Hallo allen,
Op 10 februari 2013 was het precies 50 jaar geleden dat firma Faller in 1963 op de speelgoed beurs in Nürnberg haar Faller Auto Motor Sport systeem introduceerde, bekend als Faller AMS.
Het leek mij leuk om iets over het AMS systeem te vertelen in dit Faller Car System (sub)forum, omdat AMS immers de voorganger is van het in 1989 geintroduceerde FCS.
Overgens, wie denkt dat Faller enige aandacht aan het 50-jarige AMS jubileum geschonken heeft, komt bedrogen uit, maar daarover later in deze post meer.
Bij de introductie in 1963 van AMS waren er direct 3 startsets beschikbaar, met zeer smaakvolle illustraties, en 6 auto modellen min of meer in schaal H0.
Dit alles volgens het slotbaan principe. In de baanstukken is een klein gleuf opgenomen en de auto's hebben een kleine slotpin die zorgen dat de boel in de baan blijft.
Er waren enkelsporige en dubbelsporige rijbanen, deze grijze baanstukken zijn nu nog steeds erg mooi. Ze bevatten 2 dunne metalen rails voor de stroomvoorziening en de baanstukken hebben losse koperen connectie pinnen, die met een speciaal stukje gereedschap geplaatst en los gehaald kunnen worden. Dit is eventueel ook met de blote hand te doen, maar na 3 pinnen wordt dit al een pijnlijk werkje.
Ook bevat iedere startset een klein schrapijzer om de railsen van vuil te ontdoen.
Er waren meerdere AMS traformatoren, zowel in wisselstroom als gelijkstroom, die werd aangesloten op een losse dashbaord snelheidsregelaar met een klein auto stuurtje. Deze dashboards zaggen en zien er schitterend uit en hebben een enorme jarenzestig charme
Ook waren er meteen vanaf 1963 wissels beschikbaar, en kon er in latere jaren d.m.v. diodes, met twee auto's tegelijk onafhankelijk op een baan gereden worden, het zogenaamde 'hintereinander fahren', wat het rijplezier enorm verhoogde.
De werkelijke schaal van de auto's is overigens geen 1:87 maar 1:64, dit omdat het naar de stand der techniek in 1960, niet mogelijk was de auto's kleiner te maken.
De enigzins onjuiste schaal is overigens in het geheel niet storend op de HO modellbaan, waarvoor het systeem bedoeld is.
Er waren nog echt werkende stoplichten, verkeersborden, een auto treintransporter systeem, een container terminal en nog veel meer, duidelijk veel te veel om allemaal hier te behandelen.
Ook had AMS zijn eigen serie gebouwen, de 49XX serie, zoals het Sporthotel, het ADAC service station, de Continental toren, de Dunlop toren enzovoorts, stuk voor stuk collectors items, die ik allemaal nog een keer wil bespreken op het forum.
Zeer snel na de introductie werd het aantal startsets, auto modellen en baanstukken sterk uitgebreid.
Ook kwam er een handregelaar zoals we die kennen van de meer conventionele racebanen.
En bijvoorbeeld ook kuipbochten en formule 1 race auto's.
In 1975 zocht Faller de samenwerking met de Amerikaanse firma Aurora, en kregen de AMS dozen een ander (veel minder smaakvol) uiterlijk. Ook kwamen er Amerikaanse Aurora AFX auto's in het Faller AMS programma.
In 1984, na 21 jaar, staakte Faller de productie van het AMS syteem.
AMS heeft gedurende die jaren zijn weg naar vele honderdduizenden huis- en kinderkamers gevonden, en nu - 50 jaar later- heeft AMS een ongekende cult status met nog enkele honderden liefhebbers en clubs uitsluitend gericht op het AMS systeem, met een eigen clubblad, forums en meetings.
Nu eerst maar weer wat foto's (uit mijn bescheiden AMS collectie), ik mag hopen dat deze wat jeugdsentiment losmaken bij 45+ forumleden
Marco
Startset 4000 uit 1964Startset 4001 uit 1964Startset 4000Startset 4001De AMS Dashboard rijregelaars, hoe jaren 60 wil je het hebben...De 'goede oude tijd' charme druipt ervan af ! Duidelijk zichtbaar hoe klein het allemaal toch wel is.Goed toegankelijk, onderhoud is dan ook niet moeilijk.Onderkant AMS '480' container truck, met dubbele slotpin (voor en achter)zodat achteruit rijden ook mogelijk is. Een AMS trafo van het eerste uur De kopere connectors voor de baanstukken.AMS haarspeld bocht......die uit twee delen bestaat.Nog wat baanstukken.En nog meer...wissels...kuipbochten...AMS pijlers Ik kan er geen genoeg van krijgen...
Mijn jongste zoon (11) groeit ook op met AMS.Want dat hoort bij een goede fatsoenlijke opvoeding.. Een andere AMS klassiekerHet instructie boekje van de container terminal brengt je onmiddelijk terug
naar jarenzeventig sferen.Het AMS Sporthotel, alleen geproduceerd 1963-1969.
Waarschijnlijk de meest gewilde en meest kostbare Faller kit op dit moment.