Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Wederopbouw zwitserse baan: 161129 Nieuw Topic SBB-BLS Dwergseintjes

Gestart door Has-bls zaterdag 30 maart 2013, 21:56:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 23-10-2013 INDEX TOPIC !!!
Duidelijk. Ik leer hier elke dag bij. :thumbup:

Gr, Ben.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 23-10-2013 INDEX TOPIC !!!
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 23-10-2013 INDEX TOPIC !!!
Citaat van: Frotter op donderdag 24 oktober 2013, 19:52:10
Duidelijk. Ik leer hier elke dag bij. :thumbup:
Gr, Ben.

Graag gedaan Ben, dat is ook HET doel van een forum toch??  ;) ;)
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 23-10-2013 INDEX TOPIC !!!
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 23-10-2013 INDEX TOPIC !!!
Citaat van: Blausee-Mitholz op donderdag 24 oktober 2013, 15:20:48
Mooi knutselwerk Henk, mijn complimenten. Heb ik nog wat varianten voor jou  ;)
Deze seinen hangen bij Kandergrund
Achter het sein bevinden zich beschermroosters welke bescherming bieden aan de persoon die defecte lampen moet vervangen i.v.m. de bovenleiding. Leuk detail om ook in model te verwezenlijken.
Hier zien we dezelfde seinen nog eens hangen in een totaal plaatje.
Ook hier hangt het voorsein van spoor 3 aan de portaalmast.
Uitrijseinen van Interlaken Oost. Bij het linker sein ook een positie afgedekt.
Kun je allemaal met die Schneiderseintjes maken.
Mvg, Johan

Ja klopt Johan.

Met de mastschellen #064 en mast #300 of #318 van SOMMERFELDT kun je een ophangbeugel maken om bij voorbeeld het voorsein aan de mast te bevestigen. Dat gaat makkelijk, omdat aan de achterzijde tussen de lenshouders enige ruimte is om de beugel door te geleiden en te verlijmen of secuur solderen.

Hoofdsein kan ook, alleen vergt iets meer improvisatie maar is niet onmogelijk.

De complexe voorseinen (7-lampen) kun je helaas niet met de Schneider maken. Die moet je OF zelf ontwerpen met fijne LED's of kant en klaar kopen bij MicroScale of ALPHA-modell.

Binnenkort dus de varianten om op te hangen.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 23-10-2013 INDEX TOPIC !!!
Hallo Henk,

Zo, dat is vlot geregeld met de index :thumbup:

Heb gezien dat je voorlopig even vooruit kunt met de lakdraad... ;)
Is wel handig spul als ik dat zo zie. Had er nog nooit bewust van gehoord. Weer wat geleerd.

Gr. Joachim
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 23-10-2013 INDEX TOPIC !!!
Citaat van: Has-bls op donderdag 24 oktober 2013, 19:35:35
Ha Johan,

We gaan geen race tegen de klok doen hoor:

Zal ik dan maar weer gaan dan .................................. Dag Henk  :P

Citeerdeze is genomen in Goppenstein. Links hangend aan portaal
Klopt een overspanning op een emplacement. Als je goed kijkt staat de portaalmast buiten het hek en staat dus verder van het spoor af.
Jij maakt in model een Strecke portaalmast die staan dichter op het spoor daar zul je het echt niet zien.

Citaat van: Has-bls op donderdag 24 oktober 2013, 19:40:46
Zie ook een paar posts terug van Blausee-Mitholz: uitrijsein Interlaken toont niet echt geel.

Een enkel oranje pit in het hoofdsein kom je in het Ch sein regelement niet tegen. Sein toont dus rood.
Echter in sta er recht voor, mogelijk dat de digitale camera met de felheid moeite mee heeft zodat het mogelijk oranje lijkt.

Geel kennen ze niet in CH oranje wel.
Mvg, Johan
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 23-10-2013 INDEX TOPIC !!!
Citaat van: Frotter op donderdag 24 oktober 2013, 19:52:10
Duidelijk. Ik leer hier elke dag bij. :thumbup:

Gr, Ben.

Ook in Nederland wordt in het grootspoor de term geel gebruikt.
Dus ook een ns sein heeft een gele lamp.

Groeten Sander.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 23-10-2013 INDEX TOPIC !!!
Een up-date in mijn Blausee-Mitholz sein topic Klik

Mvg, Johan
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 23-10-2013 INDEX TOPIC !!!
Hallo Johan,

Ben even op je topic gaan kijken.  Schitterende foto's. Jij zit daar blijkbaar ook dikwijls in de buurt.
Paul
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 26-10-2013 zijwaardse montage SBB voorsein
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 26-10-2013 zijwaardse montage SBB voorsein
In dit korte bouwverslag de montage van een voorsein zijwaarts aan een trajectmast. In dit geval SO-#300, maar kan ook uitgevoerd worden op een SO-#318.

Voor de bevestiging heb je de mastklampen (Mastschellen) SO-#064 nodig. Te bestellen als Ersatzteil rechtstreeks bij Sommerfeldt.

Verder een stukje vertind draad om de ophangbeugel te kunnen vormen en 2-secondenlijm. De rest wijst voor zich.

Volgende keer de zijwaartse bevestiging van een hoofdsein en de grootste uitdaging het gecombineerde voor-/hoofdsein.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 26-10-2013 zijwaardse montage SBB voorsein
Hoi Henk,

Mooie oplossing  :idea: ziet er goed uit.  :thumbup:
Vanmiddag Schneider seintje in handen gehad, valt mij niet tegen.
Alleen wil ik eens bekijken of de gele leds vervangen kunnen worden door oranje leds.

Jou oplossing hier boven is een hoed voorbeeld wat er allemaal mogelijk is.
Ik heb begrepen dat je de onderdelen aan het seintje lijmt en niet soldeert.
Dan moet ik mijn lijmkunsten nog eens verbeteren.

Mvg, Johan
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 26-10-2013 zijwaardse montage SBB voorsein
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 26-10-2013 zijwaardse montage SBB voorsein
Dank Johan voor compliment. Was even een avondje puzzelen maar de moeite waard ;-)

Ik heb nog seinen van KYODO in bezit: als ik die van Schneider vergelijk, dan doet Schneider daar absoluut niet voor onder (en nog goedkoper ook).

De mastklampen en de ophangbeugel zijn de enige zaken die in dit geval worden gesoldeerd. De lenshouders (kunststof) in het lensblad drukken en vervolgens DUN langs de naden aansmeren met 2-secondenlijm. Het is en blijft troep en slaat uit. Vervolgens het lensblad op de beugel verlijmen, ook met 2-secondenlijm. Nachtje goed laten uitharden en de andere dag de LED's inlijmen (ook spaarzaam 2-seconden lijm gebruiken). Ook het alu-buisje wordt in H-profiel verlijmd.

Uitgeslagen delen en achterkant LED afwerken met mat-zwart, ét-voila.

Oranje LED's kun je bestellen bij klikkie doen  100 stuks voor Euro 3,50 (excl portokosten brief).

Wil de resultaten evt 9-11-2013 meenemen naar Houten als je daar belangstelling in hebt?
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 26-10-2013 zijwaartse montage SBB voorsein
Hallo Henk,

Zoals altijd af tot en met. Prachtig.
Paul
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 26-10-2013 zijwaartse montage SBB voorsein
Halo allemaal,

Nog even terug komen bij onze "special guest", ons aller Blaausee-Mitholz, Johan welkom terug op het forum.

Ik ben gisteren bij Johan geweest, werd hartelijk ontvangen met koffie en appelgebak :P heerlijk, eerst bij de tv gezeten en wat dvd's bekeken met materieel uit de 90's, schitterende beelden. Daarna naar "Blausee-Mitholz" in aanbouw, het wordt erg mooi en de
treinenloop is goed doordacht (koploper) ik heb er van genoten. De tijd gaat dan veel te snel, Johan nogmaals bedankt voor de fijne en leerzame middag. :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Groetjes Herman.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 26-10-2013 zijwaartse montage SBB voorsein
Goede middag Henk,

Na een weekje vakantie ben ik weer thuis, jammer genoeg geen Wifi in de vakantie bungalow. De oplossing voor de draadjes ziet er goed uit ga ik zeker kopieeren. Je seinen zien er ook goed uit.

groeten Martin.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 29-10-2013 zijwaartse montage SBB sein -2
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 29-10-2013 zijwaartse montage SBB sein -2
Opbouw van Schneider 419374 (Hoofd- + voorsein) aan Sommerfeldt-mast #318

De mastklampen komen uit de set SO-#198 en zijn en op speciaal verzoek afzonderlijk en rechtstreeks te bestellen bij SOMMERFELDT (althans; mij is gelukt tijdens de IMA te Göppingen onlangs).

Bij bestelling opgeven ?Mastschellen aus #198, doppelter Öse, innenmass 3x3 mm. Stuur eventueel een afbeelding mee.

De lipjes van de mastklamp moeten voorzichtig iets naar elkaar toegebogen worden zodat deze op de mast ?aanloopt? en vervolgens op de aangegeven posities solderen.

Zodra alles is opgebouwd en aangesloten zullen de ophangbeugels achter de lensbladen matzwart worden gelakt en andere delen zinkkleurig.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 29-10-2013 zijwaartse montage SBB sein -2
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 29-10-2013 zijwaartse montage SBB sein -2
Voorlopig de laatste 3 foto's in deze bouwsessie: het wachten is nu op de bestelling van CONRAD waarmee ik de voorseinen kan aanbrengen.

Dan kan ik ook de lichtbeelden laten zien: jullie hebben in ieder geval goede indrukken wat je met de materialen van zowel Sommerfeldt en Schneider kunt doen.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 29-10-2013 zijwaartse montage SBB voorsein -2
FF voor de duidelijkheid Henk, die Schellen zijn dus niet standaard los te leveren?
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 29-10-2013 zijwaartse montage SBB sein -2
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 29-10-2013 zijwaartse montage SBB sein -2
Citaat van: keeszondag op dinsdag 29 oktober 2013, 23:01:50
FF voor de duidelijkheid Henk, die Schellen zijn dus niet standaard los te leveren?

Klopt Kees: de mastschellen met de dubbele ogen zijn niet standaard leverbaar. Ik heb Jürgen en Barbara Sommerfeldt eens aardig aangekeken en er blijkt veel mogelijk te zijn qua persoonlijke wensen: zie voor de foto mastschellen 2-ogen 2de foto

De mastschellen met enkel oog is bestelbaar onder #064 (ersatzteil).

Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 29-10-2013 zijwaartse montage SBB voorsein -2
Maar jij gebruikt het tweede oog dus voor de dummy leiding, zie ik dat goed? Als je die niet maakt, kan je de enkel-oog Schellen gebruiken?
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 29-10-2013 zijwaartse montage SBB sein -2
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 29-10-2013 zijwaartse montage SBB sein -2
Citaat van: keeszondag op dinsdag 29 oktober 2013, 23:12:36
Maar jij gebruikt het tweede oog dus voor de dummy leiding, zie ik dat goed? Als je die niet maakt, kan je de enkel-oog Schellen gebruiken?

Ook dat klopt Kees: dan moet de afstand houder met ca. 3 mm verlengd worden in de breedte. Ik ben bezig om die mast ook samen te stellen: die foto's met maatvoeringen komen ook aan bod. Dus als je een daagje geduld hebt, zal je die ook aantreffen.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 29-10-2013 zijwaartse montage SBB voorsein -2
 :thumbup:  :offtopic: schijnt een schone zaak te zijn, dat geduld.... :offtopic:
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 29-10-2013 zijwaartse montage SBB voorsein -2
Henk weer topwerk aan het afleveren
Kees, als je van dat geduld wat teveel hebt, doorsturen aub
Paul
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 29-10-2013 zijwaartse montage SBB voorsein -2
Kijk Henk, dat ziet er goed uit!

Mvg, Johan
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 29-10-2013 zijwaartse montage SBB sein -2
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 29-10-2013 zijwaartse montage SBB sein -2
Als iemand de bewuste klampen wil bestellen bij SOMMERFELDT:

Voel je vrij om de foto te gebruiken mastschellen 2-ogen 2de foto en die mee te sturen in je bestelling.

Ze kosten ca. Euro 0,12 per stuk, net als #064.

Ben overigens met regelmaat de index aan het bijwerken, zodat jullie (maar zelfs ik ook ;-) ) de zaken makkelijker kunnen opzoeken.
Suggesties altijd welkom!
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 29-10-2013 zijwaartse montage SBB seinen -2
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 29-10-2013 zijwaartse montage SBB seinen -2
 :) Amai Henk , je bent goed bezig met de seinen en bovenleiding ...  :thumbup: :thumbup:

Groeten Freddy
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 29-10-2013 zijwaartse montage SBB seinen -2
Ziet er mooi uit Henk !!

Denk dat ik ze ook eens een mailtje ga sturen hiervoor en een bestelling ga plaatsen voor de mastklampen zowel de enkele als de dubbele
Super projectje en fantastische bouwfoto's 
Keep on posting

Mvg
Peter
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 29-10-2013 zijwaartse montage SBB seinen -2
Henk,

Dat ziet er weer profi uit die seinen zo aan de mast.
Bedankt voor je moeite, weer wat van opgestoken,
neem je 24 november een paar voorbeelden mee?
De mast-schellen zijn ook per 24 stuks leverbaar bij
Sommerfeldt , no 198 assotiment van 3 x 3 en 4 x 6 mm
en 3 x 3 mm met aan een zijde 2 ogen.

Groeten Johan
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 29-10-2013 zijwaartse montage SBB seinen -2
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 29-10-2013 zijwaartse montage SBB seinen -2
Citaat van: brunigbahn op woensdag 30 oktober 2013, 14:15:21
Henk,
Sommerfeldt , no 198 assotiment van 3 x 3 en 4 x 6 mm
en 3 x 3 mm met aan een zijde 2 ogen.

Groeten Johan

Dank je Johan: de 24ste komen de voorbeelden mee naar de gastendag: we zijn met zijn vieren (kroko14253, de iris en oosterom) dus je kunt naar hartelust de dingen komen bekijken (en vragen stellen uiteraard).

SO-#198 ken ik en heb ik destijds in de winkel gekocht. Het is geen aanrader: voor het zwitserse gebeuren heb je er voor het overgrote deel niets aan en is weggegooid geld (en idem onderdelen). Voor die 24 stuks betaal je tussen de Euro 2,70 en Euro 3,70, terwiijl de mastschellen 'op maat besteld' ca. Euro 0,12/st kosten.   

Daarom rechtstreeks bij Sommerfeldt bestelling opgeven en je wordt echt op je wenken bediend! 

Bij interesse: gebundeld inkopen misschien nog een optie?
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 29-10-2013 zijwaartse montage SBB seinen -2
Henk: akkoord met je laatste vraag, als het gebeurt, wil ik er 50.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 29-10-2013 zijwaartse montage SBB seinen -2
Hey Henk,

Het lijkt hier wel ren je rot, als je 1 dag niet op het forum bent geweest loop je een fikse achterstand op wat betreft de opbouw.
Maar alle gekheid op een stokje, het ziet er allemaal perfect uit :thumbup: :thumbup: en we leren zo heel veel van elkaar, dank zij dit topic op ons forum.

We zien elkaar de 16e, ik pak Harry weer op, is geregeld.

Groetjes Herman. 

P.S. Terwijl ik dit aan het schrijven ben belt de bezorger van de pakketdienst, hij brengt mij, 4 rollen lakdraad en de 3 seinen van Conrad waar onder het dwergsein, ook die moet je zelf monteren. Ik laat alles verpakt om het te laten zien op de gastendag.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 29-10-2013 zijwaartse montage SBB seinen -2
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 29-10-2013 zijwaartse montage SBB seinen -2
Citaat van: keeszondag op woensdag 30 oktober 2013, 17:13:40
Henk: akkoord met je laatste vraag, als het gebeurt, wil ik er 50.

Prima Kees, wordt het de mastklampen met 2-oogjes neem ik aan??
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 29-10-2013 zijwaartse montage SBB seinen -2
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 29-10-2013 zijwaartse montage SBB seinen -2
Citaat van: de iris op woensdag 30 oktober 2013, 19:09:49
Hey Henk,
P.S. Terwijl ik dit aan het schrijven ben belt de bezorger van de pakketdienst, hij brengt mij, 4 rollen lakdraad en de 3 seinen van Conrad waar onder het dwergsein, ook die moet je zelf monteren. Ik laat alles verpakt om het te laten zien op de gastendag.

Dat is een prima idee Herman! Van mij zijn er ook 3 onderweg en belanden morgen of uiterlijk vrijdag op de mat. Ik heb nu gekozen voor een drie-, vier- en 5-licht hoofdsein MET voorsein (dus combi-setjes). Dat scheelt aanzienlijk in prijs ten opzichte als je ze los koopt. Zeker als je het doel hebt om ze hangend te bevestigen!

Wil jij voor de 16de zo'n dwergseintje meenemen ter vergelijking met die van KYODO? Kunnen we foto's van maken onder het mom van vergelijkend warenonderzoek ;-)
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 29-10-2013 zijwaartse montage SBB seinen -2
Henk, ziet er allemaal heel mooi uit.
Ook weer erg mooi en duidelijk in beeld gebracht.

Waar haal je toch al het geduld vandaan?

Gr.Wim

Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 29-10-2013 zijwaartse montage SBB seinen -2
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 29-10-2013 zijwaartse montage SBB seinen -2
Dank je Wim,

Ik zou het je niet kunnen vertellen waar ik het  O:-D geduld vandaan haal. Ik weet wel dat dik 30 jaar geleden dit gepriegel niet aan mij besteed was. Misschien groeit zoiets met de jaren??  :-) :D

Ik kan er ieder geval heerlijk mijn zinnen in verzetten.

Goed om te lezen dat anderen hier hun voordeel mee kunnen doen en mogelijk ook over de streep getrokken worden. 
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 29-10-2013 zijwaartse montage SBB seinen -2
Ja Henk, met twee oogjes.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 29-10-2013 zijwaartse montage SBB seinen -2
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 29-10-2013 zijwaartse montage SBB seinen -2
Citaat van: keeszondag op woensdag 30 oktober 2013, 23:54:10
Ja Henk, met twee oogjes.

8o gaat goed komen Kees, ik laat je weten wanneer de bestelling wordt geplaatst. 

Zijn er nog meer liefhebbers????? Dan kunnen we porto- en handlingskosten delen.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 29-10-2013 zijwaartse montage SBB seinen -2
Henk ,

Misschien is het handig dit op de gastendag te bespreken , of wil je nu al een bestelling
van de oogjes?
Zo ja 50 stuks..

Groeten Johan
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 29-10-2013 zijwaartse montage SBB seinen -2
Henk,

Als je gaat bestellen wil ik ook meedoen, ik heb op Eurospoor nummer 198 gekocht, wellicht is de rest nog ergens anders voor te gebruiken.

groeten Martin.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 29-10-2013 zijwaartse montage SBB seinen -2
Henk,
Ook voor mij als er een bestelling geplaatst wordt doe ik graag mee.
Paul
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 29-10-2013 zijwaartse montage SBB seinen -2
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 29-10-2013 zijwaartse montage SBB seinen -2
Johan, Martin en Paul,

Als je de enkel oog #064 (ook) wenst, kun je deze ook beter mee bestellen. Via de winkelier kun je wachten tot St-Juttemis  :(

Willen jullie het aantal stuks opgeven wat je wilt en of het enkel of dubbeloog betreft?

Wil volgende woensdag bestellen. Overhandiging op de Gastendag, verzenden in NL tegen standaard brief OF afhalen in Werkendam bij HIP. 

Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 29-10-2013 zijwaartse montage SBB seinen -2
Hallo Henk,

Voor mij graag 50 stuks van de twee ogen en 50 stuks van de eenogen.
Alvast bedankt.
Groetjes vanuit het superzonnige Zwitserland,
Paul
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 29-10-2013 zijwaartse montage SBB seinen -2
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 29-10-2013 zijwaartse montage SBB seinen -2
Ik ga de bestellijst alvast opmaken!

Bofferds zijn jullie daar: het is hier wel droog op moment maar brrrrrrrrrrrrrrrr koud!!! Nog een weekje Paul, dan zit je weer in het platte land!!!
Wederopbouw zwitserse baan: update 31-10-2013 zijwaartse montage SBB seinen -3
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Wederopbouw zwitserse baan: update 31-10-2013 zijwaartse montage SBB seinen -3
Vandaag de setjes Schneider seinen binnen gekregen: 3- , 4- en 5-licht hoofdsein+4-lichtvoorsein.

Zo'n combiverpakking is nog een stuk voordeliger als dat je alles los koopt: zeker als je hangende bevestiging toepast.

Mooie gelegenheid om het bouwverslag voort te zetten: het voorsein is nu gemonteerd aan de beugel (gelijmd), draadjes aan de LED's gesoldeerd en in de lenskapjes gelijmd.

Het hart van het hoofdsein staat 1 mm uit de as van het voorsein: op de derde foto hieronder zijn de correcte maten aangegeven. Evengoed ben ik niet ontevreden over dit eerste resultaat!

Overweeg wel om een soort malletje te maken zodat de diverse beugels op de juiste maat kunnen worden gevormd.

@ KeesZondag (en anderen):

Bij gebruik van de mastklampen #064 (één oog) moet de zijwaartse waarde van de beugels met 3mm worden verhoogd:
dus 8 wordt 11 mm en 9 wordt 12 mm.

De hoogtewaarde van het voorsein is standaard: die van de hoofdseinen variëren uiteraard.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 31-10-2013 zijwaartse montage SBB seinen -3
Citaat van: Has-bls op donderdag 31 oktober 2013, 22:08:05
Bij gebruik van de mastklampen #064 (één oog) moet de zijwaartse waarde van de beugels met 3mm worden verhoogd:
dus 0,8 wordt 1,1 mm en 0,9 wordt 1,2 mm.

Henk,

Ik vermoed dat je hier en daar mm en cm door elkaar gebruikt?
Ziet er goed uit trouwens. Zal in het echt het hoofdsein ook zo precies boven het voorsein hangen? je hebt hier een absoluut geloofwaardige opstelling (in mijn ogen tenminste)
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 31-10-2013 zijwaartse montage SBB seinen -3
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 31-10-2013 zijwaartse montage SBB seinen -3
Een zeer oplettende lezer!!!

Dank Arjan: de maten zijn alsnog aangepast in echte mm  :thumbup: :thumbup: en de eerste foto bevatte dus ook de onjuiste maatvoeringen en ook aangepast.

Dank voor je complementen: misschien heb je gelijk dat deze seinen niet hart op hart staan.
Ben mogelijk iets te kritisch op mijn werk.
Maar wie weet wat onze Johan hier van vindt?
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 31-10-2013 zijwaartse montage SBB seinen -3
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 31-10-2013 zijwaartse montage SBB seinen -3
Foto's van het gemonteerde voorsein aan de mast en provisorisch aangesloten met een paar Fahrbegriffe.

Ik hoop dit weekeind het combisein provisorische aan te sluiten voor het demo-plankje op de gastendag enz.

Bedoeling is ook de realistische seinbeelden weer te geven: dus voorsein i.c.m. hoofdsein.

Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 31-10-2013 zijwaartse montage SBB seinen -3
Hallo henk.
Ik heb me ongeveer 2 maanden aangemeld op dit form,en volg je draadje al geruime tijd.
Ik vindt het mooi en geweldig,en zeer veel bewondering over de uitleg van dit draadje.
Ben een 2railer (maar maakt niet uit)ik ga me hier ook aan wagen.
Ik wil dan ook graag een bestelling bij je plaatsen van 50 eenogenge en 50 tweeogenge.

Vr Grt Wim

Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 31-10-2013 zijwaartse montage SBB seinen -3
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 31-10-2013 zijwaartse montage SBB seinen -3
Dag Wim,

Leuk dat je mijn draadje regelmatig volgt. Je weet dat er meer forummers zijn met een Zwitserse baan?

Ik zag je kijken en bekeek ook even je profiel. Welkom hier op dit forum! Je bent overigens niet de enige 2-railer op dit forum als CH-rijder. ArjanM kun je hier ook als Zwitserse 2-railer aantreffen.

Je hebt gelijk als je stelt dat het niet uitmaakt of je 2- of 3-railer bent. Afgezien van het stroomsysteem is alles immers hetzelfde.

Zou het leuk vinden om een met je kennis te maken: als je over vervoer beschikt kom dan eens naar H.I.P te Werkendam. De meeste zaterdagen ben ik daar te vinden: in november op 2, 16 en 30 november.

Ben je zelf met een baan bezig en zo ja: wil jij een topic starten??

Je bestelling staat genoteerd!

Groeten,
Henk
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 31-10-2013 zijwaartse montage SBB seinen -3
Henk, mooie update weer. Ik ben nog ff met een berg bezig, maar daarna komen de seinen en de bovenleiding weer. Jouw topic is dan de leidraad!  :thumbup:
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 31-10-2013 zijwaartse montage SBB seinen -3
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 31-10-2013 zijwaartse montage SBB seinen -3
Thx Kees,

Je weet op welke zaterdagen ik op het HIP ben, dus als je tijd en gelegenheid hebt ......