Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

decals

Gestart door arkowe donderdag 28 maart 2013, 01:47:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
decals
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
decals
Ik heb een kl laser printer en ooit al eens ergens een decalsetje
meebesteld, voor het afwrijfprincipe.
Zoekende naar zonwerende folie kwam ik http://www.ifoha-klebefolien.com/nl/speciaalfolies/laserprintfolies/laserprintfolies-voor-laserprinters/ tegen.

Voor 10x a4 valt de prijs behoorlijk mee.
Is er toevallig iemand met ervaring met dit spul of iets soortgelijks?

Arnold
Re: decals
Bahnhof Kloten
gast

Re: decals
Ik heb er geen ervaring mee, maar mij lijkt dit ideaal als dit spul dun genoeg is.
Anders moeten we een proef setje bestellen.
Re: decals
willem twee
gast

Re: decals
Veel te dik lijkt me.
Re: decals
Bahnhof Kloten
gast

Re: decals
Dat weet je niet als je het niet hebt gezien.
Als er geen ervaringen zijn, ga ik volgende maand (Als m'n baas weer heeft betaald  ;) ) een setje bestellen.
Re: decals
willem twee
gast

Re: decals
Folie is veel dikker dan dat decal papier is. Weet eigenlijk wel zeker dat ik er meer van weet dan u.
Al heel wat merken decal papier getest en ik werk alleen nog maar met het beste.
Re: decals
Lid sinds: 2013

offline
Re: decals
Dat is natuurlijk altijd goed, met de beste werken, en ik geloof je op je woord.

Maar voor mij, die nog leek is op dat gebied, en ik denk ook wel anderen, zou het dan prettig zijn om te weten welke dat is.
En waar je dat eventueeel kunt aanschaffen.
Re: decals
Lid sinds: 2023

offline
Re: decals
Even zorgen dat er geen misverstanden komen.

De link van Arnold verwijst naar stickervellen. Dit is kunststof in de kleuren wit, goud of transparant wat
met een laserprinter te bedrukken is. Vervolgens snijd je de sticker in de grootte die je hebben wil en plak
je deze sticker op de door jou bedoelde plek.

Decal papier, zoals Jan Kees aangeeft, is bedoeld om afbeeldingen op te printen en deze afbeeldingen over te brengen
op de door jou bedoelde plek. Hierbij breng je alleen de print over en hoef je niks meer uit te snijden.

Dat zijn beiden dus wezenlijk andere producten.
Re: decals
willem twee
gast

Re: decals
Zie mijn onderschrift  :D.
Re: decals
Bahnhof Kloten
gast

Re: decals
De grote vraag is natuurlijk, wat is het oppervlak. Ik kan me voorstellen dat op een groot oppervlak een iets dikker folie gebruikt kan worden.

Wat heeft Märklin eigenlijk gebruikt op de Olympische koploper, die stickers lijken mij ook dikker dan decals.
Re: decals
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re: decals
Ik heb nog eens goed gekeken op de site en uit een pdf gehaald dat de dikte afhankelijk
van de soort (kleur) varieert tussen de 70 en 80 micrometer.

wikipedia
Een micrometer (officieus: micron of mu) is een lengtemaat uit het SI-systeem. De maat heeft het symbool µm. Een micrometer is gelijk aan 10-6 meter, oftewel 0,000 001 meter, een miljoenste deel van een meter, of een duizendste deel van een millimeter.

Lees http://www.ifoha.com/Downloads/laserdrukfolies.pdf.

Overigens kan je gratis monstertjes aanvragen van (een) folie
(zelf al gedaan voor de zonwerende folie) via de website

Zelf kijk ik vooral ivm autootjes voorzien van tekst en gebouwen, ruiten, muurreclame etc
Voor dit soort toepassingen kan je vaak ook goed wegkomen door een hele ruit te beplakken met
bedrukt transparant. Dikte folie valt dan niet op als dit beperkt is.
Met voertuigen kan je vaak ook wel deze truc uithalen door een geheel paneel, deur etc te beplakken.
Denk dan ook wegwijzers, spoorse borden etc


Arnold
Re: decals
Lid sinds: 2023

offline
Re: decals
Citaat van: arkowe op vrijdag 29 maart 2013, 01:06:01
Zelf kijk ik vooral ivm autootjes voorzien van tekst en gebouwen, ruiten, muurreclame etc
Voor dit soort toepassingen kan je vaak ook goed wegkomen door een hele ruit te beplakken met
bedrukt transparant.

Arnold,

Kleuren komen alleen maar goed tot uiting op wit.
Hou er dus rekening mee dat kleur op transparant verandert van intensiteit als je het op een gekleurde ondergrond
plakt.
Re: decals
Bahnhof Kloten
gast

Re: decals
Mij lijkt toch dat als je een ruit beplakt, je toch altijd artefacten van de achtergrond in je beeld krijgt?