Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Nieuw baanplan BR 66, graag advies

Gestart door BR 66 zaterdag 19 januari 2013, 21:15:15

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Nieuw baanplan BR 66, graag advies
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Nieuw baanplan BR 66, graag advies
Geachte forumleden,

Welke doorgangstation vinden jullie mooier en waarom?

Links boven in komt een spiraal naar mijn schaduwstation (± 30 cm lager)

Het geheel is 366cm x 122cm, en is een hondebot principe met een pendelspoor.
Re: Nieuw baanplan BR 66, graag advies
Beste Marco,

Mij bevalt het 2e ontwerp iets beter. Het pendelspoor is klassiek en als je het stationsgebouw iets naar links schuift kun je het spoor nog iets langer doortrekken (094 ertuit en vervangen door een 24177 of zo). Het dubbel spoor / perron / enkelspoor is voor mij de betere keuze voor een doorgangsstation. In het echt ziet dit er namelijk vaak ook zo uit en ik weet niet of deze eindspoor contructies midden in een perron in een echt doorgangsstation zo voorkomen?. De speciale wisselkruising (hosenträger heet dit in het Duits, NL weet ik niet...iemand?) links en rechts is ook mooi gekozen. Je zou je ook tot één ervan kunnen beperken en aan de andere kant de wissel kombinatie uit het eerste ontwerp toepassen. Pendelkopstation met 2 sporen biedt ook weer wat extra afwisseling door de rangeermogelijkheid. Lijkt me een prima ontwerp. Zet anders de .tra file even op het forum dan krijgen we beter inzicht in de rest van het plan.
Re: Nieuw baanplan BR 66, graag advies
Ik zou juist het 1e ontwerp kiezen :).
Waarom?

  • Er kan een langere trein stoppen bij het station
  • Het station ziet er vloeiender / natuurlijker uit
  • Het kopspoortje in het perron ("zakspoor") komt in het echt ook voor, en ik vind het juist een leuke bijzonderheid van dit ontwerp
  • De "Hosenträgers" komen in dit plan niet erg mooi uit (vind ik), omdat het de afstand tussen de sporen buiten het station zo groot maakt (dat corrigeer je in de bogen wel weer, maar de lijnen lopen daardoor een stuk onnatuurlijker voor mijn gevoel)

Wat zou ik anders doen in ontwerp 1?

  • Het station kan best wat meer rangeer/post/goederensporen gebruiken. Bijvoorbeeld vanuit de boog van de zijlijn (met een boogwissel) of aan de andere kant van het station
  • Je geometrie lijkt me niet helemaal te passen: Je gebruikt vaan een 215 en 206 waar eigenlijk een 224 zou moeten
  • Het kopspoortje zou ik vanuit het onderste spoor laten komen. Dan slingert de trein minder om er te komen, en het hoofdspoor krijgt iets meer nuttige lengte
  • Het kopstationnetje kan hier natuurlijk ook een 2e spoor krijgen
  • Misschien nog een bedrijfsaansluiting(kje) aan de zijlijn, tussen de brug en de boog
  • De burg zelf (en het spoor eronder) zou ik weglaten: Dit sort brug is veel te groot voor een overspanning als deze, en het diepere spoor wordt vrijwel onzichtbaar achter het station, maar het neemt wel veel ruimte in die je ook zou kunen gebruiken voor stad / landschap / industrie. Het zichtbare deel achterin zou ik alleen doen als je de baan ook van die kant kunt zien, anders voegt het erg weinig toe
  • De keerlus met die 2 diepe zichtbare delen zou ik helemaal laten vervallen, en het dubbelspoor op de spiral aansluiten zodat de treinen vanuit beide kanten van het station naar het schaduwstation en v.v.
Re: Nieuw baanplan BR 66, graag advies
Ter overdenking:
Ga je rechtshoudend je klimspiralen in? Ik vraag me dan af of je beide hosentragers nodig hebt. Zou je de zaak niet ernstig kunnen vereenvoudigen door drie sporen door het midden te leggen? Je kunt dan aan spoor 1 en 3 perrons zetten, en de middelste benutten als passeerspoor vanuit beide richtingen. Vind ik in bijvoorbeeld station Amersfoort altijd mooi, dat er bijvoorbeeld een goederentrein over het middelste spoor passeert.
Je zou je nevenbaantje eigenlijk los van de hoofdbaan naar het station moeten brengen. Weliswaar kun je een paar wissels leggen zodat je een koppeling hebt met je hoofdbaan, maar nu moet de trein naar het kopspoor altijd een klein stukje over het hoofdspoor. Volgens mij is dat niet handig. Als je dat meer los van elkaar zou kunnen krijgen, dan kun je een simpele pendeltreinschakeling maken en een treintje steeds heen en weer laten rijden. Dat stoort je hoofdverkeer dan verder niet.

Nou, ik ben benieuwd, veel puzzelplezier. Al met al ziet het er goed uit, het wordt een hele leuke baan.

Kijk ook eens op mijn baanplan: ik heb ook een driesporig doorgangsstation met een zijspoor naar een nevenlijntje. Mijn baanplan is weliswaar niet zo geweldig getekend bij gebrek aan goede software, maar voor een goed verstaander...
Re: Nieuw baanplan BR 66, graag advies
station 1 , omdat ik 2 terecht toe vind.
Wel zou ik er nog wat aan veranderen, Wat ?  nou zo
Re: Nieuw baanplan BR 66, graag advies
Rechts-onder zou je de kruiswissel kunnen vervangen door een gewone wissel (en de wissel ernaar laten vervallen). Als je dan ook de beide boogwissels omdraait, kunnen je perronsporen weer wat langer :)
Re: Nieuw baanplan BR 66, graag advies
Kijk! Dat is een hele verbetering! Veel meer rijmogelijkheden nu. Prima dat het kopspoor nu onafhankelijk van de hoofdbaan is te berijden. Leuk detail dat je tussenin ook nog een kopspoortje hebt weten te maken. Mooie perronbreedtes ook.
Re: Nieuw baanplan BR 66, graag advies

Ik zou kiezen voor, sporenplan1 zoals EgMAF bedoeld meegebogen wissels zo krijg ge langere sporen, je moet rekening houden met eventueel lange treinstellen aan het station.

      viditv                                           
Re: Nieuw baanplan BR 66, graag advies
Vind het weer een briliante aanpassing van Hermanus, hierdoor krijg je een mooi vloeiend verloop van de sporen.
Re: Nieuw baanplan BR 66, graag advies
Helemaal mee eens. manus is top in het ontwerpen.

Zelf zou ik echter het 1e zichtbare deel van de keerlus verdekt laten. Anders kun je geen mooi stationsplein maken. Persoonlijk hou ik namelijk wel van wat scenery en mooie scenes op de baan (maar dat is persoonlijk natuurlijk).
Re: Nieuw baanplan BR 66, graag advies
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re: Nieuw baanplan BR 66, graag advies
Bedankt allemaal en met name hermanus ik ga erna kijken.
Re: Nieuw baanplan BR 66, graag advies
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re: Nieuw baanplan BR 66, graag advies
Ik heb plan 1 wat aangepast

Het zou moeten komen op drie delen van 120cm x 120cm.
Het plan is dus 2cm smaller en 6cm korter geworden.

Mijn overweging is nog om het bergspoor (waar een railbus en kittel) pendeldiensten moeten verrichten wat meer de hoek in te krijgen.
Re: Nieuw baanplan BR 66, graag advies
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re: Nieuw baanplan BR 66, graag advies
Hierbij mijn laatste versie van mijn nieuwe baanplan met een paar kleine wijzigingen.

Ik heb geprobeerd de 2 hoofdsporen iets dichter bij elkaar te krijgen zodat mijn voetgangersbrug er makkelijker overheen past.

Laat even weten of ik nog dingen anders zou kunnen doen.
Re: Nieuw baanplan BR 66, graag advies
Citaat van: BR 66 op zondag 03 februari 2013, 16:55:24
Laat even weten of ik nog dingen anders zou kunnen doen.
Alles zou je anders kunnen doen, toch? Niets moet, alles mag :-)
Maar wat ik er toch zeker zou aan veranderen heb ik snel eens getekend:
langere opstelsporen achteraan, die moeten toch een beetje overenstemmen met je stationsporen?
meer plaats voor je ontvangstgebouw, dat staat er daar toch maar een beetje benepen bij?
het bergstationnetje nog wat meer naar links opschuiven, er is daar toch plaats genoeg?
het spoor er naar toe ontdoen van enkele knikken, maar daar begint het al over smaak...
en voor de rest zou ik nog heel veel veranderen, maar daar gaat het nog meer over smaak en dat heb ik dan maar niet meer getekend
Re: Nieuw baanplan BR 66, graag advies
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re: Nieuw baanplan BR 66, graag advies
Hoi Mon

Ik ben met deze tekening wel bang dat in de knoop kom met mijn spiraal.
Re: Nieuw baanplan BR 66, graag advies
Klopt allemaal in 3D hoor, overal 80mm doorrijhoogte, kijk maar eens in de tra.
De spiraal gaat toch naar beneden, al de rest naar boven.
En er kan zelfs nog best een opstelspoortje bij achteraan.
Re: Nieuw baanplan BR 66, graag advies
En toch nog een beetje peper en zout toegevoegd :-)
Dit is natuurlijk puur een kwestie van smaak, maar ik vind het wel fijn om treinen door grote bogen te zien rijden en dan zou ik het zoals in bijgevoegde plaatjes doen.
En er ontstaat zo zelfs nog iets meer vrije ruimte aan het ontvangstgebouw van het station.
(het landschap heb ik volledig laten genereren door Wintrack zelf, dat kan natuurlijk nog veel beter...)

Ook nog over het rijden zelf een tip.
Ik weet niet hoe je van plan bent je baan in te richten naar het rijden toe, voor een hondenbot is dat meestal eenrichtingsverkeer in de lussen.
Aan de linkerkant met de spiraal naar het ondergelegen schaduwstation lijkt mij dat prima, en dan rechts rijden, kleinste bocht naar beneden toe en grootste naar boven, je ziet de treinen voor de rest toch niet meer; maar aan de rechterkant zou ik gaan voor 2-richtingsverkeer in de lus want anders zullen je treinen in het zichtbare gedeelte altijd van links naar rechts passeren en dat is, heb ik op heel veel banen al gezien, een flinke afknapper na een tijdje... En het kan perfect met de opstel/passeer/inhaalsporen achteraan. Je zou bijvoorbeeld 1 spoor kunnen inrichten voor verkeer naar rechts, 1 voor verkeer naar links en het 3de korte spoor voor beide richtingen. En aangezien je vanaf beide sporen naar elk perronspoor kunt en omgekeerd, kun je op die manier bovenaandien prachtige effecten verkrijgen door behalve elkaar tegen komende treinen, dubbel aankomende of vertrekkende treinen te zien, een mooie aanvulling op de linkerkant waar ze elkaar in het beste geval tegenkomen.

Zo, dat was mijn advies, nu is het weer aan jou:-) Of aan de anderen natuurlijk.
Re: Nieuw baanplan BR 66, graag advies
En omdat mijn motto is 'alles kan beter' blijf ik maar adviseren.
Zoek de verschillen :-)
Re: Nieuw baanplan BR 66, graag advies
                                                   Hallo Br 66,

Ik moet
Re: Nieuw baanplan BR 66, graag advies
           

                                                Hallo Br 66,

Ik sluit mij aan met de Mon zijn tip, mij is ook op gevallen dat op sommige banen te weinig 2 richtings  verkeer voorkomt ,ik heb op mijn plan wel degelijk rekening daarmee gehouden, het plan dat de Mon voorstelt zou ik u aanraden daar zeker rekening mee houden.

Groeten viditv
Re: Nieuw baanplan BR 66, graag advies
En nog iets, er is plaats voor een klimspiraal R2/R3, waarom gebruik je nu R1/R2?
Zelfs R3/R4 lukt, zij het nipt.

Re: Nieuw baanplan BR 66, graag advies
Mooi plan, alleen zou het mooier worden als het station schuin komt te liggen? Zoals het nu ligt komt het op mij wat "te netjes" over.

Vincent
Re: Nieuw baanplan BR 66, graag advies
@Mon: Zou je het .ral bestand willen delen...?
Re: Nieuw baanplan BR 66, graag advies
Citaat van: EgMaf op dinsdag 05 februari 2013, 17:16:59
@Mon: Zou je het .ral bestand willen delen...?
Dag EgMag, ik wal alles met je delen :-), maar wat is een .ral bestand?
Re: Nieuw baanplan BR 66, graag advies
Citaat van: staal op dinsdag 05 februari 2013, 16:08:25
Mooi plan, alleen zou het mooier worden als het station schuin komt te liggen? Zoals het nu ligt komt het op mij wat "te netjes" over.
Daar sluit ik mij bij aan, maar dan hebben we het over een compleet anders plan...
Ik had begrepen dat er advies gevraagd werd over het huidig baanplan.
Re: Nieuw baanplan BR 66, graag advies
Citaat van: Mon op dinsdag 05 februari 2013, 17:25:29
Citaat van: EgMaf op dinsdag 05 februari 2013, 17:16:59
@Mon: Zou je het .ral bestand willen delen...?
Dag EgMag, ik wal alles met je delen :-), maar wat is een .ral bestand?

Ik vergis me, ik bedoelde het WinTrack .tra bestand :)
Re: Nieuw baanplan BR 66, graag advies
Citaat van: EgMaf op dinsdag 05 februari 2013, 17:29:42
ik bedoelde het WinTrack .tra bestand :)
Euh..dat staat er toch?
Re: Nieuw baanplan BR 66, graag advies
Citaat van: Mon op dinsdag 05 februari 2013, 17:37:03
Citaat van: EgMaf op dinsdag 05 februari 2013, 17:29:42
ik bedoelde het WinTrack .tra bestand :)
Euh..dat staat er toch?

Euh... Ik moet ook niet zoveel dingen tegelijk doen... Hier mijn aanpassingen:

  • Het eind-stationnetje iets verder de hoek in (meer visuele afstand met het hoofd-station), en met een langer goederenspoortje
  • Het hoofd-station heeft wat meer goederen-aansluiting (met een brouwerij als voorbeeld, maar dat kan ook een houthandel, een BaWa of wat dan ook zijn.
  • Wissels in de tunnel rechts-boven zodat het zichtbare deel van de lus in beide kanten bereden kan worden. Daar is nog wel wat ruimte om dat beter te doen.


Re: Nieuw baanplan BR 66, graag advies
Citaat van: EgMaf op dinsdag 05 februari 2013, 17:39:46
  • Wissels in de tunnel rechts-boven zodat het zichtbare deel van de lus in beide kanten bereden kan worden. Daar is nog wel wat ruimte om dat beter te doen.
]
Dit vind ik eerder een stap achteruit...
Als je daar achteraan pas van baanvak verandert verspeel je de mogelijkheid van dubbel vertrek en dubbele aankomst in het station (altijd leuk om zien), meer nog, je blokkeert er het treinverkeer eigenlijk mee...
Ik zou gaan voor het volledig in dubbele richting rijden vanuit het station, alle wissels liggen er al in het station, maar 't is natuurlijk niet aan mij om zo iets te beslissen :-)
Re: Nieuw baanplan BR 66, graag advies
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re: Nieuw baanplan BR 66, graag advies
Hierbij mijn aanpassingen n.a.v. jullie bijdragen.

Ik doe een railspiraal van R2 stijgend (3%) en R1 dalend om een 2-tal redenen:

  • omdat ik het materiaal heb
  • omdat dat ik anders in de knoop kom met het bovenste schaduwstationnetje en het pendelspoortje (stijging is nu 4%)
Re: Nieuw baanplan BR 66, graag advies
Hoi Marco,

Mooi plan heb je gemaakt.
Het pendelspoortje mag greust 4 of 5% zijn.
Zullen alleen korte treinen daarop rijden en die kunnen met gemak zo'n stijging aan.

Groeten,
Ton.
Re: Nieuw baanplan BR 66, graag advies
                                     
                                                  He Marco,

Ik heb uw aanpassing v
Re: Nieuw baanplan BR 66, graag advies
Heel jammer dat je de 24912's weg laat in het station...
Met die 24215 bochtjes die je gebruikt zijn het precies meer knikken in je perronsporen dan bogen.
En wat die R1/R2 betreft kan ik je volgen op punt 1, dat je het materiaal hebt.
Maar zelfs met R3/R4 kun je niet in de knoop geraken zoals jij het uitdrukt, integendeel.
Re: Nieuw baanplan BR 66, graag advies
Citaat van: Mon op vrijdag 08 februari 2013, 23:18:32
Heel jammer dat je de 24912's weg laat in het station...
Sterker nog, door de 24912's (van 12 graden) te vervangen door 24215's en 24115's (van 15 graden), zal het plan ook meer gaan wringen:
De wisselhoek is namelijk 24 graden, en dat past goed bij 2x 24912.
2x 24x15 is 30 graden samen, dus ergens moet die 6 graden verschil gaan wringen.
En dat probleem heb je nu aan beide kanten, dus 12 graden "speling" in een stuk of 10 railstukken. Da's best fors!
Re: Nieuw baanplan BR 66, graag advies
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re: Nieuw baanplan BR 66, graag advies
Citaat van: Mon op vrijdag 08 februari 2013, 23:18:32
Heel jammer dat je de 24912's weg laat in het station...
Met die 24215 bochtjes die je gebruikt zijn het precies meer knikken in je perronsporen dan bogen.
En wat die R1/R2 betreft kan ik je volgen op punt 1, dat je het materiaal hebt.
Maar zelfs met R3/R4 kun je niet in de knoop geraken zoals jij het uitdrukt, integendeel.
Deze heb ik wel proberen te tekenen zoals jij ze had gedaan, maar bij mij ging het spoortje heel langzaam over de rand. Ik vindt die 24912 ook mooier.
Re: Nieuw baanplan BR 66, graag advies
Citaat van: BR 66 op vrijdag 08 februari 2013, 23:53:45
Citaat van: Mon op vrijdag 08 februari 2013, 23:18:32
Heel jammer dat je de 24912's weg laat in het station...
Met die 24215 bochtjes die je gebruikt zijn het precies meer knikken in je perronsporen dan bogen.
En wat die R1/R2 betreft kan ik je volgen op punt 1, dat je het materiaal hebt.
Maar zelfs met R3/R4 kun je niet in de knoop geraken zoals jij het uitdrukt, integendeel.
Deze heb ik wel proberen te tekenen zoals jij ze had gedaan, maar bij mij ging het spoortje heel langzaam over de rand. Ik vindt die 24912 ook mooier.
Dat komt dan waarschijnlijk door WinTrack. Probeer eens het station helemaal opnieuw te tekenen, te beginnen met het middelste horizontale spoor? Dan ben ik benieuwd hoe je uitkomt bij het onderste spoor met de 24115 en 24215 rails....
Re: Nieuw baanplan BR 66, graag advies
                                 
                                            Hallo Marco,

Ik heb uw plan nog eens bekeken ,ik zie dat ge problemen hebt met uw bochten ,aan het station en ook rechts  boven  achter dat gebouw daar, is die bocht daar ruim genoeg.?.
Ik weet natuurlijk niet met wat voor treinstellen daarop komen te rijden. men zou die bocht kunnen onder een laag gebergte kunnen laten lopen en zo richting hoger gebergte ,dan ziet men die krappe bocht  niet meer.
Kunt uw aan  het station beter geen meegebogen wissels leggen, en dan krijgt u toch geleidelijke  bochten voor aan te sluiten?.

groeten viditv         
Re: Nieuw baanplan BR 66, graag advies
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re: Nieuw baanplan BR 66, graag advies
Naar aanleiding van de opmerking van Mon heb ik toch nog een poging gewaagd om de 24912'ers in mijn station te verwerken ook omdat ik dat mooier vind. Tevens in het pendelspoortje wat meer flauwe bochten verwerkt en toch iets meer ruimte bij het station weten te creëren. (stijging pendelspoor blijft 4%)
Re: Nieuw baanplan BR 66, graag advies
Waarom gebruik je niet lins en rechts de zelfde rails in je station.
ook in je onderste 2 station sporen gebruik je verschilende rails terwijl het niet nodig is.
zet je toleranties in wintrack maar is zo laag mogelijk zul je zien dat het niet past
Re: Nieuw baanplan BR 66, graag advies
Of beter nog, koop een zaagje en zaag je rails op de nodige lengte, spaart je een kapitaal aan passtukjes uit...
Re: Nieuw baanplan BR 66, graag advies
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re: Nieuw baanplan BR 66, graag advies
Blijkbaar oud bestandje neergezet, in de laatste versie was het al zoals je zei Manus.

Rechte passtukjes heb ik nog een paar over (na het realiseren van dit plan)

Ik moet een paar rechten bij kopen (10-tal van 36cm) en alle 24912 die in dit plan verwerkt zitten.
Re: Nieuw baanplan BR 66, graag advies
       

                                                         He  Marco,
Het ziet er al een stuk beter uit vind u niet?
Ik weet wart het is ik heb vroeger ook een marklin baan gehad ge moet  toch min of meer puzzelen met kleine rail stukken voor aanpassing komt wel goed hoor.

Groeten,viditv
Re: Nieuw baanplan BR 66, graag advies
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Nieuw baanplan BR 66, graag advies
Hoi Marco,
Al een tijdje geen aanpassingen meer hier. Is het laatste plan je eindversie?

gr Gertjan
Re: Nieuw baanplan BR 66, graag advies
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re: Nieuw baanplan BR 66, graag advies
Nee niet echt meer een paar kleine wijzingen. Spiraal wat verder (1,5 cm) van de kant gehaald. En een paar kleine wijzigingen in het schaduwstation onder.

Wellicht dat ik dat kleine schaduwstation boven met een 24172 verleng.
Re: Nieuw baanplan BR 66, graag advies
Citaat van: BR 66 op donderdag 21 maart 2013, 15:13:02
Wellicht dat ik dat kleine schaduwstation boven met een 24172 verleng.

Kom je dan niet in de problemen met je klimspiraal kwa hoogte?
Re: Nieuw baanplan BR 66, graag advies
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re: Nieuw baanplan BR 66, graag advies
Dat heb ik net bekeken, maar neen er blijft ruim 8 cm verschil tussen de sporen. en aangezien ik alleen maar Stomers en Diesels heb zou ik niet in de problemen komen.