Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Piko - Br220 (59703-AC)

Gestart door wilsma dinsdag 26 maart 2013, 14:12:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Piko - Br220 (59703-AC)
Aliebengalie
gast

Re: Piko - Br220 (59703-AC)
Ja , want dan komen ze waarschijnlijk weer op nieuw uit.

Beide V200 reeds uitverkocht.

Las in een ander topic dat ze waarschijnlijk eind van het jaar er weer mee gaan komen.

Voor diegene die hem ook graag willen , kunnen alvast gaan sparen..... :D

Mvg: Alex

Re: Piko - Br220 (59703-AC)
De mijne komt morgen middag, via Post.nl ex Conrad.

Mvg Gert
Re: Piko - Br220 (59703-AC)
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

online
Re: Piko - Br220 (59703-AC)
Hoi Gert,

Mooi dat je er morgen euuuhh vandaag eentje hebt hahaha :-) :thumbup:

Veel plezier ermee,en natuurlijk wat beeldmateriaal ervan hoor ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Piko - Br220 (59703-AC)
Ik heb de 59701 besteld :? :D

Mvg Gert
Re: Piko - Br220 (59703-AC)
Aliebengalie
gast

Re: Piko - Br220 (59703-AC)
Ben benieuwd Gert wat je van de 59701 - AC vind. De 59703 - AC word binnen kort uitgeleverd.

De sleper kreeg ik nu voor het eerst niet voldoende geluidloos.
Heb hem gewisseld voor een Marklin sleper.
Alleen dit even wisselen kun je vergeten.
Ik heb het plaatje waar het draadje aanzit vast gesoldeerd aan de Marklin sleper.
Nu zit ie top , maar je bent ff bezig.

En tja een plux decoder.....dit is mijn eerste , en daar ik dus geen blokje meer kan rijden nog geen ervaring mee opgedaan

Dan die losse hands vaten , dat is ook niet geheel voor me weggelegd , ik heb er enkele gemold , en er zijn enkele weg gesprongen.
Heb enkele reserve zakjes besteld. de V200.1 (V220 komt er ook snel aan).... :D


Hier zie je dat er nog een horizontale mist.
Heb er een stukgemaakt en de rest (voor de andere zijde licht ergens op de grond..... :P ).

Maar als ze er opzitten een schitterend gezicht wat hoort bij deze mooie lok. (ga wel vragen of iemand dit voor mij wil doen , daar ik dat niet meer zo zie , en volgens mij ik daar te dikke vingers voor heb).
En dan het geluid van de motor , in tegen stelling tot eerdere modellen is het gezoem bij het aanzetten nu geheel verdwenen.
Dit vonden enkele leden een verschrikkelijk geluid (mij irriteerde dit niet zo).
Dus als de sleper niet meer ratelt , is de loc echt heel stil bij het rijden.
De verlichting (led) ziet er prima uit , evenals de opdrukken van de lok.

Ik ben er zeer tevreden mee , en na enkele kleine aanpassingen (sleper en straks de hands vaatjes) is het een prima prijs / kwaliteits lok.

Mvg:Alex
Re: Piko - Br220 (59703-AC)
@Alex

ze is net binnen, staat op het spoor, zeer mooie loc, maar die sleper :thumbdown:
Al wat aan gefrommeld, maar helpt niks :|
Roco fluistersleper lijk me ook wel wat.

Mvg Gert
Re: Piko - Br220 (59703-AC)
Zou het niet kunnen liggen aan het materiaal v/d sleper, staal, ijzer, verchroomd ijzer, een legering ?

Ik vraag dit omdat de standaard M-sleper dezelfde afmetingen heeft als de Piko sleper, ook qua dikte,
maar de M sleper hoor je niet, de Piko sleper wel.

Snap sowieso niet waarom Piko dit zelf niet oplost, tenzij ze allemaal doof zijn aldaar :D

Mvg Gert
Re: Piko - Br220 (59703-AC)
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

online
Re: Piko - Br220 (59703-AC)
Hoi Gert,

Wellicht hebben ze ook voor iets anders materiaal gekozen,dan bij hun al reeds uitgebrachte "expert" lok's in AC.

Een andere legering,kan ook een ander geluid maken,en misschien is ie ook strakker afgeveerd dan de Märklinsleper.
Vreemd dat juist bij deze lok die sleper ratelt,terwijl je er bij de andere modellen niets over hoort 8o


@ Alex,

Voorzichtigheid is in deze geboden Alex,want die handgrepen zijn inderdaad fragiel,maar kleden de lok wel mooier af ;)
Het zijn ook niet de grootste onderdelen,maar je kent je eigen verdraait goed :D ;)

Te eigenwijs om een vergrootglas en een scalpel te gebruiken,of een kniptangetje,en zelf gebruik ik van die kleine lijmklemmetjes.
Daar plaats ik dat handvat in,zodat ik hem kan verwijderen van de gietstukken,zonder dat ie wegspringt :-)

Hulp inroepen kan ook geen kwaad,en is ook raadzaam,anders ben je zo weer door je reserve onderdelen heen >:-D
De prijs kwaliteit van deze lok lijkt me wel in orde,en je houd nog iets te hobbyen over ;)

M.v.g.

Hans V200.0



Re: Piko - Br220 (59703-AC)
Aliebengalie
gast

Re: Piko - Br220 (59703-AC)
Hans:
Tot nu toe heb ik ongeveer gemiddeld zo'n 20 a 25 Piko's waar ik echt heel blij mee.
Van dit aantal was er maar 1 bij waarvan de sleper geen overmatig geluid produceerde.
Dus je kan vrijwel spreken dat elke piko aardig geluid maakt.
Maar dit was makkelijk te regellen door het aanpassen (buigen) ervan.
Maar bij dit materiaal ging het redelijk , maar kreeg hem toch niet stil genoeg.

Gert:
Het materiaal is bij mij dikker dan die van de M-sleper.
Ik heb ook nog gekeken voor die fluister van Roco , maar die komt niet helemaal uit (is ook een aardig stukje korter die ik heb) .
Die marklin was precies de juiste maat.
Ik heb hiervoor wel die Piko sleper gemold (met veel plezier)....omdat ik het plaatje voor het draadje wat lekker stevig is gesoldeerd hebt (na het uitlijnen ) op de sleper.
Gert het geluid is nu minum....echt   :thumbup:

Ben alleen benieuwd wat de decoder doet......

Mvg: Alex
Re: Piko - Br220 (59703-AC)
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

online
Re: Piko - Br220 (59703-AC)
Hoi Alex,

Zelf heb ik geen Piko modellen,en ik hoop dat dit model de eerste daarvan wordt.
Heb ook geen haast met de aanschaf,want op dit moment heb ik nog niet aan een baan kunnen werken.

Jammer dat juist bij dit model de geluiden van de sleper zo opspelen,temeer omdat ze hun best doen,om het uiterlijk zoveel mogelijk te laten kloppen.
Dan mag een stille sleper haast niet ontbreken,en jammer dat dit ook door de koper zelf opgelost moet worden.

Hopelijk houd Piko rekening met deze geluiden,en wellicht zou een goede sleper hierbij welkom zijn.
Wat ik wel vreemd vind,is het feit,dat de sleper dikker is 8o

Meestal moet de sleper onder een aangedreven draaistel,het niet hebben van de dikte,maar juist van de ruimte die je dan hard nodig hebt.
Bij Roco zag je vaak dat de aandrijving,van de AC modellen op 1 as verviel,of helemaal wegviel.

Nu zal Piko wel constructief genoeg zijn,om de sleper zelfs onder een aangedreven draaistel,de ruimte de geven die nodig is.
Mooi ook dat jouw creatie,een minimum aan geluiden produceert :thumbup:

M.v.g.

Hans V200.0





Re: Piko - Br220 (59703-AC)
Lid sinds: 2008

offline
Re: Piko - Br220 (59703-AC)
Citaat van: Aliebengalie op woensdag 19 juni 2013, 04:19:08
Ja , want dan komen ze waarschijnlijk weer op nieuw uit.

Beide V200 reeds uitverkocht.

Las in een ander topic dat ze waarschijnlijk eind van het jaar er weer mee gaan komen.

Voor diegene die hem ook graag willen , kunnen alvast gaan sparen..... :D

Mvg: Alex


Alex,

Ik kreeg te horen lezen dat de loks uitverkocht zijn en de volgende run zal in oktober zijn.
Ik ben dus over gestapt op de BR221.

grv Huub
Re: Piko - Br220 (59703-AC)
Lid sinds: 2006

Sinds de AOW meer tijd dacht ik

offline
Re: Piko - Br220 (59703-AC)
Ik ben afgelopen zaterdag bij Piko op de open dag geweest en had gehoopt dit probleem aan hun te vertellen, door de grote drukte was daar niet echt de gelegenheid voor.
Daarom heb ik vandaag een mail gestuurd en dit aan hun aangegeven dat dit een vervelend euvel is, zelf rijden mijn treinen gedeeltelijk over M rails en daar is het nog beter op te horen.
Ben benieuwd of ik iets hoor van Piko, want daar heb ik geen ervaring hoe ze met mail omgaan.
Zodra ik een antwoord krijg zal ik het hier laten weten.

De V200 Ac was daar uitverkocht en de volgende productielijn zal in september gestart worden, volgens een verkoopmedewerker ter plaatse.
Re: Piko - Br220 (59703-AC)
Mooie loc, nette prijs, Uhlenbrock decoder rijdt goed, maar die sleper verziekt alle pret :thumbdown:

Ik ga dus ook tzt de Alex truc toepassen, of een Roco fluister zonder zwarte zijkanten ;)

Mvg Gert
Re: Piko - Br220 (59703-AC)
Aliebengalie
gast

Re: Piko - Br220 (59703-AC)
Klopt helemaal , de verkochte V200 gingen als zoete brootjes .... :D
2 weken geleden stond er nog voorraad laag , en nu niet meer te koop.
Maar straks weer als het kouder begint te worden komen ze weer.
Hou het wel in de gaten..... :D

Huub suc6 ermee straks.
En als de handsvaten er op moeten, op de kopse kant van het stokje waar je ze eraf moet halen zitten ze ook (had ik bijna weggegooid.

Heb een vergrootglas gebruikt , maar die krengen zijn zo ongelooflijk klein , en helaas zit ik ook elke keer naast het gaatje (was vroegert niet zo , toen had ik hem zo).... :D
En met bril en met vergrootglas en toch niet het gaatje kunnen vinden......
Hoop dat jullie meer suc6 hebben straks.

Gert me fluistersleper die ik had was te kort , en ja het zelfde probleem met montage , vandaar me soldeerkunsten even getoond .

Mvg: Alex
Re: Piko - Br220 (59703-AC)
Zo, dr zit een lange M sleper onder, rijdt als normaal nu :thumbup:

2 lipjes van de sleperschoen opengebogen, en nieuwe M sleperschoen er op/in en lipjes dichtknijpen, klaar :D

M.a.w. een beer van een loc voor de prijs + ? 8,50 B)

Piko sleperschoen in het ronde archief :|

Mvg Gert
Re: Piko - Br220 (59703-AC)
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

online
Re: Piko - Br220 (59703-AC)
Citaat van: Aliebengalie op donderdag 20 juni 2013, 19:37:20

Heb een vergrootglas gebruikt , maar die krengen zijn zo ongelooflijk klein , en helaas zit ik ook elke keer naast het gaatje (was vroegert niet zo , toen had ik hem zo).... :D
En met bril en met vergrootglas en toch niet het gaatje kunnen vinden......

Mvg: Alex

Hoi Alex,

Ik neem mijn woorden terug :P :D
En ik ga een lok overnemen van iemand,wel een V200,maar dan niet die van Piko.

Aangezien de voorraad toch op is,kan mijn voorraad euro's worden aangevuld :D

Succes met deze lok Alex,en anderen die hem ook inmiddels hebben ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Piko - Br220 (59703-AC)
Lid sinds: 2006

Sinds de AOW meer tijd dacht ik

offline
Re: Piko - Br220 (59703-AC)
Onderstaand het antwoord op mijn vraag aan Piko omtrent de sleper, echt een diplomatiek antwoord:

Sehr geehrter Modellbahnfreund,

vielen Dank für Ihre Mail.

Andere Schleifer als die, die sich an der Lok befinden, haben wir nicht im Sortiment.

Wir wünschen Ihnen viel Spaß mit unseren Produkten und verbleiben
mit freundlichen Grüßen








Re: Piko - Br220 (59703-AC)
Aliebengalie
gast

Re: Piko - Br220 (59703-AC)
Dat is toch erg he.....en ook erg droevig zo'n antwoord.
Ze antwoorden wel snel , maar hier zit je niet op te wachten.
Ik heb in het verleden ook wel is een mailtje gewaagd aan de NL vestiging van Piko , en had ook al snel een antwoord.
Misschien daar nog is een mailtje aan wagen , maar ik vrees om het zelfde antwoord. (en dat is erg jammer).
Ik neem aan dat zo'n sleper toch ook iets kost , maar 20 cent meer voor een gelijk niet ratelend exemplaar is misschien teveel gevraagd.
Nogmaals ik heb ze op 1 na allemaal nog stil gekregen , maar bij de V200 lukte me dat niet meer.

Mvg: Alex
Re: Piko - Br220 (59703-AC)
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

online
Re: Piko - Br220 (59703-AC)
Het antwoord is niet zozeer droevig,dan wel begrijpelijk.
Ze hebben die slepers waarschijnlijk ergens laten produceren,en zijn dus afhankelijk van de voorraad.

Dat betekent dus dat Piko zelf geen kosten maakt,om dit te veranderen,immers de prijs van de lok staat al vast,en een andere sleper zou meer kosten betekenen.
Vergis je daar niet in,het betreft ook niet 1 lok,maar een hele partij.

Op coulance hoef je dus niet te rekenen,en dat is wel droevig :(

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Piko - Br220 (59703-AC)
Lid sinds: 2006

Sinds de AOW meer tijd dacht ik

offline
Re: Piko - Br220 (59703-AC)
Ik heb ondertussen nog een mail naar Piko gestuurd waarin ik heb aangegeven dat ik niet zo gecharmeerd ben van het antwoord in deze mail.
In de nieuwe mail heb ik duidelijk aangegeven dat deze slepers een MIN punt zijn bij de AC modellen en dat het Piko zou sieren om daar verandering in aan te brengen.

Ik ben benieuwd of ik weer zo'n niets zeggend antwoord krijg of misschien is dit voor hun einde discussie.
Zodra ik antwoord heb zal ik het weer posten, hoor ik niks dan wil ik de NL importeur wel een keer een mail sturen en mijn mening vertellen.
Misschien leest hij wel mee, om te zien hoe er over de producten wordt gesproken, zou eigenlijk wel moeten want hier leest en schrijft de doelgroep.   
Re: Piko - Br220 (59703-AC)
We leven in een ? graai cultuur, geldt ook voor fabrikanten, poet is binnen, niet zeiken, doe je dat wel, krijg je een antwoord uit de categorie "krijgdetering.nl" en veel plezier er mee :|

Mvg Gert
Re: Piko - Br220 (59703-AC)
@Alex

omdat ik gister de M sleperschoen en P sleperschoen los had van het koper, kon ik wel goed voelen dat de P sleper lichter is dan de M sleper, wellicht dat de materiaalkeuze en/of dikte van invloed is op de geluiden die een sleper maakt of niet (Roco!).

Mvg Gert
Re: Piko - Br220 (59703-AC)
Lid sinds: 2006

offline
Re: Piko - Br220 (59703-AC)
Conrad heeft ze nog op voorraad. Heb er net één besteld. Za gelijk eens ff kijken naar die sleper.
Re: Piko - Br220 (59703-AC)
Deze sleepschoen maakt (bijna) geen geluid ===> klik

Commentaar van de Brawa site: " Lärmverursacher ist der Mittelschleifer an der Lok-Unterseite, der über die Gleisnoppen Strom aufnimmt. BRAWA Loks dagegen fahren dank dem Wechselstromschleifer Silencio wunderbar leise. Aus dünnem Federbronze-Stahl gefertigt und vernickelt, vermindert er das Rattern hörbar und sorgt für angenehm leise Fahrgeräusch."
Re: Piko - Br220 (59703-AC)
@Wim,

dank voor de tip, ga morgen even langs m'n dealer :thumbup:

Mvg Gert
Re: Piko - Br220 (59703-AC)
By the way ! , als je de truc toepast met de M schoen op de P koperen lipjes, moet je daarna de koperen lipjes wel even stellen (licht knikken) daar de M schoen ietsepietsie korter is dan de P schoen, m.a.w. het koper kan anders niet helemaal inveren !, door knikje maak je het koperen lipje iets korter, dan veert schoen helemaal goed in en maakt bijna geen geluid.

Mvg Gert
Re: Piko - Br220 (59703-AC)
Citaat van: v200marklin op vrijdag 21 juni 2013, 14:50:48
We leven in een ? graai cultuur

Tsja, bij een lok van nog geen euro 100 mag je verwachten dat de sleper ook prima is, maar echt graaien is het bij zo'n prijsje voor deze fraaie lok nu ook weer niet.
Kan je weer eens duidelijk zien dat we veelal genept worden door modelspoorfabrikanten, met zielige verhalen over zeer duren mallen, extreme ontwikkelkosten en hoge productie kosten als arbeidsloon........ Piko laat zien dat het gewoon ook voor een normale prijs kan, net als bv producenten op de Engelse markt, alwaar ook veel prachtige loks rond deze prijs zitten.
Overigens is het PIKO antwoord bedroevend, en inderdaad tekend hoe men tegenwoordig met klanten om gaat......
Re: Piko - Br220 (59703-AC)
Lid sinds: 2006

offline
Re: Piko - Br220 (59703-AC)
Is de versie met computernummer reeds geleverd  :help: Dan graag het nummer ( niet bestel )

Ik denk er over om deze te kopen , moet alleen een MaK zijn .
Re: Piko - Br220 (59703-AC)
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Piko - Br220 (59703-AC)
Ik denk meer aan graaien bij een lok van 499,00 euro's, die vervolgens stottert...
Re: Piko - Br220 (59703-AC)
Piko is zonder meer op de goede weg, maar gezien de toekomst zou ik beter naar de klant (in hun ogen lopend rolletje euries!) luisteren, en al heb je dan tig van die &@#$* slepers nog op voorraad, weg met die zooi (kan nooit honderden duizenden euries zijn!), neem dat beetje verlies en gooi locs op de markt die gewoon 100 % in orde zijn.
Zelfs als je er dan als fabrikant ? 5.-- bovenop gooit (kosten nieuwe sleper) gaan ze als warme broodjes......

Huidig antwoord van de Piko Manager (???) is zooooo kansloos, beter was geen antwoord.

Mvg Gert
Re: Piko - Br220 (59703-AC)
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Piko - Br220 (59703-AC)
Ondanks het sleper debacel wil ik even deze website met jullie delen,

http://www.modellbahntechnik-aktuell.de/meldung/piko-neuheiten-juli-2013/

Groet, Ronald
Re: Piko - Br220 (59703-AC)
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Piko - Br220 (59703-AC)
Re: Piko - Br220 (59703-AC)
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

online
Re: Piko - Br220 (59703-AC)
Bedankt voor je linkjes Ronald :thumbup:

Hebben we weer wat leesvoer :-)
Re: Piko - Br220 (59703-AC)
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Piko - Br220 (59703-AC)
Zag net op de Piko site dat de BR220 leverbaar is. Hopelijk krijg ik nu snel een mail wanneer de loc naar Bahnhof-Neustadt komt.
KLIK

Gr.  Charlie
Re: Piko - Br220 (59703-AC)
Aliebengalie
gast

Re: Piko - Br220 (59703-AC)
Denk van de week Charlie , mijn bestelling van wat reserve handsvaatjes worden namelijk gelijk verstuurd met de V220 die al klaar stond.
Alleen de exacte datum weet ik nog niet , maar vermoed wel van de week.

Mvg: Alex
Re: Piko - Br220 (59703-AC)
kan iemand mij het verschil duidelijk maken tussen een V200 en een V220.
of is dat hetzelfde zoals bij een V100/212...
ze zien er hetzelfde uit alleen een ander nummer?

groet Winno
Re: Piko - Br220 (59703-AC)
Lid sinds: 2006

offline
Re: Piko - Br220 (59703-AC)
toen in 1968 de computernummering werd ingevoerd kreeg de V200.0 het baureihe nummer 220 . Net als uit de versterkte V200.1 de Br 221 en de V100.20 de Br 212 ( V100.10 is Br 211 )
Re: Piko - Br220 (59703-AC)
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: Piko - Br220 (59703-AC)
Hoi Winno,

Kijk maar even naar berichtje 90 en 94 op de vorige pagina van dit draadje.  ;)

Groet, Marc
Re: Piko - Br220 (59703-AC)
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

online
Re: Piko - Br220 (59703-AC)
Vreemd dat er mensen zijn,die de V100 nauwelijks van een V200 kunnen onderscheiden.

Het verschil is al duidelijk inmiddels,maar het klonk echt ongelofelijk in mijn oren :D

En dat terwijl de V200 een groter icoon is dan de V100 :P

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Piko - Br220 (59703-AC)
wie kan het verschil niet zien tussen een V100 en V200....
Ik kan dat wel zien in ieder geval....
vroeg me alleen af wat het verschil tussen een V200 en de V220 was....
en of dat hetzelfde is ZOALS bij de V100/212.....

even ontopic....
Weet iemand al of de decoders die Piko gebruikt ook goed blijven werken met een Blauwe tranfsformator.
had namelijk bij een leverancier vernomen dat het niet aan te raden is om een blauwe analoge transformator te gebruiken dij deze locs, ivm de omschakelspanning.
de nieuwe witte transformatoren zijn wel te gebruiken..
iemand die er meer vanaf weet..
ik weet wel dat de omschakelspanning van de oude trafo's hoger ligt dan bij de nieuwe....

groet Winno
Re: Piko - Br220 (59703-AC)
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

online
Re: Piko - Br220 (59703-AC)
Hoi Winno,

De moderne decoders,kunnen niet tegen de hoger liggendse omschakelspanning van die blauwe trafo's :warning:

Want die trafo's zijn voor 220 volt geschikt,maar zullen door de toename van de netspanning (230 volt) ook een hogere omschakelpuls geven.

En die kan je decoder funnest worden :(

Het verschil tussen en V200 en een V220 is er niet,alleen het nummer wordt anders.

De V200 heeft van origine een V200.0 als fabrieksnummer,omdat dit de eerste lok was van die serie.

Toen er voor de nummers computers werden gebruikt,werden er getallen veranderd aan dat nummer,namelijk V220,zonder die toevoeging,want die werd door de computer niet goed herkent.

Wel werd er een controlegetal toegevoegd,en dan zag je nummers als deze bijvoorbeeld: 220 032-7

Dus een verschil is er alleen qua nummer,niet qua frame of carrosserie.

M.v.g.

Hans V200.0

Re: Piko - Br220 (59703-AC)
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Piko - Br220 (59703-AC)
Hoi Hans en Winno,

Als je het helemaal juist wilt benoemen gebruik dan V200 en/of BR 220. Bij de omnummering die de DB in 1968 invoerde, werd de V (van Verbrennungsmotor) omgezet in het cijfer 2 waarmee diesellocs vanaf die tijd werden aangeduid. Dus V200 werd BR (van Baureihe) 220 (ivm met 3 cijferig systeem). Dit kon niet altijd consequent worden aangehouden, zoals bij de V100, want de BR 210 was een subserie van de 215-219 reeks. Dus werd de subreeks in de nummerreeks betrokken, V100.1 werd zodoende BR 211 en V100.2 werd BR 212 enz...
Re: Piko - Br220 (59703-AC)
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

online
Re: Piko - Br220 (59703-AC)
Hoi Brund55,

Die "V" is door de invoering van het computernummer vervallen,en was ook niet meer nodig,maar de "V" werd niet vervangen door een 2.
Temeer omdat de DB destijs veel dieselhydraulische lok's had,die in klassen moesten worden ingedeeld,en kregen dus een ander getal ervoor.

Wel is het zo,dat de V200.0 in BR 220 is genummerd,en de versterkte V200.1 is omgenummerd in de BR 221,en wellicht hebben ze bij Piko deze westerse nummering niet in de gaten gehad.
Daarbij is de conseguentie niet uit het oog verloren door de DB,want die moest zijn vele baureihen van lok's nu eenmaal in de pc proppen,om type,aantal,onderhoud,en locatie in kaart te brengen.

Als je dat slordig of niet nauwgezet doet,deugt je systeem niet meer.

Toch neemt dit niet weg ,dat de V200 van Piko een model is,die er mag zijn gezien zijn prijs en uitvoering van het model op dat prijsniveau.

M.v.g.

Hans V200.0






Re: Piko - Br220 (59703-AC)
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Piko - Br220 (59703-AC)
Hoi Hans,

Even een klein misverstand wegwerken. De grote diesellocs, zoals de V200, kregen bij omnummering een 2 als begincijfer, de kleine diesellocs, zoals de Köff en de V80 kregen een 3 als begincijfer, zie http://de.wikipedia.org/wiki/Baureihenschema_der_DB#ab_1968

Blijft overeind dat Piko een prima model heeft geproduceerd, jammer dat ik te laat was met bestellen.
Re: Piko - Br220 (59703-AC)
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: Piko - Br220 (59703-AC)
Hoi Dick,

[muggenzifter] Twee kleine typefoutjes in je laatste berichtje. Die V80 kreeg natuurlijk wel een '2' als begincijfer. Ik denk je dat een V60 bedoelde, die na 1968 als BR 360 verder door het leven ging. En het is 'Köf' met maar een 'f' (Kleinlok mit Öl-motor und Flüssigkeitsgetriebe).[/muggenzifter] :)


De BR 280 006 in Forchheim januari 1977. Foto: F. Skau (Collectie Rolf Köstner)

Groet, Marc


Edit: Plaatje toegevoegd. De V80 was de voorloper en wegbereider van de V200, dus een plaatje mag misschien wel in dit V200-topic. ;)
Edit 2: Muggenzifter natuurlijk.
Re: Piko - Br220 (59703-AC)
Lid sinds: 2006

offline
Re: Piko - Br220 (59703-AC)
keb 'm net binnen van de Conrad.Plaatje idd.  past er en Brawa sleper onder?
Re: Piko - Br220 (59703-AC)
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Piko - Br220 (59703-AC)
Hoi Marc,

Dat komt ervan als je laat op de avond even snel een bericht typt, dan sluipen de typefouten V80 en Köff er zomaar in. Dodelijk voor een muggezifter  :), eh muggenzifter natuurlijk  >:-D
Re: Piko - Br220 (59703-AC)
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

online
Re: Piko - Br220 (59703-AC)
Hoi Dick,

Tja geef de tijd maar de schuld >:-D

Maar ook de V 80 was niet als rangeerlok bedoeld,maar als lok op de zijlijn .

Daar zit ook onderscheid tussen,maar nam niet weg dat deze lok een veelzijdig karakter heeft,net zoals de V100 familie die later volgde.

Er zijn wel enkele technieken,en constructies over genomen van de V80 naar de V200,maar mede door de twee motoren,moesten er toch aanpassingen worden gedaan.

Wat me wel opvalt,is dat de draaistellen wel overeenkomsten tonen,en de cabineramen,die lijken wel zo 1 op 1 te zijn overgenomen.


@ Pepdeze,

Als je een kliksleper onder je V200 van Piko hebt zitten,zou je kunnen kijken ,of die van Brawa net zo'n kliksysteem heeft.

Heb er nog geen duidelijke foto van,en misschien kun je Aliebengalie (Alex voor de ingewijden :D).

Die kreeg zijn sleper niet stil,en heeft de sleper die eronder zat vervangen door een Märklinsleper.

Maar voor dat je begint,kijk eens of de herrie bij jou meevalt.

M.v.g.

Hans V200.0


Re: Piko - Br220 (59703-AC)
Lid sinds: 2006

offline
Re: Piko - Br220 (59703-AC)
Als we dan toch de mierennxxk-modus aanhebben en compleet willen zijn: :D

De V60en werden bij het toekennen van de computernrs. de Baureihen 260-261.
De serie werd in 1987 herstel: 1997 zo snel is een fout dus gemaakt opnieuw vernummerd in de serie 360 en 361. Ook werd in een aantal locomotieven afstandbediening ingebouwd en vervolgens vernummerd in de serie 364 voor de lichte versie en in de serie 365 voor de zwaardere versie.
Bron: NL Wikipedia.

Verwarring over nummering duitse diesellocs kan ook nog de oorzaak hebben dat de DR (de spoorwegen van de voormalige DDR/Niet de vooroorlogse DR) haar diesellocs ging nummeren met een 1 als begincijfer. Zoek maar eens de DR BR118 en BR130 op.

Maar goed dit gaat natuurlijk allang niet over deze mooie Piko BR220....
Re: Piko - Br220 (59703-AC)
Aliebengalie
gast

Re: Piko - Br220 (59703-AC)
Zal me een zorg zijn met wat voor nummer en welke V ervoor staat , als ie maar lijkt op de V200 dan is het mij goed..... :D

Mvg: Alex