Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

NS gaat rijden in Duitsland

Gestart door Charlie zaterdag 23 maart 2013, 21:10:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
NS gaat rijden in Duitsland
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
NS gaat rijden in Duitsland
NS dochter Abellio heeft de Duitse concessie Niederrhein gewonnen.
Dat is vrijdag door het Verkehrsverbund Rhein Ruhr (VRR) bekend gemaakt. De nieuwe concessie start eind december 2016 en heeft een looptijd van 12 jaar.
Onderdeel van de concessie is de treindienst Emmerich - Düsseldorf (RB 35), die vanaf 2017 moet gaan rijden vanaf Arnhem.

Lees meer.

Gr.  Charlie
Re: NS gaat rijden in Duitsland
Oei, NS(-geel?) in Duitsland :biggrin:. Dat zal jij als DB-werknemer niet zo leuk vinden, denk ik :wink:.

Maar goed, NS gaat na Engeland dus nu ook in Duitsland rijden :thumbup:.

Edit: een Abellio-bus in Londen:
Re: NS gaat rijden in Duitsland
Albellio rijdt al in Duitsland ergens in het Ruhrgebiet. De treinen zullen grijs zijn dus geen probleem voor de DB :-)
http://www.abellio.de/rail/index_rail_nrw.php
Re: NS gaat rijden in Duitsland
Al jaren...
Re: NS gaat rijden in Duitsland
Nog nooit van gehoord van die naam , laat staan gezien ...... erg leuk om te weten.

Weer is wat anders dan Ariva /  Connexxion/ RET / Qbuzz / Aquabus  zo direct uit de omgeving van Rotjeknor.

Mvg: Alex
Re: NS gaat rijden in Duitsland
Lid sinds: 2009

Koploper en DDAR te Steenberg

offline
Re: NS gaat rijden in Duitsland
@Alex: Qbuzz is van Abellio. ;)

Verder weer nieuwe ontwikkelingen voor de dochter van NS:
http://www.rtlnieuws.nl/economie/home/ns-dochter-wint-contract-schotse-spoorwegen
http://www.nu.nl/economie/3897979/ns-dochter-abellio-gaat-in-schotland-rijden.html

Zo, en nu nog Limburg binnen halen, toppers!  :) :) O:-D

Groetjes, Daniël
Re: NS gaat rijden in Duitsland
En dan zetten ze nu ook nog piano's in op stations om de wachttijden te verzachten.
http://www.omroepbrabant.nl/?news/218003462/Wachten+op+de+trein+NS+zet+piano+neer+in+Breda+om+tijd+te+doden.aspx

NS, beter kunnen we het niet maken, wel leuker (ofzo)
Re: NS gaat rijden in Duitsland
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: NS gaat rijden in Duitsland
Hallo Allemaal,

Zijn er al forummers geweest die een dagje Duitsland gedaan hebben met Abellio en hierover hun ervaringen willen delen. Ik zit er namelijk ook over te denken om een dagje Duitsland te doen. Ik woon in de buurt van Arnhem en van daaruit vertrekt tegenwoordig die nieuwe trein. Op het station heb ik al het één en ander uitgezocht. Zo is er een Tagesticket te koop en een SchönertagTicket? Het Tagesticket kost voor 1 persoon in de prijsgroep D ?28,40 en een SchönertagTicket kost in de prijsgroep D ?30,- Als ik met 2 personen wil gaan betaal ik bij het Tagesticket in de prijsgroep D ?4,90 extra. (?33,30) en voor het SchönertagTicket ?4,- extra. Maar wat is nou het verschil tussen een SchönertagTicket en een Tagesticket. Kan iemand mij hier verder helpen?

Graag wil ik dus ook horen welke ervaringen je hebt. Waar je allemaal heen kan gaan met deze kaartjes en hoe je de reis hebt ervaren. Ook wil ik graag weten welke ongemakken je tegengekomen bent en of er nog wat verbetert moet worden. Waar moet ik allemaal op letten bijvoorbeeld. Hoe ver kan ik ermee reizen. Ook heb ik begrepen dat je met deze kaartjes ook in het overige openbaar vervoer kan. Heeft hier iemand ervaring mee?

Meer info is te vinden in de folder van het VRR. Hierin staat al heel veel, maar niet de ervaringen!

Groet, Jasper
Re: NS gaat rijden in Duitsland
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: NS gaat rijden in Duitsland
Ik ben ook nieuwsgierig , jij woont dichterbij en je hebt voorwerk gedaan dus wat let je om ons
je ervaringen als eerste te vermelden. Unieke kans.

Gr. Jan
Re: NS gaat rijden in Duitsland
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: NS gaat rijden in Duitsland
Citaat van: Aliebengalie op zondag 24 maart 2013, 06:37:41
Nog nooit van gehoord van die naam
Moet je toch eens wat meer het nieuws volgen Alex :)
En wat minder onder je treintafel liggen, geintje.

Vorig jaar zomer was er een dingetje rond een NS baas die voorkennis had over een aanbesteding in Limburg.
https://fd.nl/ondernemen/1163882/ondernemingsraad-ns-naar-ondernemingskamer-om-abellio

grt Piet.
Re: NS gaat rijden in Duitsland
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: NS gaat rijden in Duitsland
Jasper,
Veel van je vragen (behalve dan de ervaringen) staan gewoon in de folder waar jezelf naar verwijst.

Tagesticket (VRR ticket); gehele dag geldig geldig tot 3:00 de volgende dag. Onbeperkt heen en weer reizen in VRR gebied D. Wat in gebied D valt kun je lezen in je folder op pagina 20. Voor ?28,40 kan één persoon de hele dag reizen of ?33,30 voor twee personen. etc.
Het 4er ticket erwachsene ticket is alleen interessant als je meerdere keren een lange enkele reis maakt (tot 5 uur durend). Dus je reist van Arnhem naar bijv. Hagen en dat dan allemaal enkele reis. Niet erg interessant dus voor je is enkel een soort van 'kortingskaart'.
Het SchönertagTicket is in de gehele NRW regio geldig. In deze pdf op pagina 3 en 4 kun je het gehele NRW (NordRheinWestfalen) gebied zien met de verschillende regio's zoals bijv de VRR en is dus ?30,-. Voor een paar euro meer heb je dus een aanmerkelijk groter gebied waar je mag reizen tot de volgende dag 3.00 uur. De vraag is alleen of je daar helemaal naartoe wilt :)

Voor wat betreft het reizen. Het is best simpel, je gaat naar het automaat. Haalt een kaartje, kijkt of er nog een stempel op moet zo ja, dan doe je dat. Je stempelt je kaartje af en kan gewoon gaan zitten in de trein (2e klas)/bus. Bedenk goed dat de kaart niet geldig is op de IC / EC, ICE, Thalys, AutoZug, Nachtzug en NachtBus / NachtExpress in Ostwestfalen Lippe. Je kaart is wel geldig op de alle Busse, Straßen, Stadt ­ und U Bahnen sowie Nahverkehrszüge (S Bahn, RegionalBahn, RegionalExpress). Je mag dus enkel gebruik maken van de 'Sprinters cq Stoptreinen'.

Groeten,
Herman
Re: NS gaat rijden in Duitsland
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: NS gaat rijden in Duitsland
Hallo Herman,

Wat ik niet begrijp is het verschil tussen de Tagesticket en SchönertagTicket. Jij zegt dat de ene voor het hele NRW geldt en de andere voor een gedeelte. Ik heb beide kaartjes bekeken en zie geen verschil of het moet zo zijn dat het ene kaartje alleen bij het VRR geldig is en de andere bij alle vervoerders, maar dat zie ik niet of lees ik niet (goed).

Groet, Jasper
Re: NS gaat rijden in Duitsland
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: NS gaat rijden in Duitsland
Jasper,

Het TagesTicket is enkel binnen VRR gebied geldig. Het SchönertagTicket is voor het hele NRW geldig. Overal waar je met een TagestTicket kunt reizen kun je ook met een SchönerTagTicket reizen, maar niet overal waar je met een SchönerTagTicket ticket kunt reizen kun je ook met een TagestTicket reizen.  :D Onderstaand een quote uit de Engelse folder:

CiteerSchönerTagTicket NRW Single
valid for one person in all of NRW valid Mondays to Fridays between 9 a.m. and 3 a.m. of the following day as well as all day long on Saturdays, Sundays and on official holidays valid in 2nd class on local trains as well as for all buses and trains in NRW.

CiteerTagesTicket (daily ticket)
With the TagesTicket, individuals or groups of up to five people can travel for an entire day with buses and trains until 3 a.m. on
the following day.
Onder de TagesTicket staat een lijstje met de zones waarbij zone D heel het VRR gebied is.

Oftewel, het TagesTicket is (bij zone D) geldig in het gehele VRR gebied bij alle vervoerders (behalve IC, ICE, EC etc). Wil je verder reizen dan kun je het beste een SchönertagTicket nemen die geldig is in heel het NRW gebied. (dus incl. VRR) (en ook niet geldig in IC, ICE e.d.)

Groeten,
Herman
Re: NS gaat rijden in Duitsland
Lid sinds: 2013

Kees Hulstein

offline
Re: NS gaat rijden in Duitsland
Ik koop altijd een SchönertagTicket. Hoef ik niet na te denken en kan ook met bus en tram gaan waar ik wil. Voor 30 euries kun je ver komen. Van Hengelo, tot en met Venlo. Sorry, van Bad Bentheim tot Aken.
Hieronder een paar foto's van het stel ET 25 2304. Onder het zwarte plastic schuilt waarschijnlijk de naam Arnhem met stadswapen. We konden helaas het niet lostrekken, er stond Abellio personeel bij, aardige mensen.
Re: NS gaat rijden in Duitsland
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

online
Re: NS gaat rijden in Duitsland
Is de aanduiding ET 25 2304 niet een beetje retro?
ET stond voor TPIV voor ElektroTriebwagen, maar toen werden diesels nog met een V aangeduid en eloc's met een E.