Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Tekenen in koploper

Gestart door Hennie van den Boom maandag 25 maart 2013, 12:09:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Tekenen in koploper
Hennie van den Boom
gast

Tekenen in koploper
Beste koploper gebruikers.
(weet niet in welke rubriek ik dit moet plaatsen)

Zag in de handleiding van koploper 8.0 op pagina 191 van 400 staan, hoe je een stationsgebouw kan tekenen.
Lijkt mij heel mooi om in een baan ontwerp te gebruiken. Het baan ontwerp ziet er dan net weer wat gelikter uit niet waar.
Vraag mij dan ook af of er Koploper gebruikers zijn die hun creativiteit al hebben gebruikt om zo stationsgebouwen te tekenen.
En die het ook willen laten zien.
Misschien bestaan daar al legio voorbeelden van, maar ik heb ze nog niet mogen vinden.

(L.s. Niels, ik ben nog met mijn terugmeldrs bezig hoor)

Gr. Hennie
Re: Tekenen in koploper
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Tekenen in koploper
Beste Hennie.
Hier heb ik ook al een beetje mee zitten stoeien, leuk om te doen maar niet echt eenvoudig.
Je kunt in de beschrijving van Chris Aelders (Aelderbaan) een eenvoudig voorbeeld vinden, daarna gewoon zelf in een "probeer" bestandje e.e.a. lekker uitproberen.

Veel succes en plezier met "tekenen"!? :D

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Tekenen in koploper
Hennie van den Boom
gast

Re: Tekenen in koploper
Het voorbeeld staat helaas als een verticaal stationnetje getekend. Anders was ik al klaar geweest.
Ik heb zelf al wat proberen te tekenen. Maar dat bleek een heel gedoe en nog zonder succes.
Vandaar dat ik hoopte  :-) dat andere dat al eens hadden geprobeerd en dit ook zouden plaatsen met punten en al.   >:-D
Re: Tekenen in koploper
Lid sinds: 2011

offline
Re: Tekenen in koploper
Hoi Hennie,

Zelf heb ik geen station getekend in Koploper omdat ik Koploper alleen gebruik voor de aansturing.
Voor mij hoeft het niet mooi te zijn alleen functioneel >:-D

Succes met tekenen.

Groeten Niels
Re: Tekenen in koploper
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Tekenen in koploper
Hallo,

ik heb station Bonn getekend op deze manier, bestaande uit 5 tegen elkaar geplaatste gebouwen.
Is inderdaad een hele klus maar wel te doen, op deze manier.
Iedere punt van coordinaat (x,y) naar volgende coordinaat (x,y) is een nieuwe lijn, en je eindigd met de locatie waar je begonnen bent.

In het voorbeeld van Hennie is het perron om het station heen getekend.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Tekenen in koploper
Hennie van den Boom
gast

Re: Tekenen in koploper
Walter,

Kun je dat laten zien, je hoeft niet de x,y punten ervan te noemen, maar gewoon een plaatje.
En Niels natuurlijk hoeft de layout ook niet mooi te zijn als de treinen maar rijden zal ik maar zeggen.
Ik zal er dan nu ook niet teveel tijd aan gaan besteden. Maar toch ............... B)

Gr. Hennie
Re: Tekenen in koploper
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Tekenen in koploper
Hallo,

hierbij de uitwerking van mijn station,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Tekenen in koploper
Lid sinds: 2011

offline
Re: Tekenen in koploper
Hoi Hennie,

Het uiterlijk wil natuurlijk ook wat >:-D
Ik heb alleen de keuze gemaakt om het zo simpel mogelijk te houden.
Dat wil niet zeggen dat ik het niet begrijp als andere wel een gelikt uiterlijk nastreeft.
Wel een goed streven overigens.

Ben trouwens wel benieuwd of het met je bezetmelders nog is gelukt.

Succes met tekenen maar met het voorbeeld van Walter (Wissels) moet je een heel eind komen denk ik.

Groeten Niels
Re: Tekenen in koploper
Hennie van den Boom
gast

Re: Tekenen in koploper
Kijk dat bedoel ik. Leuk Walter. Ik zelf ben nog niet zo ver. Moet de x,y as nog begrijpen hoe dat werkt.
Je ziet trouwens dat het wel leeft hier onder de forum gebruikers want de plaatsjes zijn al heel veel keren bekeken.

En Niels, ik ben nog druk doende met de bezetmelders te plaatsen. Rails door slijpen, isoleren, draadje eraan, doormeten of alles goed is gegaan, enz.
(kan ik trouwen die bezet melders, dwalen we eigenlijk wel af van het onderwerp hier, zonder al blokken te hebben aangemaakt al testen)
Heb overigens de bovenste 2 wissels (van jouw voor mij gemaakte baanontwerp in Koploper) en natuurlijk van mijn baan, er uit gehaald.
Deze hadden eigenlijk geen funtie (spoor omhoog en spoor omlaag dus geen overgang) en het was ook zonde om deze elektriche bediening er in te laten zitten.

Gr. Hennie.
Re: Tekenen in koploper
Lid sinds: 2011

offline
Re: Tekenen in koploper
Hoi Hennie,

De bezetmelders kun je testen met je CS.
In je CS S88 decoder aanmaken. Door de railstaven met elkaar te verbinden wordt het betreffende blokje zwart op het scherm van je CS.
Succes.

Groeten Niels
Re: Tekenen in koploper
Hennie van den Boom
gast

Re: Tekenen in koploper
Niels, je bent weer snel met je antwoord.

Zal vanavond :-) :-) niets meer worden (heb ze ook nog niet allemaal aangemaakt)
Ga dat natuurlijk op die manier testen in mijn CS.
Re: Tekenen in koploper
Hennie van den Boom
gast

Re: Tekenen in koploper
Niels,

S88-configuratie uitgevoerd. Ik heb er 2 aangemaakt. Kabel is goed aangesloten want de blokjes (2x 16) zijn wit anders worden ze zwart.
(ik heb wel geen kleuren scherm maar je kunt het zien)
Helaas gaat er geen (ben er 1 aan het testen) wit blokje zwart worden.
Of moet je deze (net als bij wissels) nog ergens anders op een scherm aanmaken en een naam/nummer geven.

Dacht dat ik ook geen massa aansluiting met de railmassa hoefde te maken. (Marklin 0).
Ik zie trouwens helemaal geen massa aansluiting op mijn decoder(s) zitten. Maar ik kan verkeerd kijken natuurlijk.

Gr. Hennie
Re: Tekenen in koploper
Lid sinds: 2011

offline
Re: Tekenen in koploper
Hoi Hennie,

Welke S88 decoder gebruik je?
Op de eerste S88 decoder moet je ook de "massa" aansluiten.

Groeten Niels
Re: Tekenen in koploper
Hennie van den Boom
gast

Re: Tekenen in koploper
Die van Albert Jan.
Zie bijlage. Was een oude foto en als vraag aan Albert Jan bedoeld.
Aansluiting (kleuren) naar 2e decoder was omgedraaid. Is hersteld. Zit nu goed.
Re: Tekenen in koploper
Lid sinds: 2011

offline
Re: Tekenen in koploper
Hoi hennie,

Op de 1ste decoder moet je de 5de aansluiting aan de "massa" leggen.
Dit hoeft maar 1 keer te gebeuren.

Groeten Niels
Re: Tekenen in koploper
Hennie van den Boom
gast

Re: Tekenen in koploper
En maakt het dan nog wat uit van welk blokje.
Had dat al uitgeprobeerd. Nummers lopen van links (per blokje) naar rechts. En beginnend bij het rechtse blokje.
Dat wil zeggen het linker blokje (5 aansluitingen) is dus 13, 14, 15 en 16.
Die linker van de 13 (5e aansluiting dus) had ik al op de massa aangesloten. (bruine draad op 0)
Geen resultaat dus. Heb ook zelf de aansluiting doorgemeten (i.p.v. lampje) met een treintje er op en die werkt wel.

Gr Hennie.

Niels mocht je hierop reageren en geen antwoord krijgen. Ik ben even wat paarden in de stapmolen aan het zetten.
Re: Tekenen in koploper
Lid sinds: 2011

offline
Re: Tekenen in koploper
Hoi Hennie,

Het maakt niet uit op welk blokje de 5de aansluiting gebruik zolang het maar op de 1ste decoder vanaf je centrale gezien is.
Op het plaatje wat je eerder gepost heb van links naar rechts gezien dus aansluiting 1, 6, 11 of 16 (oranje pijltje)



Groeten Niels
Re: Tekenen in koploper
Hennie van den Boom
gast

Re: Tekenen in koploper
Niels ik probeer het later. Ben even wat paarden in de stapmolen aan het zetten.
Als het is gelukt hoor je het.
Ik moet straks dus op mijn CS scherm een wit blokje in zwart zien verschijnen.

Gr. Hennie
Re: Tekenen in koploper
Lid sinds: 2011

offline
Re: Tekenen in koploper
Hoi Hennie,

Op het moment dat er een trein, wagon over de bezetmelder komt moet hij in ieder geval veranderen van kleur (wit of zwart)
Succes met de paarden en je melders.

Groeten Niels
Re: Tekenen in koploper
Hennie van den Boom
gast

Re: Tekenen in koploper
Niels, mijn dank. :-)

Met de massa aansluiting doet hij het prima.
Albert Jan wist het niet zeker want zelf gebruikte hij de aarde niet op zijn 6021.

Zag trouwens dat deze (met zoeken) al een keer was verteld op dit forum.
Met opmerking van Peter Freak "En sluit de massa (omgekeerde T) van de s88 module aan op de railmassa Bruin"

Duurt nu weer even voor ik alle bezetmelders heb aangesloten. Maar het begin is er.
Re: Tekenen in koploper
Lid sinds: 2011

offline
Re: Tekenen in koploper
Hoi Hennie,

Mooi dat het gelukt is  :thumbup:
Succes met het aansluiten.

Groeten Niels