Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

3013 silver lining

Gestart door HdW woensdag 27 maart 2013, 22:57:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
3013 silver lining
Geacht forum,

Ik ben een 3013 aan het restaureren en heb, omdat de oude "carosserie"  niet meer om aan te zien was, de loc in z'n geheel overgespoten. Dat is op zich goed gelukt. Nu kom ik echter aan de fase dat de zilveren strepen weer gezet moeten worden (de lijnen aan de zijkant, de ramen, rondom de lampen, etc.) Ik heb een poging gewaagd met de fijnste kwast, maar dat werd niets: de verf vloeide teveel en het werd er bepaald niet mooier op. Heeft iemand een suggestie?

HdW
(Hans)
Re: 3013 silver lining
Ik heb het bij mijn railbus gedaan met een watervaste zilverpen.
degene die gebruikt word bij het kaarten maken voor kerst en dergelijke.
wat ik ook wel eens gedaan heb, en meerdere met mij, is de verf opbrengen met een tandenstoker of cocktail prikker
met het puntje dan licht dopen in de verf en hiermee opbrengen.
het is een priegel werkje.

veel succes ermee.

groet Winno
Re: 3013 silver lining
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: 3013 silver lining
Dag Hans.

Citaat van: wvniersen op donderdag 28 maart 2013, 08:21:52
...wat ik ook wel eens gedaan heb, en meerdere met mij, is de verf opbrengen met een tandenstoker of cocktail prikker
met het puntje dan licht dopen in de verf en hiermee opbrengen.

Hier een link naar wat Winno bedoeld (Duits): klik

Groeten en succes,

Erik.
Re: 3013 silver lining
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: 3013 silver lining
Gele model afplakken, behalve waar de strepen moeten komen. En dan spuiten.
Re: 3013 silver lining
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: 3013 silver lining
Ik weet het het is misschien mosterd na de maaltijd,
maar vroeger spoot ik eerst de kap in de kleur van de biezen
daarna dekte ik de biezen af en spoot de rest
plakband er af en je biezen komen mooi tevoorschijn
er was vroeger ik weet niet of het nu nog bestaat een goedje dat smeerbaar was en het zelfde deed als afplaktape daar kon je heel mooi bochten mee maken wat met afplak tape niet lukte

Ed
Re: 3013 silver lining
Dat goedje bestaat nog immer en heet "Humbrol Maskol" ===> klik
Re: 3013 silver lining
Bedankt voor alle tips. Ik ga dit weekeinde (het blijft tóch koud weer) eens experimenteren.
(En als het allemaal gelukt is volgt een foto van het eindresultaat)

HdW
(Hans)
Re: 3013 silver lining
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 3013 silver lining
Die strepen zijn in reliëf aangebracht.
Dat deed men om het schilderen te vergemakkelijken.
Ik heb er geen geen ervaring mee, maar zou je niet met een kleine smalle rubberen rol, waarop je een heel dunne laag verf aanbrengt, de verf op de lijnen kunnen aanbrengen.

Je zou zelf zo'n roller kunnen maken van een miniatuurauto wiel, met vlakke rubber band, dat je met de as aan een houder bevestigt.
Re: 3013 silver lining
Hoi luitjes

Er staat in Houten altijd een standhouder die met mini-verfrolletjes werkt met een goed resultaat van afwerking .

Maar strak afplakken en spuiten kan ook .
Tape van het merk 3M is heel goed om af te plakken en als je heel goedkoop wil werken stap eens bij een auto beletteraar binnen, die heeft meestal genoeg afval folie over om strak af te plakken en vaak gratis te verkrijgen.


Re: 3013 silver lining
Nadat je de lok hebt gespoten kun je met bv. een railgum de strepen en letters weer "schoon"maken. Dan is alles weer netjes silver. Om verkleuren achteraf tegen te gaanzou je deze heel dunnetjes met een laagje blanke lak kunnen bedekken maar auto-poets voldoet ook!
Willem-Jan
Re: 3013 silver lining
Geacht forum,

Ik heb de loc gespoten met een blanke, mat glanzende vernis (nadat ik alle kleuren en zilveren strepen had aangebracht) en ben niet ontevreden over het resultaat. De zilveren strepen zijn gefixeerd en de loc is weer toonbaar. Het kan nog beter, maar dat ga ik maar weer eens op een ander locje uitproberen.

Wordt vervolgd. Ik zal ook nog een foto plaatsen.

HdW