Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Roco RN232 van DC naar AC !

Gestart door Herminator woensdag 20 juni 2007, 22:06:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Roco RN232 van DC naar AC !
Herminator
gast

Roco RN232 van DC naar AC !
Dag allemaal,

Enkele topics terug had ik eens neergeschreven om een Roco RN232 om te bouwen van DC naar AC. De enige reacties die er waren was dat Roco een deel van de tandwielen voor de aandrijving schrapt om plaats te maken voor een sleper. Mijn gestelde vragen werden overigens niet beantwoord. Ondanks dat heb ik met succes mijn RN232 voorzien van een sleper met behoud van alle tandwielen: het draaistel met de sleper wordt dus op alle drie de assen aangedreven. Hieronder enkele foto's.

Het aangepaste deksel: in de verdieping komt de sleper, het gat is om het uiteinde van de sleper ruimte te geven.


Het gemonteerde deksel:


De gemonteerde sleper: het achterste boutje zat in de weg en is verwijderd. De uiteinden van de sleper zijn een beetje plat geknepen om de veerweg te vergroten. Het centrale gat in de sleper is dichtgemaakt met 0,15 mm messingfolie met centraal daarin een gaatje van 1,5 mm voor het boutje.


Rode draad naar de decoder:


De sleper maakt dus direct contact met het aluminium van het draaistel. Onder het kapje dat het wormwiel op z'n plek houdt heb ik de draad geklemd die naar de decoder gaat. De wielstellen heb ik dus niet vervangen: de originele geïsoleerde wielstellen maken het dan mogelijk om het aluminium van het draaistel als geleider te gebruiken. De loco rijdt prima en op de verhoogde puntcontacten bij wissels is er nog ruimte over.

Hef fun,
Herman