Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

2-rail bezetmelders: ook gevoelig voor spooksignalen?

Gestart door ArjanM woensdag 20 maart 2013, 19:02:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
2-rail bezetmelders: ook gevoelig voor spooksignalen?
2-railers en een ieder ander die daar verstand van heeft,

Voor 3-rail is het algemeen bekend dat je de draden van de melders goed moet scheiden van stroomvoerende draden. Met name de draden met digitale info zijn berucht om het instraal effect. Dit heeft dan spookmeldingen tot gevolg. Voor alle duidelijkheid ik heb het hier dus niet over de S88 leiding, maar over de draad van rail naar bezetmelder.

Nu vraag ik me af of je eenzelfde rigoureuze scheiding moet toepassen bij bezetmelders op basis van stroom detectie? Immers door de detectie draad loopt ook een digitale stroom, dus hoezo instralen, we wisten het al. Om van massa lussen en antenne werking maar te zwijgen.

Ik ben mijn nieuwe 2-rail baan aan het plannen en vraag me af of ik een zelfde strikte scheiding van draden moet doorvoeren als bij 3-rail, of dat het ietsje minder mag.
Re: 2-rail bezetmelders: ook gevoelig voor spooksignalen?
Hoi!

Je kan te maken krijgen met het "antenne effect". Bij de buren staat daar een uitleg over waarom het ontstaat, uitleg erover en hoe het op te lossen is. Je kan het hier vinden: Digitale Pendelbaan: Antenne Effect.

Succes met lezen, het zijn nogal wat berichten :)

Groeten Ronald.
Re: 2-rail bezetmelders: ook gevoelig voor spooksignalen?
Kijk Ronald, daar heb ik wat aan. Eerder bij hier en de buren al gezocht op "spookmelding" en daardoor deze gemist.

Volgende vraag: er staat "4k7 weerstanden parallel aan de ingangen van de s88SD16" moet ik me daarbij het volgende voorstellen?
Re: 2-rail bezetmelders: ook gevoelig voor spooksignalen?
Ah gevonden: klik
Het is dus inderdaad zoals getekend.
Re: 2-rail bezetmelders: ook gevoelig voor spooksignalen?
Volgens mij heeft Wim ze nu standaard in zijn bezetmelders zitten. Je zou even het even moeten navragen en/of bekijken.

Ik zei toch dat het wat leeswerk was :)

Groeten Ronald.
Re: 2-rail bezetmelders: ook gevoelig voor spooksignalen?
Hi,

Weerstandjes zitten er al in vanaf 2008/2009 op de getoonde foto zijn het de zwarte bankjes tussen de brugcellen.

Re: 2-rail bezetmelders: ook gevoelig voor spooksignalen?
Ronald,
Ik had in eerste instantie niet in de gaten dat ik het draadje verder door moest lezen 8o. Maar het juiste zoekwoord wees me de weg

Wim,
Ik kon me al niet voorstellen dat dit niet te integreren zou zijn. Bedankt voor je snelle reactie.

Antenne werking kan ik dus afvinken. Zijn er nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden? Of mogen melddraden gewoon bij anderen in dezelfde kabelgoot?
Re: 2-rail bezetmelders: ook gevoelig voor spooksignalen?
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: 2-rail bezetmelders: ook gevoelig voor spooksignalen?
Hi Arjan,
probeer je S88 printen aan de ingangen zo kort mogelijk te bedraden, je kunt beter een langere CAT 5 kabel gebruiken dan lange draden aan de ingangen.
De CAT 5 kabel is er voor gemaakt om minder gevoelig(sommige zeggen ongevoelig) te zijn voor invloeden van buitenaf.
Het staat natuurlijk mooi om een aantal S88's op één centrale plek te plaatsen, maar het is zeker niet aan te raden.

grt Piet.
Re: 2-rail bezetmelders: ook gevoelig voor spooksignalen?
Naast het advies van Piet: Gebruik een minimale dikte van 0,50mm2 voor draden. Dat gaat zeker minder storingen geven.

@Wim: Thanks voor de informatie.

Groeten Ronald.
Re: 2-rail bezetmelders: ook gevoelig voor spooksignalen?
Citaat van: ArjanM op donderdag 21 maart 2013, 09:39:20
Zijn er nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden? Of mogen melddraden gewoon bij anderen in dezelfde kabelgoot?

Om geen nieuw antenne effect te veroorzaken, is het verstandig om de baan massa (common-ground) niet in dezelfde bundel mee te laten lopen met de draden voor de meldersecties, het beste is deze in een apart en te samen met de ongedetecteerde spanning te laten.


Re: 2-rail bezetmelders: ook gevoelig voor spooksignalen?
Piet, Helemaal met je eens. Alleen komt het niet vaak voor dat alle 16 ingangen heel dicht bij elkaar op de ban aangesloten zitten. Wat ik nu doe, en in de toekomst blijf doen, is het lokaal verzamelen van 4 tot 8 enkele draden van de rails. Deze verbind ik dan met netwerk-kabel (STP) naar de elektronica. In het ergste geval heb ik dan 4 draden STP niet benut, maar dat liever dan spookmeldingen.

Ronald, dat zijn behoorlijk dikke draden. Nooit eerder gehoord dat dit zou helpen, maar ik houdt het in gedachten. Misschien wel goed om gewoon alle bedrading met deze minimale dikte uit te voeren.

Wim, duidelijk. Hieraan zat ik te denken toen ik de vraag stelde. Dus niet bij elkaar in de goot, maar ik hoef, denk ik, wat minder paranoide te zijn als bij 3-rail.

Heren, bedankt voor de kennis en tips.
Re: 2-rail bezetmelders: ook gevoelig voor spooksignalen?
Even een herstel/aanvulling: zat net even met iemand van gedachten hierover te wisselen en het blijven gebruiken van STP voor de terugmelding is voor 2-rail toch niet aan te raden. De draden hebben namelijk ook nog een voedingsstroom-transport functie. Even vergeten...8)

De tip van Ronald is dus een hele goeie. 0,5 mm2 is opeens erg logisch.  :idea:
Re: 2-rail bezetmelders: ook gevoelig voor spooksignalen?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: 2-rail bezetmelders: ook gevoelig voor spooksignalen?
Dus in normaal Nederlands: geen CAT6 maar speakerdraad?
Re: 2-rail bezetmelders: ook gevoelig voor spooksignalen?
Inderdaad speakerdraad is een goede. Ik heb regelmatig gesproken met een gewaardeerde bouwer. Hij laat het zien met zijn demo-baan. Het is logisch omdat je met spanningsdetectie een behoorlijke stroom door de draden jaagt (iets tussen 1 en 2A bij een volledig belaste trein) dan kan je beter wat grotere diameter gebruiken. Dan worden een aantal zaken als spanningsverlies e.d. opeens een stukje minder.

En gewoon lekker goed aan de rails / raillas solderen dan heb je een goede verbinding met de rails voorkomt ook storingen / problemen in de toekomst.

Groeten ronald.