Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Printplaten ontwerpen en etsen

Gestart door Seinwezen woensdag 27 maart 2013, 17:16:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Printplaten ontwerpen en etsen
Hoi,

ik probeer om al mijn wagons met binnenverlichting uit te rusten.
Hier gebruik ik de bekende LED-rol uit china voor.

Aangezien deze 12 volt is en de baanspanning het dubbele, maak ik altijd per wagon een klein printje.
Dit doe ik met "strokenprint".

Hierop monteer ik een gelijkrichter, spanningregelaar(7810) en een condensator(16v, 2200uF).

Graag zou ik kant en klare printjes hebben, waarop ik alleen nog even de onderdelen hoef te solderen.
Deze print moet dan eigenlijk ook soldeereilandjes hebben, waar ik dan de draadjes op kan solderen.
Ze moeten eigenlijk ook zo compact mogelijk, omdat ze in een wagon moeten.

Dus mijn vraag is, wie kan zoiets voor mij ontwerpen en maken?
Of weet een adres waar ik ze kan laten maken?

Als iemand anders ook interesse voor deze printjes heeft, is het misschien wel leuk om dat ook hier kenbaar te maken.
Dan kunnen we ze samen bestellen. Dat scheelt vast weer in de kosten.

Ik hoor het graag,

Groeten Sander

Re: Printplaten ontwerpen en etsen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Printplaten ontwerpen en etsen
Hoi Sander,

Daar heb ik ook interesse in, zou Harald of Hero ( Robin ) hier iets mee kunnen dat zijn elektronica mannen volgens mij.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Printplaten ontwerpen en etsen
Toevallig leest het Heldje net mee.
Ik ben geen echte elektronica man. Ik kan wel een schemaatje nabouwen of een deel ergens anders in plakken.

Ik wil je wel een paar tips geven. :D
Dit ingewikkelde schema moet je zelf wel lukken.


Een print ontwerpen gaat makkelijk  met het programma Eagle. Wel eerst daarin het schema tekenen.
Tot de maat van 10 bij 16 8 cm  kun je in de gratis versie maken.
Daar zit dan een Cam export in voor een frees of ets machine.
Kies de soldeervlakken redelijk groot,heb je veel plezier van.

Een leverancier weet ik zo niet. Al jaren niets meer besteld.
Ik doe dit soort zaken altijd zwevend of aan de beschikbare ruimte aangepast op stroken print.

Gr. Robin

Re: Printplaten ontwerpen en etsen
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Printplaten ontwerpen en etsen
Het schema tekenen en de printplaat lay-out maken kan je in Eagle doen (evt wil ik wel uitleggen hoe dat werkt, ik heb zelf de professionele versie).

Printplaten laten maken kan je denk het beste in het verre oosten doen bij bv. I-tead of Seeed Studio, dat is meestal goedkoper dan hier in NL.

Gr John

Edit, ik zie dat Robin dit ook net typt, alleen kan de gratis versie maar 8*10 cm pcb maken (full wel 16*10cm)
Re: Printplaten ontwerpen en etsen
Dan zullen we dat even aanpassen. ;)
Maar daar moet het ook wel op passen.
Re: Printplaten ontwerpen en etsen
Het is inderdaad handig om zoiets bij elkaar op een printje te hebben :thumbup:

Heb zelf vooral interesse in het schema. Ik ben Eagle (Professional) nu nog aan het ontdekken en kan dus zelf niets betekenen, maar het bestand zou ik graag ontvangen ;)

Er zijn trouwens heel veel bedrijven. Je komt er veel tegen in topics op andere fora, misschien kun je er wat mee.
Re: Printplaten ontwerpen en etsen
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Printplaten ontwerpen en etsen
Zoiets als schema ?



Re: Printplaten ontwerpen en etsen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Printplaten ontwerpen en etsen
Hallo John,

Ik denk dat dit het ongeveer moet zijn ( heb  zelf geen verstand van elektronica ).
Na de gelijk Richter zou een 7810 stabilisator moeten komen volgens mij, daarna de condensator.

Het zou fijn zijn als er dubbele aansluitingen zitten waar de baanspanning wordt aangeboden zodat je ook weer door kunt naar het volgende rijtuig.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Printplaten ontwerpen en etsen
Hoi Sander,

Waarom ets je de plaatjes niet zelf.
Er zijn genoeg voorbeelden te vinden op het internet (youtube) hoe dit moet.
Materiaal is in de winkels (en internet) gewoon te halen.
Wel een goed idee trouwens.

Groeten Niels
Re: Printplaten ontwerpen en etsen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Printplaten ontwerpen en etsen
Ik denk dat Sander op dit moment ligt te slapen, hij heeft namelijk nachtdienst straks.

Als we deze printjes zouden maken in redelijke aantallen kunnen we meerdere mensen helpen die met deze goedkope led strips willen werken.

Misschien wel een leuk idee om dit dan bij HIP neer te leggen.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Printplaten ontwerpen en etsen
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Printplaten ontwerpen en etsen
@Peter (en Sander)

78xx Is in het schema getekend (dat vierkantje met 3 aansluitingen)

Dubbele aansluiting voor baanspanning is ook gedaan.
Re: Printplaten ontwerpen en etsen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Printplaten ontwerpen en etsen
Hallo John,

Ik zei toch dat ik er geen verstand van had  :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:

Zoals ik er nu naar kijk heb je na de gelijkrichter een condensator geplaatst deze zou na de 7810 moeten zitten volgens mij omdat er een 16v uitvoering gebruikt wordt ivm. De grote.

Na C3 zit iets met twee rode strepen getekend, wat is dit?
Na de 7810 zit weer een condensator, die is dan toch niet nodig?

Ik bedoelde met de dubbele aansluiting de aangeboden baanspanning, het is de bedoeling dat ieder rijtuig zo,n printje krijgt.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Printplaten ontwerpen en etsen
Met een 78xx moet je zowel een elco ervoor als erna zetten. Degene ervoor is het grootste, en moet dus tegen de gelijkgerichte wisselspanning kunnen, en dan is 16V niet voldoende, neem dan 25V.

Hier staat het allemaal kort en krachtig uitgelegd:
http://www.circuitsonline.net/schakelingen/30/voedingen/78xx-voeding.html

Staat zelfs een kant en klaar printplaatje bij.
Re: Printplaten ontwerpen en etsen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Printplaten ontwerpen en etsen
Bedankt voor de link Bassie  :thumbup: :thumbup:

Het wordt mij steeds duidelijker, is de print op ware grote?


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Printplaten ontwerpen en etsen
Volgens mij is de soldeerzijde 2 maal te groot, maar dat kan je zo nameten.
De componentzijde is zeker te groot weergegeven  :mrgreen:

Re: Printplaten ontwerpen en etsen
Het lijkt mij handiger en veel minder werk om de led-rol uit China onder handen te nemen zodat deze bij 18V (digitale) baanspanning
een aangename lichtopbrengst en stroomverbruik heeft.
Op deze rollen zijn 3 leds in serie geschakeld met een SMD weerstand van 150 Ohm voor een stroomverbruik van ca 20mA voor elk groepje van 3 leds.

Vervang de weerstand door een van 1000 Ohm en je treinstel in niet langer een rijdende kerstboom plus het stroomverbruik een factor 10 lager.
En ja, het is wel even priegelen..

Cor
Re: Printplaten ontwerpen en etsen
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Printplaten ontwerpen en etsen
Mag ik jullie vragen waarom een spanningsregelaar? Zelf gebruik ik het volgende:

Gelijkrichter, daaraan een condensator van 25V 100uf, en dan de plus van gelijkrichter/condensator aan de ledstrip. En tussen de min van de ledstrip en gelijkrichter/condensator een 1k weerstand. Veel goedkoper en kleiner. Of klopt er iets hier niet aan? Een aantal wagons met verlichting werken zo al meer dan een jaar.
Re: Printplaten ontwerpen en etsen
Denk dat dat ook meer dan uitstekend werkt. De belasting van de leds is inderdaad niet zo groot dat er per se een stabilisator nodig is. Alleen als je ziet dat de helderheid van de leds fluctueert (vanwege de afwezigheid van stabilisatie) zou je of een grotere elco kunnen plaatsen of toch een stabilisator.
Keep it simple is een goede leidraad.
Re: Printplaten ontwerpen en etsen
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Printplaten ontwerpen en etsen
Enig nadeel van mijn methode is het stroomverbruik. Wat zo gauw toch 50 a 100mA verbruikt? En tevens de vraag, is een 0,25watt weerstand voldoende? Als we gaan rekenen kom je op 0,7watt weerstand dacht ik. Maar waarom die van 0,25watt dan niet warm wordt en verbrand???
Re: Printplaten ontwerpen en etsen
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Printplaten ontwerpen en etsen
Citaat van: degeluidsman op woensdag 27 maart 2013, 22:04:23
... is de print op ware grote?

Als ik een 78xx op die plek hou, ziet het eruit alsof de printplaat 1:1 is. Als je het zeker wil weten, dan moet je dat velletje 1:1 printen en dan het nogmaals controleren.

Re: Printplaten ontwerpen en etsen
Citaat van: Wijbe op donderdag 28 maart 2013, 18:18:03
Enig nadeel van mijn methode is het stroomverbruik. Wat zo gauw toch 50 a 100mA verbruikt? En tevens de vraag, is een 0,25watt weerstand voldoende? Als we gaan rekenen kom je op 0,7watt weerstand dacht ik. Maar waarom die van 0,25watt dan niet warm wordt en verbrand???

Dat lijkt me wat veel. Hoeveel leds staan er in serie? Hoeveel leds heb je nodig om een wagon te verlichten?
Hier staat een mooie led voorschakelweerstandcalculator.

http://faq.tweakers.net/cme/ledweerstand.html

Wat je moet weten is de spanningsval over de led en de stroom die er doorheen loopt.
Uitgaande van 20mA (maar mag ook minder) is dit wel een bruikbaar lijstje:

Typical LED Characteristics
Semiconductor
Material   Wavelength   Colour   VF @ 20mA
GaAs   850-940nm   Infr.Red   1.2v
GaAsP   630-660nm   Red   1.8v
GaAsP   605-620nm   Amber   2.0v
GaAsP:N   585-595nm   Yellow   2.2v
AlGaP   550-570nm   Green   3.5v
SiC   430-505nm   Blue   3.6v
GaInN   450nm   White   4.0v
Re: Printplaten ontwerpen en etsen
Iedereen erg bedankt voor de bijdrages.
Zal een gaan proberen iets te maken/ontwerpen.

Citaat van: Looney Tunes op woensdag 27 maart 2013, 19:44:35
Zoiets als schema ?



Zoals ik mijn printjes maak, is dat de condensator na de spanningsregelaar zit.
Deze zit er alleen tegen het flikkeren van de led strip tegen te gaan met slecht contact.

De gelijkrichte baanspanning is natuurlijk al een bijna zuivere gelijkspanning.
Dit omdat het geen sinus is en dus ook geen rimpel heeft die opgevangen moet worden met een condensator.

En als je een lager voltage condensator neemt, scheelt ook weer in de afmetingen.
Hoe kleiner hoe beter.

Het liefst zou ik het in SMD doen.
Maar dan moeten ze wel kant en klaar geleverd worden :D.

Groeten Sander
Re: Printplaten ontwerpen en etsen
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Printplaten ontwerpen en etsen
Citaat van: Bassie op donderdag 28 maart 2013, 18:46:05
Dat lijkt me wat veel. Hoeveel leds staan er in serie? Hoeveel leds heb je nodig om een wagon te verlichten?
Per gebouwde ledstrip: 5 of 6 stukjes van 3 leds. Oftewel 15 of 18 leds. Per 3 leds zit een voorschakelweerstand van 150 Ohm.
Voor een strip van 15 leds zet ik dan een voorschakelweerstand van 1k, 0,25W

Echter begrijp ik niet hoe ik nu met de berekening moet omgaan. Voor enkele leds in serie wel, maar nu heb je dus 5 * 5 stukjes parallel van (3 leds in serie)...
Re: Printplaten ontwerpen en etsen
Het zelf etsen van printplaten is de moeite niet en ik zou het je willen afraden. Het kost je veel geld om te investeren (etsmiddel, laserprinter, uv-lamp) en het ruwe printplaatmateriaal is ook nog eens erg duur. Daarnaast is het tijds- en arbeidsintensief en je haalt bij lange na niet de kwaliteit van een professionele print.

Kortom, gebruik zoals hierboven al gezegd iteadstudio en je hebt met enkele weken je printplaten in huis. Het schema wat hier is getekend kan in een kwartiertje omgezet worden in een printplaat en besteld worden. Ik heb het zelf ook gebruikt voor een projectje waar ik momenteel mee bezig ben (hier lezen jullie later meer over) en met enkele weken heb je prachtige printplaten in huis.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re: Printplaten ontwerpen en etsen
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Printplaten ontwerpen en etsen
Klopt helemaal Dennis, alleen is het eerst handig om de goede afmetingen van de elco en gelijkrichter (SMD/THT enz.) te weten voordat je een printplaat gaat tekenen.

Daarna is het zo gedaan

Gr John
Re: Printplaten ontwerpen en etsen
Je gaat in zo'n kleine ruimte toch niet met through hole werken? Gewoon SMT. Voor de gelijkrichter zou ik TO-269 aanhouden: redelijk klein en universeel verkrijgbaar. Voor de elco's gewoon 0605. SMT is prima te solderen, maar een kleine soldeerpunt is natuurlijk wel vereist.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re: Printplaten ontwerpen en etsen
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Printplaten ontwerpen en etsen
Dat snap ik, maar ik weet niet wat Sander wil... (SMD kant en klaar geleverd kan bij Itead en Seeed dacht ik namelijk niet, al weet ik wel een adresje waar dat wel kan, maar ik heb geen idee wat de kosten dan zullen zijn.)

En Als iets vervelend is is het wel het geen dat als je printplaten heb laten maken en dat de componenten dan niet passen.
Re: Printplaten ontwerpen en etsen
Bij leds kan je beter met een stroombron werken dan met een stabilisator.
De lichtsterkte varieert dan nauwelijks meer bij veranderen van de spanning.
Re: Printplaten ontwerpen en etsen
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Printplaten ontwerpen en etsen
Ik frees de printen op maat, en voorzie deze van 2x6 printbanen (dubbele print) over de volle lengte.
Zodoende kan ik op elke gewenste plek een smd-led solderen op de 2 middelste printbanen, 10 per rijtuig, waarvan 5 in serie met een weerstand.
De overige printbanen dienen voor doorlussen van diverse functies ven rijtuig naar rijtuig, en aanbrengen van sleepcontact, decoder, elco. functiedecoder. Net wat nodig is.

Werkt lekker praktisch, en de verlichting loopt door tot de rijtuigdeuren.
Wordt toegepast in de ICE-1/2 en gewone rijtuigen (voor trek/duw verkeer)

Gr. Mars
Re: Printplaten ontwerpen en etsen
Citaat van: Looney Tunes op vrijdag 29 maart 2013, 09:41:36
Dat snap ik, maar ik weet niet wat Sander wil... (SMD kant en klaar geleverd kan bij Itead en Seeed dacht ik namelijk niet, al weet ik wel een adresje waar dat wel kan, maar ik heb geen idee wat de kosten dan zullen zijn.)

En Als iets vervelend is is het wel het geen dat als je printplaten heb laten maken en dat de componenten dan niet passen.

Graag wil ik een zo klein mogelijk printplaatje, met de eerder genoemde componenten.
Als dit op SMD mogelijk is, is het helemaal top.

Dus een gelijkrichter, spanningsstabilisator en condensator(min 2200uf).

Ik heb totaal geen ervaring met een ontwerp programma, dus als iemand het zou willen ontwerpen ben ik diegene erg dankbaar.

Groeten Sander