Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

FALLER AMS, de mooie moeder van FCS

Gestart door 280A vrijdag 22 maart 2013, 14:16:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
FALLER AMS, de mooie moeder van FCS
Hallo allen,

Op 10 februari 2013 was het precies 50 jaar geleden dat firma Faller in 1963 op de speelgoed beurs in Nürnberg haar Faller Auto Motor Sport systeem introduceerde, bekend als Faller AMS.

Het leek mij leuk om iets over het AMS systeem te vertelen in dit Faller Car System (sub)forum, omdat AMS immers de voorganger is van het in 1989 geintroduceerde FCS.

Overgens, wie denkt dat Faller enige aandacht aan het  50-jarige AMS jubileum geschonken heeft, komt bedrogen uit, maar daarover later in deze post meer.

Bij de introductie in 1963 van AMS waren er direct 3 startsets beschikbaar, met zeer smaakvolle illustraties, en 6 auto modellen min of meer in schaal  H0.
Dit alles volgens het slotbaan principe. In de baanstukken is een klein gleuf opgenomen en de auto's hebben een kleine slotpin die zorgen dat de boel in de baan blijft.

Er waren enkelsporige en dubbelsporige rijbanen, deze grijze baanstukken zijn nu nog steeds erg mooi. Ze bevatten 2 dunne metalen rails voor de stroomvoorziening en de baanstukken hebben losse koperen connectie pinnen, die met een speciaal stukje gereedschap geplaatst en los gehaald kunnen worden. Dit  is eventueel ook met de blote hand te doen, maar na 3 pinnen wordt dit al een pijnlijk werkje.

Ook bevat iedere startset een klein schrapijzer om de railsen van vuil te ontdoen.

Er waren meerdere AMS traformatoren, zowel in wisselstroom als gelijkstroom, die werd aangesloten op een losse dashbaord snelheidsregelaar met een klein auto stuurtje. Deze dashboards zaggen en zien er schitterend uit en hebben een enorme jarenzestig charme   

Ook waren er meteen vanaf 1963 wissels beschikbaar, en kon er in latere jaren d.m.v. diodes, met twee auto's tegelijk onafhankelijk op een baan gereden worden, het zogenaamde 'hintereinander fahren', wat  het rijplezier enorm verhoogde.

De werkelijke schaal van de auto's is overigens geen 1:87 maar 1:64, dit omdat het naar de stand der techniek in 1960, niet mogelijk was de auto's kleiner te maken. 
De enigzins onjuiste schaal is overigens in het geheel niet storend op de HO modellbaan, waarvoor het systeem bedoeld is.

Er waren nog echt werkende stoplichten, verkeersborden, een auto treintransporter systeem, een container terminal en nog veel meer, duidelijk veel te veel om allemaal hier te behandelen. 

Ook had AMS zijn eigen serie gebouwen, de 49XX serie, zoals het Sporthotel,  het  ADAC service station,  de Continental toren, de Dunlop toren enzovoorts, stuk voor stuk collectors items, die ik allemaal nog een keer wil bespreken op het forum.
 
Zeer snel na de introductie werd het aantal startsets, auto modellen en baanstukken sterk uitgebreid.

Ook kwam er een handregelaar zoals we die kennen van de meer conventionele racebanen. 
En bijvoorbeeld ook kuipbochten en formule 1 race auto's. 
In 1975 zocht Faller de samenwerking met de Amerikaanse firma Aurora, en kregen de AMS dozen een ander (veel minder smaakvol) uiterlijk. Ook kwamen er Amerikaanse Aurora AFX auto's in het Faller AMS programma.

In 1984, na 21 jaar, staakte Faller de productie van het AMS syteem. 

AMS heeft gedurende die jaren zijn weg naar vele honderdduizenden huis- en kinderkamers gevonden, en nu - 50 jaar later- heeft AMS een ongekende cult status met nog enkele honderden liefhebbers en clubs uitsluitend gericht op het AMS systeem, met een eigen clubblad, forums en meetings.

Nu eerst maar weer wat foto's (uit mijn bescheiden AMS collectie), ik mag hopen dat deze wat jeugdsentiment losmaken bij 45+ forumleden

Marco


Startset 4000 uit 1964


Startset 4001 uit 1964


Startset 4000


Startset 4001


De AMS Dashboard rijregelaars, hoe jaren 60 wil je het hebben...
De 'goede oude tijd' charme druipt ervan af !


Duidelijk zichtbaar hoe klein het allemaal toch wel is.


Goed toegankelijk, onderhoud is dan ook niet moeilijk.


Onderkant AMS '480' container truck, met dubbele slotpin (voor en achter)
zodat achteruit rijden ook mogelijk is.


Een AMS trafo van het eerste uur


De kopere connectors voor de baanstukken.


AMS haarspeld bocht...


...die uit twee delen bestaat.


Nog wat baanstukken.


En nog meer...wissels...kuipbochten...


AMS pijlers


Ik kan er geen genoeg van krijgen...


Mijn jongste zoon (11) groeit ook op met AMS.
Want dat hoort bij een goede fatsoenlijke opvoeding..


Een andere AMS klassieker


Het instructie boekje van de container terminal brengt je onmiddelijk terug
naar jarenzeventig sferen.



Het AMS Sporthotel, alleen geproduceerd 1963-1969.
Waarschijnlijk de meest gewilde en meest kostbare Faller kit op dit moment.

Re: FALLER AMS, de mooie moeder van FCS
Merkwaardig is dat Faller in februari jl op geen enkel wijze aandacht heeft besteed aan het 50-jarige jubileum van AMS.

Maar het doodzwijgen van AMS hadden de huidige AMS liefhebbers eigenlijk al verwacht. 

Want ook in 1996 in het 50-jarige jubileum boek van de firma Faller is er op geen enkele wijze  aandacht besteed aan het AMS systeem.

Dit is natuurlijk zeer vreemd, zeker in aanmerking genomen dat AMS 20 jaar in productie is geweest,  en honderdduizenden klanten heeft gehad. AMS was in de zestigerjaren zelfs zo belangrijk dat AMS zijn eigen katalogus lijn kende.

Het door Faller huidige negeren of doodzwijgen van het AMS systeem is een grote schoffering van de  honderdduizenden oud AMS klanten en voor de oprichters Hermann en Edwin Faller en natuurlijk ook voor de paar honderd huidige AMS liefhebbers.

Het hoe en waarom van deze rare move van Faller is reden tot grote speculaties in de Faller scene.
Aangenomen wordt dat de schrijvers van het 1996 jubileumboek  op niet mis te verstaane wijze is opgedragen met geen woord te reppen over het AMS systeem,  mogelijk en zelfs waarschijnlijk wegens interne ruzies in de Faller familie cq firma. 

Bekend is dat AMS begon als een soort hobby project van Hermann Faller, en de ontwikkeling en producte enorm veel geld heeft gekost.  Teveel geld ???

Bij het overlijden van Hermann Faller in oktober 1982 is er veel veranderd bij Faller.
Kenmerkend is het stopzetten van de echte speelgoed producten, zoals bijvoorbeeld de Faller Play train, welk concept verkocht werd aan de firma ECO Toys GmbH, die de playmobielachtige speelgoed trein nog even geleverd heeft in andere kleuren.   

In 1984 werd ook een zekere meneer Busch aangesteld om de Faller Firma op een meer Amerikaanse manier te gaan leiden, maar deze was na 6 maanden al weer van het toneel verdwenen, blijkbaar beviel de Amerikaanse stijl toch niet zo goed.....

Hoe dan ook, eind jaren 80 zijn ook alle AMS productie mallen en gereedschappen en alles wat daarmee samen hing verkocht aan de Nieuw-Zeelandse firma 'York Brothers', maar het schip dat de lading naar Nieuw-Zeeland vervoerde is gezonken op de Middenlandse zee.

Een verhaal bijna te bizar voor woorden en aanleiding tot nog meer speculatie in de Faller scene, temeer ook daar de naam van het schip, de datum en plaats van afzinken nooit bekend gemaakt zijn.

Er zijn AMS liefhebbers die tot op de dag van vandaag de LLoyd schade registers naspeuren, maar tot op heden zonder resultaat.   

Hoe dan ook, Edwin Faller ging in 1986 met pensioen en verkocht in 1999 zijn aandelen en die van zijn drie dochters aan Hermann's Faller enige dochter: Ursula Herbertz.
Hiermee keerde de rust terug in de Faller firma.

Wat hopelijk in de toekomst ooit nog opgehelderd wordt is het mistery van de gezonken AMS mallen en gereedschappen. Als die ooit nog boven water komen ligt niets een herproductie van het AMS systeem in de weg. 

Marco

Re: FALLER AMS, de mooie moeder van FCS
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: FALLER AMS, de mooie moeder van FCS
Hoi Marco..

Zeer mooie informatie. Voel je er niets voor om dit in onze Wiki te plaatsen en zodoende te vereeuwigen?

Thanks!
Re: FALLER AMS, de mooie moeder van FCS
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: FALLER AMS, de mooie moeder van FCS
Dag Marco.

Da's best wel apart dat de schaal 1:64 is! Menige bouwdoos en wagons uit 'die tijd' waren 1:100,
wat bij elkaar gebracht de 'speelgoeduitstraling' gaf. Daar in tegen zijn de bouwdozen en FCS van
tegenwoordig beter op elkaar afgestemd qua schaalverhouding.
Ik ben nog in het bezit van het Faller baanontwerpen 840NL waarvan ik, van de banen met AMS er
bij opgenomen, hoogwaardige scans heb gemaakt om deze te delen met Stephen Cook, tevens een
groot liefhebber en verzamelaar van Faller AMS. Mocht je interesse in hebben dan verneem ik het wel.

Groeten,

Erik.
Re: FALLER AMS, de mooie moeder van FCS
Erik,
Ik ken Steve Cook uit Nieuw Zeeland zeer goed en ik denk dat ik alles al heb van Faller, ruim 500 PDF scans van 1948 tot 1980, katalogussen, de hele serie Faller magazins, folders..ja eigenlijk alles denk ik.

Steve is één van de personen die ook onderzoek doet naar de AMS historie en verdwenen mallen, net als ik. We delen dezelfde passie voor AMS, maar zo zijn er nog tientallen andere personen.

Van dat Faller PDF archief vertel ik overigens niet om te pochen, ik ben alleen een grote Faller liefhebber, meer niet.

Maar wel bedankt voor het aanbod. 

Marco
Re: FALLER AMS, de mooie moeder van FCS
Citaat van: Sascha op vrijdag 22 maart 2013, 14:29:12
Hoi Marco..

Zeer mooie informatie. Voel je er niets voor om dit in onze Wiki te plaatsen en zodoende te vereeuwigen?

Thanks!

Hallo Sasha,

Misschien wel ja.
Lijkt me wel een eer.

Marco
Re: FALLER AMS, de mooie moeder van FCS
Mooi verhaal Marco.

In de zestiger jaren hadden we in ons gezin een verdeling.
Mijn broer kreeg, met de bekende cadeau dagen, Faller AMS spullen en ik Märklin uitbreidingen.
Konden we samen aan een echte baan bouwen.
Tijdens de opruiming van het ouderlijk huis, alweer lang geleden, heb ik de totale boedel van Märklin en Faller AMS spullen "geërfd"
Waaronder ook de Faller AMS containerkraan.
Ik zie uit naar het vervolg van je Faller AMS storie.

Re: FALLER AMS, de mooie moeder van FCS
Weer een prachtig verhaal zeg. Geniet elke keer van de informatie die u hier beschrijft. Eigenlijk in 1 woord fantastisch.
Zelf ben ik niet zo heel oud om dit allemaal nog te herinneren, maar vind het echt heel interessant om te lezen.
Ik zelf hoop dat je hiermee zeker mee doorgaat.

Mvg
Patrick
Re: FALLER AMS, de mooie moeder van FCS
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: FALLER AMS, de mooie moeder van FCS
Mooi verhaal, 280A

Ik heb ook nog een beginset liggen met extra uitbreidingen.
Krijg zo wel zin om de boel weer eens op te bouwen.

mvg.
Willem E.
Re: FALLER AMS, de mooie moeder van FCS
De situatie bij Faller en de overdracht van de aandelen van Edwin Faller dochters aan Hermann's dochter Ursula Herbertz komt ook aan de orde in dit artikel in de bekende Duitse weekkrant Die Zeit, nummer 52 - 2002.  Zie bijgaande link....

Die Zeit
Re: FALLER AMS, de mooie moeder van FCS
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: FALLER AMS, de mooie moeder van FCS
Ik heb de overweg nog, maar die is niet meer helemaal heel. Dat was lachen destijds AMS met Marklin laten kruisen, en de wagons proberen te ontkoppelen met de neus van de kever in het voorbijrijden.
Vraag me af (als ik het spul op zolder terug gevonden heb) of er liefhebbers zijn voor de wegdelen.
Re: FALLER AMS, de mooie moeder van FCS
Hallo Marco,


Erg interesant en informatief verhaal weer.
zo kom je nog eens wat "meer" te weten alhier.

bedankt voor de info.


mvg Frans
Re: FALLER AMS, de mooie moeder van FCS
Mooi verhaal! Voor mij begon mij treinenhobby ook met een AMS baan. Mijn vader had een tafel gemaakt met latjes erop, waartussen de AMS baanstukken verzonken. De straten en grasvelden kwamen dan mooi aan de bovenkant van het wegdek uit.
Alle bijbehorende huisjes uit die tijd waren de basis voor een latere modelspoorstart. Waar de AMS gebleven is zou ik niet meer weten.

Groet,
Ronald
Re: FALLER AMS, de mooie moeder van FCS
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

online
Re: FALLER AMS, de mooie moeder van FCS
Weer een topverhaal!  :thumbup:
Dit alles moet inderdaad ergens een apart hoofstuk krijgen in de Wiki.
Bij faller car system raakt het te gauw in de vergetelheid, ben ik bang. Velen van ons zullen hier niet zo veel kijken.

Dirk-Jan
Re: FALLER AMS, de mooie moeder van FCS
Ook al ben ik niet bij 40+  :P vind dit enorm leuk, en als er nu zoiets uitkwam, was ik ook direct een koper. Heb de basis van het CFS al thuis liggen voor me'n toekomstig baantje  :D
Re: FALLER AMS, de mooie moeder van FCS
Citaat van: Jan22 op vrijdag 22 maart 2013, 18:51:08Vraag me af (als ik het spul op zolder terug gevonden heb) of er liefhebbers zijn voor de wegdelen.

Nou, hier is wel zo'n liefhebber, hoor  :-) Niet zo fanatiek als de schrijver van dit, weer, prachtige verhaal, maar ik ben wel van plan om AMS weer in te zeten bij de te bouwen baan. Toegegeven, het FCS ziet er een stuk beter uit, maar ik wil gewoon alles weer inzetten wat er in de afgelopen 50 jaar in de verzameling (misschien een iets te groot woord  :?) is aangeschaft en gekregen.

Ook ik ben begonnen met de startersset, maar wilde, toen, na een tijdje de Nürburgring, en ben daar verder op gaan sparen. Niet veel later vond ik het toch leuker om te gaan integreren met de M* baan, en werden de harspelden en de baanwisselstukken aan de kant gegooid (maar niet weggegooid) en kwamen de kruissingen en de hobbelige spoorwegovergangen. De containerkraan van Faller vond ik te plastic, dus dat is een Brawa geworden. Ook die komt weer terug in de baan van nu.

Overigens is op de Duitse E-bay nog tonnen van het AMS spul te koop. De prijzen vallen erg mee, behoudens de collecters items, uiteraard. Maar het is weer een bijzondere bijdrage, Marco. Ga vooral zo door  :thumbup: :thumbup:
Re: FALLER AMS, de mooie moeder van FCS
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: FALLER AMS, de mooie moeder van FCS
Dag Marco.
Weer een prachtig verhaal over Faller maar nu dan het AMS gebeuren.

Bij de presentatie in de zestiger jaren heb ik ook overwogen om dit op of bij mijn treinbaan in te gaan zetten maar toen ik de auto modellen van Wiking en AMS bij elkaar zette, was de beslissing helaas toch maar niet.
Een vriendje van mij kocht het toen wel en daar hebben wij nog veel plezier mee gehad.

Bedankt voor dit prachtige maar wel enigszins dramatische AMS verhaal.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: FALLER AMS, de mooie moeder van FCS
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: FALLER AMS, de mooie moeder van FCS
Hallo,

Toch een beetje sentiment.

ik heb ooit megaveel van dit spul gehad, maar kon het niet plaatsen op mijn treinbaan, en heb besloten om het 20 jaar geleden in te ruilen tegen Marklin materiaal. Zeker 20 auto's, waarvan 4 vrachtauto's. 2 Aurora met verlichting die steeds snel doorbranden. Het spul had veel onderhoud nodig om het goed te laten rijden.

Spoorwegovergangen, stoplichten etc. Door de enorme omvang was het een magaklus om het te laten rijden.

Ook het sporthotel had ik, en het benzinestation waar de auto's omheen reden. Van het sporthotel zijn nog slechts enkele onderdelen als de trappen over die in mijn spullendoos liggen. Hij heeft de tijd niet overleefd.

met vriendelijke groet,

Walter

Re: FALLER AMS, de mooie moeder van FCS
Ik kan me herinneren dat er ooit bij ons thuis een partij van dat spul lag, gekregen of geërfd van mijn opa. Ik kan me alleen niet herinneren er ooit iets mee gedaan te hebben, waarschijnlijk was het al te oud en stuk. Maar ik zou toch eens moeten navragen of het nog ergens ligt...

Bestond er ook een soort Cadillac cabrio van? Daar heb ik nog een soort herinnering van, maar in mijn herinnering was het ding anderhalf keer zo groot als een normale h0 auto :).
Re: FALLER AMS, de mooie moeder van FCS
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: FALLER AMS, de mooie moeder van FCS
Ja een cadelac cabrio was er inderdaad ik had er namelijk ook een een creme uitvoering

groetjes Ed
Re: FALLER AMS, de mooie moeder van FCS
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: FALLER AMS, de mooie moeder van FCS
Citaat van: 280A op vrijdag 22 maart 2013, 14:16:54
Het AMS Sporthotel, alleen geproduceerd 1963-1969.
Waarschijnlijk de meest gewilde en meest kostbare Faller kit op dit moment.


Tot mijn grote verbazing (ik heb namelijk helemaal geen AMS) heb ik dit AMS Sporthotel dus wel! :?
Nadat ik alle dozen met huisjes had uitgezocht bleef ik met een aantal, voor mij onbekende modellen zitten.
Faller nummer 492101 (zonder de letters Sporthotel) met zo'n rare ronde voor- en achterkant bodemplaat, was zo'n vreemd nummer dat ik deze maar even opgezocht heb en.......ja hoor, Faller AMS Sporthotel!

Weer héél wat geleerd en leuke weetjes om te onthouden dus hopelijk snel weer een nieuwe "openbaring".

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: FALLER AMS, de mooie moeder van FCS
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re: FALLER AMS, de mooie moeder van FCS
Wat een mooi 'artikel' weer over AMS.

Wat ik mij eigenlijk afvraag, als redelijk onbekende met AMS (ken het alleen van de Efteling en van Youtube filmpjes), is AMS meer bedoeld als racebaan systeem of meer in de vorm van FCS (realistisch traag rijdende auto's) ?

Het kennen van de Efteling zal menigen misschien raar klinken, maar voor de oplettende kijker die al eens naar het 'Diorama' is gaan kijken in de Efteling, is te zien dat daar AMS nogsteeds gebruikt wordt. Echter laten ze het traag rijden om het realistisch weer te geven. (FCS maar dan van vroeger zeg maar).
Re: FALLER AMS, de mooie moeder van FCS
Ik heb ook nog een berg staan met AMS , heel veel baanstukken , en een doos vol met diverse autootjes.
Ik heb voor het laatst een aardig proefbaantje gezien in Dordrecht op een treinenbeurs van de vereniging aldaar.....en tja het is nostalgie , maar blijft zeker ontzettend leuk.
Alleen ja ik heb er geen plek voor...anders.......

Mvg: Alex
Re: FALLER AMS, de mooie moeder van FCS
geweldige moeder, klopt.

Ik heb nog steeds een gigantische collectie Faller, +/- 25 auto's en een baan van 150 meter.
Ben lid van een modelspoorhobbyclub (www.railkontakt.nl), maar als ik op de open dagen mijn Faller wegleg, dan kijkt niemand meer naar de treinen.
Had echter kleine opmerking over dit artikel, 'De zin: "Ook bevat iedere startset een klein schrapijzer om de railsen van vuil te ontdoen" is niet waar.
Dit rechthoekige plaatje was om de stroomgeleidingen in de baanstukken vast te houden, als de kontaktpennen te zwaar gingen. Deze geleidingen konden nl schuiven in de kunststof van de baanstukken, vooral bij de rechte stukken. Blijft overigens een geweldig artikel wat daar geschreven is. De harsttocht van de schrijver straalt eraf.

Jack
Re: FALLER AMS, de mooie moeder van FCS
Het sporthotel had ik in de uitvoering van station  Lindental.... Eind jaren 60.
Re: FALLER AMS, de mooie moeder van FCS
Wat een leuk verhaal over het AMS Faller.
In de jaren 70 van de vorige eeuw had ik als kind, nou ja puber, een marklinbaan op de zolder in het ouderlijk huis met een vrij uitgebreid wegennet van AMS Faller. Een Mercedes SL en een vrachtwagen reden dapper hun rondjes, en stopte keurig voor de 2 overwegen als er weer eens een marklintrein aankwam. Ik had ook de stadspoort die mooi aansluit op het wegversmalling-rijbaandeel. Jammer dat ik niet meer foto's heb dan die paar wazige zwart-witkiekjes. Digitale fotografie moest nog uitgevonden worden toen.






Deze baan is natuurlijk allang afgebroken, maar het AMS Faller heb ik altijd bewaard. Ik heb nog een doos vol met rijbaanstukken, 2 autootjes en wat andere spullen die er bij horen. Ik denk niet dat ik er ooit nog iets mee ga doen, dus als er iemand belangstelling voor heeft, stuur dan maar een PB, wie weet...



m.vr.gr.
Martin
Re: FALLER AMS, de mooie moeder van FCS
Martin

Heerlijke nostalgie, toch. :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: FALLER AMS, de mooie moeder van FCS
Eind jaren tachtig heb ik eens ooit 12 komplete dozen van een speelgoedwinkel overgenomen.
Ik vond het geweldig spul en heb het jarenlang bij mijn modelbaan geintegreerd
Toen Faller met het car system kwam, vond ik dit een mooier systeem voor mijn modelbaan.
Je hebt daar meer mogelijkheden mee.
De baandelen heb ik allemaal verkocht, maar de autootjes heb ik nog steeds.
En zo af en toe koop en verkoop ik er wat van.
Maar kompleet afscheid ervan nemen, gaat hem niet worden.

Jos
Re: FALLER AMS, de mooie moeder van FCS
Hen je de doos met inhoud nog? Heb wel interesse

Gr

Hugo
Re: FALLER AMS, de mooie moeder van FCS
Zal er binnen kort nog is wat plaatjes van maken.
Heb een grote doos vol met wegstukken , en een behoorlijk aantal autootjes van AMS.

Mvg: Alex
Re: FALLER AMS, de mooie moeder van FCS
Hierbij een foto uit de oude doos, als je goed kijkt zie je de AMS-baan in de baan ingewerkt, ik denk dat dit een kleinere schaal was (N?) ik vond die beter passen bij H0. Veel keuze was er niet : een greyhound-bus en een gele-bus. Maar die reden niet te best, de stroomdoorvoer was niet goed, de bussen waren te licht en de sleper duwde die omhoog, ik heb toen vanalles geprobeerd, maar was nooit top.
Re: FALLER AMS, de mooie moeder van FCS
Ik denk dat het M rail van Marklin is , de AMS enkelbaan is namelijk net zo breed als de rail....wel mooi al die oude plaatjes. :thumbup:

Mvg: Alex
Re: FALLER AMS, de mooie moeder van FCS
In het midden van de foto loopt de AMS-baan.
Re: FALLER AMS, de mooie moeder van FCS
Voordeel is
als je auto's ombouwd ,zit je niet met sturende assen
Een pin eronder is voldoende
Nadeel is de vrijheid van wegen maken t.o.v  de draad met fcs
Re: FALLER AMS, de mooie moeder van FCS
Dat was ook station LindenTal (ooit door mijn opa in elkaar gelijmd, maar al heel lang niet meer in mijn bezit...
Re: FALLER AMS, de mooie moeder van FCS
AMS Sporthotel is niet station Lindental, het AMS Sporthotel stond in een aparte rubriek in de catalogus, maar is natuurlijk afgeleid van station Lindental,
Re: FALLER AMS, de mooie moeder van FCS
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: FALLER AMS, de mooie moeder van FCS
Dag Leopold.

Bedankt voor het plaatsen van die mooie Old Skool foto :thumbup:
De foto heeft een soort tilt-shift effect, wat erg mooi uitkomt!

Groeten,

Erik.
Re: FALLER AMS, de mooie moeder van FCS
Dag Eric,
hier staan nog een paar foto's:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54907.msg955583#msg955583
De baan is afgebroken rond 1980 voor verhuis....

Leopold
Re: FALLER AMS, de mooie moeder van FCS
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: FALLER AMS, de mooie moeder van FCS
Óók erg mooie Old Skool plaatjes, Leopold! :thumbup: :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: FALLER AMS, de mooie moeder van FCS
Ik herinnerde me altijd al dat we heel vroeger eens een bak met dat AMS spul hadden, bij ons terechtgekomen toen opa was overleden denk ik. Daar heb ik wel eens mee geprutst maar het is ook net zo makkelijk weer verdwenen. Toen ik later weer model ging sporen, herinnerde ik me dat ik ooit AMS had gehad, maar kon het in het ouderlijk huis nergens meer terugvinden. Zelfs niet op de vliering, waar ik het verwachtte. Waarschijnlijk ooit weggegooid.

Tot afgelopen zaterdag, toen mijn vader had geregeld dat we de vliering gingen leeg maken. En wat denk je dat ik vond? Juist, de houten krat met AMS spul.
Een berg wegstukken inclusief kruisingen, versmallingen, haarspelbocht, kombocht, een set wissels, enkelsporige stukken, een schakeldinges, twee van die regelaars met stuur, twee knijpregelaars, wat vage dingen en twee sigarenkistjes. In die kistjes zaten een hele hoop auto's, in stukjes. Vooral losse carrosserieën en een doos meet losse onderstellen, tandwielen en losse onderdelen. Met de handleidingen die erbij zaten kon ik een stuk of zes auto's weer helemaal volgens het boekje samenstellen, maar daarna kwam ik koolborsteltjes tekort.

Uiteraard mijn complete autootjes uitgeprobeerd, maar het wilde alleen maar een beetje brommen. Echt draaien wilden de motortjes niet. Geen idee wat er mis mee is, ik heb de koolborstels op de veertjes gedaan en alles lijkt te kloppen. Misschien zijn de magneten niet meer genoeg magnetisch?

En heeft er iemand enig idee van wanneer welke motorvarianten zijn? Ik heb een aantal onderstellen met een soort schijfcollectormotor, die ik compleet kon maken. Maar ook onderstellen met een soort klein blokje als motortje, waar ik allemaal onderdelen bij miste. Iemand enig idee wat ik kan doen om het weer werkend te maken?
Re: FALLER AMS, de mooie moeder van FCS
Nog een paar foto's van de schat die ik op zolder vond:

Een doosje met onderdelen van auto's, waaronder een luciferdoosje met banden en een achterbumper van een Jaguar E-type in een doosje:
Untitled by Harm Bremer, on Flickr

Auto's, boven de complete die ik kon bouwen, daaronder carrosserieën. Allemaal flink bespeeld en de schachten voor de schroefjes zijn bij de meeste aardig gaar:
Untitled by Harm Bremer, on Flickr

Veel baanstukken:
Untitled by Harm Bremer, on Flickr

Twee vreemde gebouwtjes met een motortje erin, van Arnold maar ik heb echt geen idee wat het is:
Untitled by Harm Bremer, on Flickr
Untitled by Harm Bremer, on Flickr
Re: FALLER AMS, de mooie moeder van FCS
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

online
Re: FALLER AMS, de mooie moeder van FCS
Citaat van: harm78 op woensdag 23 mei 2018, 19:51:28
Uiteraard mijn complete autootjes uitgeprobeerd, maar het wilde alleen maar een beetje brommen. Echt draaien wilden de motortjes niet. Geen idee wat er mis mee is, ik heb de koolborstels op de veertjes gedaan en alles lijkt te kloppen. Misschien zijn de magneten niet meer genoeg magnetisch?

:) Hoi Harm, hier een link naar de Faller AMS Post 2 Techniek, misschien kan je hier vinden waarom je wagentjes het niet doen.
Met de Faller 4019 gelijkrichter op de juiste wijze aangesloten werkt het misschien wel,
ik heb zelf ook AMS en moest ook even goed uitvogelen hoe het te laten rijden.
Op de 1e pagina van de PDF staat een plaatje, daar kan je redelijk goed zien hoe het aan te sluiten. Suc6
http://www.casy-place.nl/faller-ams/PDF/ams-post-2.pdf

Dirk-Jan

Re: FALLER AMS, de mooie moeder van FCS
@Dirk-Jan:
Jij post het, ik vond het uit :) Toen ik er nog eens over nadacht, vroeg ik me af wat voor soort stroom er uit die trafo moet komen. Volgens het apparaat komt er wisselstroom uit, terwijl het motortje duidelijk gelijkstroom moet hebben.
Toen vroeg ik me af wat het universeel schakeldinges moest doen, en dat blijkt een omzetter van wissel- naar gelijkstroom te zijn...

Dus ik ging net het bericht typen dat ik dat had uitgevonden, toen jouw bericht er ineens stond :)
Re: FALLER AMS, de mooie moeder van FCS
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

online
Re: FALLER AMS, de mooie moeder van FCS
 :)  :thumbup: :thumbup:
Dan komt het waarschijnlijk goed, dan zal er vast wel een exemplaar tussen zitten die nog wil rijden.

Dirk-Jan
Re: FALLER AMS, de mooie moeder van FCS
Eigenlijk staat in de pdf veel van wat ik wil weten, bedankt! In elk geval één auto wil wel rijden, de Cadillac. Alleen in de bochten stopt ie ermee, ik denk dat de metalen stripjes in de baan wat verroest zijn...
Re: FALLER AMS, de mooie moeder van FCS
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: FALLER AMS, de mooie moeder van FCS
Citaat van: harm78 op woensdag 23 mei 2018, 20:37:34
Toen vroeg ik me af wat het universeel schakeldinges moest doen, en dat blijkt een omzetter van wissel- naar gelijkstroom te zijn...
JA, maar hij werd voor meer dan dat gebruikt: je kon er twee auto's onafhankelijk van elkaar mee in dezelfde richting laten rijden in het zelfde gleufje. Dus niet zomaar een gelijkrichter. Ik had bij mijn FSC een oranje gelijkstroomtrafo die bezweken is bij flink wat electrolyse proefjes in m'n hbs-tijd.
Re: FALLER AMS, de mooie moeder van FCS
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: FALLER AMS, de mooie moeder van FCS
Ik heb gezocht naar liefhebbers van Faller AMS op dit forum.
Ik heb nog eea AMS liggen dat ik weg weg wil doen, maar vind niet wat ik zoek.
Weet iemand misschien waar m'n Faller AMS spulletjes een nieuw leven zouden kunnen krijgen ?
Evt via PB.
Re: FALLER AMS, de mooie moeder van FCS
heb je foto's van wat er is
Re: FALLER AMS, de mooie moeder van FCS
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: FALLER AMS, de mooie moeder van FCS
Is niet meer nodig, ik heb alleen liefhebber gevonden en zaken gedaan.
Het is nu in ieder geval goed terecht gekomen.