Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

K-rail (slanke) wissel gaat niet goed over

Gestart door Varekamp zondag 31 maart 2013, 17:17:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
K-rail (slanke) wissel gaat niet goed over
Goedemiddag,

Onlangs heb ik een aantal wissel vervangen bij ons op de club, voor nieuwe slanke wissels (K-rail) echter in het begin deden ze het goed maar nu sluiten de tongen niet mooi aan op de rails. Hierdoor rijden de treinen verkeerd.  :(
Het probleem wat wij ondervinden is dat het kunststof stangetje bij de motor wel omgaat maar de eindslag niet volledig wordt gemaakt, waardoor dus de tong niet goed aansluit op de rails.
Weet iemand een oplossing?? :help: :help:



Zie hier een voorbeeld van een slanke wissel (k-rail) Het gaat dus om het kuststof stangetje.
Re: K-rail (slanke) wissel gaat niet goed over
je zou met een grafietpoeder de boel op gang kunnen helpen, bij mij werkt dat goed. wel de losse\teveel aan grafietpoeder er af schudden/ voorzichtig wegzuigen met de stofzuiger(grafietpoeder geleid stroom en dat kan vuurwerk geven).en klaar is .....
suc6 ermee
jan
Re: K-rail (slanke) wissel gaat niet goed over
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: K-rail (slanke) wissel gaat niet goed over
Beste Ronald,

Liggen die wissels vast met spijkertjes/schroefjes?

Groet, Anne W
Re: K-rail (slanke) wissel gaat niet goed over
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: K-rail (slanke) wissel gaat niet goed over
Stangetje weghalen en servo-aansturing op de tongbiels?

Zijn de wissels geballast?
(zie b.v. http://forum.3rail.nl/index.php?topic=30725.0 )
Re: K-rail (slanke) wissel gaat niet goed over
Citaat van: Anne W op zondag 31 maart 2013, 22:28:22
Beste Ronald,

Liggen die wissels vast met spijkertjes/schroefjes?

Groet, Anne W

Hallo Anne,

Nee, ik heb alleen ballast aan de buitenkanten.

Citaat van: janstuif op zondag 31 maart 2013, 21:05:30
je zou met een grafietpoeder de boel op gang kunnen helpen, bij mij werkt dat goed. wel de losse\teveel aan grafietpoeder er af schudden/ voorzichtig wegzuigen met de stofzuiger(grafietpoeder geleid stroom en dat kan vuurwerk geven).en klaar is .....
suc6 ermee
jan

Jan,

We hebben al een klein drupje olie geprobeerd.....hielp niet

Citaat van: Jan22 op maandag 01 april 2013, 01:35:56
Stangetje weghalen en servo-aansturing op de tongbiels?

Zijn de wissels geballast?

Ja, alleen aan de buitenzijdes en bij de kop. Ik ballast nooit bij het mechanisme, want dat is vragen om problemen.

Het is net of de vering erin niet sterk genoeg is  :help:
Ik heb er al met een naald tussen gezeten om te kijken of er iets tussen zat maar dat is het ook niet. Rara...

Wellicht zijn er nog andere ervaringen ?? Ik hoor het graag.

Groeten Ronald  :)
Re: K-rail (slanke) wissel gaat niet goed over
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: K-rail (slanke) wissel gaat niet goed over
er zitten op de bielzen, waar de tong overheen schuift, geen braampjes oid?

Roy
Re: K-rail (slanke) wissel gaat niet goed over
als je olie hebt geprobeert kun je hem beter eerst schoonmaken met een lauwwarm sopje, helpt dit niet dan wasbenzine gebruiken. olie op de wissels zorgt voor een plakkend effect waardoor ze praktisch niet meer om willen.
suc6
jan
Re: K-rail (slanke) wissel gaat niet goed over
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: K-rail (slanke) wissel gaat niet goed over
Beste Ronald,

Inderdaad olie heeft het tegengestelde effect.

Ballasten:

aan de zijkanten van de wissels zitten gaten voor het mechanisme/lantaarn, hier kan lijm in lopen

in de biels aan de zijkant bij de tongen kan ook lijm naar binnen lopen.

liggen de wissels wel goed vlak, dus niet een beetje "gewrongen"

Groet, Anne W
Re: K-rail (slanke) wissel gaat niet goed over
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: K-rail (slanke) wissel gaat niet goed over
Dag Ronald,

Ook ik heb dezelfde ervaringen als jij. Met het ballasten van de wissels hou ik het drijfwerk schoon. Ondanks deze maatregel zijn ook bij mij een aantal wissels die slecht sluiten. Stofzuiger erop; hoge druklucht (spuitbus). Het wil niet echt helpen.

Mijn ervaring met de slanke K-Wissels zijn ten opzichte van de eerste reeks (met starre kunsstof pennen en mechaniek) niet zo best en beschouw deze wissels als zeer kwetsbaar.

Dus ook mijn vraag is: hoe het mechaniek goed op gang te helpen?

Groeten,

Henk
Re: K-rail (slanke) wissel gaat niet goed over
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: K-rail (slanke) wissel gaat niet goed over
Hoor graag de oplossing. Op de club zelfde probleem. Wissels zijn extreem gevoelig voor temperatuurwisselingen. tot 18 graden = perfect. Maar daarboven willen ze gaan vast zitten.....

We vervangen nu een aantal, en die gaan ook niet weer balast worden.
Re: K-rail (slanke) wissel gaat niet goed over
Wijbe,
vervangen en niet ballasten is misschien wel de beste oplossing.

suc6 ermee

grt
jan
Re: K-rail (slanke) wissel gaat niet goed over
Wat voor wisselaandrijvers gebruik je? Ik heb hetzelfde probleem als ik de aandrijvers van M* gebruik. Bij de wissels die met een Conrad aandrijver werken, heb ik geen probleem. Overigens kennen deze wissels in veel gevallen nog een ander probleem, nl. dat het vaste deel van de tong met massa is verbonden. Bij sommige loks veroorzaakt dat kortsluiting als de sleper het te kruisen vaste deel van de tong raakt. Ongeveer 60% van de wissels van dit type (met vast puntstuk) op mijn baan had dit probleem. Echt weer een wanproduct van M*! Tijdens On Traxs heb ik beide zaken nog gemeld bij de M* stand. Men deed daarbij voorkomen nog nooit van het probleem gehoord te hebben, terwijl het o.a. op het Stummi forum al uitgebreid besproken is. Ook zou men mij nog een bericht sturen daarover. Nooit meer wat gehoord natuurlijk. Hoe serieus neem je je klanten M*?

Met vriendelijke groet,

Aldert
Re: K-rail (slanke) wissel gaat niet goed over
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: K-rail (slanke) wissel gaat niet goed over
Aldert,

Mij is opgevallen dat Marklin en ook het servicepunt van Marklin in Nederland, de klanten niet serieus neemt. Vroeger was het een topmerk en topprijzen. De laatste paar jaar twijfel ik er echt aan: ook aan de zo ooit geprezen waardevastheid van M*.

Ik rij graag de wisselstromers van R*: prima rijeigenschappen, geen gedoe, decoders standaard en simpel uit te wisselen door de brugstekkers.

Maar ik dwaal af: de temperatuursverschillen op zolder zal het aandachtspunt gaan worden bij: het is er zomers bloed- en bloedheet: 's winters berekoud als ik niet thuis ben (hooguit een graad of 8)

Maar zoals al eerder gesteld: klagen is bij Märklin tegen dovemansoren gezegd. Jammer jammer jammer.

Henk
Re: K-rail (slanke) wissel gaat niet goed over
Ik heb ze ook maar ik leg ze om met servo's op de tongbiels. Werkt letterlijk ijzersterk.
Ik heb wel eens gemerkt dat deze wissels erg gevoelig zijn voor verwringing: vastschroeven ofzo, of vastzetten met een draad eronderdoor, dan werktie al niet meer. Maar goed, nu ik servo's gebruik heb ik geen last meer. Zoals gezegd, die dingen zijn ijzersterk.
Re: K-rail (slanke) wissel gaat niet goed over
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: K-rail (slanke) wissel gaat niet goed over
Het is tijd om even bijgepraat te worden. Hoe staat het er nu voor?
IS er een een oorzaak en/of oplossing gevonden?
Re: K-rail (slanke) wissel gaat niet goed over
Gek, ik heb er een kleine 20 in mijn baan, maar dit probleem ben ik nog nooit tegen gekomen sinds de slanke wissels leverbaar zijn.
Wel het probleem van de bekende spoelen aandrijving (kontakten van de microswitch overbruggen met een draadje). Ik gebruik zoveel mogelijk geheugendraad aandrijving en heb misschien daardoor dit probleem niet.

Wel is er een wissel, waarbij het veertje dat helemaal rechts in de schuifbiels zit er af en toe uitschiet.
Dan bewegen inderdaad de wisseltongen niet goed. Met een pincet en een beetje "voorzichtig rommelen" floept alles weer op de juiste plaats.
Is dit misschien het probleem. Anders zou ik het niet weten.

Grt

Wil Tweeendrie
Re: K-rail (slanke) wissel gaat niet goed over
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: K-rail (slanke) wissel gaat niet goed over
Citaat van: Wil Tweeendrie op zondag 09 november 2014, 00:20:28
Wel is er een wissel, waarbij het veertje dat helemaal rechts in de schuifbiels zit er af en toe uitschiet.
Dan bewegen inderdaad de wisseltongen niet goed.
Wat zeg je nou? Een veertje aan een kant in de schuifbiels? Niet van gemerkt.

Ik heb net de wisseltongen verwijderd van een (oud type) slank wissel, en na poetsdrift weer terug geklikt.
Toen viel me op dat de schuifbiels het eerst niet goed deed.
Dat bleek te liggen aan het plastic palletje wat in de schuifbiels gaat. Dat zat niet goed gecentreerd.
Na wat voorzichtig rommelen, zat hij weer mooi gecentreerd, en deden de wisseltongen weer wat ze moesten doen.
Wat me opviel is dat het puntje waarmee de tong in de schuifbiels klikt, soms te diep kan zitten, en dan loopt de wissel stroever om.
Re: K-rail (slanke) wissel gaat niet goed over
Dat bleek te liggen aan het plastic palletje wat in de schuifbiels gaat. Dat zat niet goed gecentreerd.

Dag Jan Willem,

Dat bedoelde ik ook met het veertje. Niet alleen metaal veert, ook plastic.
Jouw omschrijving is wat duidelijker.

Grt

Wil Tweeendrie
Re: K-rail (slanke) wissel gaat niet goed over
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: K-rail (slanke) wissel gaat niet goed over
Vaak zijn de wisseltongen iets verbogen,
en dan begint de ellende...

uitrichten met een draaistel en loupe is een optie  :)
Re: K-rail (slanke) wissel gaat niet goed over
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: K-rail (slanke) wissel gaat niet goed over
Citaat van: Wim op zondag 09 november 2014, 15:57:55
Vaak zijn de wisseltongen iets verbogen,
Bij de nieuwe slanke wissels, bedoel je?

Bij de oude slanke wissels, zoals de 2272 (en 2273) die ik onder handen had, zijn de wisseltongen superhard, en zelfs bij hard poetsen verbogen ze voor geen tiende millimeter.
Misschien is de legering van de wisseltongen weker bij de nieuwe slanke wissels?

*** edited typefout weggehaald
Re: K-rail (slanke) wissel gaat niet goed over
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: K-rail (slanke) wissel gaat niet goed over
Klopt idd,
de oudere series hadden rvs tongen,
de latere waren volgens mij van gegalvaniseerd blik,
en laten zich makkelijk richten,
maar ook verbuigen.
Re: K-rail (slanke) wissel gaat niet goed over
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: K-rail (slanke) wissel gaat niet goed over
Dat verschil neem ik dan nog even op in dit draadje:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=40747.msg755372#msg755372
(Verschil tussen de k-rail slanke wissels 2271 (2272, 2273) en de wissels 22715, 22716)
Re: K-rail (slanke) wissel gaat niet goed over
Ik heb eens 8 tweedehands. Van die wissels gekocht op houten, eentje opgeofferd en helemaal uit elkaar gehaald, heeft me geleerd hoe ze werken, die andere doen het nu pefect. Grootste uitdaging is dat ze goed vlak moeten liggen, de bediening van de tongen en dat dingetje aan de voorkant gaat met heel dunne kunstof stangetjes, even scheef en die lopen vast. Het metalen afdekplaatje iets omhoog vrikken helpt dan ook... maar het is zeker mogelijk ze pefect te laten werken.
Succes rob   
Re: K-rail (slanke) wissel gaat niet goed over
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: K-rail (slanke) wissel gaat niet goed over
Citaat van: RobGood op zondag 09 november 2014, 21:42:44
-metalen afdekplaatje
-heel dunne kunststof stangetjes

-Metalen afdekplaatje op de schuifbiels, bedoel je? Ik zou het anders niet weten ....

-Heel dunne kunststof stangetjes; dat speelt vaker bij de oude slanke wissels, omdat daar meer stangetjes zijn, die scharnierend met elkaar zijn doorverbonden, en elk scharniertje zit op een vrijwel onbereikbare plek onder de spoorstaaf in en onder de metalen bedding.

Zo heb ik een oude k-rail slanke wissel 2272, waarbij het gaatje in de metalen onderbedding, waaromheen zo'n scharniertje draait, is uitgelubberd, mogelijk na roesting.
Daardoor kan het scharnierpunt zijwaarts bewegen, en dat leidt er dan toe dat het beweegbaar hartstuk een kant uit niet meer volledig om gaat, en de andere kant op wel normaal werkt.

Foto detail slank wissel 2273:

Zo heb ik een andere oude k-rail slanke wissel 2273, waarvan het plastic plaatje net naast de handsteller iets is opgekruld aan een kant. Het gevolg is wrijving bij het omzetten van de wissel, waardoor het beweegbaar hartstuk aan kant uit bijna niet meer sluit, en de andere kant op wel.
Je vraagt je dan af waar dat plastic plaatje voor dient. Het beweegt heen en weer met de tong, naast, deels over de biels naast de handsteller, en moet het dunne plastic palletje dat verdwijnt in de gleuf van de handsteller kennelijk horizontaal en verticaal richten.

Die wissels waren op Eurospoor zo goedkoop dat ik de verkoper vroeg of ze wel werkten, waarop hij antwoordde dat hij dat niet wist (niet dus, denk je er dan achteraan). Dus ik heb ze meegenomen als puzzeltjes. Weer eens wat anders dan een sudoku maken in de koffiepauze.

Neemt niet weg dat zulke overbrengingspuzzels ook bij de nieuwe slanke wissels kunnen voorkomen.
Re: K-rail (slanke) wissel gaat niet goed over
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: K-rail (slanke) wissel gaat niet goed over
Citaat van: Varekamp op zondag 31 maart 2013, 17:17:37
Het probleem wat wij ondervinden is dat het kunststof stangetje bij de motor wel omgaat maar de eindslag niet volledig wordt gemaakt, waardoor dus de tong niet goed aansluit op de rails.
Nog een vraag:
Doet zich dat verschijnsel  voor een kant op (b.v. alleen bij recht, en niet bij krom) of bij beide richtingen?

En een opmerking:
Hier  vind je iemand (die ook Jan heet) die een slanke K-wissel (nieuwe stijl 22715-22716) volledig heeft gesloopt.
En voorzien heeft van  een nieuwe stelbiels (schuifbiels).
Een van z'n foto's toont het resultaat:


Zijn aanpak (uit 2010) is wel heftig, het kan ook iets subtieler, maar een ding is duidelijk: het werkt.
En jouw probleem zou ermee verholpen zijn.

*** edited: het plaatje bleek in 2019 bij een andere provider geplaatst te zijn ...