Citaat van: RobGood op zondag 09 november 2014, 21:42:44
-metalen afdekplaatje
-heel dunne kunststof stangetjes
-Metalen afdekplaatje op de schuifbiels, bedoel je? Ik zou het anders niet weten ....
-Heel dunne kunststof stangetjes; dat speelt vaker bij de oude slanke wissels, omdat daar meer stangetjes zijn, die scharnierend met elkaar zijn doorverbonden, en elk scharniertje zit op een vrijwel onbereikbare plek onder de spoorstaaf in en onder de metalen bedding.
Zo heb ik een oude k-rail slanke wissel 2272, waarbij het gaatje in de metalen onderbedding, waaromheen zo'n scharniertje draait, is uitgelubberd, mogelijk na roesting.
Daardoor kan het scharnierpunt zijwaarts bewegen, en dat leidt er dan toe dat het beweegbaar hartstuk een kant uit niet meer volledig om gaat, en de andere kant op wel normaal werkt.
Foto detail slank wissel 2273:

Zo heb ik een andere oude k-rail slanke wissel 2273, waarvan het plastic plaatje net naast de handsteller iets is opgekruld aan een kant. Het gevolg is wrijving bij het omzetten van de wissel, waardoor het beweegbaar hartstuk aan kant uit bijna niet meer sluit, en de andere kant op wel.
Je vraagt je dan af waar dat plastic plaatje voor dient. Het beweegt heen en weer met de tong, naast, deels over de biels naast de handsteller, en moet het dunne plastic palletje dat verdwijnt in de gleuf van de handsteller kennelijk horizontaal en verticaal richten.
Die wissels waren op Eurospoor zo goedkoop dat ik de verkoper vroeg of ze wel werkten, waarop hij antwoordde dat hij dat niet wist (niet dus, denk je er dan achteraan). Dus ik heb ze meegenomen als puzzeltjes. Weer eens wat anders dan een sudoku maken in de koffiepauze.
Neemt niet weg dat zulke overbrengingspuzzels ook bij de nieuwe slanke wissels kunnen voorkomen.