Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Info over digitale wissels voor newbie

Gestart door dakdak donderdag 21 maart 2013, 18:04:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Info over digitale wissels voor newbie
Hallo allen,

Ik heb net wat meer C-rails ontvangen waardoor ik eindelijk een wissel in een berg kan "verstoppen". Nu kan ik hem natuurlijk nog handmatig schakelen, maar ik zou het liefst op mijn stoel willen zitten en ofwel op een knopje drukken ofwel via een andere externe besturing mijn wissel omschakelen.

Nu heb ik het forum doorgelezen en wordt werkelijk helemaal kriegel van alle technische termen die er gebruikt worden, alsof iedereen al weet wat een decoder, K83, 6015, S88 en diode truc zijn (om maar wat voorbeelden te noemen). Ik heb van dit soort dingen dus helemaal nog geen kaas gegeten (en ben ook niet technisch aangelegd, helaas) en hoop dan ook dat er iemand is hier die me in lekentermen wil uitleggen hoe ik kan beginnen met het op afstand aansturen van mijn wissels.

Hier zijn wat meer specifieke vragen:

1) Wat doet een M* 74460? En een 74491 of 74492? En wat is de 74445?
2) Welke andere merken hebben decoders en motoren? Zijn er objectieve voor- en nadelen te noemen met die van M*?
3) Welke wisselaansturing moet ik nu installeren? Heb ik zowel een motor als decoder nodig?
4) Hoe kan ik de stroomvoorziening het beste regelen? Apart van de rest van de baan? En als ja, hoe doe ik dat dan? Heb ik een booster nodig (welke?) en hoe sluit ik dat allemaal aan?
5) Hoe kan ik mijn wissels als beginner het beste aansturen als alles eenmaal opgezet is? Is het beter om een schakelkastje te gebruiken of kan ik dit ook via mijn pc doen? En als ik het in de (verre) toekomst door een systeem als Itrain wil laten aansturen en met zoiets als CC-Schnitte wil werken (zoals bijv. Leeeke), wat is dan de beste manier om nu te starten?
6) Welke wisselaandrijving heb ik nodig voor de Engelse wissel 24620, die in aanvullingsset C5 zit?

Ik weet dat dit heel veel vragen zijn, en als je niet op alle punten antwoord kunt geven snap ik dat volledig. Maar helaas heb ik wegens mijn locatie (in de USA) geen mogelijkheid tot het bijwonen van een cursus, dus ik hoop toch dat er verschillende mensen zijn hier die verschillende punten van een duidelijk antwoord kunnen voorzien... ik zou het in ieder geval echt super op prijs stellen (en waarschijnlijk help je nog andere newbies ook). :-) Alvast bedankt in ieder geval!!
Re: Info over digitale wissels voor newbie
Hoi Dennis,

Laat ik eens een poging wagen...

Als je je wissels op afstand wil kunnen bedienen, dan heb je in ieder geval een wisselaandrijving nodig.
Art.nr 74492 is de actuele versie, 74491 is de vorige.
Er zijn mensen met problemen met deze wisselaandrijving, maar ook die dat niet hebben.
Dan heb je twee mogelijkheden om de wisselaandrijving aan te sturen, analoog of digitaal.

Bij analoge bediening heb je schakelkastje 72720 nodig.
Hiermee kun je door op de knopjes te drukken de wisselaandrijving bedienen.
Je hebt nog wel een transformator nodig die je wissel van stroom voorziet.

Bij digitale bediening heb je nog extra een digitale wisseldecoder (74460) nodig, of een K83.
Een K83 is een kastje, waarop je 4 wissels kunt aansluiten, zodat je dus 4 wissels digitaal kunt bedienen.
De K83 heb je o.a. van Märklin (60830) of van Viessmann (5211).
Bij digitale bediening kun je dan je wissels bedienen met een MS2 of CS2.

Je kunt je wissels ook met servo's aansturen.
Als je daar iets meer over wilt weten, moet je maar even de zoekfunctie gebruiken.
Ik heb daar geen ervaring mee.

Als je in de (nabije) toekomst ook met de pc wilt rijden, zou ik adviseren om nu meteen de wissels digitaal aan te sturen.

Afhankelijk van hoe groot je baan straks wordt, en hoeveel treinen (met verlichting) er gaan rijden, heb je eventueel een booster nodig.
Persoonlijk zou ik sowieso je digitale wisseldecoders (en seinen) op een aparte booster zetten, zodat je voor je treinen een 'eigen' stroomvoorzieing volledig kunt benutten.

In de Engelse wissel past dezelfde wisselaandrijving als in de andere wissels, dus de 74492.

Hopelijk heb je al wat aan mijn antwoorden tot nu toe.
Vraag gerust verder, als iets niet duidelijk is of je meer wilt weten.

Groeten,
Ton.
Re: Info over digitale wissels voor newbie
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Info over digitale wissels voor newbie
Hoi Dennis

Om b.v. met de PC te rijden heb je een interface en/of een digitale centrale nodig, heb je die al zoja welke of welke wil je aanschaffen. Belangrijk is hier ook dat je moet weten met welke software je baan wil aansturen
met een CS2 kan je bv niet met Koploper rijden.

Koploper is gratis en erg uitgebreid en compleet, I-Train is niet uit ontwikkeld en heeft nog veel tekortkomingen t.o.v. Koploper.
Zelf rijdt ik met Ecos2 heb 3 boosters en Koploper en ben zeer tevreden over deze combinatie, elke booster heeft zijn eigen stroomkring, 1 booster wordt gebruikt voor wissels en toekomstige seinen.

Het is niet verstandig om een wissel in een berg te verstoppen, kans op ontsporing en dan er moeilijk bij kunnen komen, ook de wisselaandrijving kan kapot gaan, zeker die van M*, wanneer het niet anders kan zou ik voor een servomotor gaan.

Als aanvulling op de reactie van Ton, zou ik geen K83 nemen, deze kost ? 30-35,- een Digirails decoder DR4018 hier kunnen o.a. 8 wissels op aangesloten worden kosten ? 25,- terwijl deze Motorola alsook DCC protocol kan aansturen.

Een uitleg S88 en diodetruck kan je vinden in de Wiki van dit forum.

Mvg
Koos
Re: Info over digitale wissels voor newbie
Dennis, om te beginnen: hoe stuur je de baan nu aan? Gebruik je een Gleisbox met een Mobile Station2 of iets anders? Zo ja wat?

Afhankelijk van je antwoord kunnen we verder gaan.
Re: Info over digitale wissels voor newbie
Bedankt voor alle antwoorden! Dit is al zeer behulpzaam geweest.  :thumbup:

Ton: Dank je voor je uitgebreide en zeer nuttige antwoord! Is de k83 daarmee een goedkopere oplossing dan de 74460, aangezien je deze laatste voor alle wissels apart nodig hebt? En zijn er nadelen aan de k83/Viessmannvariant? Aangezien ik niet supertechnisch ben, vraag ik me bijvoorbeeld af of de k83 (of de Viessmannvariant) redelijk eenvoudig aan te sluiten is.

Koos: Dank voor je tips! De wissel is dan wel binnen een berg, maar ik kan er van de achterkant nog steeds makkelijk bij omdat ik daar een groot gat heb gemaakt. Dus echt verstopt is hij nu ook weer niet, alleen onzichtbaar van de voorkant. Voor wat betreft de DR4018: ik heb hiervan de handleiding bekeken maar het leek me allemaal supertechnisch. Is deze net zo makkelijk aan te sluiten als de k83? En werkt hij met de MS2 (de enige aansturing die ik nu heb)?

Kees: Bedankt voor je welwillendheid tot het bieden van hulp! :-) Ik heb nu alleen een gleisbox met MS2 en wil me voorlopig nog niet wagen aan iets meer gecompliceerds zoals een ECOS of een CS.
Re: Info over digitale wissels voor newbie
Hoi Dennis,

Een K83 is inderdaad goedkoper dan 4 wisseldecoders.
Ander verschil is dat je een wisseldecoder een willekeurig adres kunt geven (tussen 1 en 256), terwijl de K83 4 opeenvolgende adressen heeft.

Aansluiten is zeer eenvoudig. De K83 moet van stroom worden voorzien door een rode en bruine draad erop aan te sluiten. De 2 blauwe en gele draad van de wisselaandrijving sluit je aan op 1van de 4 aansluitingen op de K83. Zal van het weekend eens kijken of ik hier ook een plaatje van heb.

Er zijn nog andere mogelijkheden zoals Koos aangaf, maar ik heb alleen ervaring met deze 2.
Om nog goedkoper uit te zijn, zou je ook een zelfbouw kunnen kopen van Viessmann.
Als je een beetje kuntvsolderen, is dat zeker goed te doen.
Ik had zelf ook geen soldeerervaring, maar heb er toch een stuk of 5 correct kunnen bouwen.

Groeten,
Ton.
Re: Info over digitale wissels voor newbie
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Info over digitale wissels voor newbie
Hoi Dennis

Wanneer je met PC wilt gaan rijden gaat dat niet lukken met een MS2, je kan hier ook geen booster op aansluiten zover ik weet.
Ik zou de MS2 verkopen en sparen voor een IB, Tams of nog beter een Ecos1 of Ecos2, desnoods tweedehands.

Op mijn baan rijden treinen automatisch en het grote rangeergedeelte rijdt ik handmatig en stuur ik de 90 wissels aan via Koploper op de PC.
Koploper is gratis en Itrain kost ? 100,- ex jaarlijkse updates, kan je beter investeren in een andere centrale.
Kijk eens in dit draadje http://forum.3rail.nl/index.php?topic=37207.0
Welke keuze je ook maakt op dit forum kan je in ieder geval alle hulp krijgen.

Mvg
Koos
Re: Info over digitale wissels voor newbie
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Info over digitale wissels voor newbie
Even wat toevoegen:

Mocht je in de wissel ook een wisseldecoder plaatsen, (naast natuurlijk je wisselaandrijving) let er dan wel op dat de stroomvoorziening van je wissel niet in een door een sein oid geregeld baanstuk ligt. Anders kan je je wissel niet schakelen bij een onderbroken railspanning.

Soms (met wat geluk) kan je de k38 (6083, oudere versie) gebruikt voor rond de 12,50 kopen.

Mvg. Marcel
Re: Info over digitale wissels voor newbie
Hoi Ton,

Weer superduidelijke uitleg van je... ik ben eens benieuwd: heb je dat plaatje nog gevonden? Zeker aangezien Marcel (waarvoor ook dank!! :-) ) al aangaf dat een oudere versie van de K83 eventueel wat goedkoper te krijgen is, vind ik dat wel een optie.

Koos, ook jij weer bedankt. Mijn MS2 verkopen gaat nu nog niet, dan kan ik nl. geen treinen meer rijden. ;-) Ik heb in het verleden de verschillende centrales bekeken maar moet eerlijk bekennen dat het rijden via een programma mij meer aanstaat dan via een centrale. En Itrain spreekt mij wel aan om de in jouw draadje genoemde reden: "Het gaat me er niet om HOE het werkt, maar DAT het werkt". Dat is precies mijn instelling. Als ik een treinbaan kon opzetten zonder in de technische zaken te hoeven duiken, zou ik dat zonder meer doen. Maar als het dan toch moet, dan liefst zoveel mogelijk via een pc! Ik denk dan ook dat onze visies uit elkaar lopen en dat de visies van Ton en mij meer parallel liggen.

Marcel, seinen heb ik nog helemaal niet en die staan voorlopig ook niet in de planning... ik ben niet bezig een superrealistisch uitziende baan op te zetten, dus de automatische treinloop mag wat mij betreft gerust zonder seinen geregeld worden (alhoewel ik niet uitsluit dat ik ze ooit "voor de leuk" zal aansluiten).

Dus als ik het nu goed zie (en verbeter me maar waar ik fouten maak):

- Ik moet voor elke wissel wel een wisselaandrijving hebben, maar heb niet perse een wisseldecoder nodig.
- In dat geval moet ik wel een apparaat als de k83 aansluiten, waarvan ik er eentje per vier wissels nodig heb.
- Ik kan daarna mijn wissels in ieder geval per MS2 aansturen, alhoewel dit niet ideaal is.
- Maar als ik later besluit om een programma als Itrain te nemen, kan ik de wisselbesturing door dat programma laten uitvoeren.

Is dit juist??
Re: Info over digitale wissels voor newbie
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Info over digitale wissels voor newbie
Hoi Dennis

Volgens mij heb ik geen andere visie, je wilt met je PC jouw baan besturen en alles schakelen dat kan ook met iTrain prima, alleen met een MS2 gaat dat niet.
de K83 is een wisseldecoder, deze kan met 4 digitale adressen je wissels aansturen nadat deze een schakelcommando heeft gekregen vanuit je MS2 of later je PC met daarop I-train.

Mvg
Koos
Re: Info over digitale wissels voor newbie
Dennis, Koos heeft niet helemaal gelijk, je kunt met de MS2 met iTrain rijden als je de verbinding tussen de MS2 en de PC maakt met de CC-Schnitte van CAN Digital Bahn. Je hoeft geen centrale te kopen, je blijft de Gleisbox gebruiken die bij je MS2 hoort.

vraag 1: correct. Elke wissel vereist een aandrijving, maar niet een eigen decoder in de wissel, die kun je ook combineren in speciaal daarvoor gemaakte modules van diverse merken.
vraag 2: correct. Zoals bij vraag 1 al opgemerkt zijn er meerdere mogelijkheden dan de K83 van Märklin, zeker als je met de PC wilt gaan werken.
vraag 3: correct. De aansturing van de wissels wordt door het programma op de PC overgenomen en dat programma stuurt dus de wissel decoders aan, ook die van de wissels met eigen decoder  (als je die al hebt).
vraag 4: correct.

Je hebt het nu aardig door merk ik!
Re: Info over digitale wissels voor newbie
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Info over digitale wissels voor newbie
Sorry, was ik verkeerd geinformeerd, :-( maar gelukkig zijn er anderen die mij corrigeren. weer wat geleerd.

KeesZ

kan dan hier dan ook 1 of meer boosters aangesloten worden?

Mvg
Koos
Re: Info over digitale wissels voor newbie
Hoi Dennis,

Bijgevoegd een plaatje over het aansluiten van een wisselaandrijving aan de K83.
Dit plaatje komt uit het 'Handboek Electrotechniek 07424 NL'.
Als je dit pdf-document ook wilt, stuur dan maar even een PB met je email adres.

Groeten,
Ton.
Re: Info over digitale wissels voor newbie
@Koos: ja dat kan.
Re: Info over digitale wissels voor newbie
Dank je Kees... ik probeer mijn hersenen te laten knarsen zodat ik dit straks allemaal zonder hulp kan aansluiten. :-)

Ok, inmiddels heb ik zitten kijken naar de k83 en de Viessmann 5211 en heb daarbij toch meer positieve zaken gelezen over de 5211. Ik zit er nu aan te denken om die aan te schaffen, zeker ook aangezien ik die hier in de VS tegen een redelijke prijs heb gevonden. Werkt dit apparaat ook met een programma als Itrain? En kan ik ze apart van stroom voorzien via de M* 6002 (ik heb de Amerikaanse variant 6001 voor 110v, maar dat zal hetzelfde werken)? Moet ik alle aansluitdraden zelf bijkopen?
Re: Info over digitale wissels voor newbie
Hoi Dennis,

De wisselaandrijving heeft wel aansluitdraden.
De K83 is alleen het kastje, zoals op de afbeelding, zonder draden.
De Viessmann wordt geleverd met aansluitstekkertjes.
En werkt ook icm iTrain.

Groeten,
Ton.
Re: Info over digitale wissels voor newbie
Hoi allen,

Nogmaals bedankt voor alle uitgebreide en zeer behulpzame reacties! Ik heb er veel aan gehad en ben nu bijna zover om tot aanschaf over te gaan.

Mijn (hopelijk) laatste vraag: maakt het uit welke dikte draden ik koop? Ik zat net op Ebay te kijken en zag allerlei verschillende diktes (0,10 - 0,14 - 0,19 - 0,75??)
Re: Info over digitale wissels voor newbie
Hoi Dennis,

Voor de verbinding tussen de decoders naar de wissels gebruik ik zelf 0.14mm2 en zonder problemen.
Voor de ringleiding gebruik ik installatie draad van 2.5 mm2.

Groeten Niels
Re: Info over digitale wissels voor newbie
Ga je nou van die Märklin wisselaandrijvingen kopen ?
Ik hoop dat je dan hier eerst enkele draadjes gelezen hebt.......
Er zijn n.l. diverse modelspoorders die tamelijke problemen met die dingen hebben.

Ik bedoel: eerst lezen, kopen kan nog snel genoeg en dan zit je er aan vast.

Kijk hier eens:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=34392.msg623743#msg623743

of zoek eens op "74490"
Re: Info over digitale wissels voor newbie
Ok, dank jullie wel. Wat betreft de M* aandrijving: ik heb het gelezen, maar ik zie nergens een goed alternatief dat er écht boven uitsteekt. Bovendien zou ik de 74491/2 nemen, toch hopelijk weer net iets betere technologie. Of heb jij een beter (betaalbaar) alternatief, Huub?

Overigens nog even: mijn vraag over de 6002 transformator was nog niet beantwoord... kan ik die gebruiken om de wissels aan te sturen, apart van de rest van de baan?
Re: Info over digitale wissels voor newbie
Hallo Dennis,

Zelf ben ik in het bezit van een aantal Marklin 74445. Dit set bestaat uit:

1 x 74491 Wisselaandrijving
1 x 74460 Wisseldecoder
1 x 74470 Wissellantaarn (1 stuks)

Werken bij mij nog goed en is goedkoper dan de losse onderdelen van Marklin.

Gr. Wim


Re: Info over digitale wissels voor newbie
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Info over digitale wissels voor newbie
Beste Dennis,

Als je de eindschakelaars van de 74991 gelijk verwijderd, dan werken ze prima, maar je moet er wel voor zorgen dat de tijd dat er spanning op staat kort is, o.a. onder druk van de markt (het is altijd te duur!!) heeft de fabrikant op de hoeveelheid koper bezuinigd en het resterende koper kan niet lang stroom laten passeren zonder te warm te worden.

Groet, Anne W (heb 30 jaar met de Amerikanen van Caterpillar Inc. gewerkt)
Re: Info over digitale wissels voor newbie
Ik werk al 12 jaar met de originele wisselaandrijving van Marklin (32 stuks), en heb er in die periode slechts 3 van moeten vervangen m.b.t. niet goed schakelen.

Ik vind het best zo :thumbup:

Mvg Gert
Re: Info over digitale wissels voor newbie
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Info over digitale wissels voor newbie
Hoi Dennis,
Mijn topic ken je al, hoef je dus ook niets meer uit te leggen over MS2, Gleissbox en koppelen met Itrain  :D
Je hebt wat wisselaandrijvingen betreft verschillende mogelijkheden:
- Servo's (heb ik echter geen ervaring mee)
- M* wisseldecoder voor inbouw in wissel : Deze raad ik af, deze gebruiken dure digitale stroom + zijn heel duur in aanschaf
- Viessman wisseldecoder voor inbouw in wissel : Hebben wel een externe electrische aansluiting blijven per stuk nog steeds duur4
- Zelfbouw decoder op basis van Attiny 2313 voor 4 wissels: Deze kun je kopen bij oa Rosoft.info voor 20,-
  Dit is DCC protocol. Ze hebben een externe voeding. Ben je handig dan kun je ze ook zelf bouwen. Zie mijn topic voor meer info.
- Kuehn WD10 : Dit is programmeerbare decoder voor meerdere zaken geschikt. Kost 36,- voor 16 uitgangen. Werkt zowel met Motorola als DCC
  protocol.
Bovenstaande zijn uitstekend te bedienen via de MS2. Voor iets meer geld dan een drukknopkastje heb je een wisseldecoder.....
Zoals Kees al vertelde zijn boosters mogelijk.... Gezien de grootte van jou baan heb je die voorlopig (net als Kees en ondergetekende) nog niet nodig  :D
Ik heb 6 locs tegelijk rondrijden en kom niet boven de 1Amp verbruik uit... Terwijl 1,9Amp maximaal is.
Je hebt voor boosters 2 mogelijkheden :
- Boostermodule van Can Digital (kosten ongeveer 129,- exclusief trafo)
- Delta 4F of 6604 met externe trafo : Deze hang je parallel achter je gleissbox. Je rood/bruine van je gleissbox wordt dan programmeerspoor en kan uit veiligheidsoverwegingen beter niet gebruikt worden voor een apart baanvak. Beter is deze te gebruiken voor de wisselaandrijvingen.

Voor vragen kun je me altijd een berichtje sturen, je hebt mijn e-mail adres....
Succes!!!
Re: Info over digitale wissels voor newbie
Bedankt voor alle reacties en tips!

Wim, de 74445 wilde ik in eerste instantie ook aanschaffen, maar dat was toch wat te duur en de Viessmann krijgt schijnbaar goede reviews, dus dan heb ik de decoders al niet meer nodig.

Anne, thanks! Staat er ook ergens uitgelegd hoe dat dan moet? En hoe kort moet de spanning dan zijn (is er een ideale tijd tussen wissel schakelt nog net wel en wissel schakelt niet meer)?

Gert, onder meer dankzij de tips in dit onderwerp en jouw  :thumbup: ben ik inderdaad overgegaan tot de aanschaf van de 74491... hopelijk krijg ik ze volgende week binnen!

Leo, bedankt (weer!) voor alles! :-) Ik heb gekozen voor de Viessmann 5211 + M* 74491. Hopelijk kan ik met jouw e-mailhulp die dingen straks aansluiten op mijn nieuwe 6001 trafo... of misschien wel op de boostermodule van Can die je noemde?! Dit zijn weer een heel stel nieuwe vragen die ik je vast later nog eens zal stellen. Eerst maar eens de 74491's inbouwen en op de Viessmanns aansluiten! Daarna volgt dan de volgende stap vanzelf wel... :-)
Re: Info over digitale wissels voor newbie
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Info over digitale wissels voor newbie
Beste Dennis,

Tijd: zo lang je op het knopje drukt loopt er stroom door de wisselspoel, bij automatische systemen (Koploper-iTrain-Raptor) regelt de automatiek dat, is meestal ook instelbaar.

Hoe de eindschakelaar te demonteren is staat ergens in de wiki.

Groet, Anne W
Re: Info over digitale wissels voor newbie
Dennis, de eindafschakeling van de wissels voorlopig gewoon laten zitten. Veel gebruikers hebben geen problemen daarmee en ze dienen wel ergens voor: ze beëindigen de schakelpuls als de wissel is omgezet. Verwijderen kan, zeker bij schakelen met kastjes, leiden tot doorbranden van de spoel.
Re: Info over digitale wissels voor newbie
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Info over digitale wissels voor newbie
Hoe denken jullie dan over de cobalt wisselmotoren met decoder?
Re: Info over digitale wissels voor newbie
Citaat van: Anne W op vrijdag 29 maart 2013, 10:43:01
Tijd: zo lang je op het knopje drukt loopt er stroom door de wisselspoel, bij automatische systemen (Koploper-iTrain-Raptor) regelt de automatiek dat, is meestal ook instelbaar.

Bij een beetje goede wisseldecoder is het in te stellen per uitgang. Dus hoef je de puls niet in of via de software aan te passen.

@Simon: Zie ook even deze draadjes bij de buren Intellibox aansluiten op Cobalt wisselaandrijvingen en deze Cobalt wisselmotoren. Ervaringen?

Groeten Ronald.
Re: Info over digitale wissels voor newbie
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Info over digitale wissels voor newbie
Beste Dennis,

Zo veel mensen, zo veel meningen, mocht je de mening van Kees willen volgen, dan is daar geen bezwaar tegen, als de schakelcontacten zo danig ingebrand zijn dat ze geen stroom meer doorlaten, dan kun je altijd nog de schakelaar overbruggen met een draadje, staat ook in de wiki.

Vorig jaar hadden we op de Silberberg Strecke van de MSG/Den Bosch inderdaad een verbrande aandrijving, analyse leerde dat hij op 1 sekonde stond, hij drijft dan ook een slanke K-wissel met bewegend puntstuk aan en die gaan nogal eens moeilijk.....

Groet, Anne W
Re: Info over digitale wissels voor newbie
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Info over digitale wissels voor newbie
Hoi Dennis,

Als je vragen hebt hoor ik het wel. Ik ga mezelf voorlopig nog niet wagen aan een booster, heb hem met mijn formaat baan ook niet nodig. De viessmann heeft een externe voeding, dus dat is geen probleem.
Succes met testen!