Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

FILL HER UP, MISTER ? Faller B-214 / B-215 / B-4914

Gestart door 280A woensdag 20 maart 2013, 18:05:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
FILL HER UP, MISTER ? Faller B-214 / B-215 / B-4914
Hallo Faller liefhebbers,

Vandaag wil ik  graag weer een andere Faller kit bespreken, één uit mijn Faller Top 5 van mooiste kits ooit, en in ieder geval de kit die ik beschouw als de meest coole Faller kit ooit.

Het is de serie B-214 / B-215 / B-4914, het benzine station met het ronde panorama Cafe-Restaurant.

Sowieso heb ik een voorliefde voor de charme van jaren vijftig en zestig benzine stations, waar "service" nog echt iets betekende,... pompbediendes die met graagte de tank afvulde, de olie controleerde, de voorruit even poetste.. Ja, was het maar weer 1960.  Maar goed, terug naar Faller....

B-215 was de leukste versie uit de serie, deze had namelijk een speciale motor van slechts 1 cm dikte verstopt in het dak die een firma symbool langzaam kon laten draaien, zoals een Mercedes, Volkswagen of Shell symbool.

B-214 was de ongemotoriseerde versie.

En B-4914 was de (jaar latere) versie voor het AMS systeem, eveneens geleverd zonder motor. 

Deze geweldige B-214/B-215 kit van de hand van Hermann Faller, werd voor het eerst door de Firma Faller geintroduceerd op de Nurenberg speelgoed beurs van 1961  (26/02 - 3/3/1961).

Deze beurs van 1961 moet sowieso spectaculair geweest zijn, want de Schwabische Firma Heras Wiad  introduceerde daar haar "Modellautostrasse", dit tot grote verbazing van de bezoekers die 1:87 Wiking modellauto's vanzelf zagen rijden, iets wat tot dan nog nooit vertoond was.
Dit hele schouwspel moet nog verbazingwekkender geweest zijn, zelfs voor Faller, omdat tot op dat moment nog nooit iemand van de firma Heras gehoord had !
Maar nu terug naar de B-214/215, meer over Heras Wiad volgt misschien nog wel eens in een ander topic. 

B-214 / B-215 verscheen ook als noviteit in de Faller catalogus 1961/62 op bladzijde 17.
Het benzine station bleef in het Faller programma tot 1979

De AMS versie B-4914 verscheen voor  het eerst in de katalogus van 1962/63 en had totaal andere kleuren en geen motor. Ook was de grondplaat anders en bestond uit 3 delen zodat de kit ook in een bocht geplaatst kon worden.   
B-4914 was tot 1973 in het programma, in de katalogus van 1973/74 is de B-4914 niet meer te vinden.

De decals (sticker transfers) van de B-214 / 215 / 4914 serie vermelden de naam "Tankstelle Rundblick", maar niemand kent de kit onder deze naam.  Best raar, want veel andere Faller kits zijn wel met hun naam bekend, zoals Lindental (B-99) of Schonblick (B-103).  De herkenning is dus blijkbaar alleen voorbehouden aan stations.

De speciale motor van B-215  is in feite een oer oude aangepaste Faller B-230 motor.
Deze ouderwetse zogenaamde "Vibro borstel motoren" werken totaal anders, dan de electromotoren die we tegenwoordig kennen, maar het voert te ver om de werking in dit topic te behandelen. 

Losse B-215 motoren zijn tamelijk lastig te vinden en duiken slechts sporadisch op. 
Veel liefhebbers willen ook hun  ongemotiseerde B-214/B-4914 motoriseren, alhoewel in feite niet origineel, geef ik ze geen ongelijk want met draaiend firma symbool is de kit een echte "Hingucker", zoals de Duitsers dit zo mooi kunnen zeggen.

De verlichting van de B- 215 is eveneens bijzonder sfeervol, maar riskant ! De speciale lampjes van deze kit, welke overigens geen fitting hebben, maar met dunne kopere draden rechtstreeks zijn verbonden aan de motor, kunnen het dak te veel doen opwarmen en laten vervormen en zelfs doen smelten.  Het devies  is dan ook om de B-215 verlichting niet uren te laten branden.

Anno 2013 is de kit is nog steeds ongekend populair bij Faller liefhebbers en verzamelaars, ook met name in de AMS scene.
Een ongebouwde doos is een zeldzaamheid, maar enkel keren per jaar duikt er wel een op op de Duitse  Ebay , hiervoor moet dan weer wel diep in de buidel getast worden, de huidige waarde vande kit is momenteel ? 150,00 en oplopend. B-4914 is het meest gewild, gevolgd door B-215 en B-214.

De kit heeft in 2006 een weinig succesvolle come back in het Faller programma gemaakt met item nummer 141072, speciaal bedoeld voor de Faller Go-Kart H0 racebaan, ook weer in andere kleuren dan zijn veel oudere voorgangers. Deze niet populaire 2006 versie is bij sommige winkels uit de oude voorraden nog te koop.

Nu maar wat foto's, overigens allemaal uit mijn eigen collectie, behalve de Heras Wiad video. 

Marco


B-215


B-4914


B-4914


De decals met vergeten naam "Tankstelle Rundblick"


3x B-215


4x B-215


De zeer platte motor


3x motor in revisie


B-4914


B-4914


Zoek de verschillen...


Zoek de verschillen...


Sfeervol verlicht, maar pas op !


Fill her up, Mister??


Wat is duur


Wat is duur


Wat is duur
Re: FILL HER UP, MISTER ? Faller B-214 / B-215 / B-4914
Ik vergat de Heras Wiad Modelautostrasse video...

Wat had ik graag de gezichten gezien van de 1961 nurnberg beurs bezoekers, die voor het eerst rijdende H0 Wiking modellen zagen...
Het zou nog 2 jaar duren voordat Faller in 1963 met haar AMS systeem kwam.
Feitelijk was Heras de moeder van alle rijdende HO auto modellen, ook van het huidige Faller Car systeem...

Re: FILL HER UP, MISTER ? Faller B-214 / B-215 / B-4914
Fill me up, Mister!? :-) :-)

Nee geintje..

Wederom een prachtig document over de Firma Faller.Dat belooft nog wat.
Ga je de hele catalogus afwerken? Ik ben wel benieuwd naar je ervaring met de AMS-Autotootjes.Daar kon ik vroeger úúren mee prutsen.

mvg Harry
Re: FILL HER UP, MISTER ? Faller B-214 / B-215 / B-4914
Wat is dit prachtig om te lezen. Hoe gepssioneerd en gedetailleerd u erover kan vertellen. Fantastich.
Ik ga uw topics zeker volgen.  :thumbup:

Mvg Patrick
Re: FILL HER UP, MISTER ? Faller B-214 / B-215 / B-4914
Enig idee hoe Die Firma Heras Wiad zo in de vergetelheid is geraakt met dat mooie spul?
Ik heb de video eens bekeken en ik moet zeggen dat de constructie en het concept er,zeker voor die tijd,degelijk uit ziet.

mvg Harry 
Re: FILL HER UP, MISTER ? Faller B-214 / B-215 / B-4914
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: FILL HER UP, MISTER ? Faller B-214 / B-215 / B-4914
Wat gaaf om dit allemaal te lezen.
ik ben ook in het bezit van dit restaurant helaas zonder motor en originele verlichting.
ook ben ik jaren in het bezit geweest van een grote ams auto baan
helaas heb ik nu alleen nog ergens de baanstukken de auto's (die ik op de kermis het meeste had gewonnen) heb ik jaren geleden verkocht op e-bay tegen toen al enorme prijzen vanaf 75 euro perstuk

groetjes Ed
Re: FILL HER UP, MISTER ? Faller B-214 / B-215 / B-4914
Wat ontzettend leuk om zo'n bevlogen verhaal te lezen.  :thumbup:
Ik kan alleen maar zeggen, ga vooral door. Ik zal je verhalen hier op het forum met veel plezier blijven lezen.
Re: FILL HER UP, MISTER ? Faller B-214 / B-215 / B-4914
Lid sinds: 2012

een kleine treintje vervult grote wensen

offline
Re: FILL HER UP, MISTER ? Faller B-214 / B-215 / B-4914
Leuk mijn vader heeft ook nog ergens zon mercedes restaurant was al van plan om het op te zoeken opknappen en dan voor mijn baan ;) een en leuk idee dat het best veel geld waard is 8o

Mvg
Frank
Re: FILL HER UP, MISTER ? Faller B-214 / B-215 / B-4914
Hoi Marco

Hier mag je van mij nog lang mee door gaan.
Kan ik echt van genieten van jou informatie over faller.
Echt top.

gr Tony
Re: FILL HER UP, MISTER ? Faller B-214 / B-215 / B-4914
Ook deze keer geweldig leuk om te lezen. Van mij mag dit wel in een subforum onder Scenery o.i.d., of een sticky.
Maar goed, ik kom ook nog maar net kijken hier, dat laten we maar aan de mods en beheerders over  :D

Ja, en ook dit model zwerft nog ergens bij mij in de kast, en dan de B-214 uitvoering. Net als een berg AMS, die ik zeker weer ga inzetten als de baan uit de krochten van het schaduwstation is gekropen. Ga zo door, en gij zult spinazie eten  :mrgreen:
Re: FILL HER UP, MISTER ? Faller B-214 / B-215 / B-4914
Citaat van: Har op woensdag 20 maart 2013, 18:51:35
Enig idee hoe Die Firma Heras Wiad zo in de vergetelheid is geraakt met dat mooie spul?
Ik heb de video eens bekeken en ik moet zeggen dat de constructie en het concept er,zeker voor die tijd,degelijk uit ziet.

mvg Harry

Hallo Harry,

Volgens mij is de productie al in 1965 gestaakt, in 1967 viel het doek definitief voor de Heras autobaan. De firma beloofde nieuwe modellen maar die kwamen er nooit en dat stelde de klanten teleur.
Er zijn destijds slechts minder dan 6000 sets en modellen geproduceerd, wat relatief weinig is.
De sets zijn tegenwoordig buitengewoon zeldzaam. De sets die er nog zijn, zijn in vaste handen en komen normaal gesproken niet zomaar op de markt.  In het verleden waren er wel wat hobby websites met gedetailleerde info over Heras, maar die zijn helaas allemaal uit de lucht.

Bedoelde je Fill me up met bier, of met Spa Rood ?? Koffie kan ook nog.

Marco
Re: FILL HER UP, MISTER ? Faller B-214 / B-215 / B-4914
Hallo Marco,


dat is weer een interesant onderwerp.
En ik heb de kit van 2006 ook gekocht ( moet hem nog steeds bouwen )

Dit eigenlijk ook gedaan om de oudere uitvoering, die met dat platte motertje weer te herstellen zeg maar.
Deze ( zoals ook het vorige model wat je zo mooi beschreef ) ook van me vader was, maar ja in al die jaren is het model er niet beter op geworden
Dus wie weet , kan ik van deze 2 er weer "ooit" één maken.


mvg Frans
Re: FILL HER UP, MISTER ? Faller B-214 / B-215 / B-4914
Wederom een Faller klassieker,ik had dit model jaren in stukken in de onderdelen doos liggen,maar enige tijd geleden was er een topic op het "Alte modelbahnen" forum over dit model, reden voor mij het model te restaureren.Het staat nu weer te pronken in de vitrine,het model is door de vorige eigenaar flink verminkt zo ontbreken de trappen en de grondplaat is ook afgezaagd zodat het model voor over klapt als je het los neerzet.Ik moet dus nog verder met de restauratie,Ik heb daar universele trapjes en een grondplaat voor gekocht die ik na enig zaag en snij werk terugplaats op het model ,eigenlijk onzin want ik zag op de laatste Eurospoor beurs het model aangeboden (gebouwd) voor rond de 10 euro.
Maar dit model heeft voor mij een emotionele waarde want het was een cadeautje van m'n zus voor haar toen nog kleine broertje,begrijp je.Volgens mij had ze aan een vriendje er één gulden voor betaald.Hoewel het model incompleet was heb ik het toch nooit weggedaan,wel een tijdje vergeten maar nu weer in de volle glorie zeker na dit verhaal van Marco.
Re: FILL HER UP, MISTER ? Faller B-214 / B-215 / B-4914
 :thumbup: Marco, je bent een aanwinst voor dit forum!  :)
Erg leuk om dit allemaal te lezen.  Voor velen onder ons is het in die jaren allemaal begonnen. Mijn oom had in de jaren zestig een zolder vol met circa Marklin 40 loks en 150 wagonnetjes. Voor die tijd moet dat heel wat zijn geweest. Er was ook een stuk "Modellautostrasse" en het panorama Cafe-Restaurant.
(de villa van je vorige draadje stond ook op de baan) Ik had de mazzel dat ik erg veel bij mijn tante en oom logeerde, dus kon er uren van genieten. Oom en tante waren zelf (ongewenst)  kinderloos , dus aan aandacht kwam ik niets te kort. Helaas is mijn oom in 1969 overleden, veel te jong, en is de spoorbaan toen verkocht. Ik zelf heb van hem mijn eerste treintjes gehad en ben nog steeds een fervente modelspoorder. Bij al dat mooie jaren zestig spul kan ik het niet na laten om te denken dat die jaren best goed waren toen, dat alles misschien toch een heel klein beetje beter was als nu. Maar, ik was toen nog een klein ventje, dan is de wereld ook een stuk simpeler.
Bedankt voor de tijd die je erin steekt, ga vooral zo door.

Dirk-Jan
Re: FILL HER UP, MISTER ? Faller B-214 / B-215 / B-4914
Iedereen reuze bedankt voor de reacties, natuurlijk lees ik alles.
Dit is voor mij ook een stimulans om met de Faller topics door te gaan.
Ik heb er nog wel wat in de pen.

Zoals al is opgemerkt, hoop ik ook dat er in de toekomst een Faller & Co Corner/ subforum kan komen, waar ieder zijn reviews van Faller/Vollmer/Kibri enz huisjes kan plaatsen.

Nogmaals dank voor de reacties. 

Marco 
Re: FILL HER UP, MISTER ? Faller B-214 / B-215 / B-4914
Hoi Marco,

Wederom een interessant verhaal over een klassiek Faller model.
We hadden dit model niet, maar kan het me wel herinneren uit de oude catalogi.
De Heras/Wiad auto's kende ik niet, wel AMS.
Maar mijn ervaring was dat de baan veel schoon gemaakt moest worden, want anders reden de auto's slecht.
Toen ik ermee speelde was het al wel bijna 10 jaar oud.
Alle auto's heb ik paar jaar geleden verkocht aan een kennis die ze verzamelt.
Geen hoofdprijs gerekend; 10 euro voor de rijdende en 5 euro voor de niet rijdende.

Groeten,
Ton.
Re: FILL HER UP, MISTER ? Faller B-214 / B-215 / B-4914
Ben het helemaal met Dirk-Jan eens, een grote aanwinst zijn je bijdragen!
Ga je wellicht nog een draadje wijden aan station Schoenblick (B103)?
Kblijf je bijdragen volgen :thumbup: :thumbup:

Peter
Re: FILL HER UP, MISTER ? Faller B-214 / B-215 / B-4914
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: FILL HER UP, MISTER ? Faller B-214 / B-215 / B-4914
Dag Marco.

Ik heb eens even in de boxen met mijn bouwdozen gesnuffeld,
want ik wist dat ik dat bouwdoosje ook had, maar dan anders!
Die van mij, ooit door mijn moeder ergens in 1979 in elkaar gezet
en door mij weer afgebroken :?, heeft namelijk een ietwat andere
grondplaat. Deze uitvoering heeft een 'terrasje' met wat hekwerk,
heeft als nummer B-137 en werd destijds verkocht als 'Snackbar'.
Het verkeerd in erbarmelijke staat, maar ooit hoop ik er toch een
sixties scene van te maken met o.a. neonreclame . . .

Groeten,

Erik.
Re: FILL HER UP, MISTER ? Faller B-214 / B-215 / B-4914
Hallo Erik,

Bedankt voor jouw reactie. Ja inderdaad, deze B-137 variant was ik nog vergeten !
Ik moet dit nog even in mijn katalogussen controleren, maar ik ik dacht dat toen B-214/215 in 1979 uit het programma ging, deze kit in gewijzigde kleuren als snackbar B-137 verder ging, dus 1980 tot ??

Ik kwam het model vorige maand tegen op Rail 2013 maar de eigenaares wilde ? 25 voor de zwaar beschadigde snackbar hebben, blijkbaar zag ze dat ik (erg) geintresseerd was en dacht een slaatje te slaan.  Maar ook deze B-137 kit is in gebouwde toestand, alhoewel zeldzaam, niet meer dan ? 10 waard.
Ik heb de snackbar daarom toen niet gekocht maar wel een foto gemaakt.

Met het oude Faller is het zo, dat zodra de kit gebouwd is, de collectors waarde weg is, wat de huisjes natuurlijk niet minder leuk maken. 

Marco



Re: FILL HER UP, MISTER ? Faller B-214 / B-215 / B-4914
Leuk, deze (de B-215) hebben wij ook nog, en die krijgt ook een mooi plekje op onze baan-in-aanbouw. Inclusief werkend motortje, alleen maakt die een beetje herrie (zoemen).
Weet er iemand of je wat aan zo'n motortje kan doen? Volgens mij is het rubberen hart van het schijfje niet helemaal lekker meer  :?.
Re: FILL HER UP, MISTER ? Faller B-214 / B-215 / B-4914
Hoi Marco,

leuk verslag van vergane glorie. Dat je er nog vele mag maken :thumbup:

Groetjes, John

Re: FILL HER UP, MISTER ? Faller B-214 / B-215 / B-4914
'k Wist dat ik 'm nog ergens had. Zoeken in dozen... en jawel:
Re: FILL HER UP, MISTER ? Faller B-214 / B-215 / B-4914
Hallo Wim,

Je plaatst me wel voor een groot raadsel met de B-215 op jouw foto.
Ik zie namelijk een rood dak (ipv licht bruin) en een groene rondgang (ivm licht bruin) , en ook zie ik een heel klein stukje van de trap die ook groen is.

In deze kleuren heb ik B-215 nog mooit gezien !! 

Ik weet wel dat er van B-4914 (de AMS versie) mogelijk enkele exemplaren bestaan met een beige dak ipv een blauw dak.  Dit kon ik ook niet geloven, todat hiervan een foto opdook van een van de leden van de Zweedse Faller club.   

Maar nu dit....

Ik neem aan dat de kit niet is overgeschilderd ?

Marco
Re: FILL HER UP, MISTER ? Faller B-214 / B-215 / B-4914
Citaat van: 280A op donderdag 21 maart 2013, 19:55:24
Ik neem aan dat de kit niet is overgeschilderd ?
Foutieve aanname.... :)
Re: FILL HER UP, MISTER ? Faller B-214 / B-215 / B-4914
Hallo Marco.
Weer zo'n bijzonder leuk verslag met allerlei "weetjes" over modellen van mijn vroege jeugdmodelspoorbaan! :)
Op het moment dat deze modellen in de winkel kwamen was het sparen om deze te kunnen kopen, soms ook als cadeau van de Sint of als verjaardagscadeau.

Ik ben benieuwd wat voor mooie verhalen er over de andere oude bouwdozen verteld gaan worden.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: FILL HER UP, MISTER ? Faller B-214 / B-215 / B-4914
Hallo Wim,

Nou dan is het raadsel opgelost, ik hing al bijna aan de telefoon om mijn Zweedse Faller vrienden te melden dat er weer een rariteit gevonden is....
Op de foto is niet te zien dat het om schilderwerk gaat, erg net gedaan.

Marco
Re: FILL HER UP, MISTER ? Faller B-214 / B-215 / B-4914
hallo medespoorders ik wou dit filmpje
even laten zien hier zit de tankstelle ook tussen
groet stan
ps efkes doorspoelen naar 1 min 15  ;)
Re: FILL HER UP, MISTER ? Faller B-214 / B-215 / B-4914
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: FILL HER UP, MISTER ? Faller B-214 / B-215 / B-4914
Wat een leuk filmpje geweldig. :thumbup:
Re: FILL HER UP, MISTER ? Faller B-214 / B-215 / B-4914
Hoi Stan.
Erg leuk om dit oude model op de baan in bedrijf te zien.
Er staan trouwens nog meer leuke filmpjes bij 'Faller Funktionsmodelle'! :idea:

Bedankt voor het plaatsen.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: FILL HER UP, MISTER ? Faller B-214 / B-215 / B-4914
thanks  :wink:
mvg stan