Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Set rijtuigen 42750 en "S"- bochten

Gestart door Anne W dinsdag 19 juni 2007, 22:31:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Set rijtuigen 42750 en "S"- bochten
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Set rijtuigen 42750 en "S"- bochten
Ik heb een set rijtuigen, 42750 (sneltrein van vlak na de oorlog) en daarvan bleek van elke wagen (behalve de laatste)  het achterste wielstel te ontsporen in een "S" bocht (2232 gevolgd door een 2221 maar in tegengestelde richting)

Gebleken is dat het plastic van de het draaistel in aanraking kwam met de kop van de kortkoppeling, nadat ik de kop van de kortkoppeling iets verkleind had (niet te veel anders blijft hij niet in de schacht zitten) en van de draaistellen flink wat weggesneden en gevijld had (zie je toch niet), gaat alles nu flitsend.

Groet, Anne W
Re: Set rijtuigen 42750 en "S"- bochten
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Set rijtuigen 42750 en "S"- bochten
Hola,
Goed opgelost, Anne.
Ik heb die set ook en bij mij gaat gelukkig alles goed, Wisselstraten? Geen probleem. Tegengestelde bochten? Zonder moeite. Zou het soms aan je set kunnen liggen? Maandagmorgen model?
Hasta la Pasta
Fred
Re: Set rijtuigen 42750 en "S"- bochten
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Set rijtuigen 42750 en "S"- bochten
Hoi Anne,

Diezelfde wagons zitten ook in startset 29830 met de Br03.
Ik heb even drie wagons door een S bocht met c-rail 24130, is ook radius 360 mm en geen centje pijn hoor, net zo soepel als op een recht stuk.
Ligt jouw S bocht soms in het begin van een hellend stuk, dus eerste deel vlak en in de S stijgend?

Gr Ad
Re: Set rijtuigen 42750 en "S"- bochten
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Set rijtuigen 42750 en "S"- bochten
de "S" ligt inerdaad in een overgan van stijgend naar vlak, dat zou de reden kunnen zijn.

Groet, Anne W
Re: Set rijtuigen 42750 en "S"- bochten
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Set rijtuigen 42750 en "S"- bochten
Citaat van: Anne W op donderdag 21 juni 2007, 23:23:51
de "S" ligt inerdaad in een overgan van stijgend naar vlak, dat zou de reden kunnen zijn.

Groet, Anne W

Dit was namelijk het enige wat ik kon verzinnen, omdat de draaistellen volledig vrijlopen.
Behalve als je ze in de lengterichting kantelt en ook draait, dan gaan ze aanlopen tegen de bodem.
En dat kan alleen in het begin van een hellend traject, daar waar de eerste rail een knikje maakt in combinateie met een S-bocht.

Als ik jouw was, dan zou ik die S-bocht uit het hellende traject halen, dit is dodelijk voor een soepele treinenloop.

Gr Ad
Re: Set rijtuigen 42750 en "S"- bochten
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Set rijtuigen 42750 en "S"- bochten
Beste Ad,

In een "S" bocht beweegt het draaistel zich tegengesteld aan de kortkoppeling, het draaistel en de kortkoppeling lopen niet vrij van elkaar bij tegengestelde bewegingen.

Door de lichte hellingovergang wordt dit effect zo sterk dat de kop van de kortkoppeling het draaistel belet te draaien en ontspoort het draaistel.

Bedankt en groet, Anne W