Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Wederopbouw zwitserse baan: 161129 Nieuw Topic SBB-BLS Dwergseintjes

Gestart door Has-bls zaterdag 30 maart 2013, 21:56:56

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 26-04-2015 Variant op SO-#388 ABSPANNBRÜCKE
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 26-04-2015 Variant op SO-#388 ABSPANNBRÜCKE
Henk,
Dat ziet er zeker heel goed uit. Je hebt vanmiddag weer niet stil gezeten; dat is nu wel duidelijk! Jouw doel wordt zeker gehaald in dit lange weekend. Vraagje: je had toch ook de rijdraden aan de onderste buisconstructie kunnen hangen in plaats van aan de "zelfbouwuithouder", of zie ik het verkeerd?
Desalniettemin mijn complimenten voor jouw werk :thumbup: :thumbup:
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 26-04-2015 Variant op SO-#388 ABSPANNBRÜCKE
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 26-04-2015 Variant op SO-#388 ABSPANNBRÜCKE
Dank Gerard,

Als je teruggrijpt op de foto hiervoor uit het grootbedrijf, dan zie je dat over deze buisconstructie de draagdraad wordt gevoerd.

Beneden de onderste querträger kun je de uithouders (platte L-constructie) voor de rijdraden ontwaren. Aan de bovenste querträger wordt de afspanning van de draagdraad bevestigd met de spanrollen. Aan de onderste querträger wordt de afspanning van de rijdraad bevestigd met de spanrollen. Aan weerszijden komen dan aan elke mast 2 contragewichten: elk voor de rechter en linker draag- en rijdraad.

De plaatbevestiging namaken is me aardig gelukt overigens. Maar de rest bewaar ik voor later (ik mis de kleine spanrolletjes .......: heb ze betaald maar nog niks gehoord dat ze klaarliggen om afgehaald te worden  :-( :-(  )
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 26-04-2015 Variant op SO-#388 ABSPANNBRÜCKE
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 26-04-2015 Variant op SO-#388 ABSPANNBRÜCKE
Henk, dank voor jouw uitleg. Komt mij nu helder over en weet wat de bedoeling is. Nieuwsgierig naar wat volgt van jouw kant!
Tussen () nog geen bericht terug gekregen van "zijn antwoord". Ik hou jou op de hoogte.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 26-04-2015 Variant op SO-#388 ABSPANNBRÜCKE
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 26-04-2015 Variant op SO-#388 ABSPANNBRÜCKE
Nou vooruit dan:

Hierbij nog eens twee plaatjes van de vorderingen. Gaat er al aardig op lijken?? Het aantal span- of geleiderollen wat nodig is bedraagt per brug 12 stuks. Zoals gezegd wacht ik op mijn bestelling om deze te kunnen afbouwen.

Sommerfeldt contragewichten vind ik niet zo fraai: ik zou graag de vierkante willen maar geen idee wie maakt/levert.

Verder moeten nog de L-vormige uithouders met richtarmen worden gemonteerd en bevestigingsplaten voor de montage van de rollen aan de mast.

Leuke klus, maar minder intensief als de bouw van een schakelpost.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 26-04-2015 Variant op SO-#388 ABSPANNBRÜCKE
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 26-04-2015 Variant op SO-#388 ABSPANNBRÜCKE
Henk,
Geweldig resultaat. Ik zal op andere forums eens een vraagje gaan stellen. Mogelijk dat ik aldaar een antwoord van terug krijg.
Rustig aan maar, want ik denk dat jij deze dag al heel veel hebt verricht. Morgen vrij?
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 26-04-2015 Variant op SO-#388 ABSPANNBRÜCKE
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 26-04-2015 Variant op SO-#388 ABSPANNBRÜCKE
Ja morgen vrij: ik ga niet de stad want het wordt knetterdruk. Ze willen allemaal de Koning en Koningin zien en aanraken  :P

Ik ga morgen brabantse land in: asperges halen bij de boer. Heb daar een  :thumbup: adresje en het reizen wel even waard.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 26-04-2015 Variant op SO-#388 ABSPANNBRÜCKE
Henk,

hier enkele foto's van de schakelpost/transfo post in Aarburg/Oftringen waar we gisteren over gesproken hebben.

Grts

Johan
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 26-04-2015 Variant op SO-#388 ABSPANNBRÜCKE
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 26-04-2015 Variant op SO-#388 ABSPANNBRÜCKE
Dank Johan,

Ook dit is een indrukwekkend exemplaar en weer iets anders dan Gerard (GWS) in zijn topic postte.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 26-04-2015 Variant op SO-#388 ABSPANNBRÜCKE
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 26-04-2015 Variant op SO-#388 ABSPANNBRÜCKE
Beste Henk,

Ik weet in het "noord" Brabantse land ook nog een asperge adres met op een kilometer of drie een modelspoor winkel...

Groet, Anne W
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 26-04-2015 Variant op SO-#388 ABSPANNBRÜCKE
Henk,

Ik weet er eentje vlak bij ons.  Zondag asperges.....
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 26-04-2015 Variant op SO-#388 ABSPANNBRÜCKE
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 26-04-2015 Variant op SO-#388 ABSPANNBRÜCKE
Dag Anne,

Hemelsbreed zit ik er dan 3 km vandaan!!! Piet van Iersel in Udenhout. Klasse-adres in die streek.

En Paul: al moet ik ze om de dag eten: mij straf je er niet mee. Zondag asperges??  :thumbup: :razz:
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 26-04-2015 Variant op SO-#388 ABSPANNBRÜCKE
Hoi Henk,

Dat word een mooie afspaninrichting, ik moet ook maar eens op zoek gaan naar kleinere wieltjes ziet er toch mooier uit dan de standaard Sommerfeldt wieltjes.

groeten Martin.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 29-04-2015 variant SO #318: BLS-Streckenmast
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 29-04-2015 variant SO #318: BLS-Streckenmast
Johan (BRUNIGBAHN) en ik hebben ruggespraak gehouden in de ontwikkeling van deze BLS-mast. Gisteravond een eerste aanzet gegeven tot een paar prototypes: zie ook KLIK.

Het uiteindelijke resultaat na een kleine 8 uur prutsen:
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 29-04-2015 variant SO #318: BLS-Streckenmast
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 29-04-2015 variant SO #318: BLS-Streckenmast
Hallo HENK,
Zie mijn schrijven op de site van JOHAN.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 29-04-2015 variant SO #318: BLS-Streckenmast
Ziet er weer indrukwekkend uit Henk :thumbup:
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 29-04-2015 variant SO #318: BLS-Streckenmast
Henk

Weer een knap staaltje soldeerkunst, je streeft de perfectie na.
Ben met volle bewondering naar je kunstwerk aan het kijken.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 29-04-2015 variant SO #318: BLS-Streckenmast
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 29-04-2015 variant SO #318: BLS-Streckenmast
De revisie versie (naar aanleiding van suggesties van ArjanM: zie ook KLIK ): dit moet hem zeer waarschijnlijk gaan worden:

Re: Wederopbouw zwitserse baan: 29-04-2015 variant SO #318: BLS-Streckenmast
Hallo Henk,

zoals ik al in mij eigen draadje melde, deze uitvoering komt heel
goed overeen met het grote voorbeeld. Top gemaakt. :thumbup: :thumbup:


Groeten Johan
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 29-04-2015 variant SO #318: BLS-Streckenmast
Henk,

OK, je hebt me stil. Ik kan niets meer bedenken dat beter kan.  :thumbup:

Een flink gepriegel, maar top resultaat.
Heb je een soldeermal gemaakt? Want je gaat nu vragen voor hele series krijgen ;)
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 29-04-2015 variant SO #318: BLS-Streckenmast
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 29-04-2015 variant SO #318: BLS-Streckenmast
Jij en stil te krijgen Arjan!?? Dat gebeurd je zelden denk ik.

Ja heb soldeermal gemaakt: gewoon de complete uithouder in balsa geperst en ik heb de vorm. Ideaal.

Dus jij bent eerste klant ??? Kan je eens een proefexemplaar sturen; dan zie hem van dichtbij. Je weet me te vinden ;-)
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 29-04-2015 variant SO #318: BLS-Streckenmast
Nou Henk, ik zat meer aan anderen te denken.  Voor mijzelf is het zelf maken een groot deel van de lol/hobby
Na het gepriegel met de lantaarns - waar ik nog lang niet mee klaar ben, maar ik heb nu wel de methode onder de knie - zijn deze "eenvoudig". (zei hij vol zelfvertrouwen.  >:-D )

Met een mal of beter gezegd mallen, moet het goed te doen zijn de buisjes op de juiste lengte/verkanting te snijden en dan te solderen.

Ik zat me af te vragen of er ook linkse/korte en rechtse/lange versies zijn voor het zig-zaggen van de draad? Ik zal wanneer ik tijd heb weer eens wat video's gaan bestuderen. Daar kwam de foto ook vandaan.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 01-05-2015 variant SO #318: BLS-mast tunnelingang
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 01-05-2015 variant SO #318: BLS-mast tunnelingang
Wie dan ook Arjan, ieder is welkom voor een mal of een voorbeelduitlegger om zelf te persen in Balsa-hout.

En voor mij geld hetzelfde als voor jou: het zelf maken is een groot deel van de hobby (vandaar dat de bouw van mijn baan ook niet opschiet  >:-D) Maar al deze werkstukjes zullen ook bij eens een verdiend plaatsje krijgen.

V.w.b. korte en lange uitlegger: daar ben ik ook nog niet helemaal achter: de foto van jouw (ik heb er een blauwe cirkel omheen getekend) is de lange uitlegger. Het lijkt er op dat deze met een soort van extensie wordt bewerkstelligd (tussen de mast en de isolatoren).

Anderzijds is de onderste pijp lang genoeg om op rechte trajecten 'om en om' de richtarm te kunnen plaatsen om de zick-zack werking te kunnen verkrijgen. Zie ook de foto's hierna van een mast voor tunnelingangen (speciaal voor Johan 'Brunigbahn') met praktijkfoto:

En verder: Zie ook eens: https://eepshopping.de/docs/BLS_Fahrleitungssystem_HB1.pdf
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 01-05-2015 variant SO #318: BLS-mast tunnelingang
Henk je blijft wonderbaarlijk bezig. Hoedje af.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 01-05-2015 variant SO #318: BLS-mast tunnelingang
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 01-05-2015 variant SO #318: BLS-mast tunnelingang
Henk,
Blijft het alleen maar bij de BLS met zijn systeem, of ga jij ook nog andere systemen hanteren. Wat "Paul" al zegt, er komt (voorlopig) aan jouw werklust geen 'eind aan' !
Maar wij blijven met z'n allen erg genieten :important:
:O :O :thumbup:
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 01-05-2015 variant SO #318: BLS-mast tunnelingang
Een snelle zoektocht levert alleen de links/rechts versie van Barin op. Qua maten zijn die gelijk. Alleen de richtarm is omgedraaid. Ook is de positie van de draad-drager niet exact in het midden.

De uitlegger op de foto is inderdaad verlengd. Dit wordt toegepast wanneer de mast verder van de baan staat.

(bron foto's: Roundhouse.ch)
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 01-05-2015 variant SO #318: BLS-mast tunnelingang
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 01-05-2015 variant SO #318: BLS-mast tunnelingang
Dank voor de nadere info Arjan  :thumbup:
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 01-05-2015 variant SO #318: BLS-mast tunnelingang
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 01-05-2015 variant SO #318: BLS-mast tunnelingang
Kan het iets te maken hebben met de slijtage van de bovenleiding en de stroomafnemers?
Het is wel een mooi voorbeeld!
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 01-05-2015 variant SO #318: BLS-mast tunnelingang
Gerard, wat bedoel je precies? De verlengde uitlegger heeft gewoon met plaatselijke omstandigheden te maken. De zick-Zack, zoals Henk dat zo mooi uitdrukt, is inderdaad tegen slijtage.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 26-04-2015 Variant op SO-#388 ABSPANNBRÜCKE
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 26-04-2015 Variant op SO-#388 ABSPANNBRÜCKE
Citaat van: Has-bls op zondag 26 april 2015, 12:37:36
In het http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54941.0 werd de volgende foto getoond:

Zowel ArjanM als Erik_en_Kids hebben plannen om deze na te bouwen. Het ontbreekt nu eigenlijk aan de spaakwieltjes (diameter 3-4 mm). Maar bij MUCO goed alternatief gevonden (dankzij Erik) in gesloten messingrollen.

Ik moet wat betreft de messingrollen van MUCO toch een vervelende melding doen: gisteren de 3mm messingrolletjes wezen ophalen in Amsterdam en ik wist van de prijs (? 0.60/stuk). (opsturen kon ook: standaard ? 6,95 verzendkosten). Knap pittig als je niet beter weet. Aldaar gekomen kreeg het bestelde in een zakje van Aero=naut (bekend onder de vliegtuig en botenbouwers).  En dan ga je thuis surfen op de artikelnummers Aero=naut #5847/03 (messing rollen 3mm) en Aero=naut #5747/04 (messing rollen 4mm).

Als je dan bij 3 andere webwinkeliers voor 25 stuks per zakje rond ? 6.- kwijt bent dan voel je je toch ..........  >:-D Dit zijn voorlopig de goedkoopste die ik kon vinden:

LEIDEN: SJAAKS HOBBYSHOP;

GRONINGEN: MODELBOUW KRIKKE

BLOEMENDAAL: MODELBOUW BLOEMENDAAL.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 01-05-2015 variant SO #318: BLS-mast tunnelingang
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 01-05-2015 variant SO #318: BLS-mast tunnelingang
Hoi Henk,
Lang niet op je topic geweest. Heb het ook niet geheel doorgenomen.
Je bent echter nog steeds lekker bezig!
We moeten toch weer eens afspreken!!
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 12-05-2015 Eindelijk starten!!
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 12-05-2015 Eindelijk starten!!
Na lange tijd stillegging van de opbouw, mede door het vele uitwerken van allerlei ideetjes en tips (allerlei bovenleiding varianten, seinophangingen en seincomposities van Schneider) gisteren de handschoen weer opgepakt om de baan te gaan opbouwen.

Er zijn wat keuzes gemaakt door een module weg te doen die ik geen plaats kon geven. De module met het stationnetje BLAUSEE-MITHOLZ heb ik wel bewaard: al lag deze compleet in puin wat bovenleiding betreft. Dat heb ik gisteren gedemonteerd inclusief twee schakelposten van Sommerfeldt en portalen. De schakelposten komen niet meer terug: althans niet de kant en klare.

Deze gaan naar een medeforummer die zijn Gothard-Strecke aan het opbouwen is alsmede wat mastwerk en gloednieuwe rijdraden en afspanmasten.

De smaak van zelfbouwen heeft me flink te pakken gekregen: uitgewerkte ideeën zullen straks dan ook terug te vinden zijn in de baan. Het normale rijdraad van Sommerfeldt zal niet worden gebruikt: ik schakel over op Profi-draad. Dat oogt stukken mooier.

De modules krijgen allemaal de afmeting 1500 x 500 mm (max). Mogelijk dat de lengte nog wordt beperkt tot 1200 mm x 500 mm (max). Dit omdat er bij een eventuele verhuizing de boel wel door het trapgat moet kunnen zakken! De modules zoals ze in de aanvang van het topic zijn te zien zullen ook moeten worden versmald: ik vrees dat de 500 mm niet kan worden bereikt maar zal op 600 mm blijven steken. Andere optie is het geheel compleet af te breken: iets wat ik me nu - gezien het vele vele werk wat er is ingestoken - nog niet over het hart kan krijgen. Bovendien moeten de poten ook nog worden ingekort: en dat gaat niet zonder enige hulp. Het kleiner maken geeft me ook een meer ruimtelijk inzicht: op tekening is allemaal mooi en aardig maar ik moet het zien of het klopt en naar de zin is.

Station Blausee-Mitholz krijgt haar plekje op de hoogte van de balk rechts op de foto. De ruimte tussen de balk en luik is ruim 500 mm. Dat is bijna de grootste breedte van de zolder en de geometrie van Blausee past goed tussen zonder geweld te doen aan de oude modules. De ruimte daaronder naar rechts komen 1 of 2 schaduwstations: Of bovenelkaar of naast elkaar. Voor beiden is voldoende ruimte.

Dit zijn de eerste bouwplannen: modules maken en inpassen.  en van lieverlee de boel weer gaan opbouwen. 
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 12-05-2015 Eindelijk starten!!
Hoi Henk,

Eindelijk gaat het gebeuren Henk gaat nu aan zijn eigen baan werken. Het afbreken van je oude baan is nooit leuk, ook ik heb mijn oude baan afgebroken en deed best pijn na jaren van bouwen, maar als iets niet helemaal naar het zin is is het beter om overnieuw te beginnen. Je hebt er natuurlijk wel ervaring mee opgedaan. We gaan een afspraak maken om samen te gaan bouwen, moeten even wachten tot Syl weer beter is heeft een kleine terugval en moet goed rusten. Het lijkt me verstandig om de poten in te korten en er gelijk een voetje onder te doen waar je de hoogte mee kan afstellen. We houden contact.

groeten Martin.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 12-05-2015 Eindelijk starten!!
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 12-05-2015 Eindelijk starten!!
Dat gaan we zeker doen Martin:

intussen maak ik de eerste bakken gereed. Kan ik gelijk ervaring opdoen met de afkortzaag die pas 2 jaar splinternieuw in de doos heeft gezeten. Morgen nog wat hout halen: wordt de komende dagen toch geen buitenweer dus maar spoormeters gaan maken.

Beterschap voor Silvia en laat ze rustig aan doen!!

Re: Wederopbouw zwitserse baan: 12-05-2015 Eindelijk starten!!
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 12-05-2015 Eindelijk starten!!
Hey Henk,

Geweldig man, de hulp heeft zich al aangemeld nou kun je snel beginnen. En het is zoals ik vrijdag j.l. al zei je moet een keuze maken en dan beginnen. Overigens, was lekker gezellig bij jou, doen we nog een keer over.

Succes met de baan.

Groet Herman. 
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 12-05-2015 Eindelijk starten!!
De kogel is door de kerk.  Dit wordt zeker een pro-baan Henk kennende. Volgen je graag en als we kunnen helpen.... :thumbup:
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 12-05-2015 Eindelijk starten!!
Henk

Hier meldt zich nog een volger aan.
Ben benieuwd wat voor ideeën er allemaal gaan komen.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 12-05-2015 Eindelijk starten!!
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 12-05-2015 Eindelijk starten!!
En nu de vraag: hoe kunnen we allemaal HENK bewegen een behoorlijk tip van de sluier op te lichten. Ik bemerk bij iedereen toch wel dat zij ook nieuwsgierig zijn. We moeten maar even afwachten. Misschien dat hij hierdoor toch eens iets van zijn ID-tjes gaat prijsgeven. We weten inmiddels wel, dat het trapgat behoorlijk belangrijk is! :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 12-05-2015 Eindelijk starten!!
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 12-05-2015 Eindelijk starten!!
@Gerard, Dan ga eens terug naar mijn eerste topicbericht: indexpagina. Daar kom je meer dan genoeg ideetjes tegen waarvan een flink aantal straks terug te vinden is in de baanbouw. Gewoon klikkie doen op de linkjes.

En ja: ik hou jullie graag in spanning maar ik verras mezelf ook nog wel eens graag  >:-D >:-D . Heb nog wel wat foto's die ik zal inscannen (toen was er nog geen digitaal tijdperk: zo oud zijn ze inmiddels) zoals de baan ooit bedoeld was: maar dat was op een zolder van 48 m2! Moet het nu effectief doen met minder dan 1/3 daarvan.

@Paul: ja ook jouw hulp is zeker welkom, ik heb dat mooie masjien van je liggen. Mag je mij wijsmaken hoe er mee om te gaan ...





Re: Wederopbouw zwitserse baan: 12-05-2015 Eindelijk starten!!
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 12-05-2015 Eindelijk starten!!
Overigens wat leuk is te vermelden, dat SOMMERFELDT zeer enthousiast is hoe ik hun materialen gebruik om bovenleiding variaties te maken. Bestel regelmatig onderdeeltjes buiten hun Ersatzteilassortiment om en voorzie ze daarop van fotowerk.

Echter tot het in productie nemen komt het niet: daar is de omvang te klein voor. Jammer maar begrijpelijk. Maar met lef en desnoods onder begeleiding is dit je aan te leren.

Op de eerstvolgende workshop bovenleiding komen een paar die-hards om onder begeleiding zelf (Zwitserse) bovenleiding in elkaar te knutselen. Ook worden hier onderling ideeën uitgewisseld. Er zijn nog 3 plaatsen vrij.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 12-05-2015 Eindelijk starten!!
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 12-05-2015 Eindelijk starten!!
Hallo Henk,

Er staat een fout in bovenstaande tekst  8o er zijn nog 2 plaatsen beschikbaar.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 12-05-2015 Eindelijk starten!!
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 12-05-2015 Eindelijk starten!!
Ik weet van twee aanmeldingen: vijf plaatsen beschikbaar - 2 = 3 resterend. Of heb jij inmiddels een derde aanmelder???

[EDIT] Ja dus: nog 2 plaatsen beschikbaar. Thx Peter
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 12-05-2015 Eindelijk starten!!
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 12-05-2015 Eindelijk starten!!
Vandaag prachtig mooi weer om buiten te zagen, boren en monteren.

Was rustig op het werk dus paar uurtjes verlof opgenomen. Drie basisframes voor Blausee-Mitholz zijn nu klaar om te worden voorzien van -stel-poten, 'spoordijk' en aansluitingen bezetmelders enz. Boel wordt nog niet gekoppeld omdat rechts schaduwstation moet komen (zie fot0 paar berichten terug).

Morgen volgen een paar foto's voor de eerste indrukken: zowel hoe het 'ooit' was en hoe het nu zou kunnen worden. Niets staat op tekening: wordt eerst uit de vrije hand uitgezet!
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 12-05-2015 Eindelijk starten!!
Henk ik ben benieuwd.  Kijk er naar uit. :thumbup:  Voor mij was het vandaag zolderen. Het hele station heeft nu ballast. Hoop voor ik weg ben nog wat foto's te kunnen plaatsen.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 12-05-2015 Eindelijk starten!!
Hoi Henk,

Eindelijk de stap genomen, als ik terug kom van mijn vakantie kom ik
je een keer bezoeken. Hartelijk dank voor het toesturen van de
Sommerfeldt onderdelen. En  er groeit hier wat voor op je baan...

Groeten Johan
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 14-05-2015 Eindelijk starten: volgende stap
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 14-05-2015 Eindelijk starten: volgende stap
Gistermiddag de eerste 3 ruwe basisframes in elkaar gezet en eens uitgelegd op de zoldervloer met de oorspronkelijke module-sporen erop. Poten komen er nog onder uiteraard (hoogte 65 cm) en is voldoende om in de hoek de sporen OVER het opengeklapte luik te voeren vanuit Blausee-Mitholz. Voor het gebouw is er voldoende hoogte.

Een eerste foto-impressie: de compilatie is van de baan zoals ie ooit had moeten worden (ruim 24 jaar geleden). Aan SOMMERFELDT is niets veranderd sinds al die jaren :-(

Al het oude bovenleidingspul is gedemonteerd en sommige delen krijgen een ander 'baasje'. De querträgers zijn schoongemaakt, gepolijst en liggen nu in een soda-badje om straks weer te worden ingezet.

De andere foto's spreken voor zich. Natuurlijk worden op het moment van afwerken de CV-pijpen ook weggewerkt.

Re: Wederopbouw zwitserse baan: 14-05-2015 Eindelijk starten: volgende stap
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 14-05-2015 Eindelijk starten: volgende stap
HENK,
Die foto's geven een ieder een beeld wat jou al voor ogen staat. Wij moeten daar nog wel veel fantasie voor gaan verbruiken, maar dat zal wel lukken. Ik ga maar eens googlen over meer bijzonderheden van jouw "B - M" . Ben benieuwd wat ik allemaal tegen kom. Jij gaat in elk geval eerst nog een klein aantal dingen aanpassen op zolder en daarna gaat het grootte werk een aanvang maken. Ik wens jou heel veel suk6 en vraag jou om heel af en toe wat beeldmateriaal te plaatsen.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 14-05-2015 Eindelijk starten: volgende stap
Hallo Henk.

Je hebt nog genoeg ruimte achter je station om ook nog leuke scenery te bouwen en met de rails aan de rand langs kan je overal goed bij.We zijn benieuwd wat je er van gaat maken.Het thema is in ieder geval al mooi  :thumbup:

Harald & Alex
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 14-05-2015 Eindelijk starten: volgende stap
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 14-05-2015 Eindelijk starten: volgende stap
De ruimte achter het stationnetje zal nog hooguit een 10 centimeter zijn als het eenmaal op de hoogte staat, misschien ietsje meer: voldoende voor een weggetje tussen station en de steunmuur in de rotswand.

Op de laatste foto, ongeveer ter hoogte van de 'poot' komt de zelfgebouwde schakelpost: misschien wordt het nog wel een zuivere kopie van de schakelpost zoals deze op Blausee-Mitholz staat. Maar dat is latere zorg: die kan er altijd tussen geplaatst worden.

De 'spoordijk' breng ik op een hoogte van een kleine 5 cm boven het frameniveau. Lijkt me meer dan voldoende om rechts van Blausee-Mitholz de baan te laten zakken het 'Kandertal' in, de ondergang onder Blausee-Mitholz te maken en ook het kleine toegangsweggetje onder het spoor door naar het stationnetje.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 14-05-2015 Eindelijk starten: volgende stap
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 14-05-2015 Eindelijk starten: volgende stap
Henk,
Jij hebt ook alles in het 'hoofd' zitten! Staat er wel eens iets op tekening van het station B - M? Ben benieuwd hoe jij het gaat  maken. Heel veel sterkte en suk6! Ik volg jou nauwgezet hoor!  :thumbup: :thumbup:
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 14-05-2015 Eindelijk starten: volgende stap
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 14-05-2015 Eindelijk starten: volgende stap
Nou Gerard, een deel zit inderdaad in het hoofd.

Ik beschik over originele blauwdrukken ooit gekregen van de BLS (ik schat een kleine 25 jaar geleden) met baanplan, seinposities en type. Die tekeningen zijn zo groot dat ik deze hier niet kan plaatsen.

Johan de Reuver (alias Blausee-Mitholz) heeft bij een van de buren het volgende geplaatst: http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,3075.msg46219.html#msg46219 . Dit plan geeft je de indruk hoe sporenplan er uitziet.

Restbeetje komt uit de boeken en een beetje van mezelf ;-)