Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Wederopbouw zwitserse baan: 161129 Nieuw Topic SBB-BLS Dwergseintjes

Gestart door Has-bls zaterdag 30 maart 2013, 21:56:56

0 leden en 3 gasten bekijken dit board.
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 04-05-2013
Je kunt ook de basis van Air Zermatt in Z.. nabouwen: helemaal niet zo groot maar wel een leuk object tegen een bergwand!
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 07-05-2013
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 07-05-2013
Hallo allemaal,

Nu het wissel weer functioneert, vanavond op de toch wel warme zolder de teruggeplaatste rails  en het wissel weer beschottert (jeetje van een woord): de bewegende delen zijn vrijgehouden zodat daar geen rommel meer tussen komt. De schotter van onder het blad aangeklopt zodat het zich aanhecht. Morgen de stofzuiger er over heen en dan is dat ook weer schoon.

Inmiddels is ook de laatste zending M7548 oude versie binnengekomen uit Dld. Die werkvoorraad is nu ruim voldoende. 

De helicopters van Air-Zermatt en REGA zijn ook onderweg. Het busje van Air-Zermatt komt echter eerst in de tweede helft van dit jaar.
Zodra ze zijn ingevlogen zal ik plaatjes op mijn topic plaatsen.

Vrijdag een paar Sommerfeldt-masten solderen voor de baan en met een justeer-mal op de juiste plaats brengen. Dat wordt nog een truc omdat ook rekening gehouden moet worden met de rijdraden die gekruist moeten worden naar een afspanmast. Ook zal ik vrijdag een bezoekje brengen aan HIP.

Tot de volgende keer.
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 07-05-2013
Henk, ik lees dat jij Sommerfeldt gebruikt, daar zit ik ook aan te denken voor mijn baan. Ik wil de Zwitserse masten gebruiken, maar voor mijn "parade-spoor" moet (wil) ik middenmasten gebruiken ivm de ruimte. Die zie ik niet bij Sommerfeldt bij de Zwitserse spullen. Dus overweeg ik nu Duitse profielmasten te nemen, die lijken op Zwitserse. Heb jij evt. nog ideeën? Ik kan misschien ook een portaal nemen en dat aan de wand bevestigen aan een kant. Voor plaatjes waar het moet komen, zie mijn bouwtopic. Alvast bedankt!
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 07-05-2013
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 07-05-2013
Dag Kees,

Sommerfeldt kent inderdaad geen middenmasten, zoals de Duitsers en Italianen kennen. Ik heb wel een idee / oplossing: de masten in  het midden plaatsen maar om en om: dus uitlegger links, dan uitlegger rechts enz. Hou voor de optiek halve rijdraad lengte aan. Je kunt ook de masten om en om direct achter elkaar plaatsen. Dit is een praktische oplossing maar of die zo fraai is .....

Jouw idee om een portaal aan de wand bevestigen is toch wel het mooiste: dat zie je in het echie ook. Dus aan 'dalzijde' komt een mast, aan 'bergzijde' wandbevestiging. Ik weet dat in Goppenstein deze methode is toegepast maar heb er geen plaatjes van.

Dan zou ik in mijn BLS-boeken moeten kijken: daar moet vast iets te vinden zijn. Ben jij vrijdag toevallig in Werkendam?

EDIT Ad: Overbodig citaat van geheel vorig bericht verwijderd
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 07-05-2013
Goppenstein wand bevestiging
bron: www.airtrain.ch

Dat ziet er inderdaad goed uit... Is een sterke optie. Weet jij of de portalen van Somm. ingekort kunnen worden? Ik heb niet genoeg aan 11,15 cm en 29 cm is veel te veel....

Wat is er in Werkendam vrijdag? Ik heb eventueel wel tijd...
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 07-05-2013
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 07-05-2013
In Werkendam is Hobby In Praktijk.
Gezellig als je ook langs wil komen, de koffie staat klaar.
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 07-05-2013
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 07-05-2013
Citaat van: keeszondag op woensdag 08 mei 2013, 00:12:31
Goppenstein wand bevestiging
bron: www.airtrain.ch

Dat ziet er inderdaad goed uit... Is een sterke optie. Weet jij of de portalen van Somm. ingekort kunnen worden? Ik heb niet genoeg aan 11,15 cm en 29 cm is veel te veel....

Wat is er in Werkendam vrijdag? Ik heb eventueel wel tijd...

Kees, de dwarsverbindingen kunnen worden ingekort. Met een dremel en een slijpschijfje haal je ze zo door en braam je ze gelijk af.
Van de restjes heb ik ooit eens een paar seinkorven gemaakt die weer aan de dwarsverbindingen hangen ....

Ik ben er rond 10.00 uur bij het HIP tot een uur of ??? Tom is er ook. Je hebt nog helemaal geen Sommerfeldt spul begrijp ik? In dat geval zal ik 2 boekjes meenemen. Mijn gsm heb je als het goed is.
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 07-05-2013
Lid sinds: 2009

Grüezi midänand!

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 07-05-2013
Citaat van: has-bls op dinsdag 07 mei 2013, 22:03:47
Hallo allemaal,

Nu het wissel weer functioneert, vanavond op de toch wel warme zolder de teruggeplaatste rails  en het wissel weer beschottert (jeetje van een woord):

Beschottern is ook een Duits woord. Wij noemen dat: ballasten. En "Schotter" is bij ons dan ook gewoon ballast.

Ken je trouwens deze site: http://www.railfaneurope.net/pix/ch/private/BLS/pix.html
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 07-05-2013
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 07-05-2013
Hey Jos, dat duitse woord wist ik, maar het nederlandse wilde me niet te binnen schieten. Leeftijd he :?

Bedankt voor je mooie link: gelijk opgeslagen in mijn favorieten. :thumbup:

Edit Ad: Citaat van geheel vorig bericht verwijderd
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 07-05-2013
Henk, ik denk dat ik rond een uur of 11 (na wat huishoudelijke taken) wel in Werkendam kan zijn, is niet zo ver van Zaltbommel. Lijkt me leuk daar eens rond te kijken. Als er iets tussenkomt laat ik het hier wel weten!
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 07-05-2013
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 07-05-2013
Gezellig Kees om elkaar te ontmoeten en leuk om kennis uit te wisselen voor o.a. de bouw van Sommerfeldt-bovenleidingen.

Leuk werkje maar soms secuur werkje maar die moeite wordt zeker beloond!
Wederopbouw zwitserse baan update 08-05-2013
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Wederopbouw zwitserse baan update 08-05-2013
Speciaal voor Kees: AirZermatt is geland !! (busje komt later  :( )

Het eerder opgebroken baangedeelte is inmiddels goed voorzien van nieuwe ballast (dank je Jos) en weggezogen (met een hobbystofzuigertje zodat de boel weer herbruikbaar is). Ook alvast twee Sommerfeldt-masten gesoldeerd: uitleggers.

De rest bewaar ik voor vrijdag/zaterdag: de weersverwachtingen voorspellen regen: dus lekker knutselweer!

30-05-2013: De heli's zijn overgevlogen naar http://forum.3rail.nl/index.php?topic=43942.msg792891#msg792891
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 08-05-2013
Hoi Henk,

Ziet er erg mooi uit. Voorral kleurstelling is erg mooi.
Heb je al foto's van je hernieuwde baangedeelte?

Gr.Wim

Re: Wederopbouw zwitserse baan update 08-05-2013
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 08-05-2013
Ik begrijp je nieuwsgierigheid: even geduld totdat de masten ook geplaatst zijn.
Ik zal proberen van deze laatste stappen foto's te maken.

Dan ben ik met de bovenbouw nog niet helemaal klaar, het moet ook verder onder draad gezet worden. En dan ben ik er nog niet ....

Onder de tafel maak ik nog maar geen foto's: allemaal loshangende draden (nog). Het zijn dus de modules die ik eerder hier heb geplaatst.




Re: Wederopbouw zwitserse baan update 08-05-2013
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 08-05-2013
Moet ik toch ineens denken aan het liedje busje komt zo, busje komt zo.
Die helipiet ziet er verdraaid goed uit, leuk om die ook bewegend te maken, rotors draainde maken lijkt me niet zo moeilijk, alleen dan moet eigenlijk ook het hekrotor mee draaien.
Anders is ie als statisch model ook wel heel erg gaaf hoor. :)
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 08-05-2013
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 08-05-2013
Dat zou wel heel fraai zijn Tom: een servootje met een lang asje misschien? Maar dan staat ie nog te wieken op de grond. De staartrotor is helaas niet beweegbaar......

Klusje voor jou ????  ;) :P
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 08-05-2013
Hij ziet er wel natuurgetrouw uit! Ik wil natuurlijk juist plaatjes van de masten en de verwerking.... Voor de fijnslijpers: Als je bij een heli de staartrotor niet aanzet als de hoofdrotor draait, draait de hele chopper in het rond....
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 08-05-2013
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 08-05-2013
@Kees en Tom: dan blijft ie maar statisch: een ongeleide chopper kunnen we niet hebben op de modelbaan 8o

@Kees: is het idee dat ik vrijdag wat Sommerfeldt-spul meeneem? Dwarsverbinding, paar masten om een idee te krijgen? 

EDIT Ad: Onnodig citaat van geheel vorig bericht verwijderd.
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 08-05-2013
Ik denk dat de uitleg en boekjes belangrijk zijn, maar voelen en kijken doet ook wel wat natuurlijk....
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 08-05-2013
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 08-05-2013
Boodschap is overgekomen!

EDIT Ad: Onnodig citaat van geheel vorig bericht verwijderd.
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 08-05-2013
Leuk idee, die helikopters. Verder wacht ik natuurlijk op de eerste foto's van de MGB treinen :).

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 08-05-2013
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 08-05-2013
Nou mag je mij even op weg helpen Dennis: wat bedoel je met 'MGB'?
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 08-05-2013
Lid sinds: 2009

Grüezi midänand!

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 08-05-2013
Ik heet wel geen Dennis maar hij bedoelt: MGB
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 08-05-2013
Hallo Henk


Heb door een reactie op mijn topic jouw baan gevonden.  Super.  De heli ook.  Onze buur in Zwitserland is helicopterpiloot bij air glacier basis Sion.  Zijn de basis al is gaan bezoeken.  Dit hoort inderdaad echt bij een Zwitserse baan.  Had er zelf nog niet aan gedacht.  Top.  Blijf je baan wel volgen nu. :)
Mvg
Paul
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 08-05-2013
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 08-05-2013
Gaaf he de heli's! Ik weet ook van het bestaan van Air Glacier (ook in Lauterbrunnen/BE) is er een heliport. Maar daarvan heb ik -nog- geen model gezien. Ik houd me aanbevolen als ie ergens opduikt.
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 08-05-2013
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 08-05-2013
Hallo Henk,

Leuk al die helikopters, dit is op mijn eigen baan ook nog een projectje wat afgemaakt moet worden, omhoog en omlaag is geen probleem alleen het draaien wilde maar niet lukken  :-(
Ook het geluid werkt en de wieken draaien  :)

Ga jij ook de heli,s laten bewegen?


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 08-05-2013
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 08-05-2013
Wie weet Peter is dat ooit eens de bedoeling! Maar jij gaat mij nu bijzonder nieuwsgierig maken hoe jij dit tot nu toe hebt gefikst.

En niet alleen ik denk ik ......................  :help: :thumbup:

Ben jij morgen soms ook bij H.I.P. ??
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 08-05-2013
Henk, ik denk dat het steeds duidelijker wordt dat je een stukje Zermatt op je baan gaat namaken.... Eigenlijk is de heliport met het station niet zo'n rare gedachte: heli's boven de sporen en een leuk kopstation waar je alleen ff smalspoor in normaal moet veranderen..
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 08-05-2013
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 08-05-2013
Dat zou er heel stoer uit kunnen gaan zien Kees! Al zou ik een heliport kunnen maken met plaats voor 1-2 helicopters zou al mooi zijn.

Een derde kan altijd nog in de lucht bungelen. Ideeën genoeg en die zijn ook welkom. In hoeverre realiseerbaar moet nog gaan blijken.

Een leuke hangar zoek ik nu: heb wel die van Busch gezien: nr 1408. Maar een goede look-a-like van de hangar in Zermatt .....
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 08-05-2013
Henk: zelf maken van architecten karton!! Het is een redelijk rechthoekig gebouw met een "Erdgeschoss" van beton:
zermatt
ff naar beneden scrollen, rechts een foto van de basis, daaronder alleen beton en sporen!
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 08-05-2013
Ziet er indrukwekkend uit Henk!!!
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 08-05-2013
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 08-05-2013
Citaat van: has-bls op donderdag 09 mei 2013, 19:39:15
Wie weet Peter is dat ooit eens de bedoeling! Maar jij gaat mij nu bijzonder nieuwsgierig maken hoe jij dit tot nu toe hebt gefikst.

En niet alleen ik denk ik ......................  :help: :thumbup:

Ben jij morgen soms ook bij H.I.P. ??

Hallo Henk,

Ik had dit bericht gisteren niet meer gelezen maar we hebben elkaar bij H.I.P. Gezien, in mijn eigen draadje is genoeg te lezen over het vliegen met de heli, ook zijn er filmpjes van.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 10-05-2013
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 10-05-2013
@ Wim en @ Kees:

Hierbij een paar foto's: een van het herstelde wissel en een paar van de aangelegde bovenleiding. De foto's zijn niet helemaal denderend, ik zal proberen morgen nog een paar te maken en op dit topic te plaatsen:
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 10-05-2013
Duidelijke foto's Henk! Ik ga mijn spulletjes morgen bestellen.
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 10-05-2013
Dat ziet er zeker indrukwekkend uit, Henk. Dat is mooi spul, zeg. Bedankt voor het plaatsen van de foto's.

Gr.Wim
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 10-05-2013
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 10-05-2013
Dank je Kees en Wim,

Ik zal een dezer dagen nog wat close-ups proberen te plaatsen met tekst van de bovenleiding: de bovenleidingportalen + portaalverlichting BRAWA-5310, bevestiging rijdraad ('druck'), afspanning nader bekeken.

In de bochten worden de rijdraden overigens altijd op 'zug' gezet. Om en om 'druck' en 'zug' op trajecten geeft het zig-zag effect. Los van de natuurgetrouwe weergave zorgt het er ook voor, dat het sleepstuk van de pantograaf gelijkmatig slijt (tenzij je er voor zorgt dat de pantograaf de rijdraden net niet raken).

Re: Wederopbouw zwitserse baan update 11-05-2013
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 11-05-2013
Vanmorgen nog een paar foto's genomen: deze zijn wat beter om de plaatsing en ophanging te laten zien.

Behalve dat Kees Zondag aan de SBB-Sommerfeldt gaat, gaat nu ook Alves (Dewey) overstag en heeft hij relevante bestanden ontvangen. 
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 11-05-2013
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 11-05-2013
Vanmorgen nog even bezig geweest om het ballastbed nog bij te werken: sommige plekken was ik nog niet echt tevreden over.

Verder nog een uitlegger bijgesteld, rijdraad opnieuw ingehangen (pantograaf schoot onder het draad uit). Maandag uitlegger opnieuw fabriceren.

Vanmiddag even bij Tom op bezoek geweest: wat een oog voor detail heeft Tom. En dan zie je hoe mooi ook een kleine lokaalbaan kan zijn: het noodzakelijke is er. Later kwam ook Wim erbij en hebben betreffende elektronica e.e.a. kunnen uitwisselen (kennis, geen apparaten ;). Leuk kennis gemaakt te hebben Wim; uitnodiging staat.
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 11-05-2013
Mooie, duidelijke foto's Henk. Ben zelf ook 'aan de Sommerfeldt'. Veel gepriegel maar wel een mooi resultaat. Heb jij al bepaald welek kleur je de (rij-)draden gaat schilderen?

Groeten,
Marc
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 11-05-2013
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 11-05-2013
Dank je Marc,

De rijden rijdraden schilderen??? Ik weet dat het kan maar ik begin er niet aan. Word me een puist werk joh! Ik heb gemerkt dat de koperdraden vanzelf donker worden van kleur: grijs/zwart. Koperoxydatie?

In het echie worden ze groenig geloof ik. Ik laat het vooralsnog voor wat het is. Jij verft ze wel en welke kleur??
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 11-05-2013
HI Henk - Nee ik heb ze ook (nog) niet geverfd...inderdaad zie ook ook op tegen de hoeveelheid werk die dat met zich mee brengt. Wellicht ooit...
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 11-05-2013
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 11-05-2013
Verf je de masten overigens wel of laat je die ook voor wat ze zijn?

Re: Wederopbouw zwitserse baan update 11-05-2013
Ook daar ben ik nog niet aan begonnen. Dat ben ik overigens wel van plan want die glimmen toch behoorlijk. Denk aan een mat grijze kleur, niet te donker.
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 11-05-2013
Hall Henk, kwam dit tegen.



Gr.Wim
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 11-05-2013
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 11-05-2013
Thx Wim,

Deze film betreft de bovenleiding van de DB. Als basis is deze film zeker bruikbaar voor anderen. In de handleiding van Sommerfeldt worden de verschillen in bevestiging van DB, SBB, OBB, FS enz uiteengezet.
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 11-05-2013
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 11-05-2013
Marc,

Voor wat betreft de bovenleidingmasten en portalen: er is een RAL-kleur bekend voor deze masten. Ik heb het nog niet kunnen achterhalen. Ook is mijn ervaring dat na verloop van tijd de glans er wel vanaf gaat.

Ik ga verder zoeken en mocht iemand die dit leest weten welke RAL-kleur het betreft: laat ons weten!
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 13-05-2013: Afspanning SBB Sommerfeldt
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 13-05-2013: Afspanning SBB Sommerfeldt
Een korte update:

Zoals beloofd een foto van de afspaninrichting SBB Bovenleiding.

1. BRAWA 5531 SBB-portaal verlichting;
2. Sommerfeldt 388 compleet (mastbevestiging):
a. Het 'Festpunkt' (fixeerpunt) is een stukje staaldraad die GOED aan de mast wordt bevestigd en vervolgens aan het tafelblad (oranje cirkel) wordt verankerd. Zorg dat de mast 90 graden blijft staan! Het fixeerpunt zorgt dat de mast bij het afspannen van de rijdraden in zijn positie blijft staan en niet omgetrokken wordt;
b. Aan de tweede geleiderol wordt het oog bevestigd en aan de rijdraad bevestigd (oranje) nadat de isolator (rode cirkel) op het draad is aangebracht (niet functioneel);
c. Spanveer in betongewicht. Aan de spanveer wordt het spandraad geknoopt, door het betongewicht gehaald, over de geleiderollen geleid en vervolgens aan de mast geknoopt;
d. Bovendraad van de rijdraad door de portaalmast steken (zonodig eerst een gaatje boren). Isoleer draad aan de mast (rode cirkel) wanneer bovenleiding functioneel is (rijspanning!), nadat ook op de bovendraad een isolator is aangebracht (niet functioneel).

Om het rijdraad op spanning te houden moet aan de andere zijde (na ca. 1-1,5 meter max) een zelfde voorziening worden getroffen. Dus aan beide einden van een rijdraad bevindt zich een afspaninrichting. Strak gespannen draad zorgt ervoor dat de pantograafdruk (indien tegen het draad wordt gereden) de rijdraden niet uit zijn positie drukken.

Morgen een exploded view van de SBB-afspaninrichting.
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 13-05-2013
Duidelijk Henk. Ik zie dat ik nog heel wat te 'pielen" heb voordat alleen het paradespoor al van bovenleiding is voorzien....
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 13-05-2013
Hallo Henk, ook al ga ik niks doen met bovenleiding, vind ik het wel geweldig om te zien. Zeker ook hoe jij e.e.a in beeld brengt.

Gr.Wim
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 13-05-2013
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 13-05-2013
Bedankt Wim en Kees,

Zoals Kees al stelt: het is inderdaad een heel 'gepiel' wat veel geduld vergt. Maar ook voor jou Kees zal het resultaat er zeker naar zijn!

Wim: als jou aan de hand van plaatjes het een en ander duidelijk is: dan hebben anderen er hier ook zeker wat aan. Dan heb ik dat doel bereikt.

Seminar organiseren Sommerfeldt bouwen??  ;)