Wat ik ook heel slim vindt van Piko, is dat ze de decoder keuze weer aan jou overlaten.
Nu kocht ik de lok nieuw in de winkel voor een leuke prijs, wel ik nu extra dingen zoals afschakelbare sluitseinen, dan ben ik maar 35 euro verder.
Tja wil je sound, dan zal je iets dieper in de buidel moeten tasten, maar ook dat behoort tot de mogelijkheden
Nu riep eens iemand dat 21 polig alleen maar voor de sinusaandrijving goed was, en dat je meer polige stekkers alleen voor de sound nodig had.
Welnu er ligt hier een 22polige stekker in die niet alleen sound (via de decoder) mogelijk kan maken, maar je kan naar eigen behoefte de lok opwaarderen
Wat dit aangaat nog een pluim voor Piko
Het wordt eens tijd dat ik de lok eens laat rijden, of in ieder geval om de decoder die er nu in ligt een beetje te leren kennen.
Had vanavond een chat contact met iemand, die dezelfde lok heeft maar dan voor gelijkstroom.
Hij noemde een paar dingen op, die ik ook even wilde checken, en heb de lok dus opengemaakt.
Tot mijn verbazing zit er maar een 12 polige stekker van de decoder, op de printplaat en ik meen te hebben gezien dat ie 22 polig moest zijn.
Maar die 12 polige past op zo'n manier in die 22 polige stekker, die overigens aan de onderkant van de print zit, dat je er ook mee kan rijden
Waarom blijft dat bij Tante M* altijd zo'n probleem?
Als ze in hun eigen lijn decoders ook wat anders gaan nadenken, over de aansluitingen ervan, dan kunnen ze hun lok's net zo uit rusten dat ook de 3 railer kan kiezen welke decoder erin zal gaan.
Natuurlijk doen ze aan product-bescherming, maar als ze willen dat Märklin toch hun lok's kan verkopen, zou ik voor het voorbeeld gaan van Piko.
Immers een simpele decoder kost minder in de lok, en dus in de totaalprijs, en dat lijkt me in deze tijd juist wel wat gunstiger voor de consument.
Ze hoeven dan alleen te zorgen voor een passende lijn decoders, die je de mogelijkheid geeft, te kiezen voor de opties die je wel en die je niet wilt betalen.
Het is niet een wiel wat opnieuw wordt uitgevonden, maar een andere interpretatie van hoe je voort wil blijven bestaan als fabrikant, en dus moet luisteren naar de marktvraag.
Vandaag of morgen is er nog een model bij en wel die volgehangen V200 lok van Esu
Probeer daar maar iets anders in te doen..............of liever gezegd PROBEER HET NIET EENS
Trouwens nog iets wat me opviel.............je ziet namelijk al testen in de Miba en de ModellEisenbahner over dit model.
En hij zit propvol met techniek en ook aan de buitenkant zitten veel tierenlantijntjes........maar nu komt het:
Op de V200 (de echte dan hé?) zitten baanruimers op onderkant van de kap van de lok, maar bij het Esu model ben ik die in de testen niet tegen gekomen
Ook niet ergens in de tekst aangeduid als ansteckteil
Echt als dat model ze mist, vindt ik dat voor een gedetailleerd model een misser
Maar het Piko model daar in tegen, heeft ze WEL
Tel ik daar dan wel 400 euro voor de Esu V200 neer?
Het antwoord daarop is een duidelijk : NEE
En voor 400 Euri's koop je heel wat Piko's
M.v.g.
Hans V200.0