Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

baan nu opdelen of doorgaan

Gestart door Wim_zelf woensdag 27 maart 2013, 13:04:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
baan nu opdelen of doorgaan
hallo,

Alles nog eens goed getest en het rijdt echt heel behoorlijk. Oude rails nog wat poetsen en schoonmaken en dan verder opbouwen en beginnen aan de scenery.
Maar er knaagt nog steeds iets op de achtergrond, namelijk het volgende:

De totale plaatoppervlakte is nu 2020 x 1400 mm en ligt op houten regels bijna op de vloer. Om aan de achterzijde te komen (en daar moet een brug en berg komen) is nu erg onhandig en kost pijnlijke knieen. Moet ik nu toch kiezen om de boel in bv 4 delen (segmenten) op te delen, en zo ja, hoe koppel je deze delen dan aan elkaar. Komt bij dat we dan de delen net iets groter kunnen maken, (en dan in combinatie met wat fashion-cheques voor andere huisgenoten) zodat we nog een derde baantje rondom kunnen leggen.

Een andere oplossing is het geheel nu definitief aan elkaar koppelen en er wieletjes onder zetten, zodat er ook makkelijker aan de achterzijde gewerkt kan worden. natuurlijk wordt verhuizen dan geen pretje en lijkt afbreken de enige oplossing.

Laat maar eens weten of jullie nuttige tips hebben.


groetjes

Wim en Calvin

Re: baan nu opdelen of doorgaan
Hallo Wim en Calvin,

Mijn advies: Afbreken en opnieuw beginnen. Dit omdat je nu al tegen "problemen" aanloopt. Ik had het een paar maand terug ook. Ik heb mijn baan ook afgebroken en ben opnieuw begonnen.  :D Een stuk kleiner maar op "hoogte", dat wil zeggen 1,30 boven vloerpeil. Minder breed en ook nog eens in modulebakken. Een verslag is te vinden bij de buren Bouw van Poggendam. Ik ben tot nu toe zeer tevreden. Had ik het maar eerder gedaan.  :D Dit geeft zoveel meer plezier dan iedere keer onder de baan kruipen, enzovoort. Nu komt het gewoon af. In het bouwdraadje staan wel tips over het een en ander qua bouwen.

Groeten Ronald.
Re: baan nu opdelen of doorgaan
                                       
                                                 Hallo, Wim en Calvin,


Ik moet mij ben het voor gaande berichtje aan sluiten afbreken die baan ,ik zou eerst moest ik in uw plaats zijn maak eerst eens een goed plan tekening op papier of via een pc programma, maak eenvoudig sporen plan, ik zou ook voor 2 niveaus gaan de onderste plaat zou u een schaduw station kunnen maken ,het geeft meer mogelijk heden ,de baan op het 2niveau zouden  niet zoveel sporen dan hebben, zoals ge nu hebt op uw baan liggen, lijkt we wat te veel op de oppervlakte die ge maar hebt.
Denk hier eens overna ,het is maar een tip die ik u geef, jullie moeten zelf natuurlijk daarover beslissen.
Er staan hier op het forum verscheidene topics met planen van kleinere banen ge kunt hier inlichtingen over vragen we helpen u ook graag daarbij.

Vgr, Herman (viditv)
Re: baan nu opdelen of doorgaan
Dag allen,

Bedankt voor jullie reacties. het maakt de keuze niet makkelijker, maar een second opinion is altijd welkom.

Dit weekend toch aan het wikken en wegen geweest. De boel gaat toch 'op de schop' en gaan een tweede laag bouwen, met iets van een 'schaduwstation'. Wat het precies gaat worden weten we nu nog niet. calvin wilt ook in de onderste laag de treintjes kunnen zien rijden (gaaf, lijkt net een metro dan, en moeten we roltrappen naar boven maken). maar ik denk dan we dan wat te korte opstelsporen hebben en dat we deze toch 'in de diagonaal' moeten gaan leggen.

Hebben er mensen suggesties over de opbouw van een dergelijk schaduwstation mbt:
- Kan ik hier wat steilere hellingen gebruiken om van nivo 1 naar nivo2, mits er met kortere treinen gereden blijft worden.
- Kun je hellingen maken met de korte/kleine industriebochten, of is dit niet aan te raden?

Wordt ongetwijfeld vervolgd.

Groetjes

Wim en calvin