Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Hoe kan dit?

Gestart door Ad48 woensdag 27 maart 2013, 16:40:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hoe kan dit?
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Hoe kan dit?
Heren, ik zit met het volgende. Ondanks dat alle spanning van mijn baan is, ik zet deze altijd helemaal uit met een schakelaar als ik stop, krijg ik toch altijd kleine prikjes als ik met mijn zijkant van mijn hand de rails raak. Is dit lekspannig? Ondanks dat de baan spanningsloos is? Of statische elektriciteit?

Weet iemand hier antwoord op?

Gr, Ad
Re: Hoe kan dit?
Lid sinds: 2009

offline
Re: Hoe kan dit?
Hoi Ad,

Dat is zeer waarschijnlijk elektrische ontlading van statische elektriciteit in je lichaam, ik heb er ook wel eens last van.

groeten JW
Re: Hoe kan dit?
wibi
gast

Re: Hoe kan dit?
Stop dan ook met batterijen eten  :D
Re: Hoe kan dit?
Lid sinds: 2010

offline
Re: Hoe kan dit?
Citaat van: Ad48 op woensdag 27 maart 2013, 16:40:54
Heren, ik zit met het volgende. Ondanks dat alle spanning van mijn baan is, ik zet deze altijd helemaal uit met een schakelaar als ik stop, krijg ik toch altijd kleine prikjes als ik met mijn zijkant van mijn hand de rails raak. Is dit lekspannig? Ondanks dat de baan spanningsloos is? Of inductiespanning?

Weet iemand hier antwoord op?

Gr, Ad
Kan zeker wel lekspanning zijn. Als je alles afschakelt, doe je dat met een dubbelpolige netschakelaar? Zo niet, en de fase blijft verbonden met de voeding(en) dan kan er een lekstroom ontstaan. Ergo, altijd een dubbelpolige schakelaar gebruiken.

Dit effect kan ook optreden bij bijv. audio apparatuur. Zet je die uit, dan voel je nog steeds 'spanning' als je met je vinger over het aluminium front beweegt.

Trek je de netstekker uit het stopcontact, dan verdwijnt dit.
Re: Hoe kan dit?
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Hoe kan dit?
Dag Ad.

Een eenvoudige controle om te weten te komen of het statische elektriciteit of lekspanning is:
de eerste verdwijnt na één ontlading en zal zich niet direct een tweede maal voordoen.
De tweede kan kortstondig zijn maar zal meerdere malen achtereen meetbaar zijn.

Citaat van: Bassie op woensdag 27 maart 2013, 17:00:38
Ergo, altijd een dubbelpolige schakelaar gebruiken.
Niet noodzakelijk: meten is weten, enkel de fase (L) dient afgeschakeld te worden!
T.o.v. de nul (N) is het potentiaalverschil, het zou dus juist tegenstrijdig zijn om deze af
te schakelen opdat eventuele lek- of ontladingstromen weg kunnen.

Groeten,

Erik.
Re: Hoe kan dit?
Heren

Op onze clubbaan, vrij uitgebreid hebben we wel eens 8 Volt gemeten, echter een zeer lage stroom was aanwezig.
In hetzelfde gebouw bevinden zich vele grote elektrische apparaten, machines en koel- en/of vrieskasten. Zwerfspanning?

Gr.,

Hans.
Re: Hoe kan dit?
treintje
gast

Re: Hoe kan dit?
Heb je vlakbij je baan ik bedoel HEEL dicht 220volt leiding lopen die eventueel ook nog een tl verlichting schakelt en dat langs een lang stuk van je baan  :warning: Dit kan ook een stoorspanning op je baan geven ook al heb je de stekkers eruit getrokken. Tevens kan dit ook storing geven als je digitaal rijd. Mijn advies houd altijd 220v zo veel mogelijk  gescheiden van je baan   ;)

Hopelijk heb je er wat aan als elke keer een opdonder krijgt is niet leuk :(

groetjes reint
Re: Hoe kan dit?
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Hoe kan dit?
Ik denk dat het statische electriciteit is, krijg ook opdonder als ik uit auto's stap, of m'n trui uittrek zie ik ook ligt geknetter :?

Gr, Ad
Re: Hoe kan dit?
Lid sinds: 2010

met de trein was U er al(lang) geweest !

offline
Re: Hoe kan dit?
dat is ook gelegen aan klimatologische omstandigheden, droog en koud, op ons werk kunnen wij soms met transpaletten echt vrij krachtige ontladingen krijgen die zelfs voor anderen waarneembaar( zien en horen !)

Groeten Peter ;)
Re: Hoe kan dit?
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Hoe kan dit?
Dus op zo'n moment gaat het niet beter met Peter :D

Gr,Ad
Re: Hoe kan dit?
Lid sinds: 2011

offline
Re: Hoe kan dit?
Hoi Ad,

Weet je zeker dat de schakelaar de fase schakelt, de stekker omdraaien kan ook al vaak een oplossing zijn.

vr.gr.

Frans
Re: Hoe kan dit?
Lid sinds: 2010

met de trein was U er al(lang) geweest !

offline
Re: Hoe kan dit?
toch wel kkkkkkkkkkkzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttt  :P
Groeten Peter ;)
Re: Hoe kan dit?
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Hoe kan dit?
@ Hallo Frans, heb ik ook al uitgeprobeerd, maakt niets uit.

@ Peter  :-)

Gr, Ad
Re: Hoe kan dit?
PE1JNW
gast

Re: Hoe kan dit?
Het kan ook zijn dat je apparatuur netfilters heeft en op een NIETgeaard stopcontakt is aangesloten.
in een netfilter zitten 2 of 3 ontstoorcondensators met ook nog spoelen
er zit dan 1 condensator tussen faze en aarde, de andere tussen nul en aarde en de derde over faze en nul. :warning:
als de zooi niet geaard is en de schakelaar enkelpolig en toevallig in de nul dan ontstaat er een spanning van 110V t.o.v. aarde.
( te meten met een ouderwetse spanningzoeker met neonlampje (let wel op dat je er geen een gebruikt voor auto's!!!!))
Re: Hoe kan dit?
Lid sinds: 2011

offline
Re: Hoe kan dit?
Een ouderwetse spanningzoeker met een neonlampje gebruik ik altijd om gelijk weg te gooien. Deze zijn niet betrouwbaar, want als deze bij de nul houd dan licht deze ook op en de nul voert nl. geen spanning.
Het neonlampje werkt ook op magnetisch veld.

gr.
Frans
Re: Hoe kan dit?
Lid sinds: 2013

offline
Re: Hoe kan dit?
Geen grappen, ik gok op werkschoenen met anti-statische eigenschappen (koperdraadjes in de zool).
Gr, Dirk
Re: Hoe kan dit?
Lid sinds: 2010

offline
Re: Hoe kan dit?
Even de centrale verwarming aanraken voor je aan de baan komt. Zo ontlaadt de elektrostatische spanning van je lichaam. Ook bij werkjes aan de pc zelf altijd even doen of een 'aardingsbandje' gebruiken.
Als je dan nog prikkels ontvangt van je baan, dan is er wel ergens een lek.

Altijd stekker uit of een tweepolige schakelaar?
Re: Hoe kan dit?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Hoe kan dit?
Voedings stekker omdraaien......

Nadenkertje:
De fase zou geschakeld moeten zijn en de nul hangt in de centrale aan de aarde.

groet
Harald
Re: Hoe kan dit?
Freak
gast

Re: Hoe kan dit?
In het bericht van PE1JNW staat het juiste antwoord.
Het komen n.l. door de X en Y veiligheids condensatoren in het netfilter.

Mvg,
Peter
Re: Hoe kan dit?
de Hoeve
gast

Re: Hoe kan dit?
Het beste is om je trafo's met een dubbelpolige schakelaar uit te schakelen.

in een huis kun je op de blauwe draad spanning meten en zelfs tussen nul en aarde staat wel eens 100Volt.
op zich is spanning niet gevaarlijk, maar je voelt het wel.

de stroom is wel gevaarlijk. maar die is heel laag bij lekstromen.

dus dubbelpolig afschakelen kan een boel ellende voorkomen. het omkeren van stekkers is niet een veilige manier.
verder blijft het vreemd dat er spanning op de rails staat. want er mag nooit contact tussen het net en de rails zijn.
zelfs filters worden door de trafo's afgekoppeld.

je hebt toch geen aarde met je rails gekoppeld of zo iets?

verder zijn gekoppelde trafo's ook berucht. zet je echt alles uit?