Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Wisselaandrijving

Gestart door pnvdg944 zaterdag 30 maart 2013, 16:55:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wisselaandrijving
Lid sinds: 2009

offline
Wisselaandrijving
Van Conrad heb ik de wisselaandrijving RS-01 gekocht.(art.nr Conrad 249113) in de veronderstelling deze te kunnen gebruiken op mijn Märklinbaan die wordt aangestuurd door een Intellibox IR van Uhlenbrock. De gebruikte decoders voor de wissels zijn van Litfinski type S-DEC-4-MM.
Als ik de bedrading aansluit, rode draad op aansl. 1 of 2 of 3 of 4 en zwarte draden op G en R, gebeurd er niets.
Test ik de wisselaandrijving aan een wisselspanning aansluiting van ca 16 V, werkt de aandrijving perfect.
Wie helpt mij uit de droom? Mij E-kennis is beperkt.
Re: Wisselaandrijving
Shivan
gast

Re: Wisselaandrijving
het kan wel kloppen dat er niks gebeurt, de Decoder is voor magneet artikellen. voor motorische aandrijving heb je de M-DEC-MM nodig. ben momenteel zelf druk aan het kijken voor een vervanging van die aandrijving van markling te vervangen voor die conrad dingen of Servo's met de ESU decoder
Re: Wisselaandrijving
Lid sinds: 2007

offline
Re: Wisselaandrijving
Je hebt bij digitaal gebruik en een K83 compatibele decoder een eenvoudige hulpschakeling nodig. Deze kun je in de wiki vinden. Zelf heb ik er al tientallen gemaakt en het werkt perfect.

http://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_K83_als_motor-schakelaar

Met vriendelijke groet,

Aldert
Re: Wisselaandrijving
Lid sinds: 2009

offline
Re: Wisselaandrijving
Beste Aldert,

Ik heb je aanbeveling opgevolgd, het schema nagebouwd zoals aangegeven, maar de wisselaandrijving werkt slechts in één richting.
Met de multimeter meet ik dat de spanning , ca 13 V , omgepoold wordt.
De wissel werkt echter maar één kant op. Wat doe ik verkeerd?

Groet, Peter
Re: Wisselaandrijving
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re: Wisselaandrijving
Beste Peter,

Bij sommige decoders moet je de andere soort transistoren gebruiken. Ik dacht, dat er in de schakeling van Albert PNP-trasistoren gebruikt werden. Dit moeten dan NPN-transistoren zijn. Dan moet het werken.

Groet,
Bert