brian op zondag 07 april 2013, 11:14:59
Hoi Erik,

Het ziet er imposant uit :thumbup:

Thx Brian, ik hoop er weer iets moois van te gaan maken, komt goed.

Groet,
Erik
Re: ModelSpoorOpZolder, concept nieuw plan.
Hallo allemaal,

Zoals beloofd nog even 2 foto`s van de klimspiraal die in hoogte is ingekort en nu op zijn nieuwe plek staat en de nieuwe sporen vanaf het schaduwstation richting klimspiraal en weer terug.







Tot de volgende update!!

Groet,
Erik
Re: ModelSpoorOpZolder, 2 foto`s bouw eerste sporen.
weer een strak begin, ik zie de volgende foto's met plezier tegemoet!

gr,

Mathijs
Re: ModelSpoorOpZolder, 2 foto`s bouw eerste sporen.
Hoi Erik.
Wat een pracht van een ontwerp laat je ons zien!
Ook de afmeting en diepte van de baan geeft prachtige mogelijkheden voor mooie scenery.
En je bouwkunsten, daar heb ik alle vertrouwen in want op je vorige baan liet je ons al prachtige stukken baan en scenery zien.

Veel plezier en succes met de realisatie van dit mooie ontwerp.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: ModelSpoorOpZolder, 2 foto`s bouw eerste sporen.
Citaat van: AlbertJan op woensdag 10 april 2013, 15:22:32
Hoi Erik.
Wat een pracht van een ontwerp laat je ons zien!
Ook de afmeting en diepte van de baan geeft prachtige mogelijkheden voor mooie scenery.
En je bouwkunsten, daar heb ik alle vertrouwen in want op je vorige baan liet je ons al prachtige stukken baan en scenery zien.

Veel plezier en succes met de realisatie van dit mooie ontwerp.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Hoi AlbertJan,

Dank voor je positieve reactie.
Ik ben zelf enorm blij met het gemaakte plan, veel mogelijkheden en inderdaad veel ruimte voor scenery die ik ga benutten ook. Heb al veel ideeen op papier gezet wat en waar het op de baan komt, dus de komende maanden als ik tijd heb weer veel bouwplezier.
Ik ga zo weer naar boven om wat te bouwen van het lichtblauwe spoor, dit moet onder de bestaande tafelblad komen en wordt dus een hele klus maar zal zeker goed komen.

Mathijs uiteraard ook bedankt voor je reactie. :thumbup:

Groet,
Erik
Re: ModelSpoorOpZolder, 2 foto`s bouw eerste sporen.
Ha die Erik. Allereerst goed om je hier weer te zien.. Het enthousiasme spat er van af en zoals ik jou nu ken is het weer geen half werk. Alleen al wintrack is een plaatje om te zien? Doe rustig aan anders is het weer zo af 8o. Succes met je plannen en de uitvoering hiervan. Ik blijf je voortgang zeker volgen en ben ook heel benieuwd hoe het er weer fantastisch zal uit gaan zien
Groet Frans
ModelSpoorOpZolder, eerste soldeerwerk gedaan.
Hallo allemaal,

Even weer een stand van zaken wat de werkzaamheden betreft. Vandaag is de 1e S88 module gevuld met de eerste 16 bezetmeldingen, nog heeeel veel te gaan. :D
Inmiddels is het nieuwe gedeelte onder het stations niveau gebouwd, dus boven de opstelsporen, was best lastig om te maken, maarja...., ook de linkerkant waar later de draaischijf komt is wat de hoofdsporen betreft gebouwd, isolatie eronder en de rails gelegd. Dat betekent dat ik op stationsniveau ben aangekomen maar voordat ik de tafel ga maken en onderkasten plaatsen ben ik vandaag begonnen met het aansluiten van de bezetmeldingen, de 1e module is gevuld, 1.1 t/m 1.16. dit is een onderdeel van de opstelsporen, morgen ga ik de tweede aansluiten. Ik ben deze gehele week vrij en kan af en toe lekker aan de hobby werken, morgen onderkasten kopen bij Ikea en daarna weer solderen.
Hieronder wat foto`s die ik zo af en toe maak, let niet op de rommel.  :P





























Tot de volgende update!!

Met vriendelijke groet,
Erik
Re: ModelSpoorOpZolder, eerste soldeerwerk gedaan.
Petje af  :thumbup: :thumbup:
Re: ModelSpoorOpZolder, eerste soldeerwerk gedaan.
Zo, dat gaat met een forse snelheid! Ziet er goed uit, mooi strak werk!
Re: ModelSpoorOpZolder, eerste soldeerwerk gedaan.
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: ModelSpoorOpZolder, eerste soldeerwerk gedaan.
Hoi Erik,
Ziet er goed uit, ga je topic zeker volgen.
Ook misschien wat tips & ideeen opdoen voor mijn eigen  nieuwe ontwerp.
Succes deze week & die volgen  :D
Re: ModelSpoorOpZolder, eerste soldeerwerk gedaan.
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: ModelSpoorOpZolder, eerste soldeerwerk gedaan.
Dag Erik,

Het gaat er imposant uitzien. Zoals je al eerder aangaf: de meesten van ons tobben met een schuin dak en als je pech hebt aan twee kanten. Ik zie nu de hoogtes op de foto's van je baan: wil jij ons aangeven wat de hoogtematen zijn van de verschillende niveau's??

Dit om een idee te krijgen hoe ruimtebeperkingen op deze wijze zijn op te lossen.

De zolder waar ik mee aan de slag mag is 4100 breed en ca 3100 diep. De schuine hoogte van het dak begint op 1100 mm. In de dakspanten kan ik aan weerszijden nog een 35 cm uitwijken zodat de totale maximum nuttige breedte op 4800 kan komen. Minimum hoogte zal dan ca 750 mm zijn.

In die toleranties zal ik het moeten gaan zoeken, want ik moet ook rekening houden met moeder de vrouw die haar spulletjes in de dakspanten kwijt wil  :(
Re: ModelSpoorOpZolder, eerste soldeerwerk gedaan.
Hoi Erik.

Mooi dat je weer begonnen bent  :thumbup: Nu graag goed afmaken zodat je niet meer af hoeft te breken en we willen weer mooie sceneryplaatjes  :mrgreen: :mrgreen:

Succes met bouwen  ;)

Harald & Alex
Re: ModelSpoorOpZolder, eerste soldeerwerk gedaan.
Hallo Erik,

Heb je nieuwe draadje ontdekt, je hebt een prachtig plan ontworpen de eerste vorderingen zijn ook weer prachtig.

Blijf je zeker weer volgen, kan veel van je leren.

Gr.
Piwie.
ModelSpoorOpZolder, 3 onderkasten geplaatst.
Hallo allemaal,

Afgelopen week lekker vrij gehad en tussen alle feesten door veel aan de nieuwe baan kunnen werken. Bij Ikea de 3 ladekasten gekocht en met hulp van de vrouw en mijn dochter was het in een mum van tijd in elkaar gezet, moet zeggen dat er een prima handleiding bij zat en alle onderdelen waren aanwezig, altijd prettig. :D, kosten ? 49.95 per stuk.
De eerste 3 bezetmelders zitten vol, ook de wisseldecoders zijn aangesloten en uitvoerig getest via koploper, man wat kost dat een tijd, maarja, is onderdeel van de bouw.
Vandaag de latjes laten maken met gaten die op de kastjes komen als ondersteuning en doorvoeren van kabels, foto`s komen later hiervan.

Let niet op de rommel en ook de Ecos staat op een tijdelijke plaats, puur om nu te testen.

Hieronder de foto`s omdat dit meer zegt dan woorden:

























Tot de volgende update!!

Met vriendelijke groet,
Erik
Re: ModelSpoorOpZolder, eerste soldeerwerk gedaan.
Citaat van: has-bls op woensdag 01 mei 2013, 22:23:00
Dag Erik,

Het gaat er imposant uitzien. Zoals je al eerder aangaf: de meesten van ons tobben met een schuin dak en als je pech hebt aan twee kanten. Ik zie nu de hoogtes op de foto's van je baan: wil jij ons aangeven wat de hoogtematen zijn van de verschillende niveau's??

Dit om een idee te krijgen hoe ruimtebeperkingen op deze wijze zijn op te lossen.

De zolder waar ik mee aan de slag mag is 4100 breed en ca 3100 diep. De schuine hoogte van het dak begint op 1100 mm. In de dakspanten kan ik aan weerszijden nog een 35 cm uitwijken zodat de totale maximum nuttige breedte op 4800 kan komen. Minimum hoogte zal dan ca 750 mm zijn.

In die toleranties zal ik het moeten gaan zoeken, want ik moet ook rekening houden met moeder de vrouw die haar spulletjes in de dakspanten kwijt wil  :(

Mijn schuine dak begint op dezelfde hoogte aan beide kanten, hoogte is 900 mm. Dan loopt het schuin weg. Tussen de niveau`s zit bij mij 100 mm ruimte, plus 10 mm dik multiplex is totaal 110 mm per niveau. Uiteraard heb ik meer ruimte bij de opstelsporen, dit om erbij te kunnen indien nodig. Het station ligt nu op de hoogte van 100 mm, dus elk niveau daarboven moet ik al iets de kamer in plaatsen om ruimte over te houden voor de pantograven. Hoop dat je snapt wat ik bedoel.

Alle anderen ook bedankt voor jullie reactie dusver.

Groet Erik
Re: ModelSpoorOpZolder, eerste soldeerwerk gedaan.
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: ModelSpoorOpZolder, eerste soldeerwerk gedaan.


Mijn schuine dak begint op dezelfde hoogte aan beide kanten, hoogte is 900 mm. Dan loopt het schuin weg. Tussen de niveau`s zit bij mij 100 mm ruimte, plus 10 mm dik multiplex is totaal 110 mm per niveau. Uiteraard heb ik meer ruimte bij de opstelsporen, dit om erbij te kunnen indien nodig. Het station ligt nu op de hoogte van 100 mm, dus elk niveau daarboven moet ik al iets de kamer in plaatsen om ruimte over te houden voor de pantograven. Hoop dat je snapt wat ik bedoel.

Alle anderen ook bedankt voor jullie reactie dusver.

Groet Erik
[/quote]

Dag Erik, hartelijk dank voor je uitleg. Het is me helemaal duidelijk. Het wordt wel mooi zeg nu het meer en meer zijn contouren krijgt!
Re: ModelSpoorOpZolder, 3 onderkasten geplaatst.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: ModelSpoorOpZolder, 3 onderkasten geplaatst.
Hoi Erik,

Jij hebt de vaart er al weer goed inzitten, maar je krijgt hulp van de dames  :thumbup:

Ik zie onder jou bezet melders meerdere kleuren draad zitten, ik dacht dat je alleen bij de eerste bezetmelder ( kastje ) de massa aangesloten diende te worden, waar zijn de andere draden voor.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: ModelSpoorOpZolder, 3 onderkasten geplaatst.
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: ModelSpoorOpZolder, 3 onderkasten geplaatst.
Hoi Erik,
Geweldig ontwerp en het wordt ook echt gemaakt! :thumbup:.
eigenlijk de zelfde vraag als Peter. Lus je de massa's van de terugmelders door en wat is het voordeel? (of wat kan hewt probleem zijn wanneer je dat niet zou doen)?

groet, Gertjan
Re: ModelSpoorOpZolder, 3 onderkasten geplaatst.
Citaat van: degeluidsman op maandag 06 mei 2013, 19:53:39
Hoi Erik,

Jij hebt de vaart er al weer goed inzitten, maar je krijgt hulp van de dames  :thumbup:

Ik zie onder jou bezet melders meerdere kleuren draad zitten, ik dacht dat je alleen bij de eerste bezetmelder ( kastje ) de massa aangesloten diende te worden, waar zijn de andere draden voor.

Mvg,

Peter / degeluidsman.


Citaat van: Gertjan H op maandag 06 mei 2013, 21:05:19
Hoi Erik,
Geweldig ontwerp en het wordt ook echt gemaakt! :thumbup:.
eigenlijk de zelfde vraag als Peter. Lus je de massa's van de terugmelders door en wat is het voordeel? (of wat kan hewt probleem zijn wanneer je dat niet zou doen)?

groet, Gertjan

Hallo Peter en Gertjan,

Zoals Gertjan schreef is inderdaad het geval, ik lus ze door, zal heel eerlijk zijn dat ik dat altijd heb gedaan en heb eigenlijk geen flauw idee of dat ook zonder kan, op mijn oude banen heb ik dit ook gedaan en nooit problemen gehad. Ik zal morgen eens kijken als ik de stekkertjes eruit haal of dat iets uithaalt en de massa alleen op de eerste S88 module aansluit. Ik hou jullie op de hoogte morgen.
Problemen heb ik er in ieder geval niet mee gehad in het verleden, dus of het nou positief is of niet kan ik dus niet zeggen. De kleur van de stekkertjes zegt hier niets, had even geen andere, komend weekend wordt hier eenheid in gebracht als de nieuwe binnen komen. :P

Dank voor jullie reacties.

Groet,
Erik
Re: ModelSpoorOpZolder, 3 onderkasten geplaatst.
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: ModelSpoorOpZolder, 3 onderkasten geplaatst.
Ben wezen zoeken op GOOGLE: ergens vond ik een aansluitschema waar op een foto getoond werd dat de 5127 waren doorgelust. IK ben de link even kwijt: ik hoop hem te vinden en alsnog te plaatsen.

Vooralsnog lijkt het erop dat Erik niets te vrezen heeft.
Re: ModelSpoorOpZolder, 3 onderkasten geplaatst.
Hoi Erik,

dat gaat hier gestaag vooruit :thumbup:

Mooie lange rijlengtes, dat gaat helemaal goed komen. Zorg je er wel voor je overal goed bij kunt? Je ontkomt zo te zien niet aan de nodige kruipsessies :D

Groetjes, John
Re: ModelSpoorOpZolder, 3 onderkasten geplaatst.
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: ModelSpoorOpZolder, 3 onderkasten geplaatst.
De wisselstraat vertoont een heel mooi en vloeiend verloop; alleen de treinen daar doorheen zien rijden is straks al een feestje! Mooi!!  :)
Re: ModelSpoorOpZolder, 3 onderkasten geplaatst.
Citaat van: Tilly op dinsdag 07 mei 2013, 13:46:02
Hoi Erik,

dat gaat hier gestaag vooruit :thumbup:

Mooie lange rijlengtes, dat gaat helemaal goed komen. Zorg je er wel voor je overal goed bij kunt? Je ontkomt zo te zien niet aan de nodige kruipsessies :D

Groetjes, John

Hoi John,

Dat klopt inderdaad, maar onder de baan door kruipen hoeft alleen als ik achter het station ga werken, de kruiphoogte is 970mm dus absoluut geen probleem. :D
Als over een paar weekjes de baan ligt ga ik ook eerst aan de berg werken in de achterste hoek, er gaat heel veel in modulevorm worden gebouwd, het geraamte van het berglandschap moet uiteraard nog komen maar stap voor stap opbouwen. Dank voor je reactie.  :thumbup:


Citaat van: has-bls op maandag 06 mei 2013, 22:40:43
Ben wezen zoeken op GOOGLE: ergens vond ik een aansluitschema waar op een foto getoond werd dat de 5127 waren doorgelust. IK ben de link even kwijt: ik hoop hem te vinden en alsnog te plaatsen.

Vooralsnog lijkt het erop dat Erik niets te vrezen heeft.

Ik vrees ook nergens voor hoor, het heeft altijd zonder problemen zo gewerkt, dus ja...... :D

Groet,
Erik
Re: ModelSpoorOpZolder, 3 onderkasten geplaatst.
Hoi Erik,

Ik zie dat je weer aardig bezig ben met een nieuwe baan.
Ik ga je weer volgen (net als je vorige banen).
Veel succes met bouwen.