Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Blokken en Bezet melders in schaduwstation

Gestart door Schienenbus zondag 31 maart 2013, 17:58:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Blokken en Bezet melders in schaduwstation
Ik ben aan het stoeien met mijn toekomstige schaduwstation. Er zullen op de baan treinstellen van maximaal 120cm gaan rijden. Nu heeft het schaduwstation een lengte van 190 cm Gezien mijn verkenningstocht met koploper is er ook een optie om meerdere treinstellen achter elkaar te laten staan. Zodoende mijn idee om 2 opstelsporen te voorzien van 2 blokken en 3 met maar een blok. Hoe zouden jullie het aanpakken?
Het onderste spoor is een dalen paradespoor.
De cirkeltjes zijn mijn voorgenomen blokken, en de bruinde delen de detectie plaatsen.
Re: Blokken en Bezet melders in schaduwstation
Lees in de koploper handleiding het hoofdstuk dynamisch schaduw station eens door.
Je hebt dan 2 schaduw blokken achter elkaar.Alleen koploper verlegt de grens afhankelijk van de treinlengte.
Een staat dan aan het begin en de andere aan het eind stuk van de twee blokken.
Werkt hier naar volle tevredenheid.
Melders kun je rustig tegen de wissels aan leggen.Anders verspeel je wel erg veel opstel lengte.

Ik snap alleen je verdere blok indeling niet. Net na je wissel moet het volgende blok beginnen.Dus daar moet dan wel een detectieplaats zijn. Bij elke volgende scheiding moeten 2 detectie punten liggen.
Ik zal even een plaatje van mijn schaduw deel bijvoegen dan kun je het zien.

Mvg,Robin
Re: Blokken en Bezet melders in schaduwstation
Citaat van: Hero op zondag 31 maart 2013, 20:05:23
Lees in de koploper handleiding het hoofdstuk dynamisch schaduw station eens door.

Mvg,Robin

Dat zal ik nogmaals gaan doen. Maar het kwartje is bij mij nog niet gevallen. Als ik naar een voorbeeld kijk in de handleiding (zie afbeelding staan daar weer andere BM punten getekend  :help:

De BM punten naar de bocht begrijp ik wel zal deze verplaatsen
Re: Blokken en Bezet melders in schaduwstation
Wat je in bovenstaande plaatje ziet zijn de stop secties van 2 blokken achter elkaar.
Je moet het plaatje met 2 lichtsluizen hebben.

In mijn baanplan staan de inrij en stopmelder van de schaduw blokken goed voor een blok of een setje dynamisch.


Het idee in een heel korte versie je hebt 2 blokken achter elkaar. A en B   Met 3 bezetmelders.
     1      Inrij Blok A
     2      Stop Blok A = vrijkomen van de inrij melder
     3      Stop Blok B=  aanraken melder blok B

Je rijd binnen in A ->geeft bezetmelding.  De stop van A is als de inrij melder weer vrij komt.

Vervolgens rij je door naar blok B

Blok B heeft 1 meldpunt. Als je die raakt stopt de loc meteen. ( Omdat je dit als gezamenlijke melder hebt gemaakt samen met de blokken die ernaast liggen.Dit moet je dus aanzetten)
Vervolgens rijd de trein achteruit tot de stopmelder van blok B weer vrijkomt.

Gr Robin
Re: Blokken en Bezet melders in schaduwstation
Van welke pagina heb je die afbeelding gejat?
Dan kan ik daar even meekijken.Ik kan hem nu niet vinden.

Robin
Re: Blokken en Bezet melders in schaduwstation
Citaat van: Hero op maandag 01 april 2013, 15:00:35
Van welke pagina heb je die afbeelding gejat?
Dan kan ik daar even meekijken.Ik kan hem nu niet vinden.

Deze afbeelding komt uit de handleiding koploper 8.0 Na enkele malen lezen van je beschrijving begint het een beetje te dagen. Maar jij spreekt over 3 bezetmelders. Ik zie er in de afbeeldingen in koploper maar 2 ?

Zoals je al gemerkt heb ben ik nog heel hard bezig met het verkennen van koploper. Een dezer wil ik mijn schaduwstation gaan bouwen en zou het zonde vinden om daar te weinig of verkeerde BM punten in te maken. Liever een detectie punt te veel die ik niet gebruik dan dat ik er te weinig heb en de baan weer moet gaan afbreken met alle gevolgen van dien.
Re: Blokken en Bezet melders in schaduwstation
Dat dat plaatje uit de handleiding komt weet ik. Ik herkende het meteen.Ik kon het alleen niet vinden vandaar de vraag om een pagina nummer.

Dat van die 2 melders klopt helemaal.
De eerste twee melders zijn dezelfde alleen op een andere manier gebruikt. een keer bij aan raken door een trein en de 2e keer als het laatste wiel er weer af gaat. (verandering van de bezet status naar niet meer bezet)

Maak voor je begint met je schaduw station een testbaantje voor koploper met een paar blokken.
Dan weet je gelijk hoe de boel op bezetmelders reageert. En hoe het programma werkt.
Ook een dynamisch blokpaar kun je uitproberen met een losse loc en een loc met een paar wagons.

Ik zou eens beginne met de detectie punten tegen de wissels aan te leggen. Dan komen je blok grenzen al op de juiste plaats.
Bij wisselloze blokovergangen komen de 2 melders gewoon tegen elkaar aan.eventueel kun je er een rail tussen laten.

Robin
Re: Blokken en Bezet melders in schaduwstation
Citaat van: Hero op maandag 01 april 2013, 22:26:51
Dat dat plaatje uit de handleiding komt weet ik. Ik herkende het meteen.Ik kon het alleen niet vinden vandaar de vraag om een pagina nummer.
SORRRRYYYYYY :? :? zoek in het pagina nr op vergeet ik het er nog bij te zetten moet zijn pagina 347 velemalen excuses.

Ga dadelijk wat spoorstaaf isoleerders halen om meerdere blokken te kunnen maken en te proberen.
Re: Blokken en Bezet melders in schaduwstation
Het is het oude systeem van bezetmelding. Gewoon aan het begin van het blok een inrij melder en aan het einde van het blok een stopmelder. En dan gewoon tegen elkaar aanzetten (dus begin blok tegen einde blok).

Je kan het schaduwstation ook voorzien van twee lichtsluizen en zo de bezetmelding regelen. Kan je twee treinen op 1 spoor / blok tijdelijk wegzetten.

Groeten Ronald.
Re: Blokken en Bezet melders in schaduwstation
Citaat van: ronaldk op dinsdag 02 april 2013, 18:14:51
Het is het oude systeem van bezetmelding. Gewoon aan het begin van het blok een inrij melder en aan het einde van het blok een stopmelder. En dan gewoon tegen elkaar aanzetten (dus begin blok tegen einde blok).
Dus eigenlijk zoals ik in 2 van de 5 sporen getekend heb. Wat gebeurt er dan als er een treinstel over beiden blokken staat?? Is het dan te regelen dat beiden blokken als bezet gezien worden ?
Re: Blokken en Bezet melders in schaduwstation
Dat 2 blokken bezet blijven regelt zichzelf. Zolang de stop melder bezet blijft wordt het 1e blok niet vrijgegeven.

Excuus is niet nodig. Je loopt hoog uit wat tips mis. ;) Dat boek is me te dik om door te spitten.

De plaatjes die ik bedoel staan op pagina 348.

Daar zie je een gevuld schaduw station. en een plaatje met licht sluisjes.
Met massa detectie kun je ipv de lichtsluis ook meerdere detectie stukken bij elkaar binden.

Moet je wel met K of C rail rijden. Geen idee wat voor railsysteem je gebruikt.

Robin
Re: Blokken en Bezet melders in schaduwstation
Citaat van: Hero op dinsdag 02 april 2013, 19:14:24
Moet je wel met K of C rail rijden. Geen idee wat voor railsysteem je gebruikt.
Ik gebruik K rail en ben nu druk doende om mijn testbaantje uit te breiden met drie sporen die het schaduwstation nabootsen. Bij binnenkomst de eerste BM 36 cm en de stop BM 9 cm. En dan maar weer vrolijk testen  :)
Re: Blokken en Bezet melders in schaduwstation
Ik zou die stop melders langer maken. Tenzij je daar langzaam rijd.

Minimale lengte van een melder is de afstand tussen de wielen van je langste wagon. Anders houd je trein hem niet bezet als hij eroverheen rijd.
Re: Blokken en Bezet melders in schaduwstation
Citaat van: Hero op dinsdag 02 april 2013, 22:23:36
Minimale lengte van een melder is de afstand tussen de wielen van je langste wagon. Anders houd je trein hem niet bezet als hij eroverheen rijd.

Dat is inderdaad een logische redenatie.  :thumbup:
Re: Blokken en Bezet melders in schaduwstation
Nog beter is gewoon wat verschillende lengtes gebruiken en de verschillen zien.

Ik gebruik zelf 18 en 36 cm. ( 1 lengte inrij en 2 lengtes stop.) En dan het tussenstuk als 3e melder.
En op een paar plaatsen een halve. Maar die zijn puur om een actie te triggeren.

Dus de lengte is afhankelijk van het doel.

Robin
Re: Blokken en Bezet melders in schaduwstation
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Blokken en Bezet melders in schaduwstation
Kijk eens het draadje op van Mr Marklin http://forum.3rail.nl/index.php?topic=39675.0 (Nieuwe baanbouw) die is met exact hetzelfde bezig en inmiddels 2 sporen werkend gekregen.

Ziet er goed verder, succes!

Henk

Mr Marklin is helaas niet meer op dit forum aanwezig en zijn topic is gearchiveerd.
Re: Blokken en Bezet melders in schaduwstation
Citaat van: has-bls op woensdag 03 april 2013, 09:01:29
Kijk eens het draadje op van Mr Marklin http://forum.3rail.nl/index.php?topic=39675.0 (Nieuwe baanbouw) die is met exact hetzelfde bezig en inmiddels 2 sporen werkend gekregen.
Volgens mij gebruikt hij geen koploper,
Re: Blokken en Bezet melders in schaduwstation
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Blokken en Bezet melders in schaduwstation
Dat klopt Schienenbus, hij gebruikt geen Koploper.