Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Koploper wissel aansturen (opgelost)

Gestart door Schienenbus woensdag 27 maart 2013, 13:07:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Koploper wissel aansturen (opgelost)
Ik heb een begin gemaakt met koploper :) en zoals aanbevolen heb ik hier een testbaantje voor gemaakt. Nu is dit een ovaal geworden met een zijspoor. 6 bezetmelders er in geplaatst in 3 blokken. Het rijden van blok naar blok gaat goed. Maar het bedienen van de wissels doet koploper niet automatisch :help: Wel kan ik in het baanoverzicht de wissels bedienen ;) dus de verbinding is goed.

Moeten wissel veranderingen ergens opgegeven worden als je van blok naar blok rijdt? of zou koploper dit automatisch moeten doen?

Een zoekopdracht heeft mij nog niet de oplossing laten vinden helaas. (vele andere vragen gelukkig wel al  :-))
Re: Koploper wissel aansturen
Hoi Schienenbus
Heb je de wisselstraten al aangemaakt en in baanontwerp de juiste stand van het wissel aangegeven?

Lees anders ff in mijn draadje http://forum.3rail.nl/index.php?topic=41708.0

Ik had namelijk het zelfde

Mvgr Roland
Re: Koploper wissel aansturen
Ik ga stoeien met het maken van wisselstraten, Hier had ik al waardes ingevoerd maar dan nog niet juist denk ik  :(

Dank voor de snelle reactie
Re: Koploper wissel aansturen (opgelost)
 :) :)

Het is gelukt. Na het nogmaals lezen van pagina 154 en 155 van de handleiding is het gelukt. Het euvel zat in het selecteren van de wissel meende dat deze geselecteerd was. Maar er behoort een vinkje te staan als deze daadwerkelijk geselecteerd is ;) ;)

Grote dank voor het meedenken

Re: Koploper wissel aansturen (opgelost)
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Koploper wissel aansturen (opgelost)
En dan kunnend e draadjes van de wissels ook nog verkeerd om zitten van de wissel. Hiervoor is een knopje bij de wisselinstellingen 'verkeerd om aangesloten'. In ieder geval moet de gele lijn Van naar Naar gaan als niet onderbroken gele lijn.
Re: Koploper wissel aansturen (opgelost)
Citaat van: Wijbe op woensdag 27 maart 2013, 17:26:36
In ieder geval moet de gele lijn Van naar Naar gaan als niet onderbroken gele lijn.

Hm dat is bij mij niet het geval. De gehele wissel is geel en de route die de wissel moet volgen is blauw/groen (of wat voor een kleur is het  :) Maar werkt nu wel zoals ik zou willen en denk dat het moet
Re: Koploper wissel aansturen (opgelost)
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Koploper wissel aansturen (opgelost)
Hallo Schienenbus,

de geschakelde tak is zwart, opgenomen in de wisselstraat geel gekleurd, als die bij jou blauw is is de boel niet juist aangesloten cq. geprogrammeerd.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Koploper wissel aansturen (opgelost)
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Koploper wissel aansturen (opgelost)
hangt ervan af wat je geschakeld noemt.De zwarte poot is steeds de rechtdoor stand.De gekleurde stand is de afbuigende stand .Dat is voor mij de geschakelde.Kijk maar eens in de helpfile.

qoute uit helpfile : Toch moet de stand van de wissel bij het tekenen altijd rechtdoor zijn. Daarom zijn er voor elk wisseltype twee mogelijkheden getekend. De afbuigende poot van de wissel heeft de kleur van een wisselpoot. Deze kleuren zijn in te stellen bij instellingen per database.

Re: Koploper wissel aansturen (opgelost)
Citaat van: Schienenbus op woensdag 27 maart 2013, 17:50:55
Citaat van: Wijbe op woensdag 27 maart 2013, 17:26:36
In ieder geval moet de gele lijn Van naar Naar gaan als niet onderbroken gele lijn.

Hm dat is bij mij niet het geval. De gehele wissel is geel en de route die de wissel moet volgen is blauw/groen (of wat voor een kleur is het  :) Maar werkt nu wel zoals ik zou willen en denk dat het moet

Dan is je wissel in princiepe verkeerd aangesloten, het hoort zo te wezen dat de gele lijn (zoals eerder gezegd) ononderbroken moet zijn bij het vastleggen van wisseltraten.
Wanneer je niets aan het onderhouden bent (dus het venster wat je voor je hebt als je aan het rijden bent) Dan hoord de wissel in de stand te staan van de zwarte lijn.

Groeten JW
Re: Koploper wissel aansturen (opgelost)
Het is nu te laat voor mij om nog op zolder alles op te starten en te bekijken hoe het nu zit. Maar de afbeelding zoals eerder geplaatst van de wisselstraat weet ik voor 99% zeker dat het niet zichtbare gedeelte van de wissel geel is. En er geen zwart in voorkomt. toch werkt ie nu zoals ik wil.

Wordt vervolgd morgen :)
Re: Koploper wissel aansturen (opgelost)
Het is mij duidelijk geworden ;) Er stonden toch nog verkeerde wissels in (al werkte het wel) Nu is er tijdens het maken van de wisselstraten een ononderbroken gele lijn te zien. En tijdens het rijden is deze mooi zwart  :)
Re: Koploper wissel aansturen (opgelost)
Hallo schienenbus

Wat mij hielp en nog steeds vooral met het begin is die cursus malibaan op het koploper forum staat stap voor stap in begrijpelijke taal hoe en wat

Mvgr Roland
Re: Koploper wissel aansturen (opgelost)

Ik ben begonnen met de Aelderbaan handleiding door te nemen. Nu zie ik voor het eerst de malibaan, Die ga ik er zeker bij nemen. Thnx Ronald

edit Jurrien: citaat verwijderd,was vorig bericht.