Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Soorten aansluitdraad.

Gestart door AlbertJan zaterdag 08 april 2006, 10:47:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Soorten aansluitdraad.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Soorten aansluitdraad.
Medeforumleden.
Märklin verkoopt rolletjes kabel voor adviesprijs van ? 2,50, natuurlijk is dit goedkoper te koop b.v. op de modelbeurs voor ? 1,50.
Dit draad is ongeveer 1 mm doorsnede met meeraderig koperdraad van ongeveer 1/2 mm doorsnede.
Nu heb ik zo'n 1200 meter soortgelijk draad uit een oud mainframe en aangezien je voor een modelbaan veel draad nodig heb vraag ik mij af aan welke specificaties dit draad moet voldoen? :?
Kun je ook één aderig draad van deze dikte (of dikker) gebruiken of juist niet, heb je meer of minder stroomverlies of is dit te verwaarlozen!
Indien dit draad goed bruikbaar is kan ik wel wat meters op dit forum in de aanbieding doen.! 8)
AlbertJan.
Soorten aansluitdraad.
Hallo Albertjan,

Ik werkt zelf ook met kabels uit de pc wereld.
Mijn ringleidingen is met installatiedraad gemaakt (welke in de woningen word gebruikt) en de rest met UTP kabel.
Voor mij werkt dit goed.
Soorten aansluitdraad.
Lid sinds: 2009

offline
Soorten aansluitdraad.
Hallo Albertjan & Riny


Zelf ben ik electricien.
dus ja, ik gebruik dus simpel weg installatie draad
ik heb 1,5 mm onder me baan voor de verlichting enzo ( geel )
en voor al het andere, inderdaad UTP of PTT stam kabel ( meeraderige kabel )
soms ook wel eens gewoon een stukje PTT kabel ( dat is dan 4x0,8mm )
en tja soms heb je één draad ergens nodig , en dan strip/pel ik gewoon een stuk kabel.

en tot op heden geen last van spannings verlies ofzo
maar ik heb ook soms dubbel draad gebruikt ,dus zeg maar 2 aders bij elkaar ( dit gebruik ik dan voor de voeding van mij rails ( analoog ) )

gr. Frans
Soorten aansluitdraad.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Soorten aansluitdraad.
Riny/Frans.
Bedankt voor de antwoorden, nu kan ik gerust met dit draad aan de slag en wat ik over heb in de aanbieding doen.! :D
AlbertJan.
Soorten aansluitdraad.
Frans,
Citeersoms ook wel eens gewoon een stukje PTT kabel ( dat is dan 4x0,8mm )
bedoel je hier telefoondraad mee?
Soorten aansluitdraad.
Gerard,

Ik mag aannemen dat Frans inderdaad de normale telefoonkabel bedoeld.
Soorten aansluitdraad.
Dat kun je bij Gamma en Praxis en dat soort winkels op een rol kopen voor niet al te veel Euri, een stuk goedkoper dan het draad wat Märklin aanbiedt.
Ik gebruik het voor de verlichting van gebouwen, lantaarnpalen enz.
Soorten aansluitdraad.
Lid sinds: 2009

offline
Soorten aansluitdraad.
hallo Gerard

inderdaad Gerard, dat is gewoon PTT draad
is een kabel met daarin 4 draden ( rood/blauw/oranje/wit )

en dat kan je inderdaad voor verlichting gebruiken
en dat scheelt inderdaad behoorlijk wat euries als je het haalt bij de Gamma of Praxis

groeten Frans
Soorten aansluitdraad.
Lid sinds: 2006

offline
Soorten aansluitdraad.
Tja, ik hou ook wel eens wat over op mn werk :P,

25*0,75²
3*1,5²
2*2,5²
3*2,5²
5*2,5²
5*4²
5*6²
5*10²

En wat te denken van pluggen, schroeven, tie-wraps, pvc-pijp, lasdozen en weet ik veel ... ben al blij dat ik alleen maar geld hoef uit te geven aan rails, rollend materieel en besturingsapparatuur :)
Soorten aansluitdraad.
Dus als dat bedrijf binnenkort failliet is, kennen we de oorzaak :D
Re: Soorten aansluitdraad.
Daar zullen ze niet failliet van raken ,ingecalculeerd.
Er wordt zoveel weggemieterd dat geloof je niet.
30m utp kabel word 999 van de 1000 x weggegooid omdat het stuk te klein is
Re: Soorten aansluitdraad.
En ja, de klant heeft dit toch al betaaldt.

Al wat de baas u biedt, dat koopt gij niet.
Re: Soorten aansluitdraad.
marklinfan
gast

Re: Soorten aansluitdraad.
ja dat is wel nuttig maar denk je er wel overr na dat je zacht draad neemt want dan is zo vervelend als je draad zo moeilijk buigt krijg je stekker er niet aan want dat had ik ook een keer
Re: Soorten aansluitdraad.
Dag AlbertJan,

Geheel technisch gesproken is de weerstand minder als je dik(ker) draad neemt.
Maar voor de modelbaan geloof ik niet zo dat de dikte er zo heel veel toe doet omdat het voltage en het amperage laag zijn.

Ik wist trouwens niet dat er binnen in een mainfraim zoveel metertjes draad liggen :-)

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Soorten aansluitdraad.
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Soorten aansluitdraad.
Tom wrote:

CiteerGeheel technisch gesproken is de weerstand minder als je dik(ker) draad neemt.
Maar voor de modelbaan geloof ik niet zo dat de dikte er zo heel veel toe doet omdat het voltage en het amperage laag zijn.

Sorry Tom, maar daar ben ik het niet mee eens.
Ook al lijkt het dat de spanning (voltage) en de stroomstrekte laag zijn, het gebruiken van juist dikkere draad voorkomt op menig modelbaan heel wat problemen.

De weerstand wordt bij de modelbaan vooral veroozaakt door de verbindingen, evt. stekkers en de aansluitingen op het spoor.
Voor een goede spanningsoverdracht is daarom een wat forsere draaddikte (in combinatie met goede stekkers en aansluitingen) van belang.

Als voorbeeld geef ik je onze modulebaan.
Wanneer de voeding (=trafo) bij ons 16v levert, blijft hier na zo'n 8-10 modules, die allemaal met 1,5 mm2 en telefoonstekkers uitgevoerd zijn maar 13v over.
Wij hebben er daarom voor gekozen om extra voedingskabels /-punten op te nemen om overall over voldoende spanning en dus vermogen de beschikken.

Ook daarom zijn mijn ringleidingen thuis tenminste 0,75mm2.
Voor de aansluitingen naar de rails kun je best wat dunner draad gebruiken.

Ook nog even een opmerking over dat "telefoondraad":
Hier zijn stugge en soepele versie van. Ik gebruik het liefst de soepele varianten (de "litze"). De stugge variant wil (na het buigen) nog wel eens breken en dan heb je meestal GEEN verbinding.

John

Re: Soorten aansluitdraad.
musictrain
gast

Re: Soorten aansluitdraad.
Voor m'n modules gebruik ik soepel 1 mm2  :) Ach bij het bouwen van regelkasten blijven er zat afval stukken over  :lol:

Re: Soorten aansluitdraad.
Dag John/VT601,

Je hebt helemaal gelijk als het gaat om de stroomvoorziening voor grotere (module-)banen. Ik was 'vergeten' dat ik op het Marklinforum zit waarvan sommige leden bovengemiddeld grote banen hebben :-)

Goed dat je erop gewezen hebt.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Soorten aansluitdraad.
Lid sinds: 2006

Spijkenisse

offline
Re: Soorten aansluitdraad.
Voor leiding zoals Booster <> Decoder / IB <> Baan gebruik ik het dikke draad van Viessmann, ben de naam even kwijt. Normaal gebruik ik het 'normale draad'. Ik heb enkele klosjes van Brawa, waarmee mijn vader naar zijn werk tuft en bij de werkplaats nieuw draad haalt  8)
Re: Soorten aansluitdraad.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Soorten aansluitdraad.
Hoi Mark.
Rijdt jouw vader in klosjes van Brawa of werkt hij bij Brawa? :wink: :lol:
Maar zonder gein, het dikkere draad gebruik ik nu ook voor de grotere stroomvreters!
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Soorten aansluitdraad.
hoi,
ook ff een tipje:
koop gewoon bij de hobbywinkel dubbelzijdig draad! bij mij in de buurt verkopen ze dat voor 13 cnt per m!
Gr Jan-Pieter