Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

kapotte trafo

Gestart door streamer maandag 01 april 2013, 18:05:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
kapotte trafo
streamer
gast

kapotte trafo
Goedendag heren,

ik heb dit weekend een trafo van iemand overgenomen,
alleen bij thuis komst bleek deze defect. Het gaat om een
Märklin 6413. Ik heb hem opengemaakt om tekijken of er
een draadje los zat of dat hij doorgebrand is maar niets wijst
daarop. Een verdacht draadje heb ik ingekort en opnieuw gesoldeert
omdat ik er een knikje in had gezien waar misschien een kabelbreukje
zou kunnen zitten. Nu heb de meeste kabeltjes doorgemeten maar
ik zou niet weten waar het aan zou kunnen liggen dat deze trafo het
niet doet. nadat ik het kabeltje opnieuw gesoldeert had en de trafo
weer gesloten had kreeg ik een minimale spanning van nog geen volt
bij helemaal open. iemand enig idee wat ik er nog aan kan doen om deze
trafo te redden van zijn laatste rustplaats?
Re: kapotte trafo
Lid sinds: 2012

offline
Re: kapotte trafo
is het een metalen traof of de kunststof uitvoering.
zou je eens een foto kunnen plaatsen van de binnenzijde, en van de binnenzijde waar de knop zit.
daar hoort ook een draad aan te zitten,
zo is het lastig zeggen wat het kan zijn.
foto's make meer duidelijk..

groet Winno
Re: kapotte trafo
Lid sinds: 2008

offline
Re: kapotte trafo
Men begint het beste met een multimeter in de "OHM" stand.
Zowel primair als secundair doormeten.
Is een van de twee onderbroken dan heb je al beet.
o ja, primair meet hoogohmiger door als secundair maar mag niet onderbroken zijn.
Re: kapotte trafo
streamer
gast

Re: kapotte trafo
hier wat foto's
er ligt een draad bloot maar daar kreeg ik geen reactie op via de multimeter
vandaar dat ik hem gestript heb, ingekort en opnieuw gesoldeert heb.
deze wordt weer geisoleert.
Re: kapotte trafo
streamer
gast

Re: kapotte trafo
ik ben een echte beginner in electra, dus nu is mijn vraag aan jou.
wat is primair en wat is secundair? in dit geval.
Re: kapotte trafo
Lid sinds: 2012

offline
Re: kapotte trafo
primair is waar je stekker aan zit.
secundair is waar de trein aangesloten word....

verder is meten = weten, dus even meten of je een weerstand meet...
nu met foto's kan ik niet echt een probleem zien.
misschien toch het sleep contact.

Groet Winno
Re: kapotte trafo
Lid sinds: 2011

offline
Re: kapotte trafo
Ik weet niet waar je woont.Misschien in de buurt van Zoetermeer.Ik heb hier nog een aantal van die dingen liggen(Ook 32 VA)
Ze liggen in de weg.Je kan ze zo van me krijgen.

mvg Harry.

En mijn Märklin heeft er géén bezwaar tegen dat ik ze weggeef.
Re: kapotte trafo
streamer
gast

Re: kapotte trafo
Dat klinkt wel erg aantrekkelijk.
Ik woon redelijk in de buurt Vlaardingen namelijk.
Maar weggeven klinkt wel heel gratis.
ik lees dat je er een paar hebt liggen, ik kan er wel 2 gebruiken.
wat wil je er voor hebben.

EDIT Ad: Onnodig citaat verwijderd, zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=42256.0
Re: kapotte trafo
streamer
gast

Re: kapotte trafo
ik ben nog even aan het meten geweest en kom tot de volgende conclusie:
stekker met kabel is goed. maar waar de bruine kabel overgaat in de soldeer naar de
zeer dunne koper draad verliesd deze contact. totaal niets meetbaar meer direct na de
soldeer. maar ook de zeer dunne koper draad is totaal niet meetbaar, ook het afgeknipte
stukje is zo op tafel niet meetbaar, alsof deze totaal geen spanning doorlaat. is dit normaal?(vraagt deze leek)
ik snap het iig niet
Re: kapotte trafo
Lid sinds: 2009

offline
Re: kapotte trafo
Vriend, als je zo iets relatiefs eenvoudigs als een transformator niet kan repareren of vaststellen waarom het het niet doet...blijf er dan heel aub vanaf voordat er ongelukken gebeuren en je jezelf of een ander electrocuteerd
. Laat over aan een vakman..
Rob
Re: kapotte trafo
streamer
gast

Re: kapotte trafo
 ;)
ik stel je advies zéér op prijs, en ik kan ook niet zeggen dat je geen gelijk heb.
maar ik ben ook leergierig en wil graag dingen weer werkend zien.
het gaat niet om de prijs want zo duur was hij niet maar ik ben dan zo gedreven
om hem eigenhandig (met hulp van buiten af) weer draaient te krijgen.
zodat ik kan leren en verder komen in de electra wat mij eigenlijk erg facineerd
kom ik jammer genoeg een beetje laat achter maar je bent nooit te oud om te leren.....toch? 8o


EDIT Ad: Onnodig citaat verwijderd, zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=42256.0
Re: kapotte trafo
Aliebengalie
gast

Re: kapotte trafo
Je hebt helemaal gelijk , maar kijk wel uit he .

Je hebt immers met 230 volt te maken , en dat kan zeer doen kan ik je vertellen..... :D

Door lakdraad heen meten word is soms niet heel makkelijk , je zal hier het een en ander moeten weg schrappen , om op de kern van het materiaal te komen , let dat ook op dat het voortaan een onbeschermd deel is.

Meten is weten , maar kijk altijd uit , en liefst stroomloos meten , kom je ook heel ver mee.

Mvg: Alex
Re: kapotte trafo
Lid sinds: 2012

offline
Re: kapotte trafo
er is hier op dit forum al eens eerder een draadje gepost met het reviseren van zo'n trafo.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=37833.0

wat ik nu lees, is vermoedelijk je voedingskabel defect,
als je hier een nieuw snoer met een stekker eraan zet, dan zou deze weer moeten werken.
ook in het bijgevoegde draadje staat in dat deze snoeren vaak slecht kunnen zijn en verteren.

groet Winno
Re: kapotte trafo
streamer
gast

Re: kapotte trafo
nee de voedingkabel is het niet. die heb ik doorgemeten en die is goed.
het is trouwens ook geen kabel met een verf laagje er over heen maar een
standaard moderne kabel met koper draad en bruine en blauwe buitenmantel.
het gaat net na de voedingskabel naar mijn mening niet goed . net na de solder pak ik geen
spanning meer. maar ook de dunne koper draad op zich kan ik niet meten. zou dit die lakdraad?
maar die draad is miniscuul wegschrapen gaat waarschijnlijk gepaard met breken vd kabel.
ik ga het gewoon weer proberen.
*trouwens bedankt iedereen voor deze support*
Re: kapotte trafo
Lid sinds: 2010

offline
Re: kapotte trafo
hoy, je markeert op je foto "geen spanning", tussen welke 2 punten heb je gemeten?

Nog een waarschuwing: pas op met die "metalen" transfo's: zij zijn totaal niet meer veilig , er is geen aarding aanwezig en kunnen levensgevaarlijk worden bij contact van een geleider en het metalen huis! Zelfs in een vochtige omgeving kunnen er zich al problemen voordoen!

mvg,

Alain
Re: kapotte trafo
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: kapotte trafo
Even ter overweging het volgende.
Deze trafo hoort in de vuilnisbak thuis.
Waarom? Het is een 220volt trafo en onze netspanning is sinds eind 80'er jaren 230volt.
Dit is niet zo zeer een technische reden om de trafo af te danken maar een veiligheids reden.
Doordat de spanning aan de primare kant plm 10% hoger is dan de ontwerpspanning zal er een grotere stroom lopen.
Hier door wordt de trafo warmer en zal de isolatie tussen primair en secundair kwetsbaar worden.
Trouwens het metalen huis is niet geaard, ook niet veilig.
Daarom niet repareren, is weggooien veel gezonder.
Op marktplaats worden diverse 32va trafos aangeboden(de witte kunststof behuizing) die zijn wél veilig te gebruiken op 230 volt.

Opm:
er zullen altijd mensen (ik noem ze wijsneuzen) zijn die zeggen dat het best kan met deze trafo.
Wat mij betreft ook goed, doe maar, speel maar met je leven.
Ik heb er het mijne over gezegd en laat het hierbij.

grt Piet.
Re: kapotte trafo
streamer
gast

Re: kapotte trafo
tja ik heb nu alles gecheckt wat mij mogelijk lijkt. die van de foto (geen spanning) foutje van een beginner.
ik wist niet dat er een laklaagje overheen lag.
misschien moet ik het advies van meerdere maar opvolgen en de veilige kant kiezen. een nieuwe.
toch bedankt allen voor het advies, nu weet ik in ieder geval dat ik voor een kunststof versie moet gaan
:thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: kapotte trafo
Lid sinds: 2011

offline
Re: kapotte trafo
Streamer, naar aanleiding van mijn posting van gisteren even het volgende.

De trafo's heb ik eens nagekeken.Ze zijn ook een beetje oud en gammel.Zo zitten er haperingen in de snelheidsregeling.
Eigenlijk wil ik je niet met deze gammele spullen opzadelen.

Verder acht ik het wel degelijk belangrijk wat Bossie hierboven zegt.Veiligheid staat voorop.

Vanochtend heb ik weer ondervonden dat een oudere trafo van 220 volt,schade kan aanrichten aan electronica van de loc.Zo heb ik dit weekend het motordraaistel van een Hag loc met veel pijn en moeite gereviseerd en alles weer soepel en draaiend gekregen.Ik was erg verguld met mijn eigen succes de loc weer goed op gang te krijgen want deze zat helemaal vast.

Ongeduldig en tegen beter weten in ging ik een testritje maken met de loc aangesloten op zo'n oude 220 volt trafo.De loc reed gelukkig weer heerlijk soepel en ik was blij met met eigen noeste goed gelukte arbeid.Tot dat een rookwolk een einde maakte aan de euforie.Doorgebrande locdecoder.Potstausend!.Wat een Afknapper.

Ze zeggen wel eens;door schade en schande wordt men wijs.Persoonlijk heb ik daar niet zo heel veel last van.

Dus ik denk dat het advies van Bossie hierboven om één of meerdere witte kunstof 230 volt trafo's aan te schaffen een goed advies is.

Dat is te zeggen wanneer je bedrijfszeker en veilig analoog wilt rijden.Ze kosten heus niet de hoofdprijs via Marktplaats.

mvg Harry
     
Re: kapotte trafo
Lid sinds: 2009

offline
Re: kapotte trafo
Ik heb zelf afgelopen vrijdag via MP zo'n witte kunststof 32VA trafo opgehaald voor ?10, dus wat Harry zegt is helemaal waar.
Onze oude metalen trafo's (die je hier probeerde te repareren) worden erg warm/heet, dus die vertrouwde ik ook niet meer.
Toen van een collega een blauwe kunststof 30VA trafo gekregen, maar die levert inderdaad een wat hogere uitgangsspanning, waardoor sommige locs al (analoog) overschakelen als er wat harder mee gereden wordt.
Voor de veiligheid dus toch maar een witte erbij gekocht, de blauwe kunststof trafo gebruiken we dan wel voor verlichting.
En de metalen trafo's gaan naar de recycling.
Re: kapotte trafo
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: kapotte trafo
Citaat van: bossie op dinsdag 02 april 2013, 09:40:21
Het is een 220volt trafo en onze netspanning is sinds eind 80'er jaren 230volt.

Hmm, ik zal wel een wijsneus zijn, maar onlangs het net nog gemeten?
Ik meet hier met mijn geijkte meter 223,4V . . .

Groeten,

Erik.
Re: kapotte trafo
Lid sinds: 2010

offline
Re: kapotte trafo
@Nieuwenhuis: 't is dat je op het einde van een lijn zit, of dat er talrijke "grootverbruikers" op dezelfde elektriciteitskabine zijn aangesloten,

mvg,

Alain
Re: kapotte trafo
Lid sinds: 2007

offline
Re: kapotte trafo
230 volt is dan ook de gemiddelde spanning op het net. Dat varieert in de praktijk nogal en mag ook variëren binnen vastgestelde grenzen. Maar voorheen was de 'gemiddelde' spanning dus 220 volt.
Re: kapotte trafo
streamer
gast

Re: kapotte trafo
ik ben vandaag nog bij de Marklin shop hier in de stad geweest voor wat stekkers.
daar kwam ook de trafo ter gesprek en die zei ;  :warning:
ongeveer 2jaar geleden heeft Marklin alle metalen trafo's ter omruil terug gehaald.
als je zo'n trafo thuis hebt en er breekt brand uit heb je kans dat de verzekering niet
eens uitkeert.  :warning:
de mijne heb ik netjes opgeborgen in een KOMO zak.
Re: kapotte trafo
streamer
gast

Re: kapotte trafo
geen probleem Harry, toch bedankt. :thumbup:
Re: kapotte trafo
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: kapotte trafo
Citaat van: streamer op dinsdag 02 april 2013, 18:44:53
de mijne heb ik netjes opgeborgen in een KOMO zak.
Niet bij het huisvuil gooien, maar bij de gemeentelijke afval inzameling, bij afgedankte apparaten inleveren.
Er zit veel kostbaar koper in dat makkelijk is te recyclen.
Beetje om het milieu denken. ;)